Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،خلیل رنجبررئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با تبریک فرارسیدن ۲۴ مهرماه (۱۵ اکتبر) روز جهانی عصای سفید، گفت: ۶۳ نفر دانش آموز پسر و ۵۵ نفر دانش آموز دختر آسیب دیده بینایی خفیف تا شدید در مدارس با نیاز‌های ویژه یا تحت آموزش تلفیقی فراگیر در مدارس عادی از خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی وتوانبخشی آموزش وپرورش با نیاز‌های ویژه استان استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به دوران کودکی به عنوان زمان طلایی برای شناسایی و درمان مشکل بینایی افزود: در برنامه سنجش سلامت جسمانی وآمادگی تحصیلی نوآموزان بدوورود به دبستان سال جاری ۱۲۶۳ نوآموز به مرحله تخصصی بینایی ارجاع داده شدند که از این تعداد ۵۳۴ نفر بدون مشکل و ۷۲۹ نفر نیاز به مداخلات درمانی داشتند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان بیان کرد: از این تعداد نوآموز که نیاز به مداخلات درمانی داشتند ۵۴۱ نفر نیاز به عینک، ۱۳۷ نفر تحت درمان آمبلیوپی، ۴۱ نفر تحت درمان دارویی و جراحی، ۸ نفر معرفی به مدارس عادی با کمک معلم رابط وکتاب درشت خط و ۲ نفر به مدارس با نیاز‌های ویژه معرفی شدند.

رنجبر با تأکید برتوانمندی دانش آموزان آسیب دیده بینایی به عنوان توانمندترین گروه معلولان افزود: آن چه انسان را به اوج موفقیت می‌رساند، گوهر اراده، خواستن و تلاش است ومعلولیت‌های ظاهری و بدنی، مانع جدی برای رشد و ترقی به شمار نمی‌آید و نمی‌تواند انسان را از پیشرفت بازدارد.

او با بیان اینکه نابینایان در بسیاری از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها از بقیه افراد جامعه توانمندتر هستند و باید شرایط، زمینه و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد، گفت:مهم‌ترین مسئله و مشکل افراد نابینا چگونگی سازگاری آنان است، کسانی که نابینا به دنیا می‌آیند یا در دوره‌ای از زندگی بینایی خود را از دست داده اند باید این واقعیت را بپذیرند وجهت انطباق و سازگاری با محیط و اجتماع سعی کنند.

رنجبر افزود: آموزش وپرورش با نیاز‌های ویژه تلاش می‌کند که دانش‌آموزان نابینا و کم بینا همراه با سایر دانش‌آموزان در نظام آموزشی عادی مشغول به تحصیل شوند چرا که این افراد به لحاظ بهره هوشی مشکلی ندارندوجزو موفق‌ترین گروه‌های دانش آموزی می‌باشند.

اودر ادامه بیان کرد: یکی از شاخص‌های بهداشت روان میزان رضایت از زندگی است که برکیفیت زندگی افراد تأثیر می‌گذارد و از آنجایی که دانش آموزان با نیاز‌های ویژه ویژگی‌ها و توانایی‌های متفاوتی با دانش آموزان عادی دارند ممکن است رضایت از زندگی آن‌ها تحت تأثیر نوع و میزان محدودیت آن‌ها باشد.

رنجبر گفت:محرومیت همراه با معلولیت، بحران استقلال، ارتباطات اجتماعی، سلامت جسمانی - روانی از مهم تری چالش‌های است که فرد دارای آسیب بینایی در جامعه با آن روبه می‌شود، از این رو با درک صحیح از آن‌ها و خواسته‌های منطقی شان می‌توان زندگی مستقلی را برای آن‌ها فراهم آورد.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نابینایان و کم بینایان عصای سفید مدارس استثنایی نیاز های ویژه دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۸۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمی از بازماندگان تحصیلی در زنجان توانایی ذهنی و جسمی ندارند

به گزارش خبرنگار مهر، حسین قاسمی ظهر سه‌شنبه در نشست خبری اظهار کرد: ۷۹۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در سطح استان شناسایی شد اما زنجان رتبه اول در جذب دانش‌آموزان را دارد.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد این دانش‌آموزان دارای مشکلات شدید جسمی و ذهنی بوده و آموزش‌پذیر نیستند و برخی نیز با ممانعت خانواده‌ها برای تحصیل مواجه هستند.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه در بین این ۷۹۰ نفر ۳۰ دانش آموز فوتی داریم، عنوان کرد: علاوه بر این تعدادی هم در خارج از کشور هستند که سامانه همه این افراد را جزو بازمانده از تحصیل به حساب می‌آورد.

وی تعداد مدارس تک دانش‌آموزی استان زنجان را ۹ واحد برشمرد و گفت: اولیای ۵۵ دانش‌آموز به دلیل جسه کوچک اجازه تحصیل در پایه اول ابتدایی را به آن‌ها ندادند و دیرتر وارد سیستم آموزشی شدند.

قاسمی تصریح کرد: هیچ دانش‌آموزی را به دلیل عدم دسترسی آموزش از دست ندادیم و آموزش و پرورش حق قانونی افراد برای حضور در چرخه آموزش را فراهم کرده است.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: سال گذشته حدود ۳.۸۵ درصد از مشمولان، بازمانده از تحصیل در دوره اول متوسطه داشتیم که در کشور این رقم بیش از ۵ درصد بود.

وهاب ادیبی افزود: امسال میزان بازماندگی در دوره اول متوسطه به ۳.۲۴ درصد رسیده است و در دوره دوم متوسطه نیز یک درصد نسبت به سال قبل کاهش داریم.

کد خبر 6093188

دیگر خبرها

  • ده نکته کلیدی برای معلمان‌ دینی و استادان معارف در مدارس و دانشگاه‌ها
  • آموزش ایمنی ترافیک به ۴ هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز مدارس حاشیه راه‌های آذربایجان‌غربی
  • بازگشت ۴۶۱ دانش‌آموز به تحصیل در قزوین
  • آمار دانش آموزان مبتلا به اوتیسم در قزوین رو به افزایش است
  • نیمی از بازماندگان تحصیل در زنجان توانایی ذهنی و جسمی ندارند
  • نیمی از بازماندگان تحصیلی در زنجان توانایی ذهنی و جسمی ندارند
  • رتبه اول زنجان در جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل
  • بهره‌مندی ۳۶۰۰ دانش‌آموز مازندرانی از طرح سراد
  • اشتغال به تحصیل ٣٤ هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس استان کرمان
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند