Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ تصویر ثبت شده در سال ۱۳۲۹ که مراسم ازدواج محمدرضا شاه پهلوی با ثریا اسفندیاری در تهران را نشان می‌دهد. شمس پهلوی و اشرف پهلوی خواهر دو قلوی شاه نیز در این تصویر دیده می‌شوند.

ثریا دومین همسر شاه پس از فوزیه بود که دختری از خوانین بختیاری بود. ثریا، فرزند خلیل خان اسفندیاری و اوا کارل آلمانی و نوه اسفندیار خان سردار اسعد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ثریا اسفندیاری از آغاز بهمن سال ۱۳۲۹ تا اسفند ۱۳۳۶ همسر محمدرضا شاه پهلوی بود.

ازدواج اول محمدرضا پهلوی ناموفق بود و با آغاز سلطنت محمدرضا شاه، روابط میان شاه و فوزیه تیره شد و آنها ناچار به طلاق شدند. این طلاق البته سال‌ها بعد ثبت شد. ثریا اسفندیاری همسر دوم شاه بود که به زیبایی شهرت داشت. مردم او را «ملکه چشم زمردین» می‌خواندند.

روحیات شاه و ثریا تقریبا شباهتی به هم نداشت. شاه بیشتر به امور نظامی علاقمند بود و ثریا به هنر و بازیگری تمایل داشت. شمس پهلوی در انتخاب ثریا بسیار تاثیرگذار بوده است. ظاهرا شمس در یک مجلس مهمانی در سفارت ایران در لندن که ثریا هم حضور داشت، او را برای برارش پسند می‌کند و برای آنکه شاه نیز او را بپسندد، عازم ایران می‌شود تا با محمدرضا شاه نیز دیدار کند. ثریا در خاطرات خود می‌نویسد که «بزرگ‌ترین آرزوی او پیش از این‌که ملکهٔ ایران بشود، هنرپیشگی سینما بوده و پیش از این‌که برای اولین دیدار با شاه به کاخ سلطنتی برود، با پدرش شرط کرده بود که اگر شاه او را نپسندید یا او از شاه خوشش نیامد، او را به هالیوود بفرستد.»

بیشتر بخوانید: تصاویر تاریخی از ثریا اسفندیاری همسر دوم شاه

به گزارش رویداد۲۴ رابطه شاه و ثریا بسیار خوب بود، اما موضوع جانشینی پادشاه چیزی نبود که در خاندان سلطنتی نادیده گرفته شود یا کسی بگوید عشق مهمتر است. آنچنانکه که بعد از چند سال وقتی آنها بچه دار نشدند، در مهر ۱۳۳۳ برای درمان به آمریکا رفتند و آنجا آزمایش‌های پزشکی انجام پذیرفت و در مورد او هیچ چیز غیرطبیعی دیده نشد و سرپرست هیئت پزشکی اعلام کردند شما هر دو در کمال سلامت هستید و فقط باید صبر کنید. چند سال بعد نیز روزولت یک پزشک متخصص آمریکایی را برای انجام آزمایش‌های لازم از ثریا، به تهران فرستاد. پزشک مذکور نیز هیچ دلیلی برای حامله نشدن وی نیافت. همین موضوع کافی بود تا مقدمات جدایی شاه و ثریا آهسته آهسته انجام شود.

در خاطرات ثریا نوشته شده که شاه بر اثر فشاری که تحمل می‌کرد، تصمیم طلاق را از مدت‌ها پیش گرفته بود. با این حال پیشهاد از سوی ثریا مطرح کی‌شود. ثریا آن پیشنهاد را قمار بزرگ زندگی خود می‌دانست که امکان داشت بابت آن همه هستی‌اش را ببازد یا آنکه شاه آن را رد کند. «ولی حرف از دهانم پریده بود و اصلاً نمی‌توانستم قبول کنم مجبور خواهم شد همه آنچه را به جانم بسته بود، به‌دلیل گناهی که مرتکب نشده بودم به یکباره از دست بدهم!»

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 تصاویر تاریخی محمد رضا شاه پهلوی ثریا اسفندیاری تصاویر تاریخی ثریا اسفندیاری محمدرضا شاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۱۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکسی قدیمی هومن حاجی‌عبداالهی ، امیر غفارمنش و محمدرضا علیمردانی : فکر می کردند گذر زمان را حس نمی کنند!

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ماجرای بیلبورد چهره خونین مهران مدیری چیست؟ (+عکس) اعلام نامزدهای تلویزیونی جشن حافظ کنسرت مشترک «امین بانی» و «محمدرضا علیمردانی»

دیگر خبرها

  • انتقادات پهلوی به قاجاریان به‌خاطر امتیازدادن به بیگانگان!
  • ببینید | ۱۲ اردیبهشت سالروز درگذشت محمدرضا لطفی
  • عکسی قدیمی هومن حاجی‌عبداالهی ، امیر غفارمنش و محمدرضا علیمردانی : فکر می کردند گذر زمان را حس نمی کنند!
  • فلسفه نامگذاری ماه‌های شمسی چیست؟
  • بهره مندی ۳ هزار و ۷۰۰ بیمار صعب العلاج و خاص از تسهیلات درمان در گلستان
  • پس لرزه اظهارات جنجالی مهدی نصیری درباره رضا پهلوی و مصطفی تاجزاده
  • فلسفه نام‌گذاری ماه‌های شمسی چیست؟
  • تصمیم کمیته انضباطی برای حضور مختاری در تمرینات
  • فال محمدرضا پهلوی هنگام افتتاح آرامگاه جدید سعدی | تصویر
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی