Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@09:17:11 GMT

پل سنگی هوره، پلی به جا مانده از دوران صفوی

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۴۳۱۱۹

پل سنگی هوره، پلی به جا مانده از دوران صفوی

پل سنگی هوره واقع در روستای زیبای هوره از توابع بخش زاینده‌رود شهرستان سامان در استان چهارمحال و بختیاری است.

پل تاریخی هوره یکی از کم نظیرترین ابنیه های تاریخی عهد صفوی در چهارمحال و بختیاری است.این پل روی رودخانه زاینده رود بسته شده دو روستای هوره و سوادجان در بخش سامان را به هم متصل می کند. پل هوره در عهد صفوی با هفت دهنه با سبک معماری سنتی و با مصالح سنگ تراش و سیمان ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پل سنگی هوره دارای ۷ دهانه و ۸ ستون است ، دهانه مرکزی بزرگتر از سایر دهانه ها است. تاق ها نیم دایره و به روش رومی سنگ چین شده است.این پل به علت از بین رفتن پل قدیمی هوره (که با اقدام مرحوم حجت اسلام آقا سید محمد باقر مرتضوی احداث شده بود) و صعب العبور بودن رودخانه مخصوصا در زمستان و فصل بارندگی ، ساخته شد. پل هوره توسط مرحوم حاج سید عطاالله مرتضوی و مرحوم حاج محمد یادگار و کمکهای اهالی روستا احداث گردید.

در زمان ساختن پل برای تغییر دادن مسیر رودخانه جهت زدن پی دیرک های چوبی به فاصله نیم متری از یکدیگر در رودخانه کوبیدند و پشت آن را توسط شاخ و برگ درختان و ریختن سنگ و شن و خاک مسدود کردند سنگ های به کار گرفته شده در پی و پایه های پل از محلی در ۷۰ متری شرق پل بدست آمده است و سنگ های استفاده شده در تاق ها را از آبادی ای در ۶ کیلومتری غرب تیران به نام جاجا آورده اند. سیمان مورد نیاز ملات پل را از کارخانه همدانیان اصفهان که در آن سال تازه افتتاح شده بود تهیه کردند. ساخت پل هوره در خرداد ماه سال ۱۳۳۷ ه.ش آغاز و در پاییز سال ۱۳۳۸ ( پهلوی دوم ) به اتمام رسید.

این جاذبه دیدنی به لحاظ قرار گرفتن روی رودخانه خروشان زاینده رود و وجود درختهای سر به فلک کشیده به یکی از بهترین جاذبه های طبیعی استان تبدیل شده است.طول پل ۶۳ متر، ارتفاع آن هشت متر و عرض آن شش متر است . مصالح استفاده شده در پل بوم آورد و تمامی از سنگ با ملات ماسه سیمان می باشد. جهت عبور آب رودخانه از شمال به جنوب می باشد به همین علت در ضلع شمالی پایه های پل ، آب برهای مثلثی شکل قرار دارد تا فشار آب وارد بر پایه ها را تعدیل کند.

با ایجاد زیرساختهای گردشگری در این مکان می توان سالانه شاهد خیل گرشگران در این منطقه شود. این پل نیاز به رسیدگی های جزئی فراوانی دارد برای مثال با نورپردازی این پل در شبها می توان در زیبایی پل افزود و مسافران زیادی را جذب کردیا اینکه به دلیل وجود نداشتن سطل زباله در این مکان زباله های زیادی آخر هفته در کنار این پل تفریحی و تاریخی جمع می شود و موجب آلودگی رودخانه و اطراف روستا می شود. در مجاورت پل هوره از سمت روستای هوره قلعه تاریخی وجود دارد که گفته می شود در دوران صفوی برای اخذ مالیات از مسافران و کاروان ها استفاده می شد که از دیدنی های نزدیک به پل هوره به شمار می رود ./ سیری در ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۳۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری ارومیه از اعتبارات ملی محروم مانده است

عضو هیئت رئیسه و دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: برای جبران عقب‌ماندگی‌ها نیاز به عزم راسخ داریم و از این رو باید به دنبال احقاق حق و حقوق قانونی شهرداری از اعتبارات ملی باشیم و متأسفانه شهرداری ارومیه همیشه از اعتبارات ملی محروم مانده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، احد یوسفی در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی که به منظور گرامیداشت روز نهم اردیبهشت روز شوراها برگزار شده بود، اظهار کرد: امروز ما در شهری زندگی می‌کنیم که دارای استعدادهای پنهان با محرومیت‌های آشکار است.

وی خطاب به استاندار آذربایجان غربی افزود: با عوارض محلی نمی‌توان عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد و با درآمدسالانه تعریف شده شهرداری ارومیه از محل عوارض شهری نمی‌توان سرعت پروژه‌ها را حتی به استان‌های هم‌جوار رساند.

عضو هیئت رئیسه و دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر امروز بتوانیم سرعت عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم، باز نمی‌توانیم خودمان را به سرعت عمل سایر کلان‌شهرها برسانیم، آنها سال‌های سال است که از شهر ارومیه پیشی گرفته‌اند.

یوسفی تصریح کرد: برای جبران عقب‌ماندگی‌ها نیاز به عزم راسخ داریم و از این رو باید به دنبال احقاق حق و حقوق قانونی شهرداری از اعتبارات ملی باشیم و متأسفانه شهرداری ارومیه همیشه از اعتبارات ملی محروم مانده است.

وی ادامه داد: عزم راسخ، اراده و نگاه ویژه استاندار آذربایجان‌غربی در جذب اعتبارات ملی و رفع مشکلات و نیز نگاه ویژه به مدیریت شهری به وضوح دیده می‌شود و امیدواریم در روزهای آینده شاهد اتفاقات خوب و مؤثر در تمام زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی، بحث ترافیک، ناوگان حمل‌ونقل، مترو، فضای سبز، مدیریت پسماند برای شهر ارومیه خواهیم بود.

کد خبر 748753

دیگر خبرها

  • اردیبهشت زمان سفر سرزمین لاله های سر به زیر
  • در این جنگل، چوب ها تبدیل به سنگ شدند! /درباره یکی از جالب ترین مکان های روی زمین (+تصاویر)
  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • غار هارپیا ؛ اینجا زمین کاملا چین خورده است! (+عکس)
  • عجیب‌ترین استادیوم فوتبال جهان بر روی صخره‌های سنگی (فیلم)
  • قهرمانی مس کرمان سه هفته زودتر از پایان لیگ برتر هندبال
  • عکس| تغییر چهره باورنکردنی حسام نواب صفوی
  • شهرداری ارومیه از اعتبارات ملی محروم مانده است
  • نه به عربستان: ستاره بارسا تصمیمش را گرفت