Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@02:20:25 GMT

علییف: اجرای اصول مینسک، پاشینیان: رعایت آتش‌بس

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۵۶۱۵۹

علییف: اجرای اصول مینسک، پاشینیان: رعایت آتش‌بس

به گزارش روز جمعه ایرنا، هر دو رئیس جمهوری در گفت و گویی جداگانه با رسانه روسی ریانووستی مواضع خود را در ارنباط با مناقشه قره باغ بیان کردند.

علییف،پایبندی به اضول گروه مینسک تنها راه حل مناقشه قره باغ

علییف در گفت و گو با خبرگزاری ریانووستی گفت: باکو به حل و فصل مناقشه قره باغ بر اساس اصول گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا پایبند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: این اصول در طول سالهای طولانی و بیش از ۱۰ سال تنظیم شده است. در جریان کار من با رهبری سابق ارمنستان، در روند هماهنگ کردن مواضع بسیار سریع پیش رفتیم.

رئیس جمهوری آذربایجان گفت: بر اساس این اصول گروه مینسک سامان امنیت و همکاری اروپا، اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان باید بطور مرحله ای آزادسازی شود. در مرحله نخست آزادی بخش جنوب شرقی اراضی اشغالی شامل پنج منطقه است.

وی افزود: مرحله دوم شامل اراضی واقع بین قره باغ و ارمنستان و مناطق لاچین و کلبجر است. همه راهها و زیرساخت های ارتباطی در این مرحله باید باز شود.

علییف بازگشت پناهندگان آذری به خانه های خود بازگردند و آزادی مناطق قره باغ را در مرحله پایانی حل و فصل مناقشه این منطقه بر مبنای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا خواند.

وی این را نیز گفت که روسیه شریک راهبردی جمهوری آذربایجان است و ابراز امیدواری کرد که مسکو در آینده نیز همچنان شریک باکو باقی بماند.  

تاکید پاشینیان بر رعایت آتش‌بس

نخست ویر ارمنستان نیز در گفت و گو با خبرگزاری ریانووستی بر لزوم برقراری آتش بس کامل در قره باغ و پایبندی طرف های مناقشه به آن و پایان دادن به اقدامات جنگی در این منطقه تاکید کرد.

نیکول پاشینیان خاطرنشان کرد که ارمنستان برای برقراری آتش بس در قره باغ آمادگی دارد.

به گفته نخست وزیر ارمنستان، طرح ترکیه و جمهوری آذربایجان برای تحت کنترل گرفتن سریع منطقه قره باغ به شکست انجامید.

وی خاطرنشان کرد که ارتش منطقه (خودخوانده) قره باغ به دفاع در برابر حمله ها می پردازد.

نخست وزیر ارمنستان همچنین به کشته شدن شماری از تروریست ها در گروزنی پایتخت جمهوری چچن در منطقه قفقاز شمالی روسیه اشاره کرد و گفت که این تروریست ها از خارج و از سوریه به روسیه آمده بودند.

پاشینیان این مساله را با انتقال بخشی از تروریست های فعال در سوریه به منطقه قره باغ توسط ترکیه مرتبط دانست و گفت که مناقشه قره باغ از حالت یک مناقشه محلی خارج شده است.

 به رغم گذشت شش روز از اجرای توافق آتش بس میان باکو و ایروان، طرفین درگیری به حملات خود ادامه داده و یکدیگر را به هدف گیری مناطق غیرنظامی متهم کرده‌اند.  

وضعیت منطقه قره باغ  از ششم مهر (۲۷ سپتامبر) متشنج شده و ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به آغاز جنگ متهم کرده‌اند.

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل «حق تعیین سرنوشت» خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه شده است.

برچسب‌ها روسیه مناقشه قره باغ جمهوری آذربایجان ارمنستان پروندهٔ خبری قره باغ و مناقشه جدید جمهوری آذربایجان و ارمنستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه مناقشه قره باغ جمهوری آذربایجان ارمنستان روسیه مناقشه قره باغ جمهوری آذربایجان ارمنستان اخبار کنکور جمهوری آذربایجان مناقشه قره باغ گروه مینسک آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۶۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش باکو برای جذب سرمایه خارجی

تین نیوز

وزیر دارایی جمهوری آذربایجان از برنامه دولت این کشور برای جذب سرمایه خارجی به منظور توسعه زیرساخت های ریلی خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، بر اساس گزارش منتشر شده در نشریه ترند آذربایجان، سمیر شریفوف در حاشیه برگزاری نشست مشترک راه آهن های جمهوری آذربایجان و گرجستان در تفلیس، به خبرنگاران گفت: پروژه های ما با بانک توسعه آسیایی از جمله بخش های حمل و نقل و زیرساخت، با تمرکز قوی بر حمل و نقل در حال پیشروی است. در حال حاضر، ما به دنبال جذب سرمایه برای عملیاتی سازی ابتکارات خود در زمینه توسعه زیرساخت، دیجیتال سازی حمل و نقل ریلی و مدیریت پایدار این بخش ها هستیم.

جمهوری آذربایجان به عنوان یکی از بازیگران اصلی در کریدور میانی، طی ماه های گذشته اقدامات موثری در زمینه توسعه این کریدور انجام داده که از جمله، می توان به ساخت بندر خشک الت در نزدیکی باکو و با همکاری کشورهای ترک زبان حاشیه دریای خزر اشاره کرد.

اکنون، با اهمیت یافتن بیشتر مسیر کریدور میانی به عنوان شاهراه ارتباطی میان شرق و غرب و در سایه نا امنی ایجاد شده در منطقه دریای سرخ، به نظر می رسد کشورهای مسیر از جمله جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ازبکستان در حال افزایش تلاش های خود به منظور توسعه این کریدرو و ظرفیت های حمل بار آن هستند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • واکنش روسیه به مذاکرات مستقیم جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان
  • کرملین: پاشینیان با پوتین دیدار می‌کند
  • جمهوری آذربایجان و ارمنستان در یک قدمی امضای معاهده صلح
  • کرملین: پاشینیان امروز با پوتین دیدار می‌کند
  • تلاش باکو برای جذب سرمایه خارجی
  • انتخابات در جمهوری اسلامی به‌معنی مبارزه با دیکتاتوری است
  • نخست وزیر ارمنستان: تعلیق مذاکرات مرزی با آذربایجان، منجر به جنگ می‌شود
  • تأکید بارزانی بر اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • اقدام عجیب وزارت بهداشت؛ تعیین سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس حجاب!
  • وزارت بهداشت: سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس وضع حجاب تعیین می‌شود!