Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصلاح هندسی میدان جهموری اسلامی از سال ها پیش در دستور کار بوده و در هر دوره ای عده ای برای این میدان نقشه ها کشیده و هر کدام به کمدهای بایگانی شهرداری کرج منتقل شده است.

خبرگزاری شبستان - البرز: موضوع احداث زیر گذر شمالی جنوبی جمهوری اسلامی چند هفته ای است که فضای رسانه ای البرز را از آن خود کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروژه ای که تنها حامیانش شهردار و مجموعه تحت مدیریت اش است که در صورت مخالفت هر یک از مدیران شهرداری با اجرای آن با پرخاش های تند شهردار مواجه می شوند. ادعای این مطلب در گفته های اخیر اعضاء شورای شهر و مخالفت آنان با این طرح است. 

 

آنگونه که از اظهار نظرهای مدیران شهرداری مشخص است، اصلاح هندسی میدان جهموری اسلامی از سال ها پیش در دستور کار بوده و در هر دوره ای عده ای برای این میدان نقشه ها کشیده و هر کدام به کمدهای بایگانی شهرداری کرج منتقل شده است.

 

« پرگو معاون» از مهندسان شهرسازی فعلی و قبلی شهرداری کرج در خصوص این پروژه می گوید: از سال 91 به بعد اصلاح هندسی میدان جمهوری اسلامی در دستور کار شهرداری کرج بوده است اما تا این زمان نه اصراری به اجرای آن بود و نه کسی مایل بود که این میدان اصلاح هندسی شود.

 

شورای دوم احداث ساختمان شهرداری در ضلع شمال شرقی میدان را در دستور کار قرار داد، اما مخالفت ها اجازه نداد تا ساختمانی که مجید سریزدی و تیم شهرسازی آن که اکنون معاون شهرسازی شهرداری کرج یکی از مدیران آن بوده و شهردار کنونی نیز در دوره وی مسئولیت هایی را داشته است.

 

شورای هفت ساله سوم هم به دنبال تهاتر اراضی شمال شرقی و جنوب غربی میدان جمهوری و واگذاری آن به شرکت سابیر به جای طلب خود بود که آنهم به سرانجام نرسید.

 

شورای چهارم اما با دستانی پر تر به میدان آمد و تلاش کرد تا به تعبیر خود با بارگذاری مناسبی که بر روی چند قطعه زمین بزرگ کرج داشته اند آن را به جای طلب شرکت سابیر به عنوان پیمانکار اصلی پروژه قطار شهری به گروه سرمایه گذاری غدیر و سازمان بیمه تامین اجتماعی واگذار نمایند که آنهم سرانجام مناسبی پیدا نکرد.

 

در این شورا پیشنهاد ساخت پل طبیعت نیز در این میدان ارائه شد که « سعید فیروزگاه» که ریاست کمیسیون عمران شورای چهارم را بر عهده داشت به دنبال آن بود، که آن هم با پایان یافتن مهلت شورای چهارم و تشکیل شورای پنجم به کمد بایگانی طرح های شهرداری کرج سپرده شد.

 

شورای پنجم اما با نگاهی متفاوت تر وارد میدان شد. اعضای این شورا در ابتدای فعالیت خود، احداث هر گونه تقاطع غیر همسطح در شهر کرج را ممنوع دانسته و تلاش داشتند که هیچگونه تقاطع غیر همسطحی در شهر کرج احداث نشود.

 

مخالفت برخی از مخالفین کنونی احداث زیرگذر جمهوری اسلامی اما تا پایان سال سوم شوراها ادامه یافت و اجازه ندادند تا پروژه تقاطع غیر همسطح جدیدی در شهر کرج کلنگ زنی و یا احداث شود، اما به یکباره لایحه احداث چند تقاطع غیر همسطح به شورای شهر کرج ارائه می شود. تقاطع غیر همسطح چهارراه گلزار به شهید شمس، تقاطع غیر همسطح سربازان گمنام و سه باندی رجایی شهر(بلوار آزادی)، تقاطع غیر همسطح میدان جمهوری بلوار ماهان، تقاطع غیر همسطح میدان دانشگاه بلوار موذن.

 

«رحیم خستو » در گفت و گویی آورده است: موضوع تقاطع های غیر همسطح در شهر کرج در لایحه ای در تاریخ 1/8/98 به شورای اسلامی شهر کرج اعلام می شود.

 

نائب رئیس شورای اسلامی شهر کرج می گوید: این لایحه به کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج ارسال می گردد و در نهایت مصوبه کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج در تاریخ اول بهمن ماه سال گذشته که جلسه 175 شورای اسلامی شهر کرج برگزار می گردد ارسال می شود.

 

نایب رییس شورای اسلامی شهر کرج در ادامه به نحوه بررسی این مصوبه اشاره کرده و می گوید: مصوبه کمیسیون حذف اعتبار گلزار به شمس بوده که مورد موافقت اعضا قرار گرفته و اعتبار آن به پروژه ماهان بلوار آزادی ( سه باندی رجایی شهر) اضافه می شود.

 

امابه یکباره پروژه در 12 شهریور ماه بدون اطلاع اعضای شورای شهر آغز به کار می کند. سارا دشتگرد عضو شورای اسلامی شهر کرج در این خصوص می گوید: اساسا با اجرای پروژه های تقاطع غیر همسطح در شهر مخالفم و مخالفت خود را نیز در مقاطع مختلف اعلام نموده ام.

 

به گفته وی یکی از سیاست های اصلی شورای پنجم عدم اجرای تقاطع های غیر همسطح است. این عضو شورای اسلامی شهر کرج در جلسه مهندسی ارزش این پروژه که توسط شهردار و با حضور بسیاری از ارگان ها و مراکز برگزار شد، می گوید: اساسا با اجرای هر گونه تقاطع غیر همسطح در شهر کرج مخالفم.

 

وی می گوید: زیر گذر شمالی جنوبی جمهوری اسلامی مشکلات فنی بسیاری دارد که متاسفانه نه مشاور و نه معاونت فنی عمرانی شهرداری در این خصوص پاسخگو نیستند.

 

رحیم خستو نایب رییس شورا نیز اعتقاد دارد که شهرداری در اجرای این پروژه تناقض های بسیاری را دارد.

 

او می گوید: در جلسه مورخه اول آبان سال ۹۸که معاونت عمرانی شهرداری کرج نیز حضور داشته در خصوص زیر گذر شمالی جنوبی جمهوری اسلامی اعلام می شود که امکان احداث شمالی جنوبی زیر گذر جمهوری اسلامی وجود ندارد چرا که شیب زیاد این پروژه اجازه چنین فعالیتی را نمی دهد.

 

«دوقی» استاد دانشگاه و عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان البرز نیز از ایرادات فنی وارد بر این پروژه سخن می گوید و اظهار می دارد: به گفته مشاور پروزه شیب ورودی به زیر گذر جمهوری اسلامی از شمال 9/6 درجه است که این شیب برای چنین پروژه ای زیاد بوده و خطر آفرین است.

 

او می گوید: هم اکنون پل شهدای روحانی در هنگام ورود به میدان جمهوری به دلیل شیب زیاد با خطرات بسیاری مواجه است حال فرض کنید با چنین شیبی وارد شیب جدید خواهید شد که بیشتر از شیب کنونی پل شهدای روحانی است.

 

به گفته مسئولین پروژه به فاصله 100 متر از انتهای پل شهداری روحانی، دهانه ورود به زیر گذر شمالی جنوبی جمهوری اسلامی آغاز و با شیب 9/6 درجه وارد زیر گذر شده و در نهایت با شیب 4 درجه از زیرگذر خارج می شود.

 

در ماده 8 ضوابط و مقررات گذربندی طرح تفضیلی اعلام می گردد که فاصله بین دو تقاطع غیر همسطح در معابر شریانی درجه 2 می بایست بین 300 تا 500 متر که به گفته بسیاری از کارشناسان فاصله بین دو تقاطع شهدای روحانی و زیر گذر در حال احداث جمهوری اسلامی کمتر از 100 متر است.

 

سارا دشتگرد در این خصوص می گوید: متاسفانه شهرداری با ضوابط طرح تفضیلی دوگانه برخورد می کند. آنجا که می بایست لزوم احداث شمالی جنوبی زیر گذر جمهوری اسلامی را متذکر شود از الزام طرح تفضیلی در احداث این زیر گذر می گوید و آنجا که این ضوابط اجازه ساخت دو زیر گذر در فاصله یک صد متر را نمی دهد توجهی به الزامات و قوانین طرح تفضیلی ندارد.

 

احد رسولی رییس کمیسیون شهرسازی، معماری و بافت های فرسوده شهرداری کرج نیز به این موضوع اشاره کرده و می گوید: متاسفانه شهرداری به الزامات فنی این پروژه توجه کمی داشته اند که این عدم توجه در آینده مشکلات جدی ای و خطر آفرینی را برای شهر کرج ایجاد خواهد کرد.

 

« عسگر نصیری» معاون فنی و عمرانی شهرداری کرج اما اجرای این پروژه را به مصوبه شورا احاله می دهد او می گوید: عده ای می گویند من مخالف این پروژه ام اما من لایحه ای را به شورای شهر ارسال کردم که شورا آن را مصوب کرده است.

 

بر اساس گفته های خستو نایب رییس شورای اسلامی شهرکرج لایحه مورد تصویب قرار گرفته لایحه شرق به غرب ماهان بوده است نه شمالی جنوبی جمهوری اسلامی.

 

نصیری اما همچنان بر مخالفت تلویحی خود باقی است و می گوید: در حال حاضر معتقدم اگر با همین شرایط زیر گذر شمالی جنوبی جمهوری اسلامی هم احداث شود ترافیک به میدان دانشگاه منتقل شده و میدان دانشگاه گره ترافیکی جدیدی خواهد شد.

 

 

پایان پیام/301

منبع: شبستان

کلیدواژه: پروژه میدان جمهوری کرج میدان جمهوری کرج شهرداری کرج شورای اسلامی شهر کرج تقاطع غیر همسطح گذر جمهوری اسلامی اصلاح هندسی میدان غیر همسطح در شهر میدان جمهوری دستور کار شهرداری کرج طرح تفضیلی شهر کرج شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۹۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف رینگ شهری یزد بعد از ۲۵ سال

عزیزالله سیفی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد رینگ‌شهری در دست اقدام قرار گرفت و به دلیل مشکلات عظیمی همچون جابجایی تأسیسات در هیچ دوره‌ای ورود نکرده یا نیمه کاره و محدود انجام شده بود اما این اقدام بزرگ در این دوره انجام شد.

وی اضافه کرد: گره‌های چند دهه شهر که تا پیش از این حل نشده بود در این دوره باز شد و بسیاری از اقداماتی که سال‌ها مورد درخواست و مطالبه مردمی بود در این شورا تصمیم گیری و اجرایی شد.

رئیس شورای شهر یزد افزود: معضلاتی همچون تکمیل نبودن رینگ شهری، مشکلات آبگرفتگی معابر و پروژه‌های ترافیکی نیمه تمام در شهر یزد سال‌ها بلاتکلیف رها شده بود که در این دوره از شورای اسلامی شهر یزد به نتیجه رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: بلوار آیت الله ابوترابی بعد از ۲۰ سال آزاد شد و در حال انجام است همچنین میادین معلم، امام حسین (ع)، اطلسی، امام علی (ع)، شهدای یعقوبی و زیرگذرهای جنب خطوط ریلی و برخی دیگر از نقاط شهر اصلاح هندسی و یا میدان به چهار راه تبدیل شد و بلوار دانش پایه به بلوار استقلال نیز بعد از ۱۸ سال بلاتکلیفی در دست اجرا قرار گرفت و پیشرفت ۷۰ درصدی دارد.

سیفی ادامه داد: هزینه‌های جاری در این دوره کاهش یافت و افزایش سهم بودجه هزینه‌های عمرانی از ویژگی‌های بودجه بندی سال جدید این شورا است همچنین از کل بودجه ۲۸ درصد به هزینه‌های جاری و ۷۲ درصد جهت اقدامات عمرانی اختصاص یافته است.

وی افزود: افزون بر هفت هزار میلیارد ریال هزینه آزادسازی معابری همچون بلوار پیامبر اعظم (ص) و بلوار امام محمد باقر (ع) و خیابان‌های عریض و طویلی که در مناطق مختلف شهر است شد همچنین تکمیل رینگ دوم شهری در نظر گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: در بودجه امسال اعتبار مناسبی برای جداسازی آب شرب از فضای سبز همچنین زیر ساخت‌های آسفالت معابر شهر پیش بینی شد؛ همچنین در منطقه یک شهرداری نیز بوستان زنبق واقع در بلوار جمهوری با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

سیفی ادامه داد: بهره برداری از خانه مشاغل سنتی یزد، گرمخانه موقت خانه کودکان کار، رونمایی از ماشین آلات و تجهیزات خدمات شهری و مدیریت بحران، اختصاص ۲ هزار میلیارد جهت آسفالت معابر همچنین آسفالت بیش از ۸۵۰ متر مربع از سطح شهر، احداث پروژه زیرگذر صاحب الزمان (عج) در راستای تکمیل رینگ شهری برخی از اقدامات انجام شده است.

