Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@11:24:07 GMT

روز جهانی استاندارد ۲۰۲۰ + استاندار چیست و انواع

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۴۱۴۱۷

روز جهانی استاندارد ۲۰۲۰ + استاندار چیست و انواع

روز بین المللی استاندارد هر سال در ۱۴ اکتبر برابر با ۲۳ مهر ماه با هدف شناخت مردم از ویژگی ها و فواید استاندارد بر کالای مصرفی گرامی داشته می شود،

به گزارش ایمنا استاندارد، از اصول علم و فن آوری است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقش به‌سزایی دارد. استاندارد قواعد، مقررات و نظام‌هایی مبتنی بر نتایج علمی، فناوری و تجربه‌های بشری است که به منظور ایجاد هماهنگی، وحدت رویه، افزایش میزان تفاهم، تسهیل ارتباطات، توسعه صنعت، صرفه‌جویی در اقتصاد ملی و حفظ سلامت و ایمنی عمومی به کار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخ روز جهانی استاندارد

از سال ۱۹۷۰ در تقویم جهانی هرسال ۱۴ اکتبر روز جهانی استاندارد خوانده می‌شود، ۱۴ اکتبر سال ۲۰۲۰ برابر است با ۲۳ مهر ۱۳۹۹.

شعار روز جهانی استاندارد ۲۰۲۰

هر سال یک شعار و درون مایه برای روز جهانی استاندارد تعیین می‌شود این شعار در سال ۲۰۲۰ «حفاظت از کره زمین با استانداردها» است.

تاریخچه سازمان بین‌المللی استاندارد

پیشنهاد تشکیل سازمان بین‌المللی استاندارد در چهاردهم اکتبر سال ۱۹۴۷ در نشست رؤسای مؤسسه‌های استاندارد بیست و پنج کشور در لندن ارائه شد و مقر این ساز مان در ژنو است.

مؤسسه استاندارد ایران

مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران یا مؤسسه ملی استاندارد ایران نام رسمی ارگانی است که وظیفه تهیه استانداردها را برای کالاهای گوناگون بر عهده دارد و این آرم استاندارد را برای کالاها صادر می‌کند. نام انگلیسی این سازمان به صورت Institute of Standard and Industrial Research of Iran است که اگر حروف اول این کلمات را کنار هم بگذاریم به عبارت ISIRIمی‌رسیم و البته یک علامت معروف که هرروز بارها و بارها آن را می‌بینیم و به آن اعتماد می‌کنیم. طراح این علامت، مرحوم “مرتضی ممیز” یکی از مشهورترین گرافیست‌های ایرانی است.

تاریخچه مؤسسه استاندارد در ایران

در ایران برای اولین بار با تصویب قانون اوزان و مقیاس‌ها در سال ۱۳۰۴ شمسی، تشکیلات سازمانی که بعداً به مؤسسه مستقل استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور تغییر شکل داد، پایه‌ریزی شد. در سال‌های ۱۳۲۴ و ۱۳۳۲ به دلیل اهمیت نظارت بر کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی این سازمان به صورت یک اداره در وزارت بازرگانی تکمیل شد و در ادامه با تصویب قانون «تأسیس مؤسسه استاندارد ایران» مؤسسه به صورت مستقل شروع به فعالیت کرد. ایران در سال ۱۳۳۹ رسماً به عضویت سازمان بین‌المللی استاندارد پذیرفته شد.

استاندارد چیست؟

شاید نتوان تعریف خیلی دقیق و صحیحی از استاندارد ارائه کرد، ولی به‌طور کلی می‌توان این‌گونه عنوان کرد که استاندارد آزمایش‌ها و مطالعات گذشته برای نتیجه‌گیری و استفاده در آینده است، در طول تاریخ همواره معیارهای استاندارد تغییر می‌کند و هیچ‌گاه یکسان نیست. به عبارت دیگر هر دوره‌ای استاندارد خود را می‌طلبد.

از دید اجتماعی آنچه بر پایه قرارداد، سنت، یا قانون، نمونه‌ای برای سرمشق به کار می‌رود و اجرای آن مورد پذیرش همه می‌شود استاندارد گفته می‌شود. از دید فنی، وضع قوانین و مقررات برای تعیین کیفیت و مشخصات مطلوب یک کالا یا خدمات را استاندارد می‌گویند. استانداردها دارای چهار محور کاملاً مجزا، یعنی «ماهیت محصولات»، «امور مدیریتی»، «ارزیابی و انطباق‌ها» و «مسئولیت‌های اجتماعی» هستند.

همچنین داشتن نظم و معیار و تعیین اندازه و مهم‌تر از آن رعایت حدود و اندازه‌ها برای حفظ کیفیت زندگی اجتماعی و حتی زندگی شخصی بسیار ضروری و مفید است. در امور اجتماعی و اقتصادی و بویژه امور صنعتی به این اندازه استاندارد می‌گویند.

«پایه مان» برابر واژه استاندارد به معنای آنچه باید در کارها و امور به عنوان پایه و اساس قرار بگیرد و بماند. این واژه به فرهنگستان زبان ایران پیشنهاد شده است.

انواع استاندارد

استانداردها بر اساس گستردگی دامنه تحت پوشش، دارای پنج سطح زیر هستند:

استاندارد کارخانه‌ای: توسط یک کارخانه برای استفاده در همان واحد تدوین می‌شود. البته گاهی کارخانه‌ها، شرکت‌ها یا تشکیلاتی که در یک زمینه خاص فعالیت می‌کنند از طریق ایجاد یک جامعه یا انجمن، استانداردهای خاص خود را تدوین می‌کنند. مانند انجمن جوشکاری آمریکا (AWS) استاندارد ملی: توسط مؤسسه استاندارد در یک کشور، با توجه به تمام شرایط خاص همان کشور، مانند: اقتصادی، اجتماعی، علمی و فنی تهیه می‌شود. استانداردهای منطقه‌ای: توسط کشورهای عضو یک پیمان منطقه‌ای خاص تهیه می‌شود مانند: کمیته استاندارد اروپایی. استاندارد بین‌المللی: توسط سازمان‌های مربوط به منظور قابلیت استفاده بین‌المللی تهیه می‌شوند. مانند: استانداردهای تهیه شده توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ایزو)، کمیسیون الکتروتکنیک بین‌المللی (IEC) یا اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU)

استاندارد اروپا

این استاندارد که با عبارت مخفف CE نشان داده می‌شود و این نشان، گویای مطابقت محصول با مقررات جامعه اروپا در خصوص ایمنی، سلامت و حفاظت مصرف‌کننده و محیط‌زیست است. هدف اصلی استاندارد، مطابقت محصول با الزامات اساسی مقررات جامعه اروپاست و اجازه می‌دهد که محصولات به‌طور آزاد در بازار اتحادیه اروپا عرضه شوند و به مسئولان گمرک‌ها و مقامات مربوطه هم اجازه می‌دهد محصولات غیر منطبق را از بازار اتحادیه اروپا جمع‌آوری کنند.

استاندارد آمریکا

مؤسسه ملی استاندارد یا (ANSI (American NationalStandards Institute یک مؤسسه خصوصی غیرانتفاعی است که بر نحوه استانداردهایی که برای محصولات، خدمات، روندها، سیستم‌ها و کار کارمندان صادر می‌شود، نظارت می‌کند. یکی دیگر از کارهای این مؤسسه این است که استانداردهای آمریکا را با استانداردهای جهانی تطبیق می‌دهد تا از آن‌ها به‌صورت جهانی و در سطحی وسیع‌تر نیز بتوان استفاده کرد.

استاندارد ایزو

مؤسسه بین‌المللی استانداردسازی ایزو (International Standard Organization) یک سازمان بین‌المللی متشکل از نهادهای ملی استاندارد است. تعداد این نهادها بیش از ۱۴۰ عدد است که هر یک از آن‌ها متعلق به یک کشور هستند. مجموع فعالیت‌های ایزو قراردادهای بین‌المللی است که به‌عنوان استانداردهای بین‌المللی انتشار پیدا می‌کند.

استاندارد TUV

یکی از معتبرترین استانداردهای دنیا متعلق به سازمانی است در آلمان که روی سلامتی کالاهای صنعتی ارائه شده از جانب شرکت‌های مختلف نظارت دارد تا استانداردهای ارائه شده برای سلامت انسان و محیط‌زیست را تأمین کنند. این سازمان به‌عنوان یک مشاور مستقل بر سلامت کارکرد کالاها یا محصولاتی مانند محصولات کشاورزی، دودزایی وسایل نقلیه، استاندارد ساخت موتور خودروهای سنگین و سبک و تأسیسات انرژی را نظارت دارد.

استاندارد حلال

این استاندارد مختص کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان است. از نام این استاندارد مشخص است که بیشترین کاربرد آن برای مواد غذایی است و نشان می‌دهد که مسلمانان می‌توانند ماده غذایی را که از چنین استانداردی برخوردار است، مصرف کنند.

در سال ۲۰۰۴ استاندارد غذای حلال تدوین و در سال ۲۰۰۶ بنگاه توسعه صنعت حلال (HDC)برای هماهنگی و یکپارچه شدن توسعه صنعت حلال مالزی تأسیس شد.

کد خبر 449874

منبع: ایمنا

کلیدواژه: استاندارد روز جهانی استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران سازمان استاندارد جهانی استانداردهای جهانی چه روزی روز بین المللی استاندارد انواع استاندارد استاندارد چیست استاندارد اروپا استاندارد آمریکا گواهینامه ایزو استاندارد TUV استاندارد حلال استاندارد ایزو استاندارد ملی استاندارد کارخانه ای استانداردهای منطقه ای استاندارد بین المللی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سازمان بین المللی استاندارد روز جهانی استاندارد مؤسسه استاندارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۱۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمجید فوق‌العاده نشریه فورفورتو از علی دایی | او سوپراستار بین‌المللی فوتبال است | شاید نمی‌دانستید که علی دایی آنجا حضور داشت!

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ورزش سه، نشریه معتبر فورفورتو در گزارشی مفصل، لحظاتی از تاریخ فوتبال را روایت کرده که شما احتمالا نمی‌دانید پای یک اسطوره بزرگ در آنجا در میان بوده است.

به عنوان مثال، به بازی انگلیس و آرژانتین در جام جهانی ۹۸ اشاره می‌کند و لحظه‌ای که مایکل اوون موفق شد پیر لوئیجی کولینا را متقاعد به اعلام ضربه پنالتی به نفع سه‌شیرها کند. بعد از مخاطبان پرسیده آیا می‌دانستید کسی که روی اوون خطا کرد مائوریتسیو پوچتینو سرمربی حال حاضر چلسی بود؟

یکی دیگر از این موارد قهرمانی کاکا در جام جهانی است! بله این ستاره برزیلی هم فاتح جام جهانی شده هرچند هیچکس آن را به خاطر ندارد چرا که برنده توپ طلا در سال ۲۰۰۲ تنها با ۱۷ سال سن عضو تیم ملی برزیل بود و هرگز در این مسابقات به میدان نرفت.

یک مورد دیگر! آیا می‌دانستید زمانی که آگوئرو آن گل تاریخی را وارد دروازه کویئنز پارک‌رنجرز کرد و قهرمانی دراماتیک منچسترسیتی رقم خورد، فیل فودن ستاره این روزهای سیتی درست پشت دروازه QPR به عنوان توپ جمع‌کن نشسته بود؟

این گزارش طولانی شامل ۳۲ مورد می‌شود. حضور رونالدوی اورجینال در المپیک، نشستن الکس فرگوسن روی نیمکت اسکاتلند در جام جهانی ۱۹۸۶، حضور مارکو ماترازی در جشن شادی گل جنجالی رابی فاولر که ادای اسنیف کوکایین را درآورد و...

اما نکته جالب اینکه مورد شماره یازده این گزارش به علی دایی اشاره دارد. فورفورتو در این رابطه عکسی منتشر کرده و در مورد عکس نوشته: سوپراستار بین‌المللی فوتبال، علی دایی، در زمین نیوکمپ بین مهمت شول (شماره ۷) و الکساندر زیکلر (شماره ۲۱) بایرن نشسته بود آن هم‌ زمانی که بایرن در فینال لیگ قهرمانان اروپا با منچستریونایتد مصاف می‌داد.

سپس در این بخش که با عنوان «دایی در نیوکمپ در سال ۱۹۹۹» آمده، توضیح داده است: علی دایی مهاجم ایرانی قبل از اینکه کریستیانو رونالدو از او سبقت بگیرد، با ۱۰۸ گل بهترین گلزن بین‌المللی جهان به حساب می‌آمد. اما زمانی که منچستریونایتد در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۹۹ بایرن را شکست داد، دایی روی نیمکت بایرن مونیخ بود.
البته همه مردم ایران می‌دانند که علی دایی در آن بازی تاریخی بخشی از تیم بایرن مونیخ بود که با بدشانسی محض دستش از جام قهرمانی اروپا دور ماند. علی دایی هنوز تنها ایرانی حاضر در فینال لیگ قهرمانان اروپا به حساب می‌آید و بعید است فعلا بازیکنی از ایران به چنین جایگاهی برسد.

کد خبر 849033 برچسب‌ها ویژه ورزشی علی دایی تیم بایرن مونیخ لیگ قهرمانان اروپا

دیگر خبرها

  • خدمات اینترنت مخابرات یزد از طریق سامانه جامع غیرحضوری شد
  • تمجید فوق‌العاده نشریه فورفورتو از علی دایی | او سوپراستار بین‌المللی فوتبال است | شاید نمی‌دانستید که علی دایی آنجا حضور داشت!
  • فرودگاه بین‌المللی کربلا اوایل 2025 افتتاح می‌ شود
  • افتتاح فرودگاه بین‌المللی کربلا در سال ۲۰۲۵
  • «مهر» در «فرانچایز ایران»
  • تیم رباتیک فرزانگان ۴ تبریز به جام جهانی هلند راه یافت 
  • جمع آوری ۶ قلم کالای غیر استاندارد در نمایشگاه بین‌المللی قزوین
  • راهیابی دختران تبریزی به جام جهانی رباتیک هلند
  • گشایش نمایشگاه بین المللی ابزار و یراق آلات ساختمانی در تبریز
  • رعایت و ترویج الزامات استاندارد در جامعه نوعی امر به معروف است