Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اردبیل معاون توانبخشی بهزیستی استان اردبیل گفت: 11 درصد معلولان استان اردبیل را افراد نابینا و کم بینا تشکیل می‌دهند که به نسبت میانگین کشوری دو درصد پائین‌تر هستیم.


ولی یعقوبی ۲۴ مهرماه در مراسم روز عصای سفید در اردبیل اظهار کرد: براساس بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی بیش از 2 هزار و 394 روشندل در استان شناسایی شده و از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه اکثر نابینایان تحت پوشش بهزیستی بوده و از حمایت‌های این سازمان استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: در مقایسه با سایر استان‌ها میزان معلولیت نابینایی و کم بینایی در استان دو درصد پائین‌تر از متوسط کشوری است و در این استان از کل معلولان 11 درصد نابینا و کم بینا هستند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان اردبیل به برنامه‌های مشاوره و پیشگیری در کاهش معلولیت‌ها اشاره کرد و گفت: طرح‌های خوبی در این زمینه در حال اجراست که ارائه مشاوره‌های قبل از ازدواج، ژنتیک و همچنین طرح غربالگری بینایی از جمله آنهاست که تلاش می‌شود از وقوع معلولیت‌ها و تشدید آنها جلوگیری شود.
یعقوبی هزینه ارائه این خدمات را برای گروه‌های کم درآمد رایگان اعلام و تصریح کرد: 78 هزار کودک سه تا 6 سال در قالب طرح غربالگری بینایی مورد سنجش قرار گرفته‌اند تا کودکانی که دچار تنبلی چشم هستند برای مداوا به مراکز بیمارستانی ارجاع داده شوند.

18 حمایت تخصصی و معیشتی از معلولان در اردبیل


معاون توانبخشی بهزیستی استان اردبیل با بیان اینکه معلولیت محدودیت نیست، بلکه بسیاری از معلولان توانایی خود را در عرصه تحصیل و ورزش نشان دادند، گفت: در بین افراد نابینا و کم بینا نیز چهره‌های موفقی را در عرصه‌های علمی و ورزشی شاهد هستیم که نمونه آن کاپیتان تیم گلبال کشورمان است که در عرصه‌های پارالمپیک خوش درخشیده است.
یعقوبی ادامه داد: خدمات ما به جامعه معلولان به ویژه نابینایان و کم بینایان معیشتی براساس تشخیص مددکاران و پرداخت کمک هزینه در این حوزه براساس بعد خانوار است.
وی افزود: خدمات تخصصی ما شامل آموزش خط بریل و تامین تجهیزات توانبخشی و حرفه‌آموزی نابینایان و کم بینایان است که به صورت رایگان ارائه می‌شود.
معاون توانبخشی بهزیستی استان اردبیل این حمایت‌ها را بیش از 18 مورد اعلام و تصریح کرد: به دنبال تصویب قانون جامع حمایت از معلولان بسیاری از خدمات ارائه شده حمایتی – معیشتی و تخصصی برای معلولان به ویژه نابینایان و کم بینایان با همکاری دستگاه‌های اجرایی در حال انجام است.

53 درصد دستگاه‌های دولتی قابل دسترس برای معلولان هستند


یعقوبی به ماده 2 قانون جامع حمایت از معلولان اشاره و اظهار کرد: مناسب‌سازی اماکن عمومی و تسهیل دسترسی در این فضاها مورد توجه جدی است که در 53 درصد دستگاه‌های دولتی امکان دسترسی به ارائه خدمات برای معلولان فراهم شده است.
وی با قدردانی از همکاری شهرداری در اجرای پازل ویژه معلولان و فعالیت کمیته مناسب‌سازی بیان کرد: در حوزه اشتغال سه درصد استخدام‌ها به معلولان اختصاص یافته که در سال‌های اخیر همه این سهمیه‌ها مورد مراعات قرار گرفته ولی استخدام‌های دولتی جوابگوی مطالبه معلولان و نابینایان نیست.
معاون توانبخشی بهزیستی استان اردبیل بیان کرد: در کنار پرداخت تسهیلات اشتغال ارزان قیمت سازمان بهزیستی با پرداخت حق بیمه به حساب کارفرمایان سعی می‌کند فرصت اشتغال این افراد را در واحدهای تولیدی و صنعتی بخش خصوصی فراهم کند.
یعقوبی افزود: عصای سفید در حقیقت چراغ راهنما برای نابینایان محسوب می‌شود و بهتر است تک تک افراد جامعه به ویژه رانندگان با مشاهده عصای سفید به حق و حقوق آنها احترام قایل شوند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی نابينايي کم بینایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۳۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: نقش روانشناسان در مراحل زندگی انسان‌ها کاملا مشهود است و بحران ها و حوادث سبب افزایش اختلالات روانی مانند افسردگی، خشونت، خودکشی‌ و غیره می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، فریبا بریمانی مدیرکل بهزیستی مازندران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روانشناسان در جامعه سالم نقش بسزایی دارند، اظهار داشت: کمک روانشناسان به افراد جامعه برای مهار احساسات و رفتارهای خود و مدیریت رفتارها سبب می‌شود اقشار جامعه زندگی با کیفیت تری داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی مازندران از اهداف سازمان بهزیستی را برنامه‌ریزی جهت ارتقا سلامت روان آحاد جامعه بیان و عنوان کرد: 212 مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی در سراسر استان با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه فردی و خانوادگی خدمات ارائه می‌کنند.

