Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تا امروز ۳۹ بند از ۴۱ بند FATF را عمل کرده ایم و هیچ اقدام مثبتی, FATF در مورد کشور ما انجام نداده است.

به گزارش مشرق، غلامرضا مصباحی مقدم گفت: اگر FATF را می‌پذیرفتیم وضعیت اقتصادی ما بهتر که نمی‌شد حتما بدتر هم می‌شد. تا امروز 39 بند از 41 بند FATF را عمل کرده ایم و هیچ اقدام مثبتی, FATF در مورد کشور ما انجام نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  تا امروز 39 بند از 41 بند FATF را عمل کرده ایم و هیچ اقدام مثبتی, FATF در مورد کشور ما انجام نداده است.

وی گفت: از دو بندی که مانده یک بند در مورد کنوانسیون پالرمو و بند دیگر درباره کنوانسیون CFT است و جالب اینجاست که همه کسانی که می‌گویند باید به FATF می‌پیوستیم اصلا نمی‌دانند و یا متوجه نیستند که این موضوع FATF چی هست و چه بندهایی دارد و چند بندهایی را عمل کردیم و چه بندهایی را عمل نکردیم.

مصباحی مقدم افزود: از مدعیان، یک سوال داریم آنهم این است که اگر ما به FATF و CFT و پالرمو بپیوندیم آیا بانک‌هایی که در خارج از کشور در حال حاضر با ما کار نمی‌کنند به کارشان با ما ادامه خواهند داد یا خیر؟

بیشتر بخوانید

FATF ابزار تحریم‌های دقیق‌تر است نه مکانیسم لغو تحریم‌ها

این کارشناس اقتصادی گفت: حقیقت این است که آن‌ها این کار را نخواهند کرد، چون در اثر تهدیدهای آمریکا مبنی بر تحریم کشور ما، آمریکایی‌ها به بانک‌های خارجی گفته اند یا باید با ما کار کنید یا با ایران و به شرکت‌ها هم گفته اند یا با آمریکا کار می‌کنید یا با ایرانی ها.

وی افزود: همه بانک‌ها و شرکت‌ها اگر با ایران معامله و یا مبادله‌ای داشته باشند مشمول تحریم‌های آمریکا می‌شوند پس این تهدید آمریکا بالا سر تمام بانک‌ها و شرکت‌های همه کشورها وجود دارد و به این ترتیب آن‌ها قدمی در ارتباط مالی با ما بر نخواهند داشت.

وی اضافه کرد: حالا اگر ما به دو کنوانسیون پالرمو و CFT بپیوندیم و تعهدات آن‌ها را قبول کنیم در این تعهدات تعریفی که ارائه شده این است که هر معامله‌ای که در آن پوششی باشد این مشمول پولشویی است و هر معامله‌ای که یک طرف آن طرف حقیقی نباشد و باز هم پوششی باشد مشمول عنوان تامین مالی تروریسم است.

مصباحی مقدم گفت: این شبهه و مسئله برای نهاد FATF مطرح است که باید همه مبادلاتمان شفاف و بدون پوشش باشد و حالا آیا خودشان حاضرند شفاف و بدون پوشش با ما معامله کنند و از طرفی تحریم‌های آمریکا را هم بپذیرند؟

وی در خصوص دور زدن تحریم‌ها هم افزود: در حال حاضر بانک‌های کشورها با ما کار می‌کنند و در سال گذشته 43 میلیارد دلار واردات داشته ایم و بالای 41 میلیارد دلار صادرات، همه این واردات و صادرات و نقل و انتقالات مالی پوششی انجام گرفته است.

وی ادامه داد: وزیر نفت ما می‌گوید نفت را صادر می‌کنم و در کنارش فرآورده‌های نفتی را هم صادر می‌کنیم و پولش را هم جابجا می‌کنیم و در حال دور زدن تحریم‌ها هستیم این به این معنی است که ما داریم پوششی عمل می‌کنیم بنابراین اگر بپیوندیم به تعهدات FATF باید پاسخگو باشیم آنهم در شورای اجرایی FATF که این واردات از کجا آمده و این صادرات به کجا رفته و باید ریز عملیات مالی را ارائه دهیم.

مصباحی مقدم افزود: ایران در FATF یک جایگاهی دارد که نماینده اش وزارت اقتصاد و دارایی است آن‌ها سالانه دعوت می‌شوند به شورای FATF و در آن شورا باید پاسخگو باشند که معاملاتی که انجام داده ایم با کجا بوده و اگر معلوم شد پولشویی صورت گرفته مجددا ما را تحریم خواهند کرد.

وی گفت: از وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر امور خارجه و رئیس بانک مرکزی سوال کردیم که اگر ما ملحق شویم به CFT و پالرمو، اوضاع مالی و مبادلات خارجی ما بهبود پیدا می‌کند یا خیر؟ که دوستان گفتند ما هیچ قول و وعده‌ای نمی‌توانیم بدهیم.

مصباحی مقدم افزود: FATF می‌گوید شما به هر 41 تعهد عمل کنید بعد ما تصمیم می‌گیریم که شما مشمول تهدیدها و تحریم‌های جدید می‌شوید یا خیر و وعده‌ای هم نمی‌دهند که در مقابل تهدیدها و تحریم‌های آمریکا از ما حمایت کنند.

وی گفت: از سال گذشته که ما به FATF نپیوستیم تا به امروز که یکسال می‌گذرد سوال داریم از وزیر اقتصاد، وزیر خارجه و رئیس بانک مرکزی که یک مورد گزارش کنند که FATF توانسته جلوی معامله و کار آن‌ها را بگیرد.

وی در ادامه افزود: بعد از نپیوستن ما به پالرمو و CFT هیچ اقدام جدیدی انجام نداده اند و این مجموعه هیچ ابزار و داغ و درفش و هیچ اهرمی برای تهدید ندارد جز چند توصیه به کشورهایی که عضو FATF هستند و توصیه می‌کند که ایران به FATF نپیوسته و در معامله با ایران احتیاط کنید و کار دیگری غیر از این توصیه ها، با ما ندارند.

مصباحی مقدم افزود: آمریکا، اما ابزار داغ و درفش دارد آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی جزو اعضای شورای 37 نفره اجرایی FATF هستند این‌ها منتظرند تا ما بپیوندیم تا بتوانند معاملات ما را رصد کنند حال سوال اینجاست که این پیوستن خود تحریمی هست یا نه و وضع ما بدتر می‌شود یا خیر؟

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قره باغ مصباحی مقدم مصباحی مقدم انجام نداده هیچ اقدام تحریم ها کشور ما بانک ها بند FATF

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۸۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد

به گزارش قدس آنلاین، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مراسمی در کاراکاس به مناسبت روز جهانی کارگر گفت: ما در این دوره چهار ماهه (بازه زمانی بین ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴/ اوایل دی تا اوایل اردیبهشت)، بیش از دو میلیارد دلار ضرر داشتیم.

مادورو با رد «باج‌خواهی دائمی امپراتوری آمریکای شمالی»، مخالفان دولت از جناح «راست افراطی» از جمله ماریا کورینا ماچادو رهبر اپوزیسیون را متهم کرد که اعمال «تحریم‌های جدید» علیه شرکت نفت دولتی این کشور (Pdvsa) را از دولت آمریکا خواستار شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با این حال اطمینان داد که «هیچکس و هیچ چیز» نمی‌تواند رشد اقتصاد و صنعت نفت این کشور را متوقف کند؛ رشدی که هر چند «با سرعت کمتر» از حد انتظار، در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ «حفظ شد».

در این راستا، مادورو پیش‌بینی کرد این کشور با اتکا به «تلاش‌های خود»، سال ۲۰۲۴ را با تولید نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بست که در مقایسه با ۸۷۴ هزار بشکه در روز، در مارس گذشته (اسفند- فروردین)، افزایش ۳۷.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین افزود که در این کشور «الگوی اقتصادی متنوع و جدیدی متولد شده است که رشد آن را تضمین می‌کند» و «به تحریم‌ها و مجوزهای ایالات متحده وابسته نیست»، که «در نظر دارد یک مدل استعمارگری را تحمیل کند».

دولت آمریکا به تازگی (۱۷ آوریل/ ۲۹ فروردین) اعلام کرد که بخشی از تحریم‌های لغو شده بر نفت و گاز ونزوئلا را دوباره فعال می‌کند. این تصمیم واشنگتن پس از متهم کردن رئیس جمهوری ونزوئلا به عمل نکردن به تعهدهای انتخاباتی خود با رد صلاحیت ماریا کورینا ماچادو نماینده مخالفان اتخاذ شد.

به این ترتیب، مجوز عمومی ۴۴ (Licencia General ۴۴) که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شده بود و به مدت شش ماه به کاراکاس اجازه داده بود تا نفت و گاز خود را در بازارهای بین‌المللی به فروش برساند، از روز پنج‌شنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) منقضی شد. شرکت‌هایی که تحت تاثیر این لغو معافیت از تحریم‌ها قرار می‌گیرند، تا ۳۱ مه (۱۱ خرداد) فرصت خواهند داشت تا عملیات‌های خود را به پایان برسانند.

همچنین شرکت‌هایی که می‌خواهند همچنان با شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) معامله انجام دهند، نیاز به مجوز انفرادی از خزانه‌داری ایالات متحده دارند تا به صورت موردی ارزیابی شود.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در انتقاد از تصمیم واشنگتن مبنی بر تمدید مجدد تحریم‌ها علیه کاراکاس، دولت آمریکا را متهم کرد که به تعهدهای مربوط به لغو «همه تحریم‌های جنایتکارانه» اعمال شده علیه این کشور حوزه کارائیب عمل نکرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • دولت نتانیاهو در حال سقوط است/ نیروهای حماس به مقاومت خود ادامه دهند
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • وینگر پرتغالی تراکتور: می‌توانستیم استقلال را شکست دهیم
  • آلوس: می‌توانستیم استقلال را ببریم
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • ظریف: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است اما امروز چیزی به نام قدرت هژمون نداریم / اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد + فیلم
  • ظریف: تصور نکنیم اگر FATF را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد