Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@06:47:41 GMT

تراژدی خاکستر شدن مراتع و جنگل‌های گچساران+فیلم

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۵۸۵۴۸

تراژدی خاکستر شدن مراتع و جنگل‌های گچساران+فیلم

کار مهار و کنترل این آتش سوزی که دریک منطقه کوهستانی، سخت گذر و صخره ای قرار دارد با کُندی پیش می رود و با وجود تلاش نیروهای مردمی و بسیج بیش از ده ها هکتار از مراتع و جنگل های ارتفاعات کوه پهن گچساران همچنان در حال سوختن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس، آتش‌سوزی گسترده مراتع و جنگل های کوه پهن گچساران که از عصر سه شنبه آغاز شده همچنان ادامه دارد و پوشش متمرکز گیاهی و جنگلی متراکم این منطقه سرعت و وسعت آتش‌سوزی را بیشتر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلاش‌ها برای مهار آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد و نیروهای بسیج ،منابع طبیعی،محیط زیست و دیگر نهادها و انجمن های دوستداران محیط زیست گچساران در منطقه حضور دارند، اما گرمای هوا،وزش باد شدید و خشک بودن پوشش گیاهی متراکم در کوه پهن کار مهارآتش سوزی را با سختی روبرو کرده است.

درختان بلوط،بن،کلخنک و بادام از مهمترین پوشش گیاهی "کوه پهن" به شمار می روند که با توجه به موقعیت جغرافیای و پوشش گیاهی و جنگلی این کوه و اتصال آن به پوشش متراکم دیگر مناطق از جمله "کوه دیل" این احتمال وجود دارد که اگر آتش‌سوزی هر چه زودتر مهار نشود؛ گستره آتش‌سوزی به این مناطق نیز سرایت کرده و نیز فاجعه‌بار شود.

این در حالی است که از اردیبهشت ماه امسال تاکنون بالغ بر 28 مورد آتش سوزی گسترده درعرصه‌های جنگلی و مرتعی دیار بام نفت ایران به ثبت رسیده که در نتیجه آن بیش از479 هکتار جنگل و مرتع طعمه حریق شده است ، این آتش سوزی ها بیشتر در مناطق پلاک انبار شاهی، پشه کان ، نارک، خنگ بنار ، کوه گهر، ماهور باشت، آبریگون و کوه پهن رخ داده است.

هرچند۹۰ درصد از آتش سوزی های امسال در این شهرستان عمدی بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد افزایش داشته است و در سال گذشته ۳۰۰ هکتار از جنگل و مراتع این شهرستان در قالب ۱۸ فقره آتش سوزی طعمه حریق شد.

بنابراین بیش از ۴۳۵ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی در گچساران وجود دارد که از این میزان ۳۲۰ هزار هکتار مرتع و بیش از ۱۱۵ هزار هکتار جنگل است ودرختان بلوط، بادام، بن،کلخنگ و کیکم مهم‌ترین پوشش گیاهی جنگل‌های این شهرستان به شمار می روند.

 

انتهای پیام/

مرورگر شما از نمایش ویدیو پشتیبانی نمیکند. بسی دانلود

منبع: دانا

کلیدواژه: پوشش گیاهی آتش سوزی کوه پهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۸۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آن چه این نامردمان با جان انسان می کنند! | ببینید

دریافت 8 MB

همشهری آنلاین: بمباران غزه و کشتار شهروندان فلسطینی بی گناه در جنگ غزه یکی از تراژدی‌های تاسف تاریخ بشریت است.

تراژدی و جنایت ضدانسانی که حتی در میان حیوانات نیز این جنایات در این ابعاد دیده نمی شود. این تصاویر صحنه دردناک خداحافظی پدر و مادر فلسطینی با نوزاد چند ماهه را نشان می‌دهد.

کد خبر 848133 برچسب‌ها خبر مهم اسرائیل فلسطین

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آن چه این نامردمان با جان انسان می کنند! | ببینید
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • بازنگری تعاریف درجه بندی مراتع
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود