Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مذاکره با کشورهایی که پول‌های ایران در آنجا مسدود شده در حال انجام است، گفت: سفر اخیر به عراق با موفقیت همراه بود و امیدواریم بتوانیم از منابع خود در عراق که بیش از پنج میلیارد دلار است استفاده کنیم.

 

به گزارش  گروه بانک و بیمه پول نیوز ، «عبدالناصر همتی» امروز (چهارشنبه) در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در وضعیت فعلی، شرایط بازار ارز به دلیل اتفاق‌هایی مانند شیوع ویروس کرونا، فشار حداکثری دولت آمریکا، اعمال و عملیاتی کردن تحریم‌ها که در ۶ ماه نخست امسال رخ داد از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است که این مسایل باعث شکل‌گیری انتظارات منفی در جامعه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه همه تلاش خود را می‌کنیم تا این وضعیت کنونی بازار به ثبات برساند و تعدیل‌هایی در بازار انجام شود، افزود: برخی از نقل‌قول‌ها از من درباره کاهش قیمت دلار مطرح می‌شود که در این زمینه باید گفت شرایط در حال تغییر و محدودیت‌هایی بر روی منایع ایران اعمال شده است، به دنبال این اتفاق، ده‌ها میلیارد دلار از درآمد ارزی در خارج از کشور را مسدود کرده‌اند و حتی بسیاری از کشورها که از رابطه خوبی با ایران برخوردارند به دلیل فشار آمریکا اجازه استفاده از آن منابع را نداده‌اند.

همتی با اشاره به اینکه پیش‌بینی ما بهره‌برداری از درآمدهای ارزی در سال جاری بود، گفت: اقدام‌های خوبی برای ایجاد ثبات در بازار ارز آغاز شده و به آینده این بازار خوشبین هستیم.

رییس بانک مرکزی افزود: در روزهای آخر فعالیت رییس جمهوری فعلی آمریکا فشار به ایران افزایش یافته که ما هم باید مقاومت خود را در برابر این فشارها افزایش دهیم و امیدوار به رفع مسایل موجود در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه مذاکره با کشورهایی که پول‌های ایران در آنجا مسدود شده یکی از اقدام‌های مهمی است که آن را انجام داده‌ایم، اظهار داشت: در دو روز گذشته سفری را به عراق داشتم که این سفر با موفقیت همراه بود و امیدواریم بتوانیم از منابع خود در عراق که بیش از پنج میلیارد دلار است استفاده کنیم.

همتی افزود: همچنین برخی دیگر از کشورها جواب مثبت را برای استفاده از درآمدهای ارزی اعلام کرده‌اند، در این زمینه به تدریج تجار و وارد کنندگان متوجه می‌شوند که به منابع خود در کدام مناطق دسترسی پیدا کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در بحث اسکناس در حال عرضه های کافی به بازار هستیم، گفت: بخش سامانه نیما با وضعیت خوبی همراه بوده و روز گذشته رشد معقولی را تجربه کرده است.

همتی اظهار داشت: با اقدام هایی که در دست اجرا داریم شاهد ثبات بیشتری در بازار خواهیم بود اما باید قبول کنیم تا سه هفته آینده فشارها به ایران بیشتر خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی بازار ارز را پریسک ترین بازار دانست و گفت: مردم باید آنچه را که خودشان تشخیص می دهند درست است انجام دهند و هر لحظه ممکن است اتفاقی در این بازار رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه صندوق بین المللی پول روز گذشته نرخ رشد اقتصادی امسال را با درصد منفی اعلام کرد، گفت: معلوم نیست این آمار از کجا اعلام شده است اما براساس آمارهای موجود، رشد اقتصادی در سه ماه ابتدای سال جاری در غیر نفتی‌ها منفی 6 دهم درصد و در نفتی ها منفی 2.8 دهم درصد بوده است.

همتی اظهار داشت: رشد کشاورزی و صنعت ایران در حال افزایش است و در وضعیت خوبی قرار دارد، بنابراین بعید است تا پایان سال رشد اقتصادی ایران به میزان آمار اعلام شده در صندوق بین المللی منفی باشد.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی در غیر نفتی ها مثبت خواهد شد، گفت: امیدواریم با اقدام هایی که در حال اجرا است شاهد رقم منفی کمتری در رشد اقتصادی کشور باشیم.

وی با بیان اینکه به طور حتم سال آینده رشد اقتصادی در کشور مثبت خواهد شد، افزود: امیدواریم امسال با تلاش های انجام شده وضعیت بهتری را از پیش بینی ها شاهد باشیم.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بانک مرکزی بانک مرکزی پول نیوز صندوق بین المللی پول سامانه نیما رشد اقتصادی میلیارد دلار رشد اقتصادی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۵۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رانت ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان

با جهش تازه نرخ ارز در سال ۱۴۰۳ که بسیاری آن را «هیجانی» و ناشی از اتفاقات غیراقتصادی تحلیل می‌کنند؛ حالا فاصله نرخ بازار آزاد ارز و نرخ نیمایی تقریبا به دو برابر رسیده است.

به گزارش اعتماد، در سال ۱۴۰۱ دولت طی یک برنامه پر سرو صدا و تحت عنوان «جراحی اقتصادی» ارز ترجیحی با نرخ ۴۲۰۰ را حذف کرد و به جای آن نرخ مبادله‌ای را جایگزین کرد که حدود ۲۸۵۰۰ تومان بود. با این کار، فاصله میان ارز ترجیحی با ارز بازار آزاد کاهش پیدا کرد.

هر چند این اتفاق موجب تورم شدیدی در بخش کالا‌های اساسی و دارو شد؛ اما استدلال دولت این بود که شکاف میان ارز ترجیحی با نرخ بازار آزاد از طریق چاپ پول تامین می‌شود و این کار تورم‌زا است. استدلالی که در نوع خود درست است. اما حالا دو سال از آن زمان گذشته، تورم نزدیک به ۴۰ درصد (مطابق آمار رسمی) ماندگار شده و از همه بدتر، با جهش‌های تازه نرخ دلار این شکاف بار دیگر دو برابر شده است.

به این آمار‌ها نگاه کنید که توسط بانک مرکزی اعلام شده است: در اردیبهشت امسال برای کالا‌های اساسی به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان یک میلیارد و ۲۷ میلیون دلار، برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ ۴۱ هزار تومان مبلغ ۲ میلیارد و ۵۴۹ میلیون دلار و برای خدمات ۱۲۱ میلیون و برای واردات در مقابل صادرات به نرخ توافقی ۷۴۷ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی نیز ۹۳۰ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۹۷ میلیون دلار و در مجموع یک میلیارد و ۲۷ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شده است.

در مجموع آنگونه که بانک مرکزی می‌گوید نزدیک به ۴.۵ میلیارد دلار به نرخ ترجیحی، ارز اختصاص داده شده. در حالی که شکاف میان این نرخ با نرخ بازار آزاد از جایی باید تامین شود که دم دستی‌ترین آن، فشار به منابع پایه پولی است.

عبدالناصر همتی رییس کل اسبق بانک مرکزی نیز چندی پیش خبر داده بود که «مسوولان بانک مرکزی در طول سال ۱۴۰۲، مبلغی به ارزش ۶۹ میلیارد دلار ارز با نرخی بسیار پایین‌تر از نرخ ارز در بازار، برای واردات تامین کرده‌اند و در حال حاضر اختلاف نرخ ارز بازار آزاد با نرخ ارز نیمایی به ۲۵ هزار تومان یعنی بیش از ۶۰درصد رسیده است و اختلاف آن با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به ۳۷ هزار تومان رسیده یعنی ۲.۳ برابر شده است.»

این اختلاف قیمت میان دو نرخ ارز، به صورت ریالی از طریق بانک مرکزی جبران می‌شود و رانت شیرینی است که به واردکنندگان عمدتا بزرگ و وابسته به دولت می‌رسد. اما نتیجه آن چیزی جز پودر شدن قدرت خرید مردم و افزایش تورم در پایان سال نیست. با نرخ ارز ترجیحی باید چکار کرد و آیا زمان آن رسیده که بانک مرکزی نرخ ارز ترجیحی را بالاتر ببرد؟

رویکرد حاکم بر تیم اقتصادی دولت نیاز به تغییر اساسی دارد

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و استاد دانشگاه در واکنش به این آمار‌ها، گفت: بانک مرکزی سیاست اشتباهی را در پیش گرفته است و تداوم این رویکرد برای کشور فاجعه‌آفرین است، ضرورت دارد تا دولت تغییری اساسی در رویکرد حاکم بر تیم اقتصادی و افراد خود داشته باشد.

او ادامه داد: هم اکنون در نظام ارزی کشور یک نظام چند نرخی در حال اجراست که این نظام چند نرخی باعث رانتی بزرگ برای گروهی محدود شده است، زمانی که اختلاف بین نرخ ارز بازار آزاد با مرکز مبادله ارزی حدود ۵۰ درصد است یک عطش سیری‌ناپذیر هم برای واردات شکل می‌گیرد که در کنار این موضوع با بیش برآوردی در واردات هم روبرو می‌شویم.

شقاقی شهری تصریح کرد: این اختلاف ۵۰ درصدی رقم کمی هم نیست و همه به دنبال دست یافتن به این رانت ارزی هستند که یکی از علل کسری تجاری غیرنفتی ۱۷ میلیارد دلاری سال گذشته نیز موضوع مربوط به اختلاف ۵۰ درصدی نرخ بازار آزاد با مرکز مبادلات ارزی بود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: صادرکنندگان هم در این شرایط کم برآوردی می‌کنند و تمام ذهنیت‌شان به این سمت می‌رود که ارز حاصل از صادرات‌شان را در مرکز مبادلات عرضه نکنند، موضوع دیگر به افزایش خروج سرمایه برمی‌گردد که صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران و تجار سعی می‌کنند ارز حاصل از صادرات را به گونه‌ای وارد کشور نکنند.

کلیه کالا‌ها با نرخ ۶۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد

او خاطرنشان کرد: ضمن آنکه نرخ دلار محاسباتی کلیه کالا‌هایی که به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد بیش از ۶۰ هزار تومان است از قیمت خودرو گرفته تا گوشت و مرغ و ... لذا در این میان این رانت برای واردکنندگان ایجاد می‌شود و هیچ عایدی هم ندارد و تنها منجر به حیف و میل منابع ارزی می‌شود.

این اقتصاددان افزود: اواخر اسفند ماه سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی اعلام کرد برای هر نفر ۱۰۰۰ دلار ارز مسافرتی تخصیص پیدا می‌کند و سیل افرادی که هجوم آوردند تا از این اختلاف بازار آزاد و بازار نیمایی (۴۲ هزار تومانی) بهره‌مند شوند کم نبود ضمن آنکه به دلیل اختلافات ارزی بخشی از هزینه‌های مسافرت این افراد هم رایگان شد.

دیگر خبرها

  • در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عجله نمی‌کنیم
  • شارژ ۱۹ میلیارد دلاری صندوق توسعه/ تزریق ۱۰۰ همت به مسکن در ۱۴۰۳
  • بانک مسکن: در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عجله نمی‌کنیم
  • رانت ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • سخنگوی دولت: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم
  • حجم تجارت خارجی ایران در سال قبل ١۴٠ میلیارد دلار بود
  • افزایش حجم تجارت خارجی ایران نسبت به سال گذشته
  • تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس
  • گزارش روزانه بورس ۱۲ اردیبهشت/ افت ۴ هزار واحدی شاخص