Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-05@23:51:10 GMT

قصه ناتمام انگلیس و جنگنده اف35+عکس

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۴۷۷۶۵

قصه ناتمام انگلیس و جنگنده اف35+عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از کانال پارتیزان، نیروی هوایی سلطنتی انگلیس بعد از شکایتی گسترده از کمپانی لاکهیدمارتین به صورت رسمی طرح خروج از برنامه جنگنده اف35 را آغاز کرده است.   
شکایت انگلیس بابت روند تحویل و نقایص این جنگنده است؛ همچنین این کشور، لاکهیدمارتین را به دروغ گویی و تقلب  در هزینه های پایانی جنگنده اف35 متهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وزارت دفاع انگلیس نیز رسما اعلام کرده لغو برنامه پیشین به خدمت گرفتن جنگنده اف35بی را در دستور کار و بررسی قرار داده است.
براساس برنامه جدید لاکهید مارتین موظف به تحویل تنها 48 فروند جنگنده اف35 تا پایان 2025 می شود که به نیروی دریایی انگلیس تحویل داده می شوند (چون جایگزینی به جز جنگنده اف35 برای ناو کلاس کوین الیزابت مقدور نیست) و تحویل 90 فروند دیگر لغو می شود و هزینه این 90 فروند دیگر صرف برنامه جنگنده نسل ششم تمپست خواهد شد.

انگلیس بعد از آمریکا بزرگترین عضو برنامه توسعه جنگنده اف35 بوده و خروج این کشور  از این برنامه ضربه ای قابل توجه به این برنامه موسوم به JSF خواهد بود.  

مشکلات انگلیس و برنامه جنگنده اف35 در سال 2016 آغاز شد، زمانی که ناو هواپیمابر کوین الیزابت به تدریج آماده تحویل به نیروی دریایی انگلیس می شد، با این حال روند تحویل جنگنده اف35بی با تاخیرات فراوان همراه بود، تاخیراتی که به دلایل مختلف اتفاق می‌افتاد که عمده این دلایل به لحاظ فنی همچون نقص نرم افزاری سیستم کمک خلبان و ... بود.

کمپانی لاکهیدمارتین طبق قرارداد باید تا سال 2020 میلادی تعداد 48 فروند جنگنده اف35 را به انگلیس تحویل می داد که در حال حاضر تنها 18 فروند را تحویل داده است.

ناو هواپیمابر کوین الیزابت از سال 2017 به نیروی دریایی انگلیس تحویل داده شده، اما با گذشت 3 سال هنوز خبری از جنگنده برای آن نیست.

در سال 2019 ناو هواپیمابر پرنس ولز نیز به نیروی دریایی انگلیس تحویل داده شد، اما این ناو نیز  همانند خواهر خود بدون یگان پروازی در گوشه ای از بندر پورتموث لنگر انداخته است.

اولین شکایت رسمی انگلیس در سال 2018 اتفاق افتاد، همان موقع طرح 500 میلیون پوندی جهت ارتقا ناوهای هواپیمابر کلاس کوین الیزابت جهت دریافت جنگنده تایفون-ان به مجلس انگلیس فرستاده شد که به عبارتی تهدید عملی انگلیسی ها برای خروج از برنامه جنگنده اف35 تلقی می شد.

این برنامه با مداخله سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده موقتا برطرف شد، سپاه تفنگداران متعهد شد به خاطر تاخیر تحویل جنگنده اف35 به انگلیس، دو اسکادران جنگنده اف35 خود را بر روی ناو هواپیمابر کوین الیزابت مستقر کند تا در نتیجه انگلیسی ها کمی آرام شوند و این ناو هم طبق برنامه در سال 2020 به توان اولیه عملیاتی خود برسد. 
با این حال با گذشت 2 سال خبری از اسکادران های سپاه تفنگداران دریایی نشد؛ در حقیقت دست کم سه بار طی این دو سال جنگنده های اف35 برای مدتی به خاطر نقص فنی زمین گیر بوده اند.

طی چند ماه گذشته اما خبرها در خصوص اف-35 ادامه داشت، ابتدا مطرح شد این جنگنده بخاطر ضعف و نقص پوشش جاذب رادار توان پرواز مافوق را در حالت عملیاتی ندارد؛ چندی بعد از آن انگلیس لاکهید مارتین را محکوم کرد که در زمان مذاکره خرید از آمار و ارقام غیر واقعی برای هزینه های کلی جنگنده اف-35 استفاده کرده و هزینه پایانی این جنگنده برای انگلیس بیشتر از آن چیزی است که باید باشد.

با گذشت بیش از 4 سال از تحویل اولین جنگنده اف35 به انگلیس، کمپانی لاکهیدمارتین و ریتون در تطبیق تجهیزات انگلیسی نیز کارشکنی کرده اند، تا امروز اف35های انگلیسی فاقد تسلیحات اصلی اند و تنها توان حمل بمب هدایت لیزری پیوی 4 و موشک آسرام را دارند، این در حالیست که اف35 های تحویل داده شده به اسرائیل در کمتر از یک سال به حالت عملیاتی درآمده اند.

مجموع این اتفاقات انگلیس را قانع کرده که برنامه جنگنده اف35 برای این کشور خاتمه یافته است، هرچند که در اصل این انگلیس بود که کلید شروع برنامه بزرگ JSF و ساخت جنگنده اف35 را زده بود.

انگلیسی ها به دلیل نارضایتی از روند پروژه ها از پروژه های زیادی کنار رفته اند و ترسی از این کار ندارند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: اف35 جنگنده انگلیس نیروی دریایی انگلیس برنامه جنگنده اف35 ناو هواپیمابر انگلیس تحویل تحویل داده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۷۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت ارتشبد آمریکایی از تحویل سوخو 35 به ایران

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 7 «هر جنگنده‌ای که در این اوضاع دشوار به دست ایران برسد به معنای افزایش تنش ها در منطقه خواهد بود!... به صراحت بگویم آنچه بیش از این ها مرا نگران می کند، روانه شدن فناوری از روسیه به ایران است، این مسئله بسیار نگران کننده است...» این بخشی از تحلیل ارتشبد فرانک مکنزی فرمانده پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده است. مواضع این نظامی ارشد آمریکا که سطح نگرانی از تبادل نظامی سطح بالای ایران و اسرائیل را نشان می‌دهد، با زیرنویس فارسی می‌بینید.

دیگر خبرها

  • دفاع تمام قدرت روس‌ها از تحویل سوخو 35 ها به ایران در تلویزیون سعودی
  • آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند
  • (ویدئو) روایت «ژنرال مکنزی» از تحویل سوخو ۳۵ به ایران
  • شرایط فروش قسطی جک J۴ و کی ام سی T۸ اعلام شد
  • کشف خودروی سرقتی پراید در بروجن
  • روایت ارتشبد آمریکایی از تحویل سوخو 35 به ایران
  • تصاویری حیرت‌انگیز از فرود جنگنده اف ۳۵ بر روی برج العرب + فیلم
  • برنامه دولت انگلیس برای مقابله با تغییرات اقلیمی غیرقانونی اعلام شد
  • (ویدئو) فرود جنگنده F۳۵ بر روی برج العرب دوبی
  • لندینگ جالب جنگنده اف ۳۵ بر روی برج العرب دوبی + ویدئو