Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، امیر سرتیپ دوم خلبان همایون حیدری روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه چابهار اظهار داشت: ارتش براساس قانون اساسی وظیفه حافظ منافع مردم و حراست از آسمان، زمین و دریا کشور است و همواره با تاکید بر توسعه مناطق مختلف بویژه سواحل مکران و استان سیستان وبلوچستان، همراه و همگام با مردم و مسوولان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: مکانی که برای ساخت فرودگاه چابهار در نظر گرفته شده منطقه چارلی ۲۱ و ۵۱ و دلتا ۲۱ (یعنی منطقه تیراندازی هوا به زمین، هوا به هوا و  زمین به هوا و آموزش خلبانان و منطقه احتیاط) محسوب می شود و وقتی جنگنده ها از فرودگاه کنارک پرواز می کنند بعد از یک دقیقه و۲۰ ثانیه به این محدوده می رسد و کارها از همین نقطه شروع می شود که با ساخت فرودگاه چابهار عملا باید پایگاه هوایی کنارک و فرودگاه آن کاملا تعطیل و بسته شود که این مساله امکان پذیر نیست، این منطقه محدوده ای است که نباید کسی به آن نزدیک شود.

فرمانده پایگاه دهم شکاری کناک با اشاره به اینکه توسعه سواحل مکران از خواسته های مهم مقام معظم رهبری و مسوولان است، خاطرنشان کرد: ارتش برای کمک به توسعه سواحل مکران از ابزارآلات وتمامی امکانات و ظرفیت های خود استفاده می کند و اگر به توسعه کمک نکند باید بگوییم وظایف خودش را به خوبی انجام نداده است.

وی ادامه داد: پایگاه دهم شکاری از ۴۲ سال پیش تاکنون در کنار آب های سواحل مکران در کنارک فعالیت می کند و همواره در کنار مردم بوده و در همه مواقع چه زمان سیل، کرونا، خشکسالی و بحران های دیگر یار و یاور مردم بوده و از هیچ کوششی برای کمک رسانی دریغ نکرده است.

وی با اشاره به اینکه تا حدود ۱۰ سال پیش هر هفته سه پرواز از این فرودگاه انجام می شد ولی اکنون به ۳۰ سورتی پرواز رسیده است و همه پروازها با هزینه پایگاه انجام شده و  منطقه آزادچابهار تنها نوسازی ترمینال فرودگاه را انجام داده و اقدام دیگری نکرده است و ما تمامی این هزینه ها را فقط بخاطر رفاه مردم انجام داده ایم.

امیر سرتیپ حیدری با اشاره به همیاری پایگاه دهم شکاری در روزهای سخت کرونا در چابهار و کنارک، افزود: این پایگاه تاکنون ۱۱ نوبت شهر کنارک را گندزدایی کرده این در حالی است که در طول ایام کرونا حدود سه بار پایگاه هوایی گندزدایی و ضدعفونی شده است.

فرمانده پایگاه خلبانان شهید برادران دلحامد کنارک ادامه داد: در زمان سیل بیش از ۴۰۰ تن محموله کمک های مختلف مردمی، هلال احمر و سایر ارگانها و نهادها برای سیل زدگان از این فرودگاه وارد شده و سریعا به دست مردم محروم رسیده و حتی نیروهای ارتش در توزیع کمک کرده اند.

وی با اشاره به اینکه مصوبه ۴۶۶ سال ۱۳۸۶ شورای عالی امنیت ملی کشور شامل هفت ماده در مورد نحوه استفاده هواپیماهای غیرنظامی از تسهیلات فرودگاههای نظامی که تمامی شهرهای کشور را شامل می شود، خاطرنشان کرد: فرودگاههای مهرآباد، بوشهر، بندرعباس، شیراز، اصفهان، تبریز و برخی شهرهای دیگر که یک قسمت آنها فرودگاه نظامی و یک قسمت فرودگاه غیر نظامی است براساس همین مصوبه کار خدمات دهی به مسافران و جابجایی کالا را انجام می دهند.

وی گفت: در اینگونه فرودگاهها هر کدام کارها وماموریت های خود را چه نظامی و یا اقتصادی، تجاری و ترانزیتی انجام می دهند و این دستورالعمل بگونه ای طراحی شده است که هیچکدام در کارهای یکدیگر تداخلی نکرده و مجزا از هم کارها را انجام می دهند.

فرمانده پایگاه دهم شکاری شهید برادران دلحامد کنارک با بیان اینکه برخی ها عنوان می کنند که فرودگاه کنارک در داخل پایگاه نظامی قرار دارد و نمی توان بخوبی کالا و مسافر را جابجا کرد، اظهار داشت: در همین جا اعلام می کنم این ادعاها کاملا مردود است، مگر در فرودگاه مهرآباد کسی متوجه می شود که یک پایگاه نظامی وجود دارد.

وی تصریح کرد: شرکت عقاب عسلویه متصدی امور فرودگاه کنارک است و بیش از ۱۰ سال خدمات را با مشکلات فراوان و بدون اعتبار و هزینه ای انجام داده تا رفاه مردم تامین شود، حتی سیستم گرمایش و سرمایش در فرودگاه با مشکلات زیادی روبرو بود و نیازمندیها را همیشه اعلام کرده ایم که در نهایت توافقاتی با منطقه آزادچابهار درخصوص نوسازی ترمینال انجام شد.

فرمانده پایگاه خلبانان شهید برادران دلحامد کنارک گفت: در ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ صورتجلسه ای با موضوع تحویل ۲۵۰ هکتار زمین از نهاجا به منطقه آزادچابهار بصورت کاملا رایگان تنظیم شد و این زمین به منطقه آزادچابهار واگذار تا ترمینال، آپروند، رمپ پروازی و سایر زیرساخت هایی که مدنظرشان است را بسازند و نیروی هوایی این کار را تمام شده می دید و قرار بود امروز و فردا شروع کنند که اقدامی انجام نشد.  

امیر سرتیپ دوم خلبان حیدری ادامه داد:  این ۲۵۰ هکتار زمین بدون اخذ وجهی بطور رایگان در اختیار منطقه آزادچابهار قرار گرفته و نهاجا در طول ۲ و نیم سال گذشته منتظر بود که بودجه را از نهادهای بالا مصوب و عملیات اجرایی را آغاز کنند و ما به نوعی کار را تمام شده تلقی می کردیم و منتظر بودیم تا اقدامات آغاز شود حتی اعلام کردیم ۵۰۰ هکتار دیگر نیز بصورت رایگان در اختیار قرار می گیردتا هر چه زیرساخت لازم است انجام دهند و شهر فرودگاهی را در محدوده سه راهی کهیر همجوار فرودگاه فعلی بسازند و با ساخت پل هوایی و جاده کنار ساحل مسیر فرودگاه تا شهر چابهار کوتاه شود.

وی گفت: با این اقدام هم توسعه سواحل مکران سرعت می گرفت و هم مصوبه ۴۶۶ و هم سایر موارد پروازی ما هم بهم نمی خورد.

فرمانده پایگاه دهم شکاری شهید برادران دلحامد افزود: درست که این پایگاه هوایی متعلق به ارتش است ولی حاکمیت آن را برای رفاه مردم در نظر گرفته و می خواهند کارهای اقتصادی و تجاری نیز انجام تا توسعه برای مردم به ارمغان آورده شود.

وی ادامه داد: ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان زیرساخت محدوده پایگاه و فرودگاه است و هم کار اقتصادی و هم نظامی در حال انجام است برای همین قبول کردیم که برای توسعه سواحل مکران هر چقدر زمین برای توسعه فرودگاه نیاز دارند واگذار تا عملیات اجرایی آغاز شود و از این فرودگاه برای توسعه سواحل مکران و فعالیت های اقتصادی، جابجایی کالا و مسافر، تجار، گردشگران استفاده کنند، چون فرودگاه جایی نیست که هر جا دلمان خواست بسازیم بلکه باید تمام موارد پروازی و امنیتی را در نظر بگیریم.

وی به مکان مهم و استراتژیک فرودگاه کنارک اشاره و خاطرنشان کرد: در همه جای سواحل مکران سیل آمده و هر چند وقت گرد وغبار وحرکت شن های روان جریان دارد ولی در این محدوده چنین بحرانی را شاهد نیستیم چون سایت یابی آن طوری انجام شده که کمترین آب در داخل آن نمی ماندو خاک شناسی آن سالهای سال مطالعه شده است.

فرمانده پایگاه خلبانان شهید برادران دلحامد کنارک گفت: ساخت فرودگاه در کشور از طرح های بلندمدت و نیازمند اعتبارات کلان است و حتی بودجه کشور و مناطق مختلف را به چالش می کشد و نباید بودجه بیت المال در یک جایی هزینه شود که بعد بگویند نمی دانستیم آیا می شود جای فرودگاه را عوض کرد.

وی افزود: در طول سالهای گذشته کارهای کارشناسی زیادی انجام شده و تفاهمنامه ها و صورتجلسات زیادی رد و بدل شده و در هنگامه ای که منتظر اقدامات منطقه آزادچابهار برای ساخت شهر فرودگاهی در کنارک بودیم به یکباره همه موارد تغییر جهت داده شده و ما با آغاز کار ساخت فرودگاه چابهار در حدود ۳۰ کیلومتری فرودگاه کنارک شوکه شدیم.

امیرحیدری تصریح کرد: بزرگترین چالش فرودگاه کنارک زمین محل ساخت فرودگاه چابهار است و با قاطعیت اعلام می کنم ساخت فرودگاه چابهار موجب نابودی فرودگاه نظامی کنارک و کلا پایگاه نظامی دهم شکاری می شود بطوریکه باید اینجا را جمع کنیم و منتظر جایی در گوشه وکنار فرودگاه چابهار باشیم چون نقاط پروازی این فرودگاه و خطوط قرمز آن زیرسوال می رود.

وی بیان کرد: فرودگاه های مختلف کشور نظامی و غیرنظامی هستند و موارد مختلف ورود و خروج کالا و مسافر را انجام می دهند و هیچ مشکلی هم ندارند و فرودگاه کنارک نیز که نظامی است می تواند به شهر فرودگاهی تبدیل شود و نظامی ها ماموریت های خودشان و اقتصادی ها هم کار خودشان را انجام می دهند.

فرمانده پایگاه خلبانان شهید برادران دلحامد کنارک گفت: دل ارتش برای توسعه می تپد و هیچگاه مخالف توسعه، آبادانی و پیشرفت نیست، به والله قسم ما هم از محرومیت های این منطقه از کشور ناراحتیم ، در واقع ارتش برای فدا شدن و خدمت به مردم بوجود آمده از رسانه های ارتباط جمعی در خواست داریم واقعیت ها را عنوان کنند چگونه ممکن است ارتش برخلاف خواست و تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر توسعه سواحل مکران عمل کند ما همه باید دستورات، منویات و تدابیر مقام معظم رهبری را بنحو شایسته محقق کنیم.

امیر سرتیپ دوم خلبان حیدری ادامه داد: رسانه ها باید مردم را با واقعیتها بیشتر آشنا کنند و حق را بگویند، چرا این همه هجمه علیه ارتش و نیروی هوایی درست شده بطوریکه عده ای فکر می کنند ما مخالف توسعه هستیم.

وی با اشاره به اینکه تنها مشکل ما در مورد ساخت فرودگاه چابهار فنی است، خاطرنشان کرد: اگر اقداماتی انجام داده ایم فقط برای حفظ حریم هوایی و به علت تجاوز به خطوط قرمز ما بوده چون نمی خواهیم پایگاه هوایی و فرودگاه کنارک که سرمایه کشور و بیت المال است به همین راحتی نابود و کلا تعطیل شود.

وی بیان کرد: سوخت هواپیماهای مسافربری و آتش نشانی، لایتینگ باند، خطوط لوله کشی و اکثر زیرساخت های فرودگاه کنارک مشکل دارند و حتی آسفالت ۵۰ ساله تخریب شده و بازسازی نشده و نیازمند اعتبارات است اما در این باره کسی پاسخگو نیست.

فرمانده پایگاه هوایی کنارک ادامه داد: هزینه تمامی خدماتی که ما برای پروازهای فرودگاه کنارک در طول سالهای متمادی انجام داده و می دهیم از خودمان است و این موارد را تنها بخاطر مردم وکمک به توسعه سواحل مکران انجام می دهیم و اگر شهر فرودگاهی را در محدوده فرودگاه کنارک بسازند می تواند توسعه سواحل مکران را هموار کند.

وی گفت: شهر فرودگاهی کنارک در صورت تامین زیرساخت ها می تواند کالا، بار و مسافر به هر تعداد و تناژ چه داخلی و چه خارجی را جابجا کند و هیچ محدودیتی وجود ندارد و تمامی شایعات در مورد نظامی بودن فرودگاه و ایجاد محدودیت برای مسافران داخلی و خارجی کذب است.

وی در مورد علت تعطیلی چند روزه فرودگاه کنارک اظهار داشت: تعطیلی چند روزه فرودگاه کنارک ناشی از مشکلات زیادی از جمله سوخت و لایتینگ(روشنایی شب)، آتش نشانی و فرسودگی لوله و نشتی لوله سوخت بود که فقط یک مورد نوسازی سوخت فرودگاه بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داشت.

فرمانده پایگاه خلبانان شهید برادران دلحامد کنارک گفت: خدمتگزار این مردم هستیم مشکل اعتباری اگر نداشتیم هیچ وقت فرودگاه را تعطیل نمی کردیم نیروی هوایی با وجود مشکلات متعدد فرودگاه را سر پا نگه داشته و بهترین خدمات را تاکنون ارایه داده است باید عنوان کنم سوخت هواپیمایی نظامی و غیر نظامی مجزا است که همه را ما داریم انجام می دهیم.

امیر سرتیپ دوم خلبان حیدری بیان کرد: یکی از متولیان توسعه سواحل مکران ارتش است و ادعای مانع تراشی پایگاه هیچ معنایی ندارد چون توسعه باعث قدرت دفاعی ما و رضایتمندی مردم می شود.

وی گفت: منطقه آزادچابهار قول های زیادی به ما داده تا برخی مشکلات را مرتفع کند که تاکنون در حد قول باقیمانده و عملی نشده است.

وی ادامه داد: جنگنده ما وقتی از پایگاه هوایی کنارک بلند شود یک دقیقه و۲۰ ثانیه به جای مکان جدید فرودگاه چابهار از جمله نقاط تعریف شده برای ماست زیرا سایت رادار و پدافند پایگاه در محدوده روستاهای مومان و وشنام ها همجوار همین مکان قرار دارد و در فاصله ۳۰ کیلومتری نمی توان فرودگاه ساخت.

وی افزود: باند فرودگاه های چابهار و کنارک همدیگر را نقض می کنند، اگر منطقه آزادچابهار به تعهدات خود عمل کند و شهر فرودگاهی را در زمین تحویل گرفته شده اجرایی  کند فاصله کنارک بیش از ۱۳ کیلومتر تا شهر چابهار کاهش پیدا می کند.

وی بیان کرد: مکان فعلی فرودگاه چابهار در جای اصلی جانمایی و اجرایی نشده است، مکان اصلی ۲۵ کیلومتر آن طرف تر نزدیک لیپار است ولی مکان فعلی در مسیر سیلاب قرار دارد و نباید بودجه کشور در چنین جایی صرف شود و چون در آینده هزینه ها قابل جبران نیست.

وی از استاندار سیستان وبلوچستان،مدیرعامل منطقه آزادچابهار،  فرمانداران چابهار و کنارک و دشتیاری قدردانی کرد و گفت: همه مسوولان زحمت می کشند و باید با هم فکر و تعامل کارها را پیش ببریم تا در آینده با مشکل مواجه نشوند.

خبرنگاران در پایان این نشست خبری از قسمت های مختلف باند فرودگاه و سایر زیرساخت ها بازدید کردند.

به گزارش ایرنا، اختلاف پایگاه دهم شکاری کنارک با منطقه آزاد چابهار به سبب ساخت فرودگاه جدید بین المللی چابهار از چندی پیش آغاز شده بطوریکه نیروی هوایی به دلایلی که گفته می شود فنی است، در اقدام نخست فرودگاه کنونی را تعطیل کرد که با وساطت مسوولان کشوری و سفر رییس سازمان هواپیمایی کشوری به کنارک مجددا پروازها برقرار شد اما در ادامه مخالفت با ساخت فرودگاه جدید مجددا با حضور نیروهای پایگاه هوایی در محل، عملیات ساخت این فرودگاه تعطیل شد.

در ادامه کشمکش ها اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با سفر به کنارک و چابهار و بازدید از محل ساخت فرودگاه جدید در نشست های مختلف با استاندار و مسوولان به بررسی موضوع پرداخته و مقرر شد تا بررسی نهایی فعلا عملیات ساخت متوقف شود.

محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز در سفر اخیر خود از این محل دیدن و بر پیگیری مساله فعالیت مجدد ساخت فرودگاه جدید تاکید کرد.

سعید چلندری معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار چندی پیش به خبرنگار ایرنا گفت:‌ بر اساس اعلام جانشین نیروی هوایی ارتش که هفته گذشته بازدیدی از منطقه داشت، ادامه همکاری منوط به توقف احداث فرودگاه چابهار است که این موضوع در پیگیری های سازمان هواپیمایی کشور نیز بار دیگر از سوی ارتش و مسئولان فرودگاه کنارک مورد تاکید قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: به نظر می رسد مسئولان نیروی هوایی ارتش با روند کار احداث فرودگاه چابهار موافق نیستند زیرا احساس می کنند احداث این فرودگاه منافع آنها را به خطر می اندازد.

وی افزود: علاوه بر اینکه سازمان منطقه آزاد چابهار در طی دو دهه گذشته هزینه های خدمات دهی به فرودگاه، بازسازی و تعمیر بخش های مختلف آن را متقبل شده بود، در هزینه های جاری فرودگاه نیز مشارکت داشت و برای نمونه پارسال ۷.۵ میلیارد تومان را صرف بازسازی ترمینال فرودگاه کرد.

چلندری با اشاره به اینکه به تازگی نیز ۱.۵ میلیارد تومان برای بازسازی تاسیسات فرودگاه کنارک هزینه شده است، گفت: بابت هزینه های انجام شده اخیر در فرودگاه کنارک هنوز در حال پاسخگویی به دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور هستیم اما از آنجا که خدمت رسانی به مردم در این فرودگاه را جزو وظایف منطقه آزاد چابهار می دانستیم اقدام به هزینه کرد برای بازسازی و بهسازی فرودگاه کردیم.

وی یادآور شد: در طول بیش از دو دهه گذشته بسیاری از هزینه های فرودگاه کنارک از جمله آب مصرفی، حتی لوازم اداری و مصرفی پلیس فرودگاه و پرداخت پاداش به کارکنان از سوی منطقه آزاد چابهار تقبل شده است.

وی اظهار داشت: با این حال مسئولان فرودگاه برای تعطیلی بهانه هایی چون ترک خوردگی یکی از دو باند فرودگاه، اشکال در دستگاه ناوبری و پوسیدگی لوله های سوخت رسانی به هواپیما را مطرح کرده‌اند که در همه این موارد آمادگی خود را برای رفع مشکل اعلام کرده ایم اما پاسخی دریافت نشده است.

وی اظهار داشت: با این وجود در مکاتباتی به مسئولان کنارک پیشنهاد شده حتی در صورت بهره برداری از فرودگاه جدید چابهار سازمان منطقه آزاد حاضر است سالانه رقمی را به عنوان کمک به فرودگاه کنارک کمک کند.

نماینده حوزه انتخابیه چابهار نیز گفت: ساخت فرودگاه چابهار از ضرورت های اصلی سواحل مکران برای جذب گردشگر، سرمایه گذار و تسهیل در توسعه روابط با کشورها و ایجاد مرز هوایی بعد از ۲۷ سال از تاسیس منطقه آزادچابهار است.

معین الدین سعیدی ساخت فرودگاه چابهار که از سه ماه پیش در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار حد فاصل پلیس راه و پتروشیمی و در جوار جاده کنارک- نوبندیان از سوی منطقه آزاد چابهار با ۴۷۰ میلیارد تومان اعتبار آغاز شده بود هم اینک با دخالت نیروهای پایگاه دهم شکاری کنارک متوقف شده است.

احمدعلی موهبتی استاندار سیستان وبلوچستان نیز پیش از این در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه منطقه آزاد چابهار با گذشت ۲۷ سال از طول عمر خود فاقد مرز هوایی، دریایی و زمینی بود و در این منطقه جز حاشیه نشینی حاصلی برای استان نداشت، گفت: سال گذشته طرح  توسعه منطقه آزاد چابهار از ۱۴ هزار هکتار به ۸۰ هزار هکتار تهیه و در دولت و مجلس تصویب و ابلاغ شد و در نهایت براساس پیگیری‌هایی صورت گرفته مرز دریایی بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری هم‌اینک داخل محدوده این منطقه ایجاد شده و همچنین منطقه ریمدان که مرز رسمی زمینی مصوب دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بود به عنوان پیوست منطقه آزاد در حد پنج هزار هکتار دیده شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برای مرز هوایی به این خاطر که پایگاه دهم شکاری در کنارک امکان قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد را نداشت، مجوز ساخت فرودگاه اخذ شد که احداث آن در دست انجام است.

وی بیان کرد: نیروی هوایی ارتش به دلیل اینکه منافع خود را در خطر می‌بیند هر روز بهانه آورده و مشکلاتی را ایجاد می کند به طوری که در زمان اخذ مجوز هم سنگ اندازی‌ها و کارشکنی‌هایی اتفاق افتاد که در نهایت بر اساس ابلاغ رییس ستاد کل نیروهای مسلح  همراهی لازم صورت گرفت و مجوز صادر شد.

معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار نیز چندی پیش به ایرنا گفت: سرعت اجرای پروژه و پیشرفت کار فرودگاه بین المللی چابهار قابل قبول بود و روزانه ۳۰۰ دستگاه کامیون و ۷۰۰ نفر پرسنل در احداث آن فعالیت می کردند و چهار معدن بزرگ برای پشتیبانی مصالح مورد نیاز احداث فرودگاه مشارکت دارد.

چلندری اظهار داشت: شاید زمانی که کلنگ احداث فرودگاه به زمین زده شد، کسی فکر نمی کرد که کار با این سرعت آن هم با بهره گیری از ۵۰۰ نیروی کار بومی به پیش برود.

وی از پیگیری موضوع از مراجع بالاتر و در سطح وزرا خبر داد و گفت: تاکید بر این است که هیچ اتفاقی نباید موجب وقفه در روند احداث فرودگاه جدید چابهار شود زیرا پروژه‌ای است که بعد از ۲۲ سال در دست اجراست می تواند نقش مهمی را در توسعه منطقه و خدمت رسانی به مردم داشته باشد.

سیستان بلوچستان از استان‌های محروم کشور به شمار می‌رود که با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب و برنامه دولت تدبیر وامید برای توسعه سواحل مکران پروژه‌های زیربنایی متعددی از جمله احداث فرودگاه، راه‌آهن، توسعه بندر و طرح‌های پتروشیمی و فولاد در دست اجراست ضمن آنکه این خطه از جاذبه‌های گردشگری فراوانی برخوردار است که می‌تواند با جذب گردشگران داخلی و خارجی به توسعه متوازن در منطقه بیش از پیش کمک کند.

یکی از پیش نیازهای توسعه این منطقه، تسهیل در تردد قشرهای مختلف مردم، سرمایه گذاران، مدیران، متخصصان و کارمندان است که این مهم از سال ها پیش تاکنون بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی از فرودگاه نظامی پایگاه دهم شکاری نیروی هوایی ارتش در کنارک انجام می‌شود که با توجه به توسعه منطقه و بویژه توسعه سواحل مکران ساخت شهر فرودگاهی با امکانات و تجهیزات مورد نیاز از ضروریات منطقه است که امید می رود با حل مشکلات پیش آمده وضعیت ساخت فرودگاه جدید تعیین تکلیف شود.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان چابهار کنارک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان چابهار کنارک سیستان و بلوچستان چابهار کنارک اخبار کنکور امیر سرتیپ دوم خلبان ساخت فرودگاه چابهار توسعه سواحل مکران منطقه آزاد چابهار ساخت فرودگاه جدید منطقه آزادچابهار نیروی هوایی ارتش انجام می دهند فرودگاه کنارک میلیارد تومان احداث فرودگاه شهر فرودگاهی پایگاه هوایی برای توسعه زیرساخت ها انجام داده انجام شده هزینه ها انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۳۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد

قاسم عسکری‌نسب  اظهار داشت: مزیت‌ها و قابلیت‌های یک بندر موفق باید به گونه‌ای طراحی، اجرا و مدیریت گردد تا زمینه ارتباط حمل و نقل چند وجهی با تاکید بر دو قید اصلی «کاهش هزینه» و «مدیریت هزینه» فراهم شود.

وی در خصوص مطالعات شبکه داخلی ریل بندر شهید بهشتی در بندر چابهار گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های بسیار مهم از دیدگاه سازمان و از اولویت‌های راهبردی دولت در قالب طرح توسعه سواحل مکران است که ضرورت دارد با حساسیت بالا و از طریق تعامل با پروژه‌های بالادستی استان و سواحل مکران تکمیل و اجرایی شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بندر راهبردی چابهار علاوه بر داشتن حوضچه آرامش وسیع، کانال عریض و عمیق با عمق متوسط منفی ۱۶ متر با کمترین نرخ رسوب گذاری، مجهز به حدود ۲ هزار متر طول اسکله با ظرفیت هست میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا در سال در پایان فاز نخست توسعه که شامل اسکله‌های کانتینری، جنرال کارگو، رو رو، نفتی و پتروشیمی، زیرساخت‌های انبار تخصصی فله، سیلو‌های مکانیزه غلات، سایت ضدعفونی کامیون و تجهیزات مدرن و استراتژیک تخلیه و بارگیری کالا از جمله مکنده‌های غلات با ظرفیت ۶۰۰ تن بر ساعت است.

بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد

عسکری نسب ادامه داد: با اضافه شدن زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی در افق پایان فاز دوم توسعه بندر، ظرفیت آن به بیش از ۲۲ میلیون تن کالا در سال خواهد رسید و پیش بینی می‌شود این بندر به عنوان یک کانون تجاری بین المللی در منطقه و جهان مطرح خواهد شد و می‌تواند سهم کشور ایران را در حوزه جابجایی کالا و مسافر به نحوه چشم گیری ارتقا دهد.

وی با اشاره به موقعیت بندر چابهار به دلیل قرارگیری در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس و توجه ویژه به این بندر استراتژیک علی الخصوص در برنامه هفتم توسعه کشور خاطرنشان کرد: یکی از مولفه‌های توسعه بندر چابهار اتصال این بندر به شبکه سراسری ریلی در نظر گرفته شده شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بندر چابهار می‌تواند دروازه ترانزیتی کشور‌های عضو CIS و افغانستان باشد گفت: این بندر نزدیک‌ترین مسیر دریایی به کشور‌های جنوب شرقی آسیا، اروپا و آفریقا محسوب می‌شود که نقش مهمی در کریدور شمال و جنوب ایفا می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • تکریم و معارفه فرمانده پایگاه هوایی شهید نوژه+ تصویر
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • پایگاه شکاری چابهار یکی از یگان‌های عملیاتی و استراتژیک نیروی هوایی ارتش است
  • افتتاح کارگاه کامپیوتری هنرستان فنی شهید شکاری مراغه
  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد
  • قتل سه نفر از اعضای یک خانواده با سلاح شکاری
  • ساخت سه پایگاه امدادی اورژانس در کهگیلویه و بویراحمد
  • بهترین سواحل سریلانکا که باید ببینید