Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تکیه بر توان داخلی، هم افزایی بین مسئولان و اقتصاد مقاومتی را 3 راهکاری اثر گذار برای فرار از تحریم ها و فشار اقتصادی بر مردم عنوان کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس در روزهای کرونایی ایران، مردم در کنار ترس از مبتلا شدن به ویروس کووید 19 به دوران سخت اقتصادی می اندیشند، اقتصادی که به اذعان مردم به عدم توجه به پویایی آن توسط دولتمردان مبتلا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بالا رفتن نرخ ارز، بیکاری، کاهش ارزش پول ملی، گرانی، کاهش صادرات و افزایش واردات، عدم توجه جدی به بازار و کاهش قدرت خرید تاثیر فراونی بر وضعیت اقتصادی مردم گذاشته تا در چنین فضایی مردم به این موضوع بیندیشند که آینده اقتصاد کشور چه خواهد بود؟

ضرورت غربالگری اقتصادی نکته ای بود که کارشناسان زیادی در گفتگو با ما بر آن تاکید داشتند.

محمدحسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی را پیگیری کننده تمام سیاست های پولی، مالی و معادلات نظام پولی دانست و گفت: تحریم ظالمانه بانک مرکز توسط آمریکا می تواند بر حوزه اقتصادی تاثیر داشته باشد اما این تحریم تاثیر آنچنانی ندارد.

وی با اشاره به نگاه خصمانه آمریکا و تحریم های یک جانبه و بدون تاثیر بر اقتصاد کشور گفت: نمی توان در رابطه با تحریم بودن بانک مرکزی بی تفاوت بود چرا که آمریکا با وجود تخلف آشکار احکام اقتصادی و حقوقی بدنبال بستن همه راههای  فعل و انفعالات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرنگار ما گفت: آمریکا بارها بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است و این کار جدیدی نیست که از سوی آنها صورت گرفته و بیشتر بدنبال بار روانی و مالی بر جمهوری اسلامی ایران است.

زهره الهیان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و عضو کمیسیون امنیت ملی  در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد؛ در صورتی جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم های یکجانبه آمریکا  قرار گرفته است، که در طول سالیان گذشته نیز این تحریمها اعمال شده و آمریکا نسبت به تعهدات خود بخصوص در برجام  پایبند نبوده  وبه این قضیه نیز استمرار بخشیده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی تحریم های یک جانبه آمریکا را به نوعی نقض حقوق بشر ارزیابی کرد و ابراز داشت: همان گونه که کارشناسان غربی تاکید می کنند تحریمها باعث تقویت  توان داخلی جمهوری اسلامی ایران شده ،اما تحریمها اثرات منفی خود را در بعضی از جاها داشته و باعث نقض حقوق اساسی مردم و به نوعی مصداق نقض حقوق بشر  است.

قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه  و سیاسیت های اصل 44 در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با برنامه ریزی منسجم و اتحاد در سه قوه می توان تحریم ها را بی اثر کرد گفت: در زمانی که تحریم های بانکی وجود دارد  کشور باید از تمام ظرفیت ها  و نهادهای مردمی و غیر دولتی  با هم افزایی و حرکت پیش برنده 3 قوا استفاده و معاملات ارزی را انجام دهد تا فشار اقتصادی  که بر مردم است را کنترل کند.

او در پاسخ به این سوال که اقتصاد مقاومتی و تولید ملی تا چه اندازه می تواند در کاهش تحریم ها مفید باشد افزود: در حال حاضر ما راهی جز  تکیه بر تولید ملی و اقتصاد مقاومتی  و رفتن به این سمت نداریم، و باید توجه ویژه ای  بر تولید ملی در سطح های کلان داشته باشیم، چون محدویتهای  ارزی این اجازه را به ما نمی دهد که  از خارج کالا وارد کنیم  بنابر این همه نگاهها باید بر تکیه بر تولید داخل کشور باشد و از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های داخلی  باید بهترین بهره را برد.

تاکید بر توان داخلی ،هم افزایی بین مسئولان، اقتصاد مقاومتی 3 راهکاری بود که این نماینگان به آن تاکید داشتند تا اثر گذاری تحریم ها و فشار اقتصادی بر مردم را کمتر و تولید ملی را افزایش دهد.

فرهنگی نماینده مردم تبریز،در ادوار هفتم تا یازدهم مجلس شورای اسلامی تامین کالاهای اساسی  را روش نیازمند و مدیریت صحیح عنوان کرد و گفت :سیاست های سرکوب گرانه هیچ نفعی برای تولید ملی ندارد و با حمایت از تولید داخلی می توان نیاز کشور را برطرف کرد.

الهیان در این گفتگوخاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران ثروت و منابع خوبی در کنار نیروی کار انسانی جوان و خلاق  دارد که با مدیریت صحیح می تواند برمشکلات  و تحریم ها غلبه کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یک مدیریت جهادی و صحیح  در دستگاههای اجرایی دیده نمی شود افزود؛با وجود کمبود چنین مدیریتی  در دستگاههای اجرایی مشکلات اقتصادی در داخل کشور تشدید شده است، و نتیجه آن را در معیشت مردم مشاهده می کنیم،وبه نوعی فشار اقتصادی بر اقشار ضعیف و محروم و همچنین متوسط جامعه ناشی از این تورم و گرانیهاست.

قادری عضو کمیسیون جهش تولید بخشی از گرانی کالا ها را تحت تاثیر گرانی نرخ ارز دانست و تصریح کرد: وزارت صمت باید بر قیمت کالاهای مهم و اساسی  نظارت کافی را داشته و اجازه افزایش لحظه ای قیمت ها را ندهد.

فرهنگی ایجاد مشوق های تولید داخلی همچون خرید های تضمینی، تولید و توزیع کالاهای اساسی برای عموم مردم را راهکار مناسب برای افزایش تولید ارزیابی کرد و گفت: کنترل قیمت ها دست مجلس و قوه قضائیه نیست، درست است که در قوه قضائیه تعزیرات حکومتی  وجود دارد، اما عمده نطارتها در کنترل قیمت ها بر عهده  وزارت صمت است.

وی با بیان اینکه روش های نظارتی در بازار کارساز نبوده و با نامطلوب ارزابی کردن بازرسی بر بازار گفت :اگرنظارت بر کارگاه های تولیدی در کنار نظارت بر بازار افزایش یابد اثر گذاری آن به خوبی دیده می شود.

الهیان شرایط بحران کرونا  را در تشدید مشکلات تاثیرگذار دانست و افزود: آنچه مسلم است اگر دولت با این گرانی و تورم  که فشار آن مستقیم بر طبقه ضعیف و متوسط جامعه است بخواهد غلبه کند  باید نظارت جدی تری  داشته باشد وضعیت فعلی را کنترل کند.

وی با غیر قابل پذیرش بودن افسار گسیختگی قیمت ها در کشور گفت: مردم و مجلس شورای اسلامی انتظار دارند ،دولت بعنوان متولی این امر نظارت جدی تری بر بازار داشته باشد.

این نماینده مجلس در پایان  گفت؛جلسات تخصصی  در رابطه با  موضوعات مختلفی مثل  مسکن، خودرو، بازار ارز و وضعیت بانکها در مرکز پژوهش‌های مجلس شکل گرفته است که راهکارهای مناسبی که از این جلسات استخراج شده، طی جلساتی با مسئولان مربوطه  برای اتمام حجت به آنها برای بهبود شرایط اعلام خواهیم کرد.

حشمت اله صمیمی دوست معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ایران کشوری است که  دارای ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه ای است و می توان  با مدیریت توانمند ، منسجم و هوشمند، این پتانسیل ها را به الفعل تبدیل نمود گفت: اگر نفت را برای همیشه فراموش کنیم و فرض را بر این بگیریم که چنین حامل انرژی در کشور وجود ندارد، خیلی سریع با کار بر روی سایر منابع و محصولات به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه در شرایط تحریم بانکی حمایت از شرکت های دانش بنیان ضرورتی انکار ناپذیر است تصریح کرد: اگر این شرکت ها مورد حمایت قرار گیرند، واحد های تولیدی که امکان صادرات محصولات آنها  وجود دارد می توان با صادرات این محصولات و تهاتر کالا به کالا نیازهای کشور را تامین کرد.

صمیمی دوست اذعان داشت: خوشبختانه کشورمان به لحاظ  داشتن نیروی توامند و صاحب نظر در مسائل اقتصادی غنی می باشد، در صورتی که در نظام اداری  کشور به اصل شایسته‌سالاری  توجه جدی شود و از نیروهای  توامند و با روجیه جهادی  و به فرمایشات مقام معظم رهبری ، نیروهای خسته نشو استفاده شود، تحرک خوبی  به حوزه اقتصادی داده می شود.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در زمینه معادن، گیاهان دارویی، منابع نفت و گاز، آب معدنی، شیلات، دامداری، زنبور داری، کشت های گلخانه ای، صنایع دستی استان دارای ظرفیت های بسیار خوبی است که جهت گیری  اقتصادی  استان به این سمت در حال پیشروی است.

وی با اشاره به  ایجاد کارخانجات تولیدی سیمان یاسوج و مارگون، معادن فسفات کهگیلویه، آهک هیدراته چرام و اکتشاف  معادن استان توسط  سازمان ایمیدرو گفت: ایجاد  کارخانجات  فرآوری سلستین و بوکسید و گچ در آینده نزدیک جز برنامه های اقتصادی استان برای جهت گیری پویایی و تحرک چرخه اقتصادی استان است.

صمیمی تامین نیاز های کهگیلویه و بویراحمد را در بخش های مختلف صنایع پتروشیمی، صنایع پایین دستی، فرآوردی صنایع معدنی، فرآوردی گیاهان دارویی، کشت های گلخانه ای، صنایع دستی، زنبور داری و صنایع وابسته، طرح های شیلات، صنایع تبدیلی و همچنین صنایع لبنی با توجه به استعدادها و ظرفیتی که در استان وجود دارد را ضروری ارزیابی کرد و گفت: ورود به هر یک از این چرخه ها در کهگیلویه و بویراحمد می تواند به پویایی اقتصادی کشور و رسیدن به سود کلان باشد.

او اجرای طرح های پتروشیمی گچساران، پتروشیمی دهدشت ،ایجاد صنایع پایین دستی،.اجرای طرح های بزرگی از جمله پالایشگاه سوخت سبز گچساران که خوراک اصلی آن ذرت است را  تحول آفرین عنوان کرد.

صمیمی دوست تاکید کرد: دستگاه های اقتصادی استان باید بر اساس سند آمایش سرزمین، طرح هایی که قابلیت اجرایی در هر شهرستان را دارند را دنبال کنند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: با توجه به افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت روی کالاهای که منشاء وارداتی دارند تاثیر زیادی داد، بنابراین در این زمینه کار از دست دستگاه های نظارتی مانند سازمان صمت و یا تعزیرات حکومتی بر نمی آید.

وی در این رابطه به واردات برنج و خوراک دام و تیور اشاره کرد و گفت: برنج دانه بلند در گذشته با دلار 4200 تومان تامین می شد و اکنون دیگر خبری از این دلار نیست و تامین این کالا و یا سایر کالاهای وارداتی با دلار آزاد افزایش قیمت ها را بدنبال داشته است.

صمیمی دوست در پایان گفت: برخی از کالاهایی که منشاء وارداتی ندارند و در داخل تولید می شوند و نوسانات ارزی روی آنها تاثیری ندارد باید توسط دستگاه های نظارتی  به صورت ویژه مورد رصد قرار گیرند.

برای حفظ استقلال کشور و پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی رفع مشکلات اقتصادی کشور ، تولید واقعی  و کاهش واردات  ضروری است تا با نظارت ثمر بخش بر بازار از اثر بخشی تحریم ها جلوگیری و آنطور که مقام معظم رهبری انتظار دارند شاهد پویایی اقتصاد کشور و حل مشکل بیکاری جوانان و کمرنگ شدن مشکلات معیشتی مردم باشیم.

حال که دشمن معیشت مردم و تولید را نشانه گرفته است همه فعالان اقتصادی، مردم، دولت و همه قوا با همبستگی و تلاش مضاعف باید از این مرحله عبور کنند.

اگر بخواهیم برش کوچکی بر وضعیت اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد بزنیم باید اذعان داشت: سیل خروشان جوانان کهگیلویه وبویراحمدی متقاضی کار روز به روز بیشتر می شود و بیکاری که بر نوک قله معضلات این استان جا خوش کرده است خانواده های زیادی را اسیر خود کرده و به اصلی ترین دغدغه  ساکنان دیار نفت خیر و سراسر ثروت های خدادادی که عنوان سرزمین چهارفصل را با خود به یدک می کشد، تبدیل شده است و تحریم با وجود تولیدی که می توان از این استان داشت فقط یک حرف گزاف و بی اثر است.

این استان از نظر اقتصادی به عنوان ناحیه کشاورزی و دامپروری به‌شمار می‌آید. بعد از دامداری و کشاورزی صنایع استخراج نفت گچساران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ولی با این حال فعالیت‌های صنعتی و معدنی در این استان نسبت به سایر مناطق کشور، رشد نیافته و رونق چندانی ندارد و نیازمند عزمی ملی برای توسعه و محرومیت زدایی اقتصادی دارد، اقتصادی که می تواند ثروتی عظیم برای کشور به واسطه داشته های منابع طبیعیش داشته باشد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران کهگیلویه و بویراحمد اقتصاد مقاومتی اقتصادی استان نماینده مردم فشار اقتصادی عضو کمیسیون صمیمی دوست تولید ملی ظرفیت ها تحریم ها بر بازار قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۶۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: اگر قرار باشد از بحران های اقتصادی عبور کنیم باید نو آوری و خلاقیت را در دستور کار خود قرار دهیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، حجت‌الاسلام سید رمضان موسوی مقدم در نخستین همایش تجلیل از ایثارگران کارآفرین شهرکهای صنعتی خراسان رضوی اظهارداشت: عناصر و نیروهای ایثارگر با عناصر از خود گذشتگی، نوآوری، خلاقیت و شجاع بودن در 8 سال دفاع مقدس توفیق گسترده ای را نصیب ملت کردند و با تداوم همین روند شاهد پیشرفت ها در عرصه های دیگر از آنان هستیم.

وی افزود: عناصر خلاق و از خود گذشته ای که در حوزه های اقتصادی کشور فعالیت دارند باید شناسایی شوند، به آنها بها داد و از فعالیت اقتصادی آنها حمایت کرد بنابراین اگر قرار باشد از بحران های اقتصادی عبور کنیم باید نو آوری و خلاقیت را در دستور کار خود قرار دهیم.

حجت‌الاسلام موسوی مقدم بیان کرد: آسیب شناسی برنامه های توسعه از دهه 30 خورشیدی در ایران نشان می‌دهد، یکی از عوامل اصلی شکست طرح های توسعه در کشور پیگیری و تقلید از برنامه های اقتصادی خارجی و عدم بومی سازی اقتصاد در کشور بوده است وبه دلایلی مانند عدم توجه به معیشت مردم نیز به عنوان دیگر عوامل شناخته شده اند.

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی مولفه های بومی وارد اقتصاد شد، اما لازم است همچنان مواردی مانند خلاقیت و نوآوری در اقتصاد به کار گرفته شود.

موسوی مقدم تاکیدکرد: این عناصر از خود گذشته در عرصه های اقتصادی و غیراقتصادی چون به دنبال پست و مقام و ریا نیستند دیده نمی شوند حال آنکه این افراد در صنعت و کشاورزی کشور در حال فعالیت اند.

خراسان رضوی 900 نخبه علمی، فرهنگی و کارآفرین دارد

حجت الاسلام مهدی حسن زاده نامقی، مدیر کل بنیاد شهید وامور ایثارگران خراسان رضوی نیز اظهارداشت:امیدواریم دستگاه های مرتبط با حوزه کارآفرینان شاهد و ایثارگر، زمینه فعالیت و همکاری این قشر با شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی را بیش از پیش گسترش دهند.

وی خاطرنشان کرد: خراسان رضوی 900 نخبه علمی، فرهنگی و کارآفرین دارد که در حوزه های یاد شده مایه برکت هستند.

مشاور وزیر صمت و هماهنگ کننده امور ایثارگران وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر ورود فرهنگ فداکاری در عرصه تولید تاکید کرد و گفت: اگر در حوزه های اقتصادی موفق نبوده ایم به این دلیل است که فرهنگ ایثار و شهادت در این عرصه جاری نبوده است.

حسن ممتحن افزود: نتیجه بی توجهی به فرهنگ ایثار در اقتصاد این شد که عده ای سودجو در حوزه اقتصاد، با دریافت ارز 42 هزار ریالی اقتصاد کشور را به تاراج بردند، اقتصاد به کسانی داده شد که به جای اینکه به فکر منافع اقتصاد جمعی باشند همه چیز را فدای منافع خود کردند.

مدیرکل دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در سخنانی فعالیت در عرصه واسطه گری را پر سود تر از تولید دانست و گفت: فعالیت در فضای تولید نوعی ایثارگری است و کسانی که در عرصه تولید قدم می گذارند به نوعی قدم در راه ایثار و شهادت قدم گذاشته اند.

رحیم نریمانی بیان کرد: بنیاد شهید با همه نوع حمایت مادی و معنوی برای حمایت از حوزه تولید تلاش خواهد کرد.

وی گفت: پژوهش ها نشان می دهد در وصیت نامه شهدا به رونق تولید و خودکفایی اقتصادی کشور اشاره شده است، این یافته ها به تازگی در قالب کتابی توسط بنیاد شهید منتشر شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان خراسان رضوی نیز ادامه داد: یکی از گروه هایی که وارد عرصه تولید در مجموعه شهرکهای صنعتی شده اند ایثارگران هستند، کسانی که در دوره دفاع مقدس در سنگر جهاد حضور داشتند و امروز در عرصه جبهه اقتصادی نقش موثر دارند.

جعفر فرشچی طوسی بیان کرد: مردم خراسان رضوی 17 هزار و 406 شهید، 53 هزار و 689 جانباز و سه هزار و 398 آزاده در راه اعتلای انقلاب اسلامی و حراست از تمامیت ارضی کشور تقدیم کرده اند.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان خراسان رضوی در تشریح این همایش نیز گفت: امروز برای نخستین بار از کارگران شاهد و ایثارگر و همچنین خانواده شهدا و ایثارگران کارآفرین که وارد عرصه تولید و اشتغال در شهرک های صنعتی استان شده اند، تقدیر شد.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • شش مولفه اقتصاد مقاومتی متعلق به مردم است 
  • نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی
  • نقش شوراها در تحقق شعار سال انکار ناپذیر است
  • باید در حوزه تولید و اقتصاد تسهیل‌گر باشیم
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • اعطای نشان ملی به شرکت آرد هشترود 
  • اعطای نشان ملی اقتصاد مقاومتی به " شرکت آرد هشترود "
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • کارگران ستون فقرات تولید ملی و اقتصاد ایران اسلامی هستند
  • دستگاه‌های دولتی مکلف به پاسخگویی و اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی هستند