Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@21:39:41 GMT

آشنایی با یک آش خوشمزه در منطقه اردستان و زواره

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۵۱۴۱۱

آشنایی با یک آش خوشمزه در منطقه اردستان و زواره

ایسنا/تهران یک پژوهشگر گفت: در روستاهای اردستان و زواره غذاها و مخصوصا آش های سنتی زیادی طبخ می شده است و نوع و طعم و مواد اولیه این غذاها بیشتر به محصولات و اقلیم این روستاها بستگی داشته است. مثلا در سفلی زواره آش و خورشت ریواس پخته می شده است و این به دلیل وجود این گیاه در کوهستان های منطقه زواره بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن هادی طحان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به مناسبت روز جهانی غذا با اشاره به پخت آلوچه(گوجه سبز) در منطقه اردستان و زواره گفت: از قدیم الایام‌ در روستای باصفا و کوهستانی کچومثقال اردستان این آش پخته می شد و معروفیت خاصی دارد.

وی افزود: این آش بر پایه آلوچه یا (گوجه سبز) در بهار بیشتر پخته می شده است و امروز نیز از آلوچه خشک برای پخت آن در فصل زمستان استفاده می شود.

به گفته این پژوهشگر، این آش از لوبیا (قرمز) بلغور گندم ، عدس، آلوچه سبز یا خشک، پیاز و سبزی آش تشکیل شده است.


هادی طحان با اشاره به روش پخت آش آلوچه تصریح کرد: برای پخت این آش ابتدا لوبیا را در یک کاسه آب بریزید و بگذارید حدود ۲۴ ساعت خوب خیس بخورد. بلغور و عدس را نیز به صورت جداگانه در آب به مدت یک ساعت خیس کنید. لوبیا قرمز را از آبی که در آن خیس کرده‌اید بیرون آورده، در قابلمه‌ای مناسب با مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت بگذارید تا آب جوش بیاید. بعد از جوش آمدن، حرارت را متوسط کنید تا لوبیا بپزد. بعد از اینکه لوبیا پخته شد، عدس را به قابلمه اضافه کنید.

وی افزود: وقتی از پخت عدس مطمئن شدید بلغور گندم را به آش اضافه کنید. بعد از پخت بلغور گندم، به مواد آب بیشتری اضافه کنید و سبزی آش خرد شده را هم داخل قابلمه آش بریزید. صبر کنید تا سبزی‌ها خوب پخته شوند. یک عدد پیاز را پوست کنده و ریز رنده کنید. سپس آن را با گوشت و مقداری نمک، فلفل و زردچوبه خوب ورز دهید و به شکل قلقلی‌های ریز در آورید.

این پژوهشگر ادامه داد: کوفته قلقلی‌ها را با مقداری روغن تفت دهید و بعد در آش بریزید. پیاز دیگر را پوست کنده و ریز یا خلالی خرد کنید و آن‌ها را در روغن سرخ کنید تا برشته و طلایی رنگ شوند. پیاز داغ که آماده شد کمی زردچوبه به آن اضافه کرده و بلافاصله آن را به آش اضافه کنید. در این مرحله نوبت آلوچه هاست که داخل آش در حال جوشیدن ریخته شوند. می توانید نمک و فلفل را هم در این مرحله اضافه کنید. حال باید صبر کنید تا آش خوب جا بیفتد.در آخر نعنا داغ و سیر داغ را آماده کنید و بعد از جا افتادن، آش را در ظرف مورد نظر ریخته و با نعنا داغ و پیاز داغ تزیین کنید.

هادی طحان گفت: نکات که برای پخت آش آلوچه باید بدانید این است موادی که در تهیه این آش ذکر شد برای ۶ الی ۸ نفر مناسب می‌باشد. دقت کنید که آلوچه (گوجه سبز) نباید زیاد بپزد و له شود؛ فقط در حد نرم شدن کافی است. بهتر است برای مزه‌دار شدن آش نیمی از نعنا داغ و سیر داغ آماده شده را به آش اضافه کنید و نیم دیگر را بری تزیین روی آش نگه دارید.

وی گفت: سبزی آش شامل تره، شوید، جعفری، گشنیز و اسفناج است. در این آش از انواع گوجه سبز می‌توان برای این آش استفاده کرد ولی بهترین آن  که تیره رنگ و خیلی آبدار و ترش است.

این پژوهشگر با بیان این که به طور کلی اگر در آشی از بلغور یا برنج استفاده می‌کنید دقت کنید که اصلا نباید آش را هم بزنید چون باعث ته گرفتن بلغور یا برنج می‌شود و آش می‌سوزد، گفت: امیدواریم از این آش خوشمزه که طرز پخت آسانی هم دارد در فصل بهار تهیه کرده و با اعضای خانواده و دوستانتان میل کنید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اضافه کنید گوجه سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۱۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش روز پنجم، مرغ خامه‌ای

فراروـ  به نظر من به تعداد آشپز‌های دنیا روش‌های پخت مرغ وجود دارد که هرکس به روش خودش آن را طبخ می‌کند. مرغ را اگر خوشمزه بپزید، می‌تواند از هر نوع غذای گوشتی خوشمزه‌تر هم باشد. اگر از درست کردن مرغ‌های تکراری خسته شده‌اید و دوست دارید مرغ را با یک روش جدید برای خودتان و خانواده تهیه کنید، حتما این مطلب را دنبال کنید، چون می‌خواهیم یک مدل طبخ مرغ را به شما آموزش بدهیم که از خوردن آن حتما شگفت‌زده خواهید شد. مرغ خامه‌ای یکی از روش‌های خاص درست کردن مرغ است که در آن مرغ داخل سسی از شیر و خامه پخته می‌شود و طعم بسیار جذابی دارد. این غذا به دلیل داشتن مرغ و قارچ منبع غنی پروتئین است، همچنین به دلیل داشتن شیر و خامه در ترکیباتش دارای کلسیم بالایی است. اگر دوست دارید این روش خوشمزه را برای پخت مرغ امتحان کنید، در ادامه این مطلب با آموزش پخت مرغ خامه‌ای همراه ما باشید.

مواد لازم

سینه مرغ: ۲ عدد
قارچ: ۲۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد
سس سویا: ۱ قاشق غذاخوری
پنیر خامه ای: ۱ قاشق غذاخوری
خامه صبحانه: ۲ قاشق غذاخوری سرپر
شیر: ۱ لیوان سرخالی
کره: ۲۵ گرم
روغن: به میزان لازم
نمک، فلفل سیاه و پاپریکا: به میزان لازم

طرز تهیه

برای درست کردن این مرغ خوشمزه ابتدا سینه‌های مرغ را (ترجیحا بدون استخوان) با نمک، فلفل و پاپریکا کمی ماساژ بدهید تا مزه دار شودف سپس تکه‌های مرغ را داخل روغن کمی سرخ کنید و کنار بگذارید. در مرحله بعد پیاز را پوست و خرد کنید. کره را داخل مای تابه بندازید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا آب شودف سپس پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید. وقتی پیاز کمی نرم و سبک شد، قارچ خرد شده را اضافه کنید و اجازه بدهید آب قارچ کشیده و قارچ سبک شود. در این مرحله شیر و خامه صبحانه را که از قبل با هم مخلوط کرده اید، داخل ماهی تابه بریزید و پنیر خامه‌ای را اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا پنیر کاملا حل شود. نمک و فلفل سیاه و سس سویا را در این مرحله اضافه کنید و حالا تکه‌های مرغ سرخ شده را داخل سس بچینید. درب ماهی تابه را ببندید و حرارت اجاق گزا را کم کنید. حدودا ۴۵ دقیقه زمان نیاز است تا مرغ بپزد و سس خامه‌ای شما به غلظت برسد. در این مرحله مرغ خامه‌ای خوشمزه و خاص آماده سرو است، نوش جان.

نکات مهم

۱ ـ قارچ طبع گرمی دارد و سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، آمینو اسید، فیبر، مس، آهن، آنتی اکسیدان، آمینو اسید و... است؛ همچنین در پیش‌گیری از سرطان سینه و پروستات موثر است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. هنگام خرید قارچ به این نکته توجه داشته باشید که قارچ تازه حتماً نباید سفید و شفاف باشد. یکی از راه‌های تشخیص قارچ سالم این است که قارچ باید تا حدودی سنگین باشد. اگر قارچ سبک و توخالی باشد، سالم نیست. کلاهک قارچ سالم نباید شکاف داشته باشد؛ همچنین بهتر است قارچ‌هایی را که روی پوست آن‌ها لکه قهوه‌ای دارند، خریداری نکنید و اگر هم خریداری کردید، حتماً به صورت پخته آن را مصرف کنید.

۲ ـ برای پخت این غذا بهتر است از سینه مرغ بدون استخوان و یا فیله مرغ استفاده کنید. یکی از نکات بسیار مهم در تهیه انواع غذا‌ها انتخاب مواد اولیه سالم و تازه است. وقتی می‌خواهید مرغ را انتخاب کنید، حتماً جا‌هایی مانند ران و بال را که اتصال دارند، چک کنید؛ زیرا ماندگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت‌ها زود‌تر مشخص می‌شود. اگر این قسمت‌ها بوی نامطبوعی بدهد؛ یعنی مرغ تازه نیست. حواستان باشد مرغ‌هایی را که خیلی خیس هستند، انتخاب نکنید. رطوبت زیاد مرغ نشان دهنده این است که قبلاً فریز شده است. اگر از مرغ‌های بسته‌بندی استفاده می‌کنید، حتما تاریخ آن را چک کنید و حواستان باشد که مرغ خون‌آبه نداشته باشد.

۳ ـ برای پخت این نوع مرغ بهتر است از پنیر خامه‌ای سبک و کم چرب استفاده کنید؛ زیرا خامه صبحانه و کره به اندازه کافی دارای مقادیری از چربی هستند.

۴ ـ اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را به صورت خام خورد و یا در سالاد‌ها از آن استفاده کرد. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) نحوه درست کردن ۵ دقیقه‌ای شیرینی نارگیلی؛ خوشمزه و ساده
  • آموزش روز پنجم، مرغ خامه‌ای
  • محور انارک به زواره پس از ۲۴ ساعت بازگشایی شد
  • برگزاری۱۶ یادواره شهدا در اردستان
  • ۶۳ معتاد متجاهر و خرده فروش مواد مخدر در اردستان دستگیر شدند
  • هدر رفت آب در اردستان ۳ درصد کاهش یافت
  • مراسم عزاداری شب شهادت امام صادق(ع) در اردستان
  • آغاز گل چینی از گلستان‌های گل محمدی اردستان
  • فرهنگیان به‌عنوان قهرمان ملی معرفی شوند
  • آغاز گل چینی از گلستان های گل محمدی اردستان