Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-03@03:17:13 GMT

شخصیت علمی امام رضا علیه السلام

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۵۱۹۷۵

شخصیت علمی امام رضا علیه السلام

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از سایت مهدیه کرمان، اباصلت از محمد بن اسحاق بن موسی بن جعفر علیه السلام نقل کرده است:
«امام موسی بن جعفر علیه السلام، به فرزندانش می فرمود: برادرتان، علی بن موسی، دانای خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله است.
نیازها و پرسشهای دینی خود را از وی فرا گیرد و آنچه را به شما تعلیم داد، به خاطر بسپارید، چه اینکه بارها پدرم امام صادق علیه السلام به من فرمود: دانای خاندان پیامبر در نسل توست و ای کاش من او را درک کرده می دیدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»(اعلام الوری ۳۱۵؛اثبات الهداه۲۸/۶)
 
مناظرات امام علیه السلام
دستگاه خلافت عباسی با اهدافی خاص، از اندیشه وران مذاهب و فرقه های گوناگون، دعوت می کرد آنان را رو در روی امام علیه السلام قرار می داد.
و چه بسا بی میل نبود که در این نشستها، برای یک بار هم که شده، امام از  پاسخگویی به پرسشها عاجز بماند! اما هدف مامون هر چه بود، نتایج آن جلسات مایه شکوه امام و بهره علمی و اعتقادی شیعه شد.
عبدالسلام هِرَوی که در بیشتر نشستها و مناظرات حضور داشته است، می گوید:
«هیچ کسی را از حضرت رضا علیه السلام داناتر ندیدم  و هیچ دانشمندی آن حضرت را ندیده، مگر اینکه به علم برتر او گواهی داده است. در محافل و مجالس که گروهی از دانشوران و فقیهان و دانایان ادیان مختلف حضور داشتند، بر تمامی آنان غلبه یافت، تا آنجه که آنان به ضعف علمی خود و برتری امام علیه السلام اذعان و اعتراف داشتند.»(کشف الغمه ۱۵۷/۳)
آگاهی امام از ادیان و مکاتب
امام علیه السلام علاوه بر اینکه برای پرسشهای مختلف عالمان ادیان و مکاتب، پاسخی در خور داشت، بر مبنای اعتقادی شخص مخاطب سخن می گفت و استدلال می کرد و این مظهر دیگری از توانمندی علمی امام بود. امام علیه السلام با اهل تورات، به توراتشان ، با رهروان انجیل ، برمبنای انجیل و با حاملان زبور به زبور استدلال می کرد و با هر فرقه و گروهی با مبانی خود آنان سخن می گفت.(احتجاج طبرسی،۴۱۵/۲)
 
آگاهی امام علیه السلام به زبان های مختلف
اباصلت هروی می گوید:
«امام رضا علیه السلام با مردم به زبان خودشان سخن می گفت، به خدا سوگند که او، فصیح ترین مردم و داناترین آنان به هر زبان و فرهنگی بود.»
اباصلت همچنین می گوید:
عرض کردم: ای فرزند رسول خدا، من در شگفتم از این همه اِشراف و تسلط شما به زبانهای گوناگون!
امام علیه السلام فرمود:
«من حجت خدا بر مردم هستم. چگونه می شود، خداوند فردی را حجت بر مردم قرار دهد، ولی او زبان آنها را درک نکند. مگر سخن امیرامؤمنان علی علیه السلام به تو نرسیده است که فرمود: به ما «فصل الخطاب» داده شده است و آن  چیزی جز شناخت زبانها نیست.»( عیون اخبار الرضا ۲۷/۲)
 
پشیمانی مأمون از تشکیل محافل علمی
مآمون خود در تشکیل محافل علمی و مناظره دانشمندان با امام اصرار داشت، عاقبت از دعوت امام به مناظرات، سخت پشیمان شد! زیرا در آغاز هدف او تحقیر امام و شخصیت علمی او سرگرم ساختن جامعه به اینگونه جلسات و تحت الشعاع قرار دادن امور سیاسی و …. بود و چون خود را در رسیدن به آن هدف ها ناکام یافت، سخت پشیمان شد تا جایی که برخی همین رخدادها را زمینه ساز شهادت آن حضرت دانسته اند.»
(از اباصلت هروی پرسیدند، چگونه مأمون خودش را راضی کرد که امام علیه السلام را به شهادت برساند؟
 وی در پاسخ از ناکامی خلیفه در دو حادثه یاد می کند:
۱) جریان ولایتعهدی.
 ۲) مناظرات علمی.
 او می گوید: چون خلیفه در این دو میدان به بن بست رسید، چنین تصمیمی گرفت.(عیون الاخبار الرضا۲/۲۳۹)

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: امام رضا مأمون عباسی محافل علمی امام علیه السلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۱۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم برای شرکت در مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای گمنام

در اطلاعیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم  آمده است:بار دیگر رجعت سردارانِ عشق و غربت، رایحه روحانی شهادت و شمیم خوش شهیدان بی‌نام و بی‌نشان، این ایستاده‌ترین افتادگان برخاک و سفیران افلاک، در تقارن با سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام، شهرمان را آغشته به عطر کربلا نموده و پرچم شکوه‌شان بر دل‌های عاشقان به اهتزاز در آمده است.
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، از مردم عزیز، انقلابی و شهیدپرور استان قم دعوت می‌نماید، تا با حضور در آیین تشییع پیکر مطهر دو شهیدگمنام (از کربلا تا جمکران در آغوش امام)، در روز جمعه ۱۴ اردیبهشت، مصادف با شب شهادت رئیس مکتب، امام صادق علیه السلام، بار دیگر پیوند و پیمان ابدی خود با آرمان سرخ و عاشورایی شهدا و اعلام آماده باش محضر قطب عالم امکان حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداء را اعلام نمایند. 

زمان: روز جمعه چهاردهم اردیبهشت، ساعت ۱۶:۳۰ 
مکان: انتهای بلوار پیامبر اعظم (ص) - میدان آل یاسین به سمت مسجد مقدس جمکران

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • شهادت امام جعفر صادق (ع) ۱۴۰۳ + عکس، متن و پیام تسلیت
  • امام صادق (ع) شاکله اندیشه دینی را بنا نهاد
  • (عکس) آتش‌سوزی مهیب در امام‌زاده ابراهیم شفت
  • دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم برای شرکت در مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای گمنام
  • بیداری آزادی‌خواهان جهان نشات گرفته از انقلاب اسلامی است
  • مسجد و مدارس در روز شهادت امام صادق (ع) به هم می‌پیوندند
  • حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود