Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام گرایلی با بیان اینکه امام حسن (ع)مرد استقامت است نه مردم صلح و این ظلمی است که ایشان را مرد صلح می نامیم، گفت: امام حسن مجتبی (ع) در آن شرایط خفقان، نرمش قهرمانانه ای انجام می دهند تا دین باقی بماند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حضرت امام حسن مجتبی (ع) در نیمه ماه رمضان سال سوم هجری قمری در مدینه منوره به دنیا آمد و در ۲۸ صفر سال ۵۰ هجری قمری و در سن ۴۷ سالگی به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آن حضرت (ع) در سن ۲۷ سالگی و پس از حادثه دهشتناک ضربت خوردن پدر ارجمند خود امام علی (ع) در مسجد کوفه و شهادت ایشان در ۲۱ رمضان سال ۴۰ هجری قمری، به امر خدا و طبق وصیت آن حضرت (ع) به مقام امامت رسید.

مدت امامت آن حضرت (ع) ۱۰ سال به طول انجامید و نزدیک به ۶ ماه هم به اداره امور مسلمین پرداخت. در این مدت معاویه که دشمن سرسخت امام علی (ع) و خاندان آن امام همام (ع) بود و سال‌ها به طمع خلافت (در آغاز به بهانه خون‎خواهی عثمان و در آخر آشکارا به طلب خلافت) جنگیده بود، به عراق مقر خلافت امام حسن (ع) لشکر کشید و جنگ را آغاز کرد.

پس از شهادت امام علی (ع) و سخنرانی امام حسن (ع) در مسجد کوفه، همه مردم کوفه، مدائن، عراق، حجاز و یمن، با شوق و رغبت با ایشان بیعت کردند، جز معاویه که خواست از راهی دیگر برود و با آن حضرت (ع) همان رفتاری را پیش گیرد که با پدرش امام علی (ع) در پیش گرفته بود.

 

حجت الاسلام «محمدطاهر گرایلی» کارشناس مذهبی درخصوص دوران امامت و شرایط صلح امام حسن مجتبی (ع) با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان به گفت و گو پرداخت که در ادامه می خوانید:

 

درخصوص زندگی سیاسی امام حسن مجبتی (ع) توضیح دهید.

دوران زندگی امام حسن مجتبی (ع) را می توان به چند بخش تقسیم کرد. مقطع ولادت تا رحلت حضرت رسول اکرم، مقطع دوران حکومت یا خلافت حضرت علی (ع) و 25 سال خانه نشینی و پنج سال امامت ایشان، بنابراین امام حسن مجتبی (ع) کوله باری از تجربه در این دوران داشته است. همچنین، مقطع سوم زندگی ایشان شامل دوران خلافت امام حسن مجتبی (ع) است که آن هم به دو بخش امامت و صلح اجباری تقسیم بندی می شود.

در دوران حضرت علی (ع) و دوره خانه نشینی ایشان امام حسن مجتبی رفتارهایی از پدر دیدند که اولویت را به حفظ کیان اسلام و نه حق و حقوق شخصی اختصاص داده بودند؛ بنابراین امام علی به خاطر حفظ دین از حکومت ولایی خود دست کشید تا دین باقی بماند. امام حسن (ع) نیز این نوع رویکرد را از پدر بزرگوارشان آموختند.

در جنگ جمل و تفرقه و دو دستگی که میان مسلمانان رخ داد باعث ایجاد اتفاقات و مشکلاتی شد که در آن زمان امام حسن مجتبی (ع) برای ایجاد صلح تلاش کردند بنابراین صلح جمل را مدیون امام حسن مجتبی (ع) هستیم.

 

در پاسخ به شبهات موجود در زندگی سیاسی امام حسن مجتبی (ع) چه می توان گفت؟

در 25 سال خانه نشینی امام علی (ع) به پشتوانه موقوفاتی که داشتند به تربیت نیرو پرداخت و در آن دوران 25 هزار نیرو پرورش داد. نحوه بکارگیری منابع مالی و کوتاه بودن دست اهل بیت از بیت المال خانه نشینی امام علی (ع) آموزش هایی به امام حسن مجتبی (ع) می دهد به طوری که در دورانی که صلح اجباری را می پذیرند، تلاش می کند تا با الگو از دوره امام علی (ع) نیروهایی تربیت کرده و خدماتی به جهان اسلام ارایه می دهند.

دوره خلافت امام حسن مجتبی بسیار متفاوت از دوره خلافت امام علی (ع) بود چرا که حضرت علی را در رکاب پیامبر دیده بودند و اگر حکمی هم صادر می کردند، مردم تابع آن بودند اما در زمان خلافت امام حسن مجتبی (ع) چنین رویکردی را نمی بینیم.

 

درخصوص صلح حسنی و علل و شرایط آن توضیح بفرمایید و اینکه امام حسن (ع) در چه شرایطی مجبور به پذیرش صلح اجباری شد؟

امام حسن (ع) مرد جنگ بود اما شرایط جامعه اقتضا می کرد که صلح کند و این بزرگترین ظلمی است که در خصوص امام حسن مجتبی روا داشته می شود مبنی بر اینکه ایشان مرد صلح بودند.

در جنگ جمل دودستگی بین لشکریان ائمه ایجاد شد و آن فجایع را به وجود آورد در حالی که در زمان امام حسن چنددستگی را در میان مردم شاهد بودیم؛ بنابراین در صورتی که امام حسن مجتبی صلح را نمی پذیرفتند به مراتب اتفاقات فجیع تری رخ می داد. مردم در آن زمان به دلیل وجود فتنه ها حرف های امام حسن مجتبی (ع) را نپذیرفتند و در آخرین لحظه یکی از لشکریان ایشان با خنجر پای امام حسن مجتبی (ع) را زخمی می کند. در جنگ امام حسن با معاویه افرادی که در لشکر ایشان حضور داشتند با انگیزه های متفاوت آمده بودند و به دنبال حق خواهی نبودند؛ بنابراین سپاه دشمن از این شکاف ها و چنددستگی ها استفاده کرد و توانست لشکریان امام حسن مجتبی را تطمیع کند به طوری که برخی فرماندهان لشکر خیانت می کنند و به معاویه نامه می نویسند و همه گونه همکاری با او را اعلام می کنند به طوری که معاویه نامه های فرماندهان امام حسن مجتبی را برای ایشان ارسال می کند و می نویسد در لشکریانم چنین فرماندهانی داریم و با این شرایط می خواهید با ما بجنگید. امام حسن مجتبی مجبور به صلح می شوند چرا که مردم آن زمان دنبال حق و حقیقت نبوده اند. امام حسن مجتبی در متن قرارداد صلح اجباری شرایط متعددی می گذارد تا نشان دهد نمی توان به معاویه ها اعتماد کرد.

 

چگونه می توان سیره سیاسی امام حسن مجتبی (ع) را در نحوه مواجهه با شرایط امروز جامعه، الگوی خود قرار داد؟ چه درس هایی می توان از سیره و زندگی سیاسی امام حسن مجتبی (ع) گرفت؟

اگر 100 سال اول اسلام را مطالعه کنیم با شرایط فعلی منطبق می شود. زمانی که بحث صلح و مذاکره پیش می آید و برخی معتقدند که باید جام زهر بعدی را بنوشند در حالی که در شرایط امروز شرایط صلح حسنی نخواهد بود بلکه شرایط جنگ حسینی است و حرفی از غرب گراها و نوشیدن جام زهر نخواهد بود. دشمن دنبال آن است که جامعه را دچار چنددستگی کند، بنابراین به دنبال تطمیع مردم و مسئولان هستند و در چنین شرایطی استقامت مردم و مسئولان را نیاز داریم. رهبر معظم انقلاب می فرمایند کار برای خدا انجام دادن در برابر تمام فشارها می تواند باعث ایجاد مقاومت و استقامت شود. امام حسن مرد استقامت است نه مردم صلح و این ظلمی است که ایشان را مرد صلح می نامیم. انسان باید صبر کرده، صلح کند و امام حسن مجتبی (ع) در آن شرایط نرمش قهرمانانه ای انجام می دهند تا دین باقی بماند.

رهبر معظم انقلاب در جریان مذاکرات فرمودند من به این مذاکره خوش بین نیستم و تمام شرایط 14 گانه خود را برای پذیرفتن مذاکره با غرب و اروپا اعلام کردند در صورتی که هیچ کدام از این شرایط عملی نشد. رهبر معظم انقلاب خطاب به مذاکره کنندگان فرمودند اگر فکر می کنید با نگاه به بیرون مشکلات حل می شود با این شرایط مذاکره کنید در حالی که امروز شاهد اتفاقات در حوزه اقتصادی هستیم.

 

با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و خفقان موجود، روش امام حسن مجتبی (ع) برای هدایت مسلمانان در دوران اماتشان چگونه بود؟

امام حسن مجتبی (ع) در زمانی که صلح رخ می دهد به تبلیغ دین و بیان معارف شروع کرد و سبک خاص خود را دارد. با سفرهای متفاوت، فرستادن نماینده و تبیین چهره واقعی معاویه به مردم، بصیرت دادن به مردم در عرصه سیاسی، موضوعات مهمی است که در دوران صلح انجام می دهند. امام حسن مجتبی در آن ایام تلاش می کنند با تبلیغ چهره به چهره بصیرت افزایی کنند و نتیجه اش استقامت و تربیت نیروهای ویژه ای در آن شرایط خفقان بود.   پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: صلح اجباری امام حسن مجتبی ع سالروز شهادت امام حسن مجتبی سیاسی امام حسن خلافت امام حسن آن شرایط خانه نشینی صلح اجباری امام علی آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۷۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسینی مثل پرسپولیس: نیمه مربیان برای من(عکس)

به گزارش "ورزش سه"، آلومینیوم اراک پنج روز پس از نمایش شگفت انگیز مقابل پرسپولیس که موفق به کسب پیروزی شد، مقابل فولاد خوزستان قرار گرفت و در حالی که حریفش فقط به دنبال برد و فرار از منطقه سقوط بود، نگذاشت این اتفاق بیفتد و گل زودهنگام را در نیمه دوم پاسخ داد تا بدون باخت به استقبال دیدار آینده برابر پیکان بروند.

سید مجتبی حسینی مثل دیدار مقابل پرسپولیس که تیمش سه بار کامبک زد و در وقت‌های معمول و اضافه توانست سرنوشت بازی را در نیمه مربیان تغییر بدهد و در نهایت به مرحله بعد صعود کنند، دیروز هم برابر فولاد خوزستان با وجود اینکه از بازی محروم بود و نمی‌توانست به رختکن برود، با انتقال صحبت‌های خود از طریق کادرفنی به بازیکنان موجب شد تا عملکرد بهتری در 45 دقیقه دوم ارائه بدهند.

آلومینیوم اراک در نیمه اول روی یک ریباند از ضربه ایستگاهی دروازه خود را باز شده دید، اما در نیمه دوم با فشار حملات بیشتر توانست به بازی برگردد و با پاس رو به جلوی محمدمهدی لطفی، ارسال یونس اکبرپور و ضربه سر شیرجه‌ای محمدامین کاظمیان به گل تساوی برسد و صاحب یک امتیاز شود.

شاگردان مجتبی حسینی با تغییر سرنوشت خود در نیمه دوم برای دومین بازی پیاپی که البته در دیدارهای دیگری مثل تراکتور هم چنین اتفاقی را رقم زده بودند، توانستند دست پر زمین را ترک کنند و روحیه بهتری برای بازی آینده برابر پیکان بگیرند.

دیگر خبرها

  • ۱۱۶۰ پروژه در سبد پروژه‌های سالانه شهر اصفهان است/ هیچ پروژه‌ای نباید معطل طراحی بماند
  • پشیمانی عجیب بایرن: شاید توخل بماند!
  • اعلام فهرست کاندیداهای مورد حمایت «خانه انقلاب» برای دور دوم انتخابات
  • راهبردهای رهبر انقلاب در حوزه آموزش‌وپرورش بر روی کاغذ باقی نماند
  • حجازی: امیدوارم نام استقلال همان استقلال بماند/ به خاطر پیشنهاد سرپرستی بی درنگ به تهران آمدم+ فیلم
  • آلونسو: هنوز کار زیادی برای انجام دادن باقی مانده است
  • هویت شهید «مجتبی نادر طهرانی» شناسایی شد
  • تشییع شهدای تازه تفحص شده همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) در اصفهان
  • حسینی مثل پرسپولیس: نیمه مربیان برای من(عکس)
  • مغان طلاست نباید در قواره مس بماند/گمرک بیله سوار نبض اقتصاد مغان