Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب «بیدل و انشای تحریر»، به کوشش کاووس حسن‌لی، از تازه‌های نشر در حوزه ادبیات کلاسیک است که از سوی نشر معین بر قفسه کتابفروشی‌ها نشسته است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در میان شاعران سبک هندی، بیدل یکی از محبوب‌ترین شاعران در میان پژوهشگران معاصر است. گره‌گشایی از زلف پیچیده ابیات او، تلاشی است که هر کدام از عناوین منتشر شده در دهه‌های گذشته در پی آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب «بیدل و انشای تحریر» از جمله تازه‌ترین آثار در حوزه ادبیات کلاسیک است که به بازشناسی شعر بیدل با شرح 30 غزل از پایان دیوان او می‌پردازد. کاووس حسن‌لی، استاد دانشگاه، که بیشتر نام او با پژوهش در زمینه ادبیات دوره سبک عراقی و به ویژه حافظ شیرازی، گره خورده است، در کتاب جدید خود تلاش دارد تا با استفاده از نشانه‌های دیگر شعر بیدل در غزلیات او، به شرح این ابیات و رمزگشایی از سروده‌های او بپردازد.

حسن‌لی در بخشی از مقدمه این کتاب به ویژگی‌های شعر بیدل اشاره می‌کند و درباره فهم درست و دقیق شعرهای او می‌نویسد:  برای فهم زبان شعری بیدل، هیچ اثری گره‌گشاتر از خود شعر او نیست. کلید دریافت بسیاری از شعرهای بیدل در شعرهای دیگر او پنهان است. با حوصله‌مندی، شکیبایی و جست‌وجو می‌توان آنها را یافت و به کار گرفت.

شعر بیدل به قصری باشکوه می‌ماند که اندرونی‌های تو در تو و غرفه‌های متعدد دارد. درِ برخی از این غرفه‌ها بسته است، اما کلید آن در طاقچه یا کشو میز غرفه‌ای دیگر گذاشته سده است. با درنگ، بردباری، تمرکز و بازخوانی چندین‌باره، آرام آرام فضاهای تاریک، روشن می‌شوند، تصویرهای دل‌ربا و فریبا خود را عریان می‌کنند و معنای نهفته، همچون پری پنهان شده‌ای از پشت پرده بیت‌ها رخ می‌نماد تا هوش از سر خواننده خواهان ببرد.

نشر معین کتاب «بیدل و انشای تحریر را در 403 صفحه و به قیمت 67 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان به ادبیات کلاسیک قرار داده و روانه کتابفروشی‌ها کرده است.

نابغه‌ای که زیر سایه حافظ و سعدی ماندبیدل‌پژوهی زنده‌یاد سیدحسن حسینی در «مشق معنی بیدل»سایه آرای ابن عربی در آینه شعر بیدل/ «وحدت وجود» چه تأثیری بر هندوستان گذاشت؟کاظمی: بیدل یکی از پنج رباعی‌سرای بزرگ زبان فارسی است"بیدل" روزگار ماارمغان شاعر «آینه‌ها» برای انسان امروز/ کاظمی: همه مسحور بیدل‌اند

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتابفروشی ها ادبیات کلاسیک کتابفروشی ها شعر بیدل حسن لی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۱۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمان اجتماعی معمایی «آفرودیت» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، رمان اجتماعی معمایی «آفرودیت» نوشته غزاله بزرگ زاده به زودی توسط نشر روزگار منتشر و در نماشیگاه کتاب تهران می‌شود. این رمان دارای داستان های فرعی از چند راوی در بازه های مختلف است.

شخصیت اصلی این رمان دختری است که حادثه‌ای کابوس‌ها ورنج‌های گذشته را برای او زنده می‌کند. دختری که سرگردان است برای رمزگشایی از گذشته و اتفاقاتی که رنگ و بویی تازه به خود گرفته‌اند، او را در مسیری تازه و چالشی قرار می‌دهند.شخصیت‌های فرعی خواسته و ناخواسته پایشان به زندگی کاراکتر اصلی داستان کشیده می شود و حتی گاه راوی داستان می‌شوند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

با بدنی لرزان و لک‌لک‌کنان جلو رفتم، تا رسیدم به آخرین قدمی که برای اولین‌بار پرهیبی تنها را دیدم. سرتاپا خیس عرق بودم. در حالی‌که عرق از چهره‌ام می‌چکید، با بدنی لرزان و کلهای که به سختی بر گردنم بند بود، به دور و بر نگاه کردم. همه‌جا را همان درختان کاج پهن و قطور، نارون و بید مجنون پر کرده بودند و شعله‌های مرتعش بر آنها سایه میانداختند. سرم را بالا گرفتم و شاخه‌های درهم تنیده‌ی درختان بالای سرم سقفی درست کرده بودند و از فضای خالی میانِ شاخه‌ها آسمان را دیدم که سیاه و صاف بود و چند ستاره که گویی به من چشمک میزدند.

کد خبر 6093871 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • برنامه‌های جدید کانون پرورش فکری برای بچه‌ها
  • بهار کتاب ایران؛از افزایش اجاره غرفه‌ها تاابهامات حضور مهمان ویژه
  • رمان اجتماعی معمایی «آفرودیت» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • ۱۳ کتاب پرفروش شعر در نمایشگاه کتاب
  • بحران ادبیات داریم
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • «سرزمین شعر» ۱۵ میلیون نفر بازدید کننده داشت