وی افزود: اجرای پروژه عظیم بلوار شهیدان پارسائیان تا ایرج افشار که اجرای این پروژه بار ترافیکی آزادشهر، خیرآباد، میدان امام علی (ع) و صفائیه را کاهش می‌دهد، اصلاح هندسی تقاطع غیر همسطح میدان جانباز میدان اطلسی، اصلاح هندسی تقاطع غیر همسطح میدان امام حسین (ع)، میدان معلم، تکمیل کتابخانه مرکزی یزد، تکمیل پارک‌های کوهستان و بزرگ شهر، احداث و مرمت سیل بندهای شماره چهار، سیل بند شهیدان یاوری، سیل بند شهید رشیدی، اجرای طرح مسیل شهر یزد، رودخانه مرکزی، آماده سازی و احداث شهرک مشاغل، حفر چاه‌های جذبی و هدایت آب‌های سطحی، ساماندهی و تکمیل قبرستان جوی هر هر واحداث مخازن ذخیره آب بخشی دیگر از اقدامات انجام شده در ششمین دوره شورای اسلامی شهر یزد است.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: همه این اقدامات در حالی است که تبصره سه قبوض آب که در دوره‌های قبلی شورا گرفته می‌شد، حذف شد و از محل اعتبارات شورا و شهرداری هزینه‌ها تأمین شد، همچنین عوارض کسر فضا از بندهای جرایم کمیسیون ماده صد با توجه به شرایط اقتصادی مردم با مصوبه و پیگیری‌های شورای ششم شهر یزد از بندهای جرایم حذف شد.

سیفی ادامه داد: بعد از وقوع سیل در سال ۱۴۰۱ که همزمان با اولین سال شروع فعالیت شورای ششم بود نیز مصوب شد پروانه رایگان برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری آسیب دیده از سیل صادر شود همچنین تشکیل کمیسیون ویژه ماده صد برای تبدیل آرا تخریب ساختمان به جریمه برای اولین بار در یزد با تصمیم شورای ششم آغاز شد.

وی افزود: مصوبه شورای ششم در حمایت از قانون خانواده و جوانی جمعیت و فرزندآوری که این بسته شامل تخفیف عوارض ساختمانی است و افرادی که فرزند سوم آنها در سال ۱۴۰۱ و یا ۱۴۰۲ متولد شده از ۷۰ درصد و برای تولد فرزند چهارم و یا بیشتر از ابتدای سال ۱۴۰۱ برای ۴۰۰ متر مربع زیر بنای غیر آپارتمانی به میزان ۱۰۰ درصد از پرداخت عوارض ساختمانی معاف شدند.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: تعداد قابل توجهی از ماشین آلات و تجهیزات برای دستگاه‌های خدماتی از جمله آتش نشانی، مدیریت بحران، شهرداری و مناطق ۵ گانه خریداری شد. همچنین در راستای نوسازی ناوگان شهری تعداد زیادی تاکسی شهری، چندین دستگاه اتوبوس و ۹۵ دستگاه ون در طول یک سال و نیم از فعالیت شورای ششم خریداری شد.

کد خبر 6090360

دیگر خبرها

  • حل گره‌های ترافیکی شهرکرد، دغدغه شورای ششم است
  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است
  • مخالفت مجلسی‌ها با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان به ۳۳۰ نفر
  • تعیین تکلیف رینگ شهری یزد بعد از ۲۵ سال
  • مخالفت مجلس با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان
  • مخالفت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح جداول حوزه های انتخابیه
  • فاز دوم خط ۲ مترو ؛ چهارمین بازدید شبانه مدیریت شهری شیراز
  • باز شدن گره‌های چند دهه شهر یزد در شورای ششم
  • جزئیات اتوبان 5 هزار میلیاردی برای باز کردن گره ترافیک تهران
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند