شجریان با دو بال فرم و محتوا به اوج رسید
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۵۷۵۲۹
یک آهنگساز گفت: در خدمت گرفتن فرم و محتوا از معجزههای محمدرضا شجریان بود، آواز باید به قبل و بعد از شجریان تقسیم شود. او آواز را شبیه تصنیف و فرم جدید ایجاد کرده که نشان دهنده تخصص عمیق شجریان در فرم و اضافه کردن محتویات ایرانی است.
به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالحسین مختاباد عصر رزوز گذشته (۲۴ مهرماه) در نشست مجازی که با عنوان «محمدرضا شجریان و جامعه ایران» برگزار شد، اظهار کرد: محتوا و فرم دو آیتمهای اصلی ادبی و هنر است و آن چیزی که به عنوان فرم از آن یاد میکنیم شاکله بخش تخصصی و تکنیکی هنر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این خواننده افزود: وقتی یک خواننده به شیوایی میخواند باید بدانید که چند ساعت تمرین پشت آن بوده است. این بخش به نام فرم کار را استاد شجریان در اوج خود داشته است و زمانی که صدای او را در جهت فرم کار آنالیز میکنیم، ردیف شناسی و گوشههای مهجور و بیان آن به نحو احسن انجام شده که شجریان را جز انگشت شماران میکند. خواننده ایرانی و خوانندگی ایرانی از سختترین کارها است و در موسیقی ایرانی خواننده خوب کم داریم، خوانندههای اروپای صدایشان را تقسیم میکنند؛ اما خواننده ایرانی همانند استاد شجریان صدای خود را تقسیم نمیکند و این نشان از پرورش بی نظیر و تمرینهای بسیار است،
بنیان گذار و خواننده گروه رودکی ادامه داد: بخش دیگر کار، محتوا است که شما بدانید فرم را چگونه ارائه بدهید. در واقع محتوا است که در تاریخ موسیقی شجریان و بنان را میسازد. خیلیها مفاهیم دستور زبان را میدانند، اما شاید هیچوقت نتوانند یک بیت شعر بگویند. در موسیقی مدرسهای خوبی هستند که بهتر از استاد شجریان تدریس میکنند، اما او هر دو بُعد فرم و محتوا را داشت. شجریان در بحث محتوا داشته فکری و روحی را به عنوان کنشگر اجتماعی و سیاسی در فرم خود بیان کرده است. بسیاری از اشعاری که در طول ۲۰ سال در اوج آثارش در دهه ۷۰ بیان کرده به گونهای فرم را در خدمت محتوا فکری به عنوان کنشگر قرار داده است.
مختاباد تصریح کرد: خیلی از اشعاری که استاد شجریان خوانده، اساتید دیگری هم خواندند؛ اما استاد شجریان بازخورد اجتماعی داشت. دو بال پرواز فرم و محتوا این پرنده را در اوج برده است. در خدمت گرفتن فرم و محتوا از معجزههای استاد شجریان بود. آواز باید به قبل و بعد از شجریان تقسیم شود. استاد شجریان آواز را شبیه تصنیف کرد و این معجزه تلفیق فرم و محتوا است. شجریان فرم جدید ایجاد کرد که نشان دهنده تخصص عمیق او در فرم و اضافه کردن محتویات ایرانی است.
در ادامه نشست سروش دباغ با اشاره به تفکیک ایران جغرافیایی و ایران فرهنگی اظهار کرد: زمانی که راجع به ایران و زبان فارسی سخن میگوئیم باید بدانیم که ایران از لحاظ جغرافیایی در خاورمیانه واقع شده است. این ایران تاریخی و جغرافیایی در دراز نای تاریخ، تحولات بسیاری به خود دیده است، کوچک و بزرگ شده تا دوران کنونی به خصوص از زمان قاجار به این سمت با این هویت مواجهیم که از آن به ایران جغرافیایی تعبیر میکنیم. افزون بر ایران جغرافیایی، ایران فرهنگی نیز داریم که با زبان فارسی گره خورده و با این زبان شناخته شده که اختصاصی به ایران جغرافیایی ندارد و تعداد کثیری از شخصیتهای بزرگ فرهنگی که با زبان فارسی مأنوس بودند و سخن گفتهاند متعلق به ایران فرهنگی هستند. به همین خاطر ممکن است کسی صدای استاد شجریان و اشعار حافظ را سالها زمزمه کند، اما به ایران جغرافیایی پای ننهاده باشد؛ ولی متعلق به هویت فرهنگی است.
وی افزود: از این حیث افزون بر ایران، افغانستان و تاجیکستان را میتوانیم به فرهنگ فارسی زبان اضافه کنیم و در تمامی کره خاکی به معنای موثق از ایران فرهنگی سراغ بگیریم و هر کسی که با موسیقی و شعر این فرهنگ انسی دارد که بخش مهمی از هویت فرهنگی ما را میسازد متعلق به ایران فرهنگی است. استاد شجریان و حافظ، دو شخصیت بزرگیاند که به ایران فرهنگی متعلق هستند و میتوانند ذهن، ضمیر و روان کثیری از انسانهایی که متعلق به این ایران فرهنگی وسیع را نوازش کنند و اوقاتی خوش را رقم بزنند.
سلیقه استاد شجریان در انتخاب اشعاراین پژوهشگر حوزه دین، فلسفه و ادبیات با اشاره به نسبت میان شعر و موسیقی و سلیقه مرحوم شجریان در انتخاب شعر، تصریح کرد: شجریان سلیقه سختی در انتخاب شعر داشت و برای انتخاب شعر، به اشعار کلاسیک مانند حافظ، مولوی سعدی، عطار و شعرای نو مراجعه میکرد. شجریان سخت گیر بود و ممکن بود شش ماه برای انتخاب غزل یا شعر تأمل و جستجو کند.
دباغ ادامه داد: هم نشینی شجریان با بزرگان ادب و فرهنگ قطعاً مؤثر بوده، او سالها با غزل سرای مشهور معاصر یعنی هوشنگ ابتهاج (سایه)، همچنین با دکتر شفیعی کدکنی و با پارهای دیگر از اهالی ادب مأنوس بوده است که سلیقه استاد شجریان را در انتخاب شعر پختهتر کرده بود.
وی افزود: کاری که مشخصاً شجریان با شعر حافظ و سعدی کرد نوعی نسخه آهنگین اشعار بود که در منظر مخاطبان که در ابعاد میلیونی قرار گرفته. مرحوم شجریان حقی بر گردن حافظ دارد. هوشنگ ابتهاج در این باره گفته که "اگر حافظ از گور بر میخواست و شجریان را میدید او را غرق بوسه میکرد". استاد شجریان در احیا نام و غزلهای حافظ برای فارسی زبانان نقش مهم و کم نظیری ایفا کرده است.
کد خبر 450112منبع: ایمنا
کلیدواژه: محمدرضا شجریان شجریان استاد شجریان استاد محمدرضا شجریان شعر و ادبیات حافظ درگذشت محمدرضا شجریان محمدرضا شجریان درگذشت آثار شجریان عبدالحسین مختاباد شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ایران جغرافیایی ایران فرهنگی استاد شجریان فرم و محتوا انتخاب شعر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۷۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
نوزدهمین «شب کارگردان» با تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر کشور؛ ژاله علو، علیرضا کوشکجلالی و علی شمس برگزار میشود و تندیس انجمن کارگردانان تئاتر به آنان اهدا خواهد شد.
به گزارش ایسنا، این برنامه به کوشش انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران، روز یکشنبه ۹ ادریبهشت ماه و از ساعت ۱۷ در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد و در کنار اهدای مدالیوم به اکبر زنجانپور، از سه چهره نامبرده نیز تقدیر میشود.
بر اساس این گزارش، ژاله علو سال ۱۳۰۶ در محله سنگلج و در خانوادهای زاده شد که فرهنگ برایشان اهمیت داشت. پدرش گرچه ارتشی بود ولی ذوق هنری داشت و علاقهمند بود دخترش با ادبیات کشور آشنا شود. به همین دلیل از هفت سالگی با شروع مدرسه کتاب حافظ، سعدی و شاهنامه برایش میخواند و او را تشویق میکرد تا با اشعار بزرگان کشور آشنا شود.
علو درس و مشق را در دبستان «نواختران» در خیابان شاهپور آغاز کرد و دوره متوسطه را در مدرسه «خسرو خاور» گذارند. مدتی به دانشسرای مقدماتی رفت و به دلیل علاقه به کار هنری، هنرستان هنرپیشگی را انتخاب کرد. در هنرستان هنرپیشگی نزد استادان بزرگی مانند هایک گاراگاش، دکتر نامدار که استاد فن بیان بود و خانمی سوییسی که استاد بدن و حرکت بود، مشغول نوآموزی شد. در همین هنرستان با چهرههایی همانند محمد نوری، معز دیوان فکری و ... هم شاگردی شد و اولین حضور روی صحنه تئاتر را تجربه کرد. او از دانشسرای مقدماتی مستقیما وارد رادیو شد و سالها در این رسانه فعالیت کرد.
و حالا انجمن کارگردانان تندیس و لوح تقدیر خود را به پاس سالها تلاش و هنرآفرینی در حوزه کارگردانی تئاتر رادیویی به استاد ژاله علو تقدیم میکند.
علیرضا کوشکجلالی، کارگردان و مدرس تئاتر، دیگر هنرمندی است که فردا مورد تقدیر قرار میگیرد. او گرچه مقیم آلمان است اما همواره در تئاتر ایران حضوری تاثیرگذار داشته و علاوه بر کارگردانی نمایشهای مختلف، در بسیاری از شهرهای کشور نیز هنرجویان را اموزش داده و با آنان آثار نمایشی مختلفی را اجرا کرده است. تماشاگران تئاتر از اجرای نمایشهای «موسیو ابراهیم» و «خدای کشتار» او خاطراتی به یادماندنی دارند.
بر همین اساسا، انجمن کارگردانان به پاس تلاشهای فراوان در حوزه آموزش تئاتر و کارگردانی از علیرضا کوشک جلالی تقدیر میکند.
اما علی شمس، دیگر کارگردانی است که مورد تقدیر قرار میگیرد. او علاوه بر کارگردانی نمایشهای گوناگون همچون «احتمالات»، «داستانهای میان رودان»، «قلعه انسانات»، «وقتی خروس غلط میخواند»، «شب دشنههای بلند»، «مخاطب خاص»، «اگر شبی از شبهای تهران، مسافری...» و ...، در زمینه تئوری و ترجمه آثار نمایشی نیز پرتلاش است و در سالهای اخیر، بسیاری از آثار معتبر نمایشی جهان زیر نظر او منتشر شدهاند. انجمن کارگردانان به پاس تلاشهای اجتماعی در حوزه تئاتر لوح تقدیر خود را به علی شمس اهدا خواهد کرد.
انتهای پیام