Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید هداوند به مناسبت روز عصای سفید به تشریح خدمات ارائه شده آموزشی به دانش آموزان آسیب دیده بینایی پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مجیدهداوند، معاون برنامه ریزی آموزشی وتوان بخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور با اشاره به روز جهانی عصای سفید گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اقدامات متعددی در این خصوص انجام می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

23 مرکز خاص آموزش دانش آموزان آسیب دیده بینایی وجود دارند و نزدیک به 2200 دانش آموز در رسته ها و دوره های مختلف تحصیلی از پیش دبستانی تا دوره متوسطه حضور دارند.

به گفته او  4500 دانش آموز تلفیقی فراگیر در مدارس عادی تحصیل می کنند. 

معاون برنامه ریزی آموزشی وتوان بخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور با اشاره به فعالیت مدارس شبانه روزی افزود: حدود 9 مرکز وجود دارد که در 5 استان تهران، یزد، کرمان، همدان و خراسان رضوی هستند . همچنین 228 دانش آموز خوابگاهی داریم. 

هداوند تاکید کرد: تعداد معلمان خاص ما در سطح کشور 1200 نفر هستند که برخی از این معلمان دچار کم بینایی و نابینایی هستند. 350 نفر از معلمان دچار این آسیب بینایی هستند.

معاون برنامه ریزی آموزشی وتوان بخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور در خصوص حضور افراد آسیب دیده بینایی در آزمون سراسری دانشگاه ها گفت: حدود 144 نفر در آزمون سراسری 99 شرکت کردند که 109 نفر مجاز به انتخاب رشته شده اند و 7 نفر رتبه زیر 100 داشتند و جای خوشحالی است.

او با اشاره به مناسب سازی کتب درسی تصریح کرد: این دانش آموزان هوش عادی دارند ولی کتاب های آنان باید مناسب سازی شود بدین صورت که کتب باید به صورت بریل، فایل صوتی و درشت نما باشد. 

معاون برنامه ریزی آموزشی وتوان بخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور ادامه داد: مناسب سازی کتب درسی هر ساله انجام می شود.

به گفته هداوند همه ساله بیش از 120 عنوان کتاب با این سه روش مناسب سازی می شود. 103 عنوان بریل و 143کتاب صوتی و 41 عنوان کتاب درشت خط داریم امسال هم انتشار 14 عنوان درشت خط با استانداردها در نظر گرفته شده است 

این مقام مسئول تاکید کرد: برای اولین بار تغییر و چاپ کتاب برای رشته های موسیقی به صورت بریل، درشت خط و صوتی داشتیم. بیش از 20 راهنمای معلم و 7 دستورالعمل ویژه مدارس خاص داری.

هداوند اضافه کرد: این اقدام با همکاری استان های خراسان رضوی، تهران، قم، مازندران و اصفهان در دوره های مختلف تحصیلی انجام شد. 

معاون برنامه ریزی آموزشی وتوان بخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور افزود: آموزش مدرس کشوری درس ریاضی وخط بریل انگلیسی را داشتیم. از سوی دیگر نهضت آموزش بریل در کشور را برنامه ریزی کردیم و جز فعالیت های ما است و بیش از 1000 نفر از اولیا را در این نهضت آموزش می دهیم. 

او ادامه داد: رشته های تحصیلی برای دانش آموزان آسیب دیده بینایی از جمله کامپیوتر، موسیقی، مدیریت خانواده و علوم انسانی وجود دارد.

هداوند اظهار کرد: ابزارهای کمک آموزشی متنوعی برای این افراد در نظر گرفته شده و تهیه لوح آموزشی خط بریل فارسی برای اولین بار ایجاد که به صورت رایگان توزیع شده است. همچنین کیت تقویت لامسه برای اولین بار تهیه شده است. 

معاون برنامه ریزی آموزشی وتوان بخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور از انجام برخی فعالیت های دیگر و خرید دستگاه های مختلف در این خصوص برای دانش آموزان کم بینا و نابینا خبر داد. 

او با اشاره به وضعیت حضور این دانش آموزان در شبکه شاد، گفت: دانش آموزان نابینا و کم بینا در این شبکه حضور دارند اما مشکل عمده آنان در ارتباط با نرم افزار گویا ساز است که منتظر اعلام کارگروه وزارتخانه هستیم اگر قابلیت نصب نداشته باشد قطعا باید پیام رسانان دیگری را در نظر گرفت. 

هداوند با تاکید بر اینکه نمی گذاریم دانش آموزی از چرخه آموزش دور بیفتند، گفت:  در حال بارگذاری فایل های صوتی، راهنمایان صوتی و راهنمایان معلمان و مادران در شبکه شاد هستیم تا دانش آموزان بتوانند از آن ها استفاده کنند. 

او در رابطه با برخی فعالیت های حمایتی به این دانش آموزان بیان کرد: کمک هزینه هایی را به این دانش آموزان پس از ارائه مدارک پرداخت می کنند.

معاون برنامه ریزی آموزشی وتوان بخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور  در پلایان تاکید کرد: کمک هزینه 200 هزار تومانی برای عصا و 400 هزار تومانی برای عینک، تبلت به مبلغ 800 هراز تومان و 200 هزار تومانی ذره بین ارائه می شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: نابینایان کم بینایان خط بریل آسیب دیده بینایی دانش آموزان مناسب سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۵۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۰ درصدی قیمت کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی جدید

در حالیکه ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴ برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم دوره متوسطه اول، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم همچنین پایه‌های تحصیلی آمادگی ۲ (استثنایی)، اول ۲ (استثنایی)، اول ۳ (استثنایی) و اول تکمیلی (استثنایی) از امروز (چهارشنبه پنجم اردیبهشت) آغاز شده، قیمت کتاب‌های درسی پایه‌های تحصیلی به جزء پایه‌های ورودی هفتم و دهم اعلام شده است.

دانش‌آموزان برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به‌نشانی my.Gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به‌نشانی my.medu.ir یا سامانه irtextbook.ir مراجعه کنند.

لازم به ذکر است ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه اول دبستان، آمادگی ۱ (استثنایی)، اول ۱ (استثنایی) و اول مقدماتی(استثنایی) از دهم تیر آغاز شده و تا ۹ شهریور ۱۴۰۳ ادامه دارد.

این در حالیست که دانش‌آموزان و اولیاء آنان، در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و۶ رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، "رمز عبور" ورود به سامانه است.

دانش آموزان اتباع باید به جای کد ملی، کد اتباع در سامانه سیدا و به جای شماره سریال شناسنامه، ۶ رقم یک (۱۱۱۱۱۱) وارد کنند.

کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می شود.

قیمت کتاب‌های درسی به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، به طور میانگین ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

بدین ترتیب قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است که این رقم برای ششمی‌ها ۱۰۲ هزار تومان تعیین شده است.

هچنین قیمت کتاب‌های درسی پایه هشتم برای دانش‌آموزان دختر ۱۴۹ هزار تومان و برای دانش‌آموزان پسر ۱۵۲ هزار تومان، پایه نهم ۱۵۷ هزار تومان و پایه یازدهم رشته ریاضی فیزیک ۲۱۱ هزار تومان، دوازدهم ریاضی و فیزیک ۱۶۴ هزار تومان؛ علوم تجربی یازدهم و دوازدهم نیز به ترتیب ۲۰۲ و ۱۵۴ هزار تومان است که این رقم برای پایه یازدهم و دوازدهم رشته علوم‌انسانی ۱۸۵ و ۱۶۷ هزار تومان و برای یازدهمی‌ها و دوازدهمی‌های رشته علوم و معارف اسلامی نیز به ترتیب ۲۴۱ و ۲۱۸ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت کتابهای پایه‌های هفتم و دهم متعاقبا اعلام می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • نخستین مدرسه هوشمند کودکان استثنایی در شهر جدید سهند افتتاح شد
  • چرا آموزش مهارت به کارگران ضرورت دارد؟
  • جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی در تبریز برگزار می شود
  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم
  • چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟
  • نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد
  • افزایش ۵۰ درصدی قیمت کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی جدید
  • اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان | جزئیات درباره ثبت سفارش کتاب‌های درسی