تکامل شیراز و حفظ ارزش ها در کنار هم باشند/حفظ آثار تاریخی فارس
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۴۸۸۹۵
به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله لطفالله دژکام در دیدار مدیر کل و معاونان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، گفت: شیراز یک تاریخ کهن و قدیمی چند هزار ساله دارد که امروز در کتابهای درسی تخصصی، این گذشته با شکوه در حال تدریس است. این نشان میدهد شیراز ظرفیتهای بسیار فراوانی داشته و دارد، اما چقدر از این ظرفیتها امروز بهره گرفته میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: در زمینه دانشگاه هنر در شیراز مشکلاتی وجود دارد اسم این دانشگاه وجود دارد اما رسم و اقتضائات آن وجود ندارد توجهی که باید به دانشگاه هنر در شهر شیراز به عنوان مهد فرهنگ و هنر بشود نمیشود از یک طرف، ما نیازمند این هستیم که جامعه را با اهمیت میراث فرهنگی آشنا کنیم.
او اضافه کرد: فرض کنید طلبهای که مثلاً در مدرسه خان به عنوان یک مکان میراثی درس میخواند و زندگی میکند چقدر در جریان است که این مدرسه چه تاریخ پرافتخار و چه سابقه طولانی دارد؟ آیا آن طلبه و اصلاً مردم شیراز و گردشگرانی که از این مدرسه بازدید میکنند، میدانند این مدرسه محل تحصیل و تدریس ملاصدرا بوده و حجره ملاصدرا هنوز موجود و در حال استفاده است؛ اینها سرمایههای مغفول شهر ماست که به آن توجهی نمیشود.
امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه دیدگاه قرآن در زمینه توجه به آثار گذشتگان وجود دارد؛ گفت: قرآن کریم نسبت به آثار گذشتگان که موجود بوده، دستور تخریب نداده و فرموده است؛ "وَإِنَّکُمْ لَتَمُرُّونَ عَلَیْهِمْ مُصْبِحِینَ"، شما میبینید خرابههای قوم لوط را پس درس بگیرید، بنابراین قرآن میراث گذشتگان را رسمیت داده است.
وی با تصریح اینکه فراوانی آیات قرآنی نشان میدهد که نسبت به آثار گذشتگان نگاهش تخریب آنها نیست، گفت: یک فکر داعشی پدید میآید و آثار باستانی را در عراق و افغانستان و جاهای دیگر نابود میکند و تبعات و حواشی این نگاه داعشی، به عنوان یک نگاه که مدعی است نگاه دینی دارد، گردن گیر طلبه و روحانی ما هم میشود.
امام جمعه شیراز با یادآوری داستان صحنه دیدار حضرت علی (ع) از طاق مدائن و اینکه آن حضرت در هر قسمت این اثر تاریخی کاربری آن را برای دیگران توضیح میداده است، گفت: از نظر فقهی میتوان در مورد حفظ یا تخریب یک اثر بحث کرد؛ نگاه ما اینست که یکسری از آثار باید حفظ شود زیرا در زندگی آینده ما کارآئی دارد؛ لذا میراث فرهنگی باید ورود کرده و نشت و کارگاههایی با همکاری حوزه برگزار کند و راهکار مواجهه با این موارد مشخص شود.
بعضی به اسم انقلابی کارهای خلاف قانون شرع میکنند
آیتالله دژکام با بیان اینکه در رفتار امام خمینی (ره) حکم به تخریب آثار باستانی را سراغ نداریم، گفت: اما امروز برخی اسم انقلابی میآورند و دنبال برخی مواردی هستند که در شرع و قانون خلاف شمرده میشود البته این مسئله وجه دیگری هم دارد؛ شهر به عنوان محل زندگی مردم، متکامل و به تعبیر اهل هنر، شهر زنده است و مستمر تکامل پیدا میکند ما تکامل شهر را باید بپذیریم و حفظ ارزشهای شهر را نیز باید بپذیریم و این ۲ مورد را باید بتوانیم با هم پیوند دهیم.
او با ذکر مثالی در این زمینه گفت: در گذشته بعضی کانالهای موجود در شیراز، مخصوص انتقال فاضلاب بود و سرپوشیده هم نبود، مورخان هم در آثار خود آوردهاند که در نقاطی از این شهر بوی نامطبوع استشمام میشده و برخی بیماریها وجود داشته است، اینکه حالا کسی بیاید و بگوید این کانالها چون مربوط به گذشته تاریخی است باید حفظ شود، درست نیست.
امام جمعه شیراز گفت: میراثی که از گذشته برای ما باقیمانده، باید توسط متخصصان امر به معنی واقعی کلمه کارشناسی و ارزش سنجی شود و در این کار تخصصی، نباید نگاه مغرضانه وجود داشته باشد این دو جهت کاملاً متفاوت و در عین حال مکمل یکدیگر است. یک نگاه، حفظ میراث را اصل میداند و نگاه دوم که مکمل این نگاه است، میگوید میراث گذشتگان باید ارزش و هویت داشته باشد تا آن را بتوانیم حفظ کنیم. تا این ۲ جهت سامان پیدا کند و خوب فهم نشود این سردرگمی ادامه دارد.
نماینده ولی فقیه در فارس همچنین با اشاره به وجود ۲ محور گردشگری مذهبی در شیراز که باید برای آنها طراحی فرهنگی داشت، گفت: یکسری ارزشهای مذهبی وجود دارد که هنگام ورود یک گردشگر به یک مکان مذهبی مانند یک مسجد تاریخی باید مراعات شود و همه به آن احترام بگذارند؛ این موضوعات باید به درستی تبیین شود. توجه جدی به گردشگری حلال امام جمعه شیراز بحث گردشگری حلال را از مباحث بسیار با اهمیت دانست که امروز مد نظر کشورهای گردشگر پذیر نظیر ژاپن و اسپانیا هم قرار گرفته است و با توجه به آن، امکان جذب گردشگرانی از بین یک میلیارد مسلمان در جهان، فراهم خواهد شد.
او با طرح این پرسش که استانداردهای گردشگری حلال در شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) چیست، گفت: حقیقت این است که گردشگران علاوه بر گردش، به دنبال لذت هم هستند. گردشگری حلال یعنی باید بتوانیم یک گردش حلال و یک حس خوش و لذت حلال به گردشگر منتقل کنیم. این کار ظرافت بسیار دارد و باید با لطافت آموزش داده شود و نیاز داریم هم چارچوبهای گردشگری حلال و مذهبی را خصوصاً به مدیران تورها و شرکتها و هتلها آموزش دهیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد: برای برخی از سرفصلهای گردشگری باید فکر جدی تر شده و راه حل حلال را پیش بینی کنیم وگرنه مبتلا به مسائل و مشکلاتی میشویم.
امام جمعه شیراز همچنین در خصوص مساجد تاریخی نظیر نصرالملک و عتیق، گفت: این مکانها مسجد است؛ گاهی مردم گلایه میکنند که نوع نگاه به این اماکن، انگار جنبه موزه بودن بر مسجد بودن چربیده و این نگاه خوبی نیست؛ گردشگر برای مواجه شدن با فرهنگ ما میآید نه اینکه صرفاً یک ساختمان را ببییند، لذا در چنین مکانهایی باید حس مسجد بود القا شود.
کد خبر 5048943منبع: مهر
کلیدواژه: لطف الله دژکام شیراز آثار تاریخی ویروس کرونا اربعین 99 شیراز اربعین حسینی بوشهر شیوع کرونا آمار کرونا گرگان مجلس شورای اسلامی شهرکرد شهدای مدافع حرم کرمانشاه ستاد ملی مقابله با کرونا سیستان و بلوچستان امام جمعه شیراز گردشگری حلال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۸۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتقاد از سریال «حشاشین» به رسانههای عرب زبان رسید
به گزارش «تابناک» به نقل از هنر آنلاین، این سریال روایتی حول محور یکی از مرموزترین افراد تاریخ بشر تحت عنوان حسن صباح که شاید بتوان او را پایهگذار نخستین سازمان اطلاعاتی تاریخ به شمار آورد را روایت میکند که پایگاه اصلی و نمادین آنها در قلعه الموت قرار داشت و اقداماتی انجام داد که برای قرنها منطقه خاورمیانه را تحت تاثیر قرار داده است. با این حال، اما رسانههای عرب زبان بر این سریال تاریخی نقد وارد کردهاند.
در سریال «الحشاشین» که ماه رمضان منتشر شد، گویش محاورهای که شخصیتهای سریال به آن صحبت میکردند، انتقادهای بسیاری را برانگیخت؛ چراکه سریال تاریخی بوده و زبان شخصیتها باید عربی فصیح و کلاسیک میبود. در این راستا، تعدادی از بازیگران جامعه هنری مصر نیز این اثر را مورد انتقاد قرار دادند.
سمیحه ایوب، هنرمند و بازیگر، در همین زمینه گفت: عربی کلاسیک بهترین زبان در آثار تاریخی است تا نسلهای کنونی آن زبان را درک کنند.
او همچنین به جای خالی عربی فصیح اشاره کرده و گفته است در آثار هنری نزدیک به ۱۵ سال است که از این زبان استفاده نمیشود و مردم دیگر به آن عادت ندارند.
مجدی احمدعلی، کارگردان مصری نیز عنوان کرد: انتقاد برخی از افراد به استفاده نکردن از عربی فصیح با توجه به تاریخی بودن این سریال طبیعی است و به نظر من ممکن است تکیه بر زبان عربی، عمدی از سوی سازندگان اثر باشد تا بیشترین مخاطب را همراه کنند.
محمد فاضل، کارگردان دیگری با اشاره به سریال الحشاشین، اظهار کرد: این اولین اثر تاریخی نیست که به گویش محاورهای تکیه میکند، چراکه پیش از آن سریالهای زیادی ساخته شده است، اما مهمترین نکته این است که کار به خوبی ارائه و اطمینان حاصل شود که پیام آن بر مخاطبان تأثیر میگذارد.
طارق الشناوی، منتقد سینما نیز گفت: ما از دهه ۱۹۶۰ قوانینی را به ارث بردهایم که آثار تاریخی و مذهبی به زبان عربی فصیح یا کلاسیک ارائه میشود که این منطقی نیست. البته این در حالی است که «ریدلی اسکات ناپلئون را به انگلیسی ارائه کرد، هرچند او یک شخصیت فرانسوی است».
پدیده جعل تاریخ در درام تاریخی عرب
رسانههای عرب زبان مسئله دیگری که در مورد نمایش ماه رمضان مطرح شد را میزان دقت و اعتبار تاریخی و نقض برخی آثار با حقایق رخ داده خواند.
وجیهه عبدالرحمن، بازیگر، در رابطه با این موضوع گفته است که درام تاریخی متأسفانه ذهن بینندگان را با ابطالهایی که آزارش میدهد، آشفته کرده است و اگر فیلمنامهنویس حق داشته باشد با رمان اجتماعی، پلیسی یا عاشقانه بازی کند، حق دستکاری تاریخ و وقایع شناخته شده را ندارد، به خصوص اگر درام به شخصیتی تاریخی بپردازد که در یک دوره زمانی خاص نقش فعالی داشته است، همانطور که این امر در سریال الحشاشین (قاتلان) واکنشهای بسیاری را برانگیخت.
پدیده جعل تاریخ در درام تاریخی عرب و ترکیه بسیار وجود دارد، چراکه آنها فیلمنامهها را از بین رویدادهایی برمیگزینند که مواضع قهرمانانه را تقویت و افتخارات و پیشینیانشان را ستایش میکند و این قطعاً به نفع درام نیست.
بدون تاریخ، بدون تفسیر
او معتقد است عوامل این فیلم تمایلی به پایبندی به حقایق و آنچه کتابهای تاریخی روایت میکنند، ندارند؛ چراکه برخورد نمایشی با آثار ادبی و تاریخی، فیلمنامه نویس و کارگردان را مجبور میکند تا جزئیات زیادی را به آن اضافه کند و این امر ممکن است برتر از اثر ادبی باشد.
همچنین رسانه دیگری عنوان کرده است: سریال «الحشاشین» در ابتدا و انتها ماحصل خیال بوده که از تاریخ الهام گرفته شده است، همچنین در این سریال تلاش چندانی برای تفسیر تاریخ نشده است.