Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@07:31:33 GMT

نجف اشرف در اندوه حضرت محمد (ص) و سبط رسول خدا

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۵۰۰۴۹

نجف اشرف در اندوه حضرت محمد (ص) و سبط رسول خدا

به گزارش ایرنا، عزاداران که همین یک هفته پیش در کنار بارگاه سید شهدا (ع) و برادر باوفایش حضرت ابوالفضل عباس (ع)، سالروز اربعین حسینی (ع) را غریبانه گریستند، امروز پنجشنبه در غم فقدان پیامبر اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در نجف گرد آمده اند تا این اندوه جانکاه را با امیر مومنان (ع) به سوگ بنشینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس تقویم قمری در عراق، امروز پنجشنبه مصادف با ۲۸ صفر سالروز وفات پیامبر اسلام (ع) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) است و هر ساله طبق یک سنت دیرینه، شیعیان در این ایام از دیگر شهرهای عراق، به نجف اشرف می آیند تا این روز اندوه بار را به عزاداری بپردازند.

لباس حزن و اندوه دو ماه ای که عراق در آستانه محرم به مناسبت مصیبت جانکاه عاشورای حسینی بر تن می پوشد، در نجف اشرف در آستانه ۲۸ صفر، این جامه سیاه به نام مصیبت پیامبر اسلام (ع) و شهادت سبط بزرگش امام حسن مجتبی (ع) تجدید می شود.

حرم علوی به همین مناسبت، طی مراسمی ویژه پرچم سیاه سید الشهداء را با بیرق مشکی منقش به نام مبارک سید انبیاء حضرت محمد مصطفی (ص) بر گنبد مطهر تغییر داد تا شروع آیین های ویژه ۲۸ صفر را اعلام کند.

در حالی که در مذهب شیعی، اکثر مناسبت های دینی – عزا یا جشن – با نام مبارک سید الشهدا (ع) گره خورده و ائمه اطهار (ع) و بزرگان تشیع به زیارت مرقد اباعبدالله الحسین (ع) در همه این مناسبت ها توصیه کرده اند، اما ۲۸ صفر از آن معدود مناسبت های دینی است که به زیارت بارگاه امیرمومنان علی (ع) توصیه شده است.

امیر مومنان علی (ع) وصی رسول خدا (ص) و پدر بزرگوار امام حسن مجتبی (ع) است و شاید توصیه به زیارت بارگاه مولی الموحدین در ۲۸ صفر به خاطر این رابطه ها و تلنگری در اذهان زنگار گرفته باشد.

در برهه ای که همه گیری کرونا تمامی فعالیت های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را در جهان تحت الشعاع قرار داده و منجر به توقف بسیاری از این فعالیت ها شده اما عشق صادقانه به ائمه عصمت و طهارت (ع) در عراق از آن مسائل استثنایی است که هنوز کرونا نتوانسته است بر آن چیره شود.

عزاداران پای پیاده از شهرهای دور و نزدیک امروز به مناسبت گرامیداشت ۲۸ صفر به نجف اشرف و زیارت بارگاه امیرمومنان علی (ع) مشرف شدند تا در سالروز وفات پیامبر اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) با امام اول شیعیان تجدید بیعت کرده و این روز را به سوگ بنشینند.

مقامات محلی استان نجف و تولیت آستان مقدس علوی (ع) نیز به همین مناسبت، با در نظر گرفتن ضوابط بهداشتی ویژه پیشگیری از کرونا، تمهیداتی برای استقبال از زائران تدارک دیده اند.

مسوول بخش موکب ها در تولیت آستان علوی در اظهاراتی گفته است که تولیت علوی امسال با توجه به همه گیری کرونا، به موکب هایی که ضوابط بهداشتی را رعایت نمی کنند، اجازه فعالیت نمی دهد.

«ابراهیم البدیری» افزوده است که موکب ها از حیث خدمات رسانی به سه بخش شامل موکب های خدماتی در زمینه تغذیه، موکب های تنظیم کننده حرکت زائران و خودروها به علاوه موکب هایی که در حومه حرم مطهر آیین های عزاداری برگزار می کنند، تقسیم شده اند.

 به گفته وی، امسال به دلیل همه گیری کرونا، آیین برگزاری ۲۸ صفر یک مراسم استثنایی است و با توجه به توصیه های بهداشتی و رهنمودهای مرجعیت عالی دینی، باید از هرگونه تجمع گسترده جلوگیری شده و حتی الامکان فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

در همین حال با توجه به تهدیدهای امنیتی که اینگونه مراسم ها در عراق با آن مواجه است، دستگاه های امنیتی این کشور تدابیر ویژه ای برای تامین امنیت مراسم و زائران در نجف اشرف فراهم دیده اند.

براساس گزارش ها، همانند همه مراسم ها، نیروهای الحشد الشعبی یکی از ستون های اصلی تامین کننده امنیت در این مراسم به شمار می روند و بیش از ۱۲ هزار نیروی الحشد در راستا در حال خدمت رسانی هستند.

نیروهای الحشد الشعبی علاوه بر امنیت مراسم، در خدمات رسانی به زائران نیز همکاری می کنند.

در بعد خدمات رسانی نیز دستگاه های متعدد شامل شهرداری ها، حمل و نقل و تولیت های عتبات مقدسه عراق به کمک تولیت آستان مقدس علوی شتافته تا این مراسم در کمال آرامش روانی و معنوی برگزار شود.

وزارت حمل و نقل عراق نیز از اعزام ۷۵ دستگاه اتوبوس از بغداد به نجف اشرف برای نقل و انتقال زائران عزادار خبر داده است.

«کریم الجابری» مدیر کل شرکت حمل و نقل عمومی وابسته به وزارت حمل و نقل عراق گفته است که این شرکت همچنین بالغ بر پنج هزار خودرو عمومی در اندازه های مختلف برای نقل و انتقال زائران اختصاص داده است.

برخی از استان های جنوب و مرکز عراق به مناسبت سالروز ۲۸ صفر با توجه به اینکه اغلب اهالی این استان ها به زیارت امیرمومنان علی (ع) مشرف می شوند، امروز را تعطیلی رسمی اعلام کرده اند.

بسیاری از اهالی کربلای معلی که در طول ایام اربعین پذیرای زائران از استان های مختلف بودند، معمولا در آستانه ۲۸ صفر به زیارت امیرمومنان علی (ع) مشرف می شوند و اهالی نجف اشرف، مسئوولیت پذیرایی از آنها را بر عهده می گیرند.

همانند اربعین و عاشورای حسینی (ع)، دولت عراق از اعطای روادید به زائران خارجی برای مشارکت در آیین ۲۸ صفر امسال خودداری کرده، امری که زائران ایرانی را از شرکت در این مراسم محروم کرده است.

در سال های گذشته زائران ایرانی که به زیارت اربعین حسینی (ع) مشرف می شدند، معمولا ماندن در عراق را تا شرکت در مراسم ۲۸ صفر طول می دانند اما امسال از این مراسم ویژه محروم شده اند.

مراسم عزاداری ۲۸ صفر از جمله مراسم هایی است که با حضور میلیونی زائران در عراق همراه است.

برچسب‌ها نجف اشرف عراق الحشد الشعبی شهادت امام حسن مجتبی نجف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نجف اشرف عراق الحشد الشعبی شهادت امام حسن مجتبی نجف نجف اشرف عراق الحشد الشعبی شهادت امام حسن مجتبی نجف اخبار کنکور شهادت امام حسن مجتبی امیرمومنان علی پیامبر اسلام حمل و نقل نجف اشرف موکب ها ۲۸ صفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۰۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۹ کاروان از گلستان برای مناسک حج تمتع اعزام می شوند

سید علی میرقاسم پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اعزام پنج هزار زائر برای عمره مفرده به سرزمین وحی از دوم اردیبهشت در کشور آغاز شده که از این تعداد یک کاروان ۸۵ نفره تلفیقی شیعه و سنی از استان گلستان اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه این زائران از فرودگاه بین المللی ساری حرکت خواهند کرد، افزود: تاریخ اعزام این کاروان ۱۰ اردیبهشت است.

مدیر حج و زیارت گلستان گفت: امسال پنج هزار گلستانی در قالب ۳۹ کاروان برای مناسک حج تمتع به سرزمین وحی مشرف می‌شوند که از این تعداد ۳۵ کاروان تسنن و چهار کاروان تشیع هستند.

وی با بیان اینکه زائران گلستانی از ۱۲ تا ۱۸ خرداد اعزام خواهند شد، افزود: تمامی کاروان‌های گلستان مدینه بعد هستند.

میرقاسم پور اظهار کرد: ۱۲ اردیبهشت همایش آموزش زائران شرق استان در گنبد با حضور نماینده ولی فقیه در حج و زیارت و مسؤولان استانی و شهرستانی برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: در اعزام کاروان‌های امسال جوان‌ترین زائر نوجوان ۱۶ ساله از آق قلا و مسن‌ترین آن فردی ۱۰۲ ساله از گنبد کاووس است.

مدیر حج و زیارت گلستان گفت: با توجه به تصمیم مسؤولان حج و زیارت و فرودگاه استان امسال مراسم بدرقه و استقبال زائران در فرودگاه انجام نمی‌شود که این کار جهت رفاه زائران انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اتوبوس‌هایی را برای زائران در نظر گرفتیم که چه در زمان رفت و چه در زمان برگشت کار حمل و نقل آنها را از مسیر ابتدای شهر تا فرودگاه انجام خواهد داد.

کد خبر 6090498

دیگر خبرها

  • نصب یک دستگاه رادیوگرافی دیجیتال پرتابل در بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود
  • سهمیه ارز مسافران حج اعلام شد
  • چند نفر به حج عمره اعزام می‌شوند؟
  • فیلم| افشاگری‌های عضو بریده منافقین در دادگاه: ۴۰۰ مستشار نظامی عراق در پادگان اشرف حضور داشتند!
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • بعد از ۹ سال وقفه؛ چند نفر به حج عمره اعزام می‌شوند؟
  • آخرین اخبار حج تمتع ۱۴۰۳ / سهمیه ارز زائران اعلام شد + جزئیات
  • اختصاص ۵۰۰ یورو ارز مسافرتی به زائران حج
  • سهمیه ارز زائران حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد
  • ۳۹ کاروان از گلستان برای مناسک حج تمتع اعزام می شوند