Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-02@17:06:35 GMT

اصحاب ایرانی امام رضا ـ علیه السلام ـ

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۵۵۵۵۰

اصحاب ایرانی امام رضا ـ علیه السلام ـ

به گزارش جام جم آنلاین، ایرانیان از صدر اسلام تاکنون در خدمت خاندان رسالت ـ علیهم صلوات الله ـ بوده اند و در جنبه های متعددی تاثیر گذار و دارای نقش اساسی بوده اند. 

ابراهیم بن سلام نیشابوری
وی از راویان حدیث شیعه و از اصحاب امام رضا ـ علیه السلام ـ است. شیخ طوسی او را « وکیل » توصیف کرده است و چون وکالت را از سوی امام معصوم ـ علیه السلام ـ می دانند، او را معتبر دانسته و بر او اعتماد کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ابراهیم بن محمد همدانی
وی در همدان ایران متولد شد . نسبت او به شهرهمدان در ایران است؛ نه همدان که نام قبیله ای در یممن است.
ابراهیم از وکلای ناحیه مقدسه و از خواص ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ و به نقل از شیخ طوسی از اصحاب امام رضا ـ علیه السلام ـ ، امام جواد و امام هادی ـ علیهم السلام ـ است. او از محضر امام رضا ـ علیه السلام ـ بهره گرفته و از اصحاب آن جناب به شمار آمده است. علامه حلی او را از وکلا بر می شمرد و می نویسد :« او بیش از چهل بار حج به جا آورده است.


ابوخالد سجستانی
او پس از شهادت امام کاظم ـ علیه السلام ـ به تصور اینکه امام کاظم ـ علیه السلام ـ زنده و از نظرها غایب شده است بر امامت آن حضرت متوقف ماند؛ ولی از طریق نجوم یقین کرد که امام رحلت کرده است . در نتیجه از واقفیان جدا شد و به امامیه پیوست.

عبد السلام بن صالح ( ابوالصّلت هروی )
وی از محدثان مشهور و از اصحاب امام رضا ـ علیه السلام ـ است. او اصالتا هروی ( هراتی) و خراسانی نسب است . اجداد او توسط سپاهیان اسلام اسیر و به مدینه برده شدند و جزء غلامان و موالیان عبدالرحمان بن سمره محسوب شدند.
ابوصلت به روایتی در مدینه متولد شد و در نیشابور اقامت گزید . او به حجاز ، عراق و یمن سفر کرد و از دانشمندان و محدثان عصر خود دانش آموخت. وی در زمان مامون ، خلیفه عباسی به قصد جهاد به مرو آمد و چون مامون ، دانش و فهم او را دید دلباخته اش شد و او را از خواص خویش ساخت . در محضر مامون بارها با بشر مریسی در رد مرجئه ، زنادقه ، قدریه به مناظره پرداخت.
بسیاری از رجال شیعه او را توثیق و روایات او را صحیح دانسته اند. ابوصلت ، مدتی در محضر امام رضا ـ علیه السلام ـ بود و از آن حضرت روایت کرده است. او در نیشابور و سرخس در خدمت امام بوده و حدیث سلسله الذهب را در نیشابور از امام رضا ـ علیه السلام ـ نقل کرده است . د رسناباد ( مشهد ) و مرو در مجالس امام رضا ـ علیه السلام ـ حاضر می شد و از خواص امام به شمار می رفت.
ابوصلت پس از شهادت امام رضا ـ علیه السلام ـ از خراسان به سو ی عراق سفر کرد و در بغداد ساکن شد. چون با نظر خلق قرآن که مورد تایید مامون بود به مخالفت برخاست ، ناچار شد به نیشابور سفر کند و در این شهر اقامت گزید.
کتاب وفات امام رضا ـ علیه السلام ـاز جمله تالیفات ارزشمند ایشان است.
ابوصلت در سال 232 یا 236 ه . ق در خراسان وفات کرد. آرامگاهی در سمت شرقی بیرون شهر مقدس وجود دارد که منسوب به او است . در قم و سمنان نیز مزارهایی منسوب به وی وجود دارد.
احمد بن محمد بزنطی
وی از موالیان ساکن کوفه است. پدرانش در کوفه زندگی می کردند. خاندان او به آل مهران معروف بود و از موالی به شمار می رفت. او از جمله یاران امام کاظم امام رضا و امام جواد ـ علیهم السلام ـ است. شیخ طوسی ، احمد بن محمد را ثقه و از اصحاب امام رضا ـ علیه السلام ـ می داند که نزد امام ، جلیل القدر و قابل احترام بود. او ابتدا واقفی مذهب بود ، امام پس از آنکه از جانب امام رضا ـ علیه السلام ـ معجزاتی دال بر صحت امامت آن بزرگوار مشاهده کرد، به مذهب حقه شیعه رجوع کرد؛ از آن پس به امامت آن حضرت و فرزند او قائل شد.
احمد بن محمد نزد امامان عصر خود منزلت خاصی داشت ؛ به طوری که شبی در خدمت امام رضا ـ علیه السلام ـ بود. چون خواست برود، حضرت او را نگاه داشت و و به کنیزک خود دستور داد تا رختخواب مخصوص آن حضر ت را برای احمد بگستراند . وقتی احمد در بستر قرار گرفت، به خود بالید و با خود گفت :« کسی در مرتبه من نیست چون در بیت ولی الله و در بستر او قرار دارم.» همان دم حضرت او را صدا کرد و فرمود ای احمد ! امیر مومنان علی ـ علیه السلام ـ از صعصعه عیادت کرد. آنگاه به او فرمود :« عیادت مرا مایه افتخار بر قوم قرار مده و برای خدا تواضع کن که خداوند مقام و منزلت تو را بلند خواهد کرد. » احمد بن محمد کتاب های متعددی تالیف کرده است ؛ مانند : الجامع ، النوادر ، المسایل و روایات امام رضا ـ علیه السلام ـ.
وفات احمد در سال 221 ق اتفاق افتاد.
از دیگر اصحاب امام رضا ـ علیه السلام ـ می توان به : احمد بن محمد بن عیسی اشعری قمی ، اسحاق بن راهویه، اسماعیل بن مهران، حسن بن سعید اهوازی ، حسین بن سعید اهوزی ، خاندان اشعری زکریا بن آدم قمی ، شاذان بن جلیل نیشابوری، فضل بن شاذان ، علی بن عبدالله خوافی ، محمد بن جریر بن رستم سَرَوی و... اشاره نمود.

نگارنده :ز. فیاضی

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: امام رضا اصحاب ایرانی السلام ـ احمد بن محمد ـ علیهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۵۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، درب‌های دانشگاه از ساعت 10:30 برای حضور نمازگزاران محترم باز می‌باشد و شروع برنامه‌ها از ساعت 11 خواهد بود.

مجموعه هایی که این هفته در نماز جمعه تهران برای خدمت به نمازگزاران محترم حضور دارند:
• ارتباطات مردمی قوه قضائیه 
•  کمیته امداد امام خمینی(ره)
•  شهرداری تهران
• فرمانداری تهران

در بخش معرفی کتاب منتخب هفته، به مناسبت شهادت ششمین اختر تابناک امامت و ولایت، امام جعفر صادق (علیه السلام)، کتاب «نامه امام صادق (علیه السلام) به شیعیان» معرفی می‌شود.

این نگاشته‌ سراسر موعظه را که دستورالعمل اعتقادی اخلاقی شیعه است، حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) تفضل فرموده، دست بر قلم برده و همچون پدری مهربان برای فرزندانش نوشته و برایشان فرستاده است.

کتاب «نامه امام صادق علیه السلام به شیعیان» را محمدباقر انصاری گردآوری و انتشارات دلیل ما آن را منتشر کرده است.
نمازگزاران محترم می‌توانند این کتاب ارزشمند را با 30 درصد تخفیف در غرفه کتاب آدینه تهیه نمایند.

مهد معارفی آدینه و کانون دانش آموزی در نماز جمعه تهران هر هفته میزبان کودکان و نوجوانان دختر و پسر در بخش‌های مختلف، قرآنی، علمی، مهارتی، بازی و سرگرمی هستند.

فرصت استفاده از مشاوره ازدواج، خانواده و کودک توسط متخصصین «مرکز مشاوره عطر زندگی» در حاشیه نماز جمعه برای نمازگزاران محترم فراهم است.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شهادت امام جعفر صادق (ع) ۱۴۰۳ + عکس، متن و پیام تسلیت
  • امام صادق (ع) شاکله اندیشه دینی را بنا نهاد
  • (عکس) آتش‌سوزی مهیب در امام‌زاده ابراهیم شفت
  • بیداری آزادی‌خواهان جهان نشات گرفته از انقلاب اسلامی است
  • مسجد و مدارس در روز شهادت امام صادق (ع) به هم می‌پیوندند
  • حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سوگواره شعر «صادقانه ها» در قم برگزار می‌شود
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