وی بیان کرد: مشاوران روانشناسی در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، مشاوره تحصیلی، ازدواج، ارتقاء توانمندی معنوی ورود می‌کنند و به شهروندان خدمات ارائه می‌دهند.

بریمانی خدمات مشاوره حضوری را بخش دیگری از اقدامات روانشناسانه دانست و گفت: 166301 نفر سال گذشته با مراجعه به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی از متخصصین خدمات دریافت کردند.

مدیرکل بهزیستی مازندران خدمات روانشناختی و ارتقای سلامت روان به صورت تلفنی را بخش دیگری از اقدامات در مراکز مشاوره اعلام کرد و افزود: در یک سال اخیر  194568 نفر در تماس با خط 1480 "صدای مشاور"، خواستار برطرف کردن مشکلات روانشناختی در زمینه کودک و نوجوان، فردی و خانوادگی، مشاوره شغلی و تحصیلی، مشاوره قبل از ازدواج، توانایی تصمیم گیری صحیح و تقویت مهارت  زندگی شدند.

بریمانی با تاکید بر اینکه به تقویت مهارت  بین فردی نیاز داریم گفت: با مشاوره تلفنی موضوعات مختلف دریافت و خدمات مشاوره ارائه شد.

مدیرکل بهزیستی مازندران به ارائه آموزش به بیش از هشت هزار و 300 نفر از جوانان در آستانه ازدواج در سال گذشته اشاره کرد و افزود: مشاوره قبل ازدواج در پیشگیری از جدایی و طلاق زوجین نقش دارد و با آموزش پیش از ازدواج توانمندی فردی در انتخاب همسر افزایش می‌یابد.

وی تشکیل خانواده موفق جهت ثبات خانواده در کارگاه‌ها و جلسات آموزشی پیش از ازدواج را موثر در تحکیم خانواده عنوان کرد.

بریمانی تاکید کرد: سال گذشته 14099 زوج مازندرانی جهت افزایش استحکام روابط زوجین در کلاس‌های آموزشی و مشاوره حین ازدواج شرکت داشتند.

مدیرکل بهزیستی مازندران ارتقای سلامت روانشناختی زوجین، تحکیم خانواده، افزایش رضایتمندی زندگی زناشویی را از اهداف برنامه پیشگیرانه سازمان بهزیستی در حوزه خانواده دانست.

 وی گفت: 15411 نفر نیز تاکنون از آموزش زندگی خانواده بهره‌مند شدند و 44099 نفر هم از آموزش‌های مهارت زندگی استفاده کردند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به انتخاب همسر و مقوله مهم ازدواج اظهار کرد: 9680 نفر سال گذشته در مراکز مشاوره استان جهت ازدواج و انتخاب همسر خدمات مشاوره دریافت کردند.

بریمانی مدیرکل بهزیستی مازندران مشاوره طلاق در مراکز بهزیستی را نیز بخش دیگری از اقدامات بیان کرد و افزود: 46361 زوج سال گذشته در مراکز مشاوره، خدمات مشاوره ای دریافت کردند که بیش از 23 درصد پرونده‌ها منجر به سازش شده است .

وی از دلایل طلاق را عدم مسوولیت پذیری، کمبود مهارت‌های زندگی، خیانت، اعتیاد، دخالت و خشونت عنوان کرد.‌

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • آغاز طرح غربالگري بينايي کودکان 3 تا 6 سال دراستان کرمانشاه
  • تجلیل جامعه معلولان از یک برنامه تلویزیونی/«نامیرا» فرهنگسازی کرد
  • فعالیت بیش از ۷۰ مرکز خدمات مشاوره‌ای در استان اردبیل
  • ضریب اشغال بیمارستان سبلان اردبیل به ۸۵ درصد رسید
  • بررسی روند مناسب سازی منازل سالمندان و معلولان اشنویه
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • تردد معلولان در اروپا آسان‌تر می‌شود
  • بلیت هواپیما و دیگر سامانه های حمل و نقل برای معلولان نیمه بها شد
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید