Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@16:04:02 GMT

کرونا، دغدغه جدید نابینایان

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۵۲۳۰۴

کرونا، دغدغه جدید نابینایان

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ بحران کرونا زندگی را برای همه سخت کرده است اما این بحران غصه‌ای بر دردهای نابینایان اضافه کرده است، دشواری‌هایی همچون مناسب نبودن فضای عمومی برای تردد و خطرساز بودن برخی مسیرها برای معلولان که هرساله بیان می‌شود و امسال نیز شیوع کرونا به دغدغه‌ای جدید برای آنان تبدیل شده است.

دست نابینا حکم چشمان او را دارد و اگر بخواهد در بحران کرونا دستکش بر دست کند دیگر قادر به راه رفتن نخواهد بود، با وجود اینکه این افراد در زمره افراد آسیب‌پذیر تهاجم کرونا قرار ندارند و اکثر آنان که افراد ضعیف و تنگدست جامعه هستند نمی‌توانند بابت تهیه بسته‌های بهداشتی هزینه ای پرداخت  کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر شیب تند برخی از معابر که به عنوان مناسب سازی برای معلولان و جانبازان ساخته شده آنان را به مشقت می اندازد،  همچنین گاه در مسیری که برای معلولان در نظر گرفته شده شاهد نصب تیر چراغ برق، ایجاد کیوسک مطبوعاتی، فعالیت دستفروشان و یا توقف خودرو می شویم.

همه این عوامل موجب شده که  اکنون بسیاری از نابینایان، افرادی مضطرب و یا خانه نشین می شوند که به مناسبت فرارسیدن ۱۵ اکتبر روز جهانی نابینایان و عصای سفید بهتر است بار دیگر این مشکلات بازهم یادآوری شود و به گوش مسوُولان رسد.

مسوولان بسته های بهداشتی رایگان را به نابینایان نمی دهند

مسوُول نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا بهانه ای شده تا رسیدگی به مشکلات نابینایان به وقت دیگر موکول شود، افراد سالمند و یا دارای بیماری های زمینه ای در گروه آسیب پذیران کرونا قرار دارند اما یادمان نرود نابینایان یکی از اقشار آسیب پذیر در بحث کرونا هستند چراکه از دستان نابینا به عنوان چشمان او یاد می شود.

«سجاد سنجری» افزود: نابینایان برای دیدن هر چیزی باید آن را لمس کنند و از حس لامسه قوی برخورداند و نمی توانند دستکش بر دست کنند چرا که در انجام کارهای روزمره با مشکل مواجه می شوند، از همین رو در معرض آسیب بالا در بحران کرونا قرار دارند و مسوُولان در زمینه در اختیار گذاشتن مواد بهداشتی رایگان کمکی به ما نکرده اند.

به گفته وی، مدیرکل امور اجتماعی در این زمینه همکاری کرده و با معاونت غذا و دارو نامه نگاری هایی داشته ولی آنان با ما همکاری نکردند و در قبال پرداخت آن درخواست پول کرده اند.

سنجری افزود: اکثر معلولیت ها به خاطر نداشتن هزینه های ژنتیک در خانواده های فقیر اتفاق می افتد، انجمن ما مردم نهاد است و از جایی حمایت نمی شود و بودجه خاصی ندارد و با حمایت خیران به فعالیت ادامه  می دهد.

مسیرهای خطرساز نابینایان

سنجری افزود: مشکلات مناسب سازی هنوز پابرجاست در برخی مواقع نیز مسیر نابینایان به تیر چراغ برق منتهی می شود مسیر نابینا باید به گونه ای باشد تا با خیال آسوده در آن حرکت کنند.

وی از مسیر بلوار شهید بهشتی به سمت خیابان ویلا به عنوان یکی از مسیرهای ویژه نابینایان یاد کرد که به تیر چراق برق منتهی شده است.

عصای سفید نماد چراغ قرمز است

سنجری افزود: ۱۵ اکتبر روز جهانی نابینایان و یا ایمنی عصای سفید است، یعنی عصای سفید به عنوان نماد نابینایان به یک وسیله ضروری برای تردد محسوب می شود.

او ادامه داد: براساس مصوبه مجلس، عصای سفید به منزله چراغ قرمز مصوب شده که باید رانندگان به آن احترام بگذارند و در صورت مشاهده این عصا در خیابان باید برای عبور نابینا توقف کنند که در صورت تخطی باید جریمه شود.

به گفته وی، متاسفانه در این زمینه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درستی نشده و یا همانند برخی قانون ها به آن احترام گذاشته نمی شود.

نابینا توانمند است

وی معتقد است، نابینایان ما با وجود در دست داشتن عصای سفید هنوز در معرض تهدید خطرات هستند و نگرانی ها در این زمینه بالا است.

این مسوول یادآور شد، شعار امسال روز جهانی عصای سفید از سوی انجمن نابینایان و سازمان بهزیستی به عنوان "ارتباط موثر جامعه؛ زمینه ساز توانمندسازی نابینایان" نامگذاری شده است، این ارتباط موجب می شود تا توانمندی نابینایان شکوفا شود و مردم گمان نکنند اگر فردی بینایی ندارد کاری از دست او بر نمی آید و ناتوان است.

خواهان اختصاص بودجه برای معلولان در بحران کرونا هستیم

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه به ایرنا گفت: هیچ دستورالعملی برای در نظر گرفتن ماسک و دستکش برای نابینایان وجود ندارد از همین رو تاکنون نتوانسته ایم در این راستا اقدام کنیم و خواهان همکاری معاونت غذا و دارو هستیم.

«نیلوفر اختیاری» افزود: روز گذشته در ویدیو کنفرانسی که با وزیر کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی برگزار شد همین بحث مطرح شد که قرار شد این مشکل رفع شود و باید در این زمینه بودجه ای برای تخصیص اعلام گردد.

اختیاری افزود: نه تنها برای نابینایان بلکه برای همه معلولان در شرایط کرونا خواهان اختصاص بودجه هستیم به عنوان مثال همان معلول مبتلا به قطع نخاع که با ویلچر در شهر حاضر می شود مجبور است به چرخ های ویلچر دست زند.

وی اضافه کرد، نابینایان در این زمینه حق دارند و باید سهمیه ای از سوی معاونت غذا و دارو برای آنان در نظر گرفته شود.

اختیاری در خصوص وضعیت مناسب سازی شهر گفت: راه اندازی ۶ باجه عابربانک برای معلولان تصویب شده و مناسب سازی به صورت  کامل انجام نشده و نیاز به کار بیشتر دارد که این موضوع به گوش وزیر نیز رسیده است.

۱۵۸۷نفر در استان به نابینایی شدید مبتلا هستند

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا از وجود پنج هزار و ۵۰۴نابینا در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۲هزار و ۵۷۵نفر ساکن شهر کرمانشاه هستند.

«فرحناز محمدی» ادامه داد: از این تعداد نابینا یک هزار و ۸۳۴نفر زن و سه هزار و ۶۷۰ نفر مرد هستند.

وی از وجود یک هزار و ۵۸۷ فرد مبتلا به نابینایی شدید در استان خبر داد و گفت: ۲هزار و ۲۰۳نفر نابینایی خفیف، یک هزار و ۵۹نفر نابینایی متوسط و ۶۴۶نفر به نابینایی خیلی شدید مبتلا هستند.

محمدی با بیان اینکه از این میزان ۷۰نفر به دلیل مسائل ژنتیکی نابینا شده اند، گفت: در سال جاری به میزان ۲۰هزار نفر در محدوده سنی سه تا ۶ سال برای آمبلیوپی غربالگری شده اند.

وی در آخر از وجود پنج دستگاه سیار بینایی‌سنجی در استان خبر داد و یادآور شد، پیگیر رفع مشکلات نابینایان استان هستیم و در این زمینه تلاش می کنیم.

به گزارش ایرنا؛ استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

بیش از ۱۶۴ هزار مددجوی زیرپوشش بهزیستی استان کرمانشاه است که از این تعداد ۴۲ هزار نفر دارای معلولیت در زمینه جسمی حرکتی، روانی، شنوایی، بینایی و گفتاری هستند.

گزارش از زهره کریم زاده

برچسب‌ها روز عصای سفید ویروس کرونا نابینایی کرمانشاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روز عصای سفید ویروس کرونا نابینایی کرمانشاه روز عصای سفید ویروس کرونا نابینایی کرمانشاه اخبار کنکور استان کرمانشاه برای معلولان بحران کرونا مناسب سازی عصای سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۲۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ از طرح دغدغه‌های کارگران تا دوری از باندهای قدرت و ثروت

چهارتَن از کاندیداهای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم از «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب»، «شورای وحدت اصولگرایان» و «جبهه صبح ایران» با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران و ارائه برنامه‌های خود به پرسش‌های خبرنگاران ایسنا پاسخ دادند.

دریافت 286 MB

تصویربردار و تدوینگر: یزدان قربانی 

دیگر خبرها

  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • ۱۰ مدال برای مازندران در مسابقات شنای کم بینایان و نابینایان کشور
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • ویدیو/ از طرح دغدغه‌های کارگران تا دوری از باندهای قدرت و ثروت
  • اردوی تیم دوومیدانی نابینایان و کم‌بینایان با حضور ۶ ورزشکار
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • شناگر کردستانییک یک رکورد ملی به نام خود ثبت کرد
  • کسب چهار مدال مسابقات شنای نابینایان و کم‌بینایان کشور توسط شناگر کردستانی
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس