Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماهواره پیام که با تلاش سه دانشگاه صنعتی ایران بعد از تاسیس سازمان فضایی طراحی و ساخته شد، در پرتاب به فضا با شکست روبه‌رو شد. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، ماهواره پیام بعد از تاسیس سازمان فضایی ایران یکی از پروژه‌هایی بود که به سه دانشگاه صنعتی ایران ارائه و از سری میکروماهواره‌های توسعه فناوری فضایی سازمان بود که ساخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ماهواره با مشارکت چهار دانشکده مهندسی هوافضا، برق کامپیوتر و مکانیک و ۱۶ نفر از استادان دانشکده‌های دانشگاه امیر کبیر ساخته شده و علاوه بر آن بخش عمده فعالیت بر عهده دانشجویان ارشد و دکتری بوده است.
این ماهواره با وزن ۱۰۰ کیلوگرم به منظور انجام مأموریت تصویربرداری طراحی و ساخته شد. ارتفاع مداری طراحی شده برای ماهواره پیام امیرکبیر ۵۰۰ کیلومتر و با شیب مداری ۵۵ درجه و تصاویری با دقت ۴۵ متر ارسال می‌کرد و پیش‌بینی اولیه حاکی از این بود که حدود سه سال در مدار زمین باقی خواهد ماند. پیام سه مأموریت تصویربرداری، ذخیره و ارسال داده‌ها را برعهده داشت.
بررسی پوشش گیاهی، بهبود پایش گردوغبار، حریق و اراضی کشاورزی، در کنار ذخیره و ارسال داده و نیز اندازه‌گیری تشعشعات فضایی با هدف بررسی اثر پرتو‌های کیهانی بر عملکرد ماهواره، ازجمله ماموریت‌هایی بود که ماهواره پیام برای انجام آن‌ها طراحی و ساخته شده بود. ماهواره پیام مأموریت مخابراتی هم داشت که باید یک پیام را ذخیره و به زمین مخابره کند. چهار دوربین روی این ماهواره نصب بود که عملیات عکسبرداری از زمین را انجام دهد.
ماهواره پیام بامداد ۲۵ دی ۱۳۹۷ با ماهواره‌بر سیمرغ به فضا پرتاب شد، اما بنا به اعلام محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، این پرتاب با موفقیت همراه نبود و ماهواره پیام در مدار قرار نگرفت. زیرا سرعت جدا شدن ماهواره از ماهواره‌بر مناسب نبوده و به سرعت مطلوب نرسیده و در لحظه آخر ماهواره در مدار قرار نگرفت. ظاهرا این اولین تلاش برای ارسال ماهواره از طریق ماهواره بر سه مرحله‌ای بوده است که به شکست انجامید. طراحی این ماهواره از سال ۸۴ آغاز شده بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ماهواره پیام ماهواره ایرانی ماهواره ها زندگی را بهتر می کنند ماهواره پیام ساخته شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۸۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدیه اینترنت ۳۰ گیگابایتی دولت برای معلمان

عیسی زارع پور٬ وزیر ارتباطات در حاشیه نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران به مناسب روز معلم گفت: معلمانی که از طریق شاد با دانش‌آموزان در ارتباط هستند تا سقف ۳۰ گیگابایت اینترنت رایگان دریافت می‌کنند. بسته به شکل اتوماتیک فعال می‌شود.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: امیدواریم امسال فاز اول پایگاه پرتاب فضایی چابهار را به اتمام برسانیم.

زارع پور افزود:  امیدوار هستیم که در سال جاری فاز اول پایگاه پرتاب فضایی چابهار را به اتمام برسانیم و پرتاب اول را تا پایان سال داشته باشیم. پایگاه پرتاب فضایی چابهار استراتژیک و راهبردی در صنعت فضایی کشور خواهد بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • کاوشگر سمت دور ماه به قمر می‌رود
  • سال پر پرتاب فضایی ایران با ماهواره‌های طلوع ۳، ظفر ۲ و کوثر
  • فضانوردان چینی پس از ۶ ماه به زمین بازگشتند
  • آماده پرتاب ماهواره برای دیگر کشورها هستیم/ پایگاه جدید فضایی ایران در چابهار دسترسی به مدارهای متوعی را فراهم می‌کند
  • تا پرتاب ماهوار از پایگاه فضایی چابهار وقت زیادی باقی نمانده
  • هدیۀ اینترنت ۳۰ گیگابایتی برای معلمان
  • زارع‌پور: از پایگاه چابهار ماهواره به فضا پرتاب می‌کنیم
  • ایران در آستانه پرتاب ماهواره از پایگاه فضایی چابهار
  • هدیه اینترنت ۳۰ گیگابایتی دولت برای معلمان
  • زارع‌پور: بسته اینترنتی ۳۰ گیگابایتی برای معلمان فعال می‌شود