آیتالله سبحانی: مصلحت این بود که امام حسن صلح کند
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۵۳۵۵۷
آیت الله سبحانی دلایل صلح امام حسن (ع) با معاویه را تشریح کردند.
آیت الله سبحانی گفت: کمک به محرومان ویژگی بارز امام حسن مجتبی (ع) بود، این امام همام برای محرومان پناهگاهی بود و هیچ نیازمندی را محروم نمیکرد و اگر چیزی نداشت راهی برای روا شدن حاجت شخص نشان میداد.
ایشان با بیان اینکه شجاعت امام حسن (ع) کمتر گفته شده است، تصریح کردند: امام دوم شیعیان در جنگ جمل مانند سایر دلاوران نبرد میکرد در جنگ صفین هم کنار برادرش مشغول نبرد بود او انسان شجاع به تمام معنا بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آیت الله سبحانی اظهار داشتند: او مورد علاقه همگان بود به گونهای که سختترین دشمنان او که همان مروان بن حکم است در موقع دفن او بسیار گریه میکرد، هنگامی که از گریه او سوال کردند پاسخ داد این فرد از لحاظ صبر و بردباری همانند این کوهها صابر و بردبار بود.
ایشان افزودند: در اسلام همین طور که قتال و جدال است راه دیگری هم به نام صلح است و خداوند به پیغمبر میفرماید اگر آنها گرایش به صلح نشان دادند تو هم صلح را بپذیر. همین رسول گرامی که در بدر و احد جنگ کرد در حدیبیه صلح کرد.
مرجع تقلید شیعیان گفتند: امام امت باید مصالح و مفاسد را در نظر بگیرد و این یکی از علائم خاتمیت اسلام است لذا در عین اینکه جدال و قتال میکند به صلح هم دعوت میکند.
آیت الله سبحانی افزودند: آن حضرت در درجه اول قیام را برعهده گرفت و تا مدتی به نبرد پرداخت، اما احساس کرد که این جمعیت یاوران آمادگی نبرد ندارند و اگر نبردی رخ دهد جز اینکه امام را تنها بگذارند نتیجه دیگری ندارد و لذا فرماندهان را جمع کرد و گفت: به ما پیشنهاد صلح کردند چه میگویید؟ آیا صلح کنیم یا به سوی جنگ پیش برویم؟ همه گفتند ما زندگی میخواهیم ما بقا میخواهیم نه فنا.
ایشان عنوان کردند: در همان زمان که امیر مومنان به شهادت رسید از طرف رم شرقی تصمیم به تسخیر مدینه داشتند در چنین شرایطی درگیری با معاویه نه تنها به صلاح طرف دیگر نبود بلکه به صلاح اسلام نیز نبود و لذا معاویه مجبور به صلح شد.
مرجع تقلید شیعیان ادامه دادند: ارتش امام ترکیبی ناهماهنگ بود البته یک دسته جمعیت با امام رفیق بودند و حاضر بودند جان خود را در راه امام فدا کنند، اما گروه دوم خوارج بودند و نظرشان محبت نبود بلکه عداوت با معاویه بود درواقع جنگ میکردند تا از معاویه انتقام بگیرند. دسته سوم کسانی بودند که اگر احساس میکردند دنیا به سوی امام است به طرف امام و اگر احساس میکردند دنیا به طرف دیگر است از امام جدا میشدند. دسته چهارم افراد دو دل بودند و اصلا نمیدانستند حق با معاویه است یا حق با حسن بن علی است و دسته پنجم که اکثریت بودند تابع روسا بودند.
آیت الله سبحانی گفتند: اگر امام با این ترکیب ناهماهنگ ارتش به سوی شام حرکت میکرد، مسلما جز شکست نتیجهای نداشت بنابراین مصلحت این بود که امام صلح کند، اما صلحنامهاش بسیار دقیق و به نفع اسلام بود. منبع: شفقنا
منبع: پارسینه
کلیدواژه: آیت الله سبحانی مرجع تقلید مرجع تقلید شیعیان صلح نامه جنگ جمل جنگ صفین پارسی خبر آیت الله سبحانی امام حسن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۳۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله رمضانی: دشمنان میخواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
آیتالله رضا رمضانی- دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) - که به دعوت مسلمانان برزیل برای شرکت در همایش بینالمللی «اسلام؛ دین گفتوگو و زندگی» به این کشور سفر کرده است، در حاشیه این همایش، در جمع علما و مدیران مراکز دینی آمریکای لاتین، با اشاره به جایگاه مکتب اهلبیت(ع) اظهار کرد: الحمدالله که خداوند ما را با مکتب اهلبیت(ع) آشنا کرد. ما با اتفاق بزرگی مواجه شدیم که اسلام در عرصه اجتماعی و سیاسی حضور پیدا کرد. هیچ کس فکر نمیکرد چنین اتفاقی رخ بدهد. با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، فرصتی طلایی برای همه ایجاد شده است.
تبلیغات غربیها علیه مکتب اهلبیت(ع)
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) افزود: امروز غول رسانهای در اختیار غربیها است، آنها در صدد هستند که پیروان مکتب اهلبیت(ع) را خشونتطلب معرفی کنند، حال آن که مکتب اهلبیت(ع)، مکتب مهر و مهربانی است. همه حرفها برای این است که پیروان مکتب اهلبیت(ع) در مقابل زور میایستند، به همین جهت این نسبت را به شیعیان میدهند.
آیتالله رمضانی با اشاره به تلاشها برای تحریف اسلام اظهار کرد: ما امروز با تحریف دیگری از اسلام مواجه هستیم. زمانی دشمنان با بیرون کردن کامل اسلام از عرصههای اجتماعی و سیاسی به دنبال تحریف اسلام بودند، اما اکنون غربیها به دنبال معرفی اسلام لیبرال هستند.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، وظیفه مهم مبلّغان دینی را معرفی مکتب اهل بیت(ع) دانست و تصریح کرد: اینگونه نیست که سخنان ائمه معصومین(ع) را به راحتی با خواندن چند حدیث بفهمیم. حضرت امیرالمومنین(ع) در روایتی فرمودند: «اَمر (شأن و امامت ما) سخت دشوارتر است؛ و کسی نمیتواند (چنان که باید) به آن اقرار کند؛ مگر مَلک مقرّب، یا نبیّ مرسل، یا عبدی که خداوند قلب او را برای ایمان خالص کرده است.»ما میخواهیم به دیگران بگوییم که اسلامِ اهلبیتی چیست. باید جوانان را با مکتب اهلبیت(ع) انس بدهیم.
رفتار پیروان اهلبیت(ع)؛ معرّف مکتب و اهلبیت(ع)
وی افزود: امام موسی صدر، جملهای دارد که خیلی زیبا است. او نقل به مضمون میگفت که اگر میخواهیم امیرالمومنین(ع) را به غیرمسلمانان معرفی کنیم، با خواندن تاریخ یا نقل آیات قرآنی ممکن نیست، چون آنها که قرآن را قبول ندارند. امروزه فقط از این طریق میتوانیم حضرت امیرالمومنین(ع) را به غیرمسلمانان معرفی کنیم که در رفتارمان، نماینده گفتار و کردار امام علی(ع) باشیم. حضرت امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه فرمودند: «وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ»؛ ولی مرا با پرهیزگاری و تلاش (برای پاک زیستن) و عفت و پیمودن راهِ درست یاری دهید. اگر امام علی(ع) به خوبی معرفی شود، محبوب عالم خواهد شد. اگر امام علی(ع) را درست معرفی کنیم، در دنیا چه اتفاقی میافتد؟ دیگر ظلم نخواهد بود، توزیع ثروت به صورت عادلانه صورت میگیرد، فقر نخواهد بود و اتفاقات بسیاری رخ میدهد.
منبع: خبرگزاری ایسنا