Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@02:05:09 GMT

وقتی شوری کویر، طعم شیرینی می‌گیرد

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۴۶۳۴۵

وقتی شوری کویر، طعم شیرینی می‌گیرد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، چند سالی است مردمان دیار کویر کمر همت بسته اند و غیر ممکن‌ها را ممکن کردند و در دل شوره زار‌های کویر به تولید انواع ماهیان گرمابی و سردابی رسیدند، ماهیانی که علاوه برتولید، ایجاد اشتغال چشم گیری نیز در استان یزد فراهم کردند.

تیلاپیا در زمره ماهیانی است که جایگاه دومین آبزی پرورشی دنیا را از آن خود کرده است؛ این ماهی سرعت رشد بسیار خوبی دارد و پرورش آن بسیار مقرون به صرفه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون پرورش ماهی تیلاپیا در بافق به زمینه‌ای برای رشد و رونق اقتصادی و تجاری این منطقه تبدیل شده است.

تحقق جهاد در کویر شوره زار بافق

رئیس جهاد کشاورزی بافق گفت: طی چند سال گذشته مطالعات متعددی در زمینه‌های مختلف بررسی ارزیابی زیست محیطی، مولد سازی، بیوتکنیک تکثیر و پرورش در شرایط آب لب شور، تک جنس سازی، تغذیه و رشد، سیستم‌های پرورش و تولید تجاری انجام گرفته است.

علی اکبر رحمتیان ادامه داد: در آذر سال ۱۳۸۷، تیلاپیای نیل و قرمز برای اولین بار با مجوز رسمی سازمان شیلات ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی وارد کشور شد و به منظور انجام قرنطینه و اجرای مطالعات لازم در اختیار مرکز تحقیقات آبزیان آب‌های شور داخلی بافق قرار گرفت.

او افزود: علت انتخاب این مرکز برای معرفی تیلاپیا، واقع شدن در یک منطقة کویری بدون هرگونه ارتباط با منابع آب‌های داخلی و آزاد و همچنین استفاده از آب لب شور زیرزمینی برای انجام تحقیقات است.

رئیس جهاد کشاورزی بافق تصریح کرد: پرورش ماهی تیلاپیا در بافق علاوه بر جلوگیری از واردات این گونه آبزی، سبب گردش بهتر چرخه اقتصاد در داخل کشور شده است.

حالا مردان خطه کویر در مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور بافق با اجرای طرح مولد سازی پنج سویه جدید تیلاپیا، دست به جهادی از جنس آب زدند.

مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور بافق مرکز مرجع تیلاپیای کشور

علیزاده کارشناس بخش شیلات با اشاره به اصلاح و مولد سازی پنج نژاد وارداتی در این مرکز، گفت: تامین نژاد‌های اصلاح شده و مولد سازی یکی از فعالیت‌هایی است که برای پشتیبانی از صنعت پرورش تیلاپیا در کشور اهمیت دارد.

او افزود: این مجموعه تنها مرکز مجوز دار فعالیت‌های اصلاح نژادی و واردات نژاد‌های اصلاح شده است.

رئیس سابق مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور بافق با بیان اینکه در این مرکز هشت مجموعه (نژاد) در حال پرورش هستند، بیان داشت: از طریق برنامه‌های اصلاح نژادی، گونه‌های بومی مخصوص شرایط و اقلیم ایران تولید می‌کنیم.

علیزاده گفت:از سال ورود تیلاپیا به این مرکز حدود ۱۵ طرح محوری و ملی در زمینه تکثیر، پرورش و فرآوری تیلاپیا انجام شده است.

حالا پس از ۲۰ سال تلاش بی وقفه، شوری کویر طعم شیرینی گرفته است، چرا که مردان خطه کویر در مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور بافق دستاوردی بزرگ به ارمغان اورده اند.

دستاوردی بزرگ برای رونق تولید تیلاپیا

رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور بافق گفت: اواسط سال ۹۸ تعداد پنج گونه وارد کشور شد که اکنون مولد شده اند.

علیرضا قائدی افزود:این مرکز نقش مهمی در حفظ ذخایر ارزشمند ژنی و برنامه‌های اصلاح نژادی ایفا می‌کند تا صنعت تولید در سالیان متمادی با مشکل تامین مولد به عنوان پیش نیاز پرورش مواجه نشود.

او ادامه داد: در این مرکز یکصد هزار ماهی داریم که نیمی از آن‌ها مولدین اصلاح شده و نیمی دیگر ماهی‌های تحقیقاتی هستند.

رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور بافق بیان داشت: با هر برنامه اصلاح نژادی بین ۵ تا ۲۰ درصد در رشد ماهی افزایش ایجاد می‌شود.

سازگاری این نوع ماهی با شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان یزد به‌ویژه در کویر بافق بسیار خوب است و با توجه به مقاومت بالای این ماهی در آب‌های شور، پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه پرورش و تولید ماهی تیلاپیا وجود دارد.

صنعت تولید تیلاپیای کشور حول محور بافق می‌چرخد

نبی الله خون میرزایی رئیس سازمان شیلات کشور گفت: باتوجه به ظرفیت و پتانسیل استان یزد در حوزه پرورش و تکثیر ماهی تیلاپیا، صنعت تولید تیلاپیای کشور حول محور بافق می‌چرخد.

او افزود: ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای پرورش آبزیان کشور در قالب بسته جهش تولید برتر در نظر گرفته شده که باعث اشتغال ۲۴ هزار نفر می‌شود.

خون میرزایی یکی از برنامه‌های این نهاد در سال جاری را توسعه صنعت تیلاپیا بیان کرد و ادامه داد: با اجرای طرح مولد سازی پنج سویه تیلاپیا بخش خصوصی هم فعال‌تر می‌شود و برای کمک به صنعت تولید تیلاپیا و افزایش این ماهی در کشور گام بر می دارد.

وقتی با جهش تولید کار اشتغال هم رونق می‌گیرد

دکتر محمدی مشاور این مرکز گفت: مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور بافق این آمادگی را دارد که ۶۰ هزار مولد را به مرور به بخش خصوصی تحویل دهد تا تامین کننده نیاز مزارع پرورش دهنده تیلاپیا در سراسر کشور باشد.

دکتر محمدی افزود: در زمینه تولید و پرورش تیلاپیا تاکنون ۲۰ واحد با ظرفیت بیش از ۱۲ هزار تن و ۲۲ میلیون قطعه تکثیر، موافقت اصولی گرفته اند.

او ادامه داد: برای هر ۱۰ تن تولید تیلاپیا یک اشتغال و در هر واحد هزار تنی یکصد نفر می‌توانند به کار مشغول شوند.

کارشناس بخش شیلات بیان داشت: در طی سال ۹۸ حدود یک میلیون قطعه بچه ماهی تیلاپیا در استان تکثیر شده است. پرورش ماهی تیلاپیا در دل کویر می‌تواند موفقیتی بزرگ برای استان یزد باشد و به طور قطع در افزایش سرانه مصرف ماهی نیز موثر است.

تولید محصولات جنبی تیلاپیا دستاوردی مهم در حوزه آبزیان

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه ۴۰ درصد ماهی تیلاپیا فیله است، افزود: حدود ۶۰ درصد ماهی تیلاپیا ضایعات است که محصولاتی نظیر چرم، ژلاتین و پودر‌های حاوی پروتئین از آن استحصال می‌شود.

بهمنی گفت: تولید محصولات جنبی ماهی تیلاپیا یکی از دستاورد‌های مهمی است که افزایش تولید و اشتغال را به همراه دارد.

او ادامه داد: در استان یزد به عنوان یکی از پنج استان مجوز دار پرورش ماهی تیلاپیا در کشور، می توانیم شاهد ایجاد پایلوت پکیج تیلاپیا باشیم.

به نظر می‌رسد آنچه بیشتر از هرچیز دیگری می‌تواند در افزایش سرانه مصرف ماهی تاثیرگذار باشد، کاهش قیمت ماهی است که به طور قطع اندیشیدن تدابیری از سوی شیلات و همچنین برداشتن موانع از جلوی سرمایه گذاران و تولید کنندگان می‌تواند علاوه بر ارتقای سلامتی جامعه، پرورش دهندگان ماهی را نیز در دستیابی به بازار‌های جدید و مطلوب یاری رساند و آنگاه می‌توان شاهد افزایش روزافزون مصرف سرانه ماهی در استان یزد و به تبع آن در  سطح کشور باشیم.

مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور در کیلومتر ۱۰ جاده بافق ـ یزد در حاشیه کویر دره انجیر شهرستان بافق و  رودخانه شور واقع شده است. سطح آب‌های زیرزمینی منطقه بالا، پوشش گیاهی ضعیف و تغییرات سالانه دمای هوا در محدوده حداکثر ۵۷ و حداقل ۱۷- درجه سانتیگراد است.

گزارش از پریسا رجبی
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی محیط زیست پرورش ماهی تیلاپیا تولید تیلاپیا اصلاح نژادی صنعت تولید استان یزد مولد سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۶۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست مایوالکترونیک توسط مرکز توانبخشی هلال احمر به تولید انبوه می رسد

پیمان نامدار در حاشیه بازدید از خدمات دندانپزشکی گروه جهادی الکفیل و هلال احمر زنجان گفت: برای نخستین بار در کشور، ۲ شرکت دانش بنیان در حال تولید دست مایوالکترونیک به عنوان اولین دست الکترونیک مصنوعی هستند که پس از تولید انبوه، کشور در این حوزه به خودکفایی خواهد رسید.

وی اضافه کرد : یکی از اهداف جمعیت هلال احمر توسعه‌ مراکز دیالیز و کموتراپی با شیمی درمانی برای بیماران در استان ها مورد نیاز است.

نامدار افزود: در این زمینه هماهنگی با دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده که با کمک و مدیریت جمعیت هلال احمر استان ها مکان هایی که برای ارائه خدمات مورد نیاز هستند شناسایی و مشخص و توسط جمعیت هلال‌احمر تجهیز و راه اندازی شود.

این مسوول ادامه داد: یکی از استان های پیش رو در راه اندازی تجهیزات بسیار مدرن و خوب دیالیز برای خدمت به مردم، استان زنجان است که با کمک مدیر عامل جهادی جمعیت هلال‌ احمر این استان به زودی در سال جدید شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

نامدار گفت: خوشبختانه در ۲ سال اخیر موفق شدیم بیش از سه میلیون عضو داوطلب و جوان در سطح کشور جذب جمعیت هلال احمر کنیم که از حدود ۴۰۰ هزار نفر به این عدد رسیده است.

وی با بیان اینکه علاقمندانی که عضو هلال احمر می‌شوند از آموزش های مخصوص بهرمند می‌برند، تاکید کرد: از خدمات و تخصص اعضا در این مجموعه استفاده می شود و از طرفی با ورود به جمع خانواده بزرگ هلال احمر در مسیری فراتر از ابعاد سیاسی و اقتصادی قرار می‌گیرند و می‌توانند دنیای بهتری برای همنوعان خود بسازند.

وی ادامه داد: کمک به امر سلامت بویژه به اقشار آسیب پذیر تکلیفی است که اساس نامه وزین جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی بر دوش ما گذاشته است و این فعالیت در مواقع بحرانی و غیر بحران، در داخل و خارج از کشوری تعریف شده است.

نامدار خاطرنشان کرد: بر این اساس طی ۲ و سال نیم گذشته ۱۹۳ واحد توانبخشی به ۲۲۰ واحد در سطح کشور افزایش یافته و اولویت با مناطق کم برخوردار است تا بتوانیم هموطنان را در این مناطق پوشش دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • سوسیس و کالباس با گوشت ماهی هم به بازار آمد
  • تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی
  • ضرورت تأمین زیرساخت‌ها و ایجاد جاذبه در آموزش و پرورش
  • دولت تلخ‌کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند‌
  • تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد
  • ابداع شرکت دانش‌بنیان سمنانی به کمک پرورش‌دهندگان ماهی آمد
  • عکس| وقتی ایست بازرسی بسیج جلوی نماینده مجلس را می‌گیرد
  • اعلام آمادگی چمران برای خرید اتوبوس های برقی شهر بجنورد
  • برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش، فردا در ۱۱ شهر فارس
  • دست مایوالکترونیک توسط مرکز توانبخشی هلال احمر به تولید انبوه می رسد