Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، دکتر محمدرضا میرجلیلی روز پنجشنبه در سی و چهارمین نشست ستاد استانی مقابله با کرونای یزد گفت: در نخستین مرحله شیوع کرونا یزد پس از استان های قم و مرکزی در رده سوم کشور از نظر میزان ابتلا به نسبت جمعیت قرار داشت و هم اکنون نیز در سومین مرحله افزایش ابتلا، از نظر تعداد موارد مثبت و بستری در صدر استان های کشور قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هم اکنون ۴۴۰ نفر در مراکز درمانی استان بستری هستند و ۷۰ نفر نیز در اورژانس در انتظار خالی شدن تخت برای بستری هستند، به طوری که در سه هفته گذشته تعداد موارد جدید ابتلا از ۳۷۲ نفر به ۴۹۷ نفر افزایش یافته است.

میرجلیلی تعداد کل درگذشتگان ناشی از ابتلا به کرونا در استان را ۵۵۹ نفر اعلام و تصریح کرد: بیشترین میزان ابتلا به کرونا در استان مربوط به شهرهای یزد، میبد، مهریز، خاتم، بافق و ابرکوه است و اگر شرایط مرکز استان کنترل شود، وضعیت بهتری را شاهد خواهیم بود.

وی تعداد تست های مثبت کرونا در یک هفته گذشته را ۶۶۱ مورد اعلام کرد و افزود: هرگاه پروتکل های بهداشتی از سوی شهروندان رعایت شده، میزان ابتلا کاهش یافته و هم اکنون به دلیل کاهش رعایت این مهم از سوی شهروندان به خصوص نسل جوان، متاسفانه شاهد افزایش ابتلا و وقوع مرگ در گروه های سنی جوان و بستری شدن افراد زیر ۲۰ سال نیز هستیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد میزان استفاده از ماسک در استان را ۵۴ درصد و در مجموع میزان رعایت پروتکل های بهداشتی را ۴۲ درصد دانست و یاد آورد شد: متوسط رعایت پروتکل ها در کشور ۶۰ درصد است و استان یزد از این نظر از متوسط کشور پایین تر که همین موضوع در افزایش سرایت بیماری نقش زیادی داشته است.

محمدرضا دهقانی تصریح کرد: الگوی سرایت کرونا در استان هم اکنون بیشتر انتقال خانوادگی است که دلیل عمده آن برگزاری دورهمی های خانوادگی و کم توجهی جوانان به رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک است و این نگرانی وجود دارد که بعد از ماه صفر که آیین های ازدواج برگزار می شود، شیوع بیماری افزایش بیشتری پیدا کند.

محمود نوری شادکام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز از کمبود تخت و مشکل تامین اکسیژن برای مراکز درمانی خبرداد و گفت: با توجه به روند ابتلا به کرونا در استان در هفته آینده نیاز به ۷۰۰ تا ۸۰۰ تخت جدید برای بستری بیماران در استان است به همین دلیل جراحی های غیر اورژانسی بیمارستان ها تعطیل و مرخصی کادر درمان نیز برای هفته آینده لغو شده است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: روند بیماری کرونا در استان به شدت رو به افزایش است و این در حالی است که بیمارستان های خصوصی از پذیرش بیماران کرونایی پرهیز می کنند.

محمدصالح جوکار افزود: با تاکید بر تداوم آموزش از راه دور برای جلوگیری از ابتلای دانش آموزان و کادر مدارس به بیماری کرونا ، تصریح کرد: هم اکنون بخش قابل توجهی از کادر درمان درگیر این بیماری شده اند و همین موضوع باعث افزایش فشار به این قشر شده و رویکردها در این شرایط نباید به گونه باشد که مردم شرایط را عادی بپندارند.

وی با تاکید بر افزایش اطلاع رسانی به شهروندان در خصوص شرایط بحرانی موجود افزود: علاوه بر اعمال محدودیت ها باید از روش های مختلف به خصوص فضای مجازی به شهروندان هشدارهای لازم داده شود و سخنگوی ستاد کرونای استان هر روز شرایط را تشریح کند.

جوکار همچنین استفاده از ظرفیت خیران و تشکل های مردم نهاد را خواستار شد و یادآور شد: برخی اقشار برای تامین داروهایی که تولید داخل است نیز مشکل دارند و این در حالی است که بیمه ها در این زمینه خدمات ناچیزی ارائه می کنند و تامین هزینه های درمان برای برخی اقشار دشوار است.

نماینده مردم شهرستان های تفت و میبد در  مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ابتلای دانش آموزان به کرونا با توجه به فقدان امکان اعمال محدودیت برای افراد در سن تحصیل، باعث تشدی انتقال آن به خانواده و افراد هم سن و سال زیادی می شود ، لذا برگزاری کلاس های حضور میزان شیوع بیماری را به شدت افزایش می دهد، به جای برگزاری کلاس های حضوری باید آمار دقیق و واقعی از دانش آموزان بی بضاعت فاقد تبلت تهیه شود تا برای تامین ابزار مورد نیاز آنان چاره اندیشی شود .

سید جلیل میرمحمدی با تاکید بر تقویت اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه افزود: یکی از عوامل تشدید شیوع کرونا کمرنگ شدن اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه بوده و ضرورت غربالگری برای شناسایی افراد مبتلا به شدت احساس می شود و از دانشگاه علوم پزشکی انتظار می رود به این مهم توجه داشته باشد.

وی با تاکید بر افزایش مشارکت خیران و نیروهای جهادی در زمینه ارائه خدمات همچنین یادآور شد: از بودجه یک میلیادر یوروی که با تایید مقام معظم رهبری برای کمک در زمینه مسائل مرتبط با کرونا در نظر گرفته شده بود، سهم استان یزد تنها ۶۸ هزار یورو بوده که این میزان در مقایسه باجذب برخی دیگر از استان ها کوچکتر یا همسان مقدار کمی است و انتظار می رود در این زمینه فعالیت بیشتری صورت گیرد.

فرماندار یزد نیز گفت: در حالی که شرایط مرکز استان از نظر شیوع کرونا بحرانی است اما در فضای عمومی این مسئله احساس نمی شود و همین موضوع باعث عادی انگاری شرایط از سوی شهروندان می شود.

سیدمحمد رستگاری ادامه داد: هم اکنون ۵۲ کشیک بازرسی در مرکز استان فعال است و از اماکن مختلف به صورت مستمر بازرسی به عمل می آید اما کم توجهی برخی شهروندان و رفت و آمدهای خانوادگی کماکان ادامه داد و باید بسیاری از ترددهای غیر ضروری در شهر یزد متوقف شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد نیز با ارائه گزارشی از ابتلای ۴۶ دانش آموز و ۴۱ نفر از کادر مدارس استان به کرونا خبرداد و گفت: بالای ۹۰ درصد دانش آموزانی که دارای امکانات آموزش از راه دور هستند از آموزش های حضوری مدارس استفاده نمی کنند و اکثرا کسانی که به این امکانات دسترسی ندارند در کلاس های حضور شرکت می کنند.

عباسعلی دانافر افزود: از هفته گذشته کلاس های مدارس کاملا غیرحضوری شده اما انتظار این است که برای مناطق محروم و فاقد امکانات که معمولا تراکم دانش آموزان نیز در کلاس های درس اندک است امکان برگزاری کلاس های حضوری فراهم شود.

محمدرضا حدادزاده دادستان عمومی و انقلاب یزد نیز در این نشست با تاکید بر اعلام شرایط بحران و هشدار جدی به شهروندان در خصوص شرایط بیماری کرونا بر اطلاع رسانی مستمر به شهروندان و آگاهی افکار عمومی به منظور همراهی هرچه بیشتر آنان در کاهش شیوع بیماری تاکید کرد.

در این نشست نماینده سپاه الغدیر استان یزد از آمادگی این نیرو برای همکاری در زمینه های مختلف با دانشگاه علوم پزشکی خبرداد و همچنین نماینده خیران استان نیز بر تامین نیازهای دانشگاه علوم پزشکی با استفاده از ظرفیت خیران استان قول مساعد داد.

در استان یزد از ابتدای شیوع کرونا تا کنون نزدیک به ۶ هزار مبتلای قطعی به صورت سرپایی و حدوود پنج هزار فرد مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شدند و بر اثر این بیماری تا کنون در استان یزد ۵۵۹ نفر جان خود را از دست داده اند.

برچسب‌ها ویروس کرونا یزد فاصله گذاری اجتماعی پروندهٔ خبری مدیریت استانی کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا یزد فاصله گذاری اجتماعی ویروس کرونا یزد فاصله گذاری اجتماعی اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی ابتلا به کرونا کرونا در استان میزان ابتلا دانش آموزان شیوع کرونا پروتکل ها استان یزد هم اکنون یزد نیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۳۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟

مرکز آمار در آخرین گزارش خود اقدام به انتشار نرخ بیکاری زمستان ۱۴۰۲ کرده است. شواهد آماری حاکی از آن است که در زمستان ۱۴۰۲ از مجموع ۲۶ میلیون و ۴۶۲ هزار و ۵۴۰ فرد ۱۵ ساله و بیشتری که تمایل به کار داشته و با این هدف به جست‌وجوی شغل پرداخته‌اند، ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۹۵۴ نفر بیکار مانده‌اند.

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: بر این اساس نرخ بیکاری در زمستان سال گذشته به ۸.۶درصد رسیده است. این رقم در مقایسه با زمستان ۱۴۰۱ کاهش ۱.۱ واحد درصدی را تجربه کرده است. اما نکته مهم‌تر، روند رو به کاهش بیکاری «جوانان» است. البته تعریف «جوانان» در گزارش مرکز آمار، جمعیت ۱۵ تا ۲۴ سال جویای کار است.

مرکز آمار نسبت میان این دسته از جمعیت به کل جمعیت فعال را «جمعیت جوان» محسوب می‌کند. همان‌طور که در نمودار پیوست این گزارش دیده می‌شود نرخ بیکاری جوانان از سال ۹۵ تا سال گذشته روندی رو به کاهش داشته است، به ‌طوری که از ۲۸.۱درصد در زمستان ۱۳۹۵ به ۲۲.۵درصد در زمستان ۱۴۰۲ رسیده است. البته برخی تحلیلگران بازار کار، افت نرخ بیکاری جوانان را به دلیل بیشتر شدن جمعیت غیرفعال در بازار کار عنوان می‌کنند، ضمن اینکه در نمودار پیوست نیز مشخص است که نرخ بیکاری جوانان در زمستان سال گذشته دوباره رو به افزایش گذاشته، اما باید توجه داشت که بازار کار در ایران عمدتا یک «بازار فصلی» محسوب می‌شود و برای مقایسه بهتر، عموما آمارهای بیکاری با آمار فصل مشابه مقایسه می‌شود. فصلی بودن بازار کار به این معناست که شاخص‌های آن تحت‌تاثیر تغییرات فصلی قرار می‌گیرد، زیرا رونق و افول بسیاری از مشاغل وابسته به فصل‌های سال است. به ‌طور مثال در فصل تابستان که رونق برداشت محصولات کشاورزی و باغداری است، معمولا نرخ بیکاری در بخش کشاورزی کاهش پیدا می‌کند. از آن سو در فصل زمستان که عمده فعالیت‌های بخش خدمات با رکود مواجه شود، نرخ بیکاری نیز در این بخش بالاتر می‌رود، بنابراین ابتدا باید پذیرفت که اشتغال در ایران یک موضوع «فصلی» است و بعد از آن به بررسی تحولات آن پرداخت. اما فارغ از اینکه در زمستان سال گذشته، ‌نرخ بیکاری جوانان ۱۴ تا ۲۴ ساله رو به افزایش گذاشته، اما بررسی روند سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که نرخ بیکاری جوانان در این مدت از ۲۸.۱درصد به ۲۲.۵درصد رسیده و طی یک بازه ۷ ساله، ۵.۶ واحد درصد افت کرده است. بنابراین می‌توان گفت بیکاری این قشر در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

روندها رو به کاهش است

افت نرخ بیکاری در جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال را از طرفی می‌توان به علت نیاز بازار کار به نیروی جوان و حرکت مشاغل به سمت فضای نو و تناسب بیشتر آنها با مهارت‌های به‌روزتر دانست. از طرف دیگر اما این موضوع را نیز باید درنظر گرفت که کاهش نرخ بیکاری لزوما به معنای اشتغال بیشتر نیست، زیرا نرخ بیکاری به معنای تعداد جمعیت بیکار در جمعیت فعال در بازار کار است و منظور از جمعیت فعال در بازار کار افرادی است که شاغل یا در جست‌وجوی شغل هستند، بنابراین می‌توان گفت فردی که از شمار بیکاران خارج شده یا شاغل شده ‌یا به ‌طور کلی از بازار کار خارج شده است.

خروج از بازار کار در سن جوانی نیز دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد؛ تمایل به مهاجرت، دستمزدهای پایین و شرایط کاری نامناسب و علاقه به ادامه تحصیل را می‌توان از دلایل این امر ذکر کرد.

تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در ۲۱ استان

نرخ بیکاری یکی از شاخص‌های مهم بازار کار است که نشان می‌دهد از مجموع افراد ۱۵ ساله و بیشتری که تمایل به کار کردن داشته و در این راستا اقدام به جست‌وجوی شغلی کرده‌اند، چه تعداد موفق به یافتن کار نشده و ناکام مانده‌اند. در زمستان ۱۴۰۲، نرخ بیکاری در ۱۵ استان کشور بیشتر از میانگین کل کشور بوده است.

استان «کرمانشاه» با ثبت نرخ بیکاری ۱۷.۴درصدی، بیشترین سطح این رقم را در بازه زمانی بررسی شده داشته است. این رقم نشان می‌دهد که در استان کرمانشاه از هر ۱۰ فرد جویای کار تقریبا دو نفر موفق به پیدا کردن یک کار شده‌اند. در این فهرست پس از کرمانشاه، استان‌های «کردستان»، «اردبیل»، «لرستان»، «خوزستان»، «سیستان و بلوچستان»، «گلستان»، «خراسان شمالی»، «هرمزگان» و «کرمان» با نرخ بیکاری بیشتر از ۱۰درصد قرار گرفته‌اند. در باقی استان‌های کشور این رقم کمتر از ۱۰درصد گزارش شده است. «خراسان جنوبی» با کسب نرخ بیکاری ۵درصدی و «قزوین» با قرارگیری بر پله ۴.۷درصدی کمترین نرخ بیکاری را در آخرین فصل از سال گذشته تجربه کرده‌اند.

نرخ بیکاری ۲۰ استان پایین آمد

مقایسه تغییرات نرخ بیکاری ۳۱ استان کشور در زمستان سال گذشته با زمستان سال ۱۴۰۱ حاکی از همسو شدن روند تغییرات نرخ بیکاری در ۲۰ استان کشور با تغییر نرخ بیکاری کل کشور است. به بیان دقیق‌تر در زمستان سال گذشته نرخ بیکاری ۲۰ استان کشور در مقایسه با زمستان ۱۴۰۱ کمتر شده است. همچنین این نرخ در استان اصفهان بدون تغییر مانده است. استان خراسان شمالی با ثبت افزایش
۳ واحد درصدی بیشترین افزایش و استان کردستان با سقوط ۶.۲ واحد درصدی بیشترین کاهش را نسبت به دیگر استان‌ها به ثبت رسانده‌اند.

نرخ بیکاری ۱۴۰۲ در نقطه ۸.۱درصد ایستاد

البته برای تجزیه و تحلیل بهتر از وضعیت بازار کار در سال ۱۴۰۲ باید منتظر گزارش‌های مفصل مرکز آمار بود، اما به نظر می‌رسد که در سال گذشته، بازار کار نسبت به سال‌های پیشین خود روند مناسب‌تری را طی کرده است. وب‌سایت اکوایران از شاخص‌های عمده بازار کار در این سال برآورد کرده که نرخ مشارکت به ۴۱.۳درصد رسیده است. به بیان دیگر ۴۱.۳درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال کشور در تلاش برای یافتن شغل هستند که یا به نتیجه رسیده و شاغل شده‌اند یا اینکه هنوز شغل مدنظر خود را پیدا نکرده و بیکارند. ازسوی دیگر ۵۸.۷درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال کشور از یافتن شغل ناامید شده‌اند و در جمعیت غیرفعال قرار گرفته‌اند. جمعیت فعال از افرادی تشکیل شده که به دنبال کار هستند، حال ممکن است در این جمعیت برخی شاغل و برخی بیکار باشند. درنتیجه می‌توان گفت جمعیت فعال از دو دسته جمعیت شاغل و بیکار تشکیل شده است. نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال، نرخ بیکاری را ساخته و نسبت جمعیت شاغل به جمعیت فعال نرخ اشتغال در کشور را می‌سازد.

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۴ درصدی تخلیه و بارگیری کالا‌های غیرنفتی در بنادر استان بوشهر
  • تغییرات بودجه شهرداری تهران در این دو سال | اعتبارات نسبت به دو سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