Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس سیستم بانکی عنوان کرد: نقدینگی باید متناسب با سطح فعالیت واقعی اقتصاد ایجاد شود و اگر بیشتر از نیاز اقتصاد باشد، آثار تورمی خواهد داشت به گزارش پول نیوز، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته که به منظور جلوگیری از رشد یکباره نرخ ارز و همچنین حفظ ارزش پول ملی، باید کانال‌هایی به منظور هدایت نقدینگی به سمت تولید ایجاد کنیم؛ بنابراین بانک مرکزی باید برخی از کار‌ها مانند به وجود آوردن زمینه تسهیل صادرات و برگشت ارز که در دست انجام است را سریع‌تر عملیاتی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای تامین مواد اولیه خطوط تولیدی نیاز است تا ارز اختصاص داده شود، زیرا چنانچه مواد اولیه وارد نشود، صادرات هم وجود نخواهد داشت.
اما این سوال مطرح می‌شود که این راهکار در شرایط فعلی اقتصاد چقدر پاسخگو است و وظیفه بانک مرکزی و سیستم بانکی برای ایجاد این کانال چیست؟
در همین رابطه کامران ندری کارشناس سیستم بانکی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: نقدینگی از طریق وام و تسهیلاتی که بانک‌ها اعطا می‌کنند، ایجاد می‌شود که این وام و تسهیلات بانک‌ها به تولیدکنندگان می‌رسد که این نقدینگی در جهت کمک به تولید ایجاد شده و مستقیم وارد چرخه تولید می‌شود.
وی افزود: زمانی که تولید کننده تسهیلات را دریافت می‌کند، با خرج این نقدینگی، پول به فروشنده و نیروی کار می‌رسد و این نقدینگی در اقتصاد در چرخش است.     بشتر بخوانید:   ♦با کنترل نقدینگی، نرخ تورم کاهش می‌یابد ♦دلایل نوسانات نرخ دلار ♦بار اصلی تامین مالی شرکت‌ها به دوش سیستم بانکی است
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: نقدینگی باید متناسب با سطح فعالیت‌های واقعی اقتصاد ایجاد شود و اگر بیشتر از آن چیزی که اقتصاد واقعی نیاز دارد، به وجود آید، آثار تورمی دارد.
ندری خاطر نشان کرد: اگر نقدینگی بیش از رشد اقتصادی در کشور باشد، موجب تورم می‌شود و هدایت آن به سمت تولید، امکان پذیر نخواهد بود. تنها راهی که می‌توان از آن آستفاده کرد و از رشد نقدینگی جلوگیری کرد، این است که آن را محدود کرد و از رشد نقدینگی جلوگیری کرد.
وی مطرح کرد: تنها راهی که می‌توان با آن نقدینگی را کنترل کرد این است که سیاست انقباضی اعمال شود. سیاست انقباضی یعنی پایین آوردن رشد نقدینگی تا رقمی که سیاست گذار پولی توانایی آن را دارد.
ندری بیان کرد: بانک مرکزی دو وظیفه اصلی دارد یکی آنکه نقدیکی را مدیریت کند که رشد نقدینگی متناسب با شرایط اقتصادی باشد و بعد از آن نرخ تورم را کنترل کند.     گفتگو از سحر گلی زاده  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: کامران ندری سیستم بانکی بانک مرکزی شبکه بانکی اقتصاد ایران رشد نقدینگی کنترل تورم سیستم بانکی رشد نقدینگی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۱۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار


به گزارش تابناک به نقل از مهر، امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ مراسم تجلیل از بانوان فعال عرصه کار و تولید در هفته کار و کارگر انجام شد. زنان نخستین تربیت کننده جامعه به شمار می‌روند و در دولت سیزدهم برای اولین بار کمیته زنان و خانواده ستاد هفته کار و کارگر تشکیل شده که امسال سومین سال فعالیت این کمیته محسوب می‌شود.

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: فعالیت کارآفرینان که به حوزه اشتغال اهتمام ویژه دارند جای بسی خرسندی دارد. کار، تولید اساساً عزت و اقتدار انسان است و بستر بالندگی انسان را فراهم می‌کند.

وی افزود: حضور گسترده بانوان در مجموعه کارگری از دیگر موفق‌های دیگری است. دنیا می‌داند در فرهنگ و تمدن اسلامی، زنان از جایگاه والایی برخوردارند. بر اساس آیه ۱۳ سوره حجرات تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. خداوند می‌فرماید، ما انسان‌ها را از جنس مرد و زن خلق کردیم و برای شناخت. اما گرامی‌ترین انسان با تقواترین است و یکی از جلوه‌های تقوا، کوشش و تلاش و توسعه اشتغال است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حضور بانوان در عرصه‌های مختلف بوده که بر اساس آمار از ۱۶ میلیون بیمه شده تأمین اجتماعی در بخش کارگری، بیش از ۳ میلیون نفر بانوان کارگر هستند. همچنین سرآمدترین اساتید دانشگاه، پرستار و معلم از جامعه زنان بوده که جای تقدیر دارد.

مرتضوی با اشاره به شعار سال ادامه داد: جهش تولید با مشارکت و همراهی مردم مساله امسال است. اساساً در حوزه اقتصاد اسلامی و بر اساس اصول ۴۳ و ۴۴ اقتصاد ایران به ۳ دسته دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم شده است. اقتصاد مدیون دست‌های توانمند نیروی انسانی است. بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب بیش از ۸۰ درصد اقتصاد باید دست بخش خصوصی باشد.

وی اضافه کرد: جهش تولید یعنی حرکت خارق‌العاده که نیاز به کوشش دارد. ما به عنوان کارگزار نظام باید تلاش کنیم برای فعالیت بخش خصوصی بسترسازی کنیم و موانع تولید رفع شود. اگر می‌خواهیم فرمان رهبری جامه عمل بپوشد باید از دولت شروع شود و ما آمادگی داریم دستان کارگران و کارفرمایان را به گرمی فشاریم.

وزیر کار در پایان عنوان کرد: جهش تولید با مشارکت مردم است اگر تولید با همراهی مردم باشد بسیاری از مفاسد پاک می‌شود زیرا سرمایه برای بخش خصوصی بوده که افراد با انگیزه بیشتر فعالیت خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • چرخ اقتصاد و تولید کشور با دست‌های توانمند کارگران می‌چرخد
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند
  • طعنه سنگین میرسلیم به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی
  • طعنه سنگین میرسلیم به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی
  • دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود