Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامحسین رحیمی شعرباف روز جمعه در نشست تخصص با اساتید و هیات ‌رییسه دانشگاه صنعتی قوچان افزود: ایران از نظر کمیت و کیفیت مقالات در رتبه ۱۵ دنیا قرار دارد. 
وی ادامه داد: در برخی حوزه‌ها همچون علوم نانو در رتبه پنجم قرار داریم اما اهمیت موضوع در استفاده از دانش در توسعه فناوری است که در سال‌های اخیر با توسعه پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد علم و فناوری، واحدهای فناورانه مراکز نوآوری و ارتباط به وجود آمده بین آن‌ها با جامعه و صنعت، شبکه ملی توسعه فناوری مبتنی بر دانش نهادهای علمی در حال شکل‌گیری است و در سال‌های آتی توفیقاتی را که در تولید مقاله به دست آورده‌ایم در توسعه فناوری نیز شاهد خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون وزیر علوم بابیان اینکه برخی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی همچون دانشگاه آزاد، پیام نور، علمی و کاربردی به تقاضای اجتماعی پاسخ می‌دهند و هیچ محدودیتی در پذیرش دانشجو ندارند گفت: دسته دیگر دانشگاه‌ها نقش‌پذیری در توسعه علم و فناوری کشور و مشارکت در تولید علم جهانی دارند که به آن‌ها هر تعداد دانشجو و هر تعداد رشته داده نمی‌شود زیرا مأموریت آن‌ها ساماندهی آموزش عالی است و دانشگاه صنعتی قوچان از این دسته دانشگاه‌هاست. 
وی افزود: دانشگاه‌های دولتی که وابسته به وزارت علوم هستند باید نقش مهمی در توسعه علمی ملی، مشارکت در سطح توسعه فناوری و مشارکت خوبی در مقیاس بین‌المللی داشته باشند.
رحیمی شعرباف با بیان اینکه دانشگاه صنعتی قوچان با دارا بودن رشته‌های فنی امکان ارتباط با صنایع را در سطح وسیعی دارد ادامه داد: وجود صنایع فراوان بین قوچان و مشهد یکی دیگر از نقاط مثبتی است که این دانشگاه می‌تواند با برقراری ارتباطی قوی و مستمر با آنها در جهت رفع نیازهای آن‌ها به‌موازات دانشگاه‌های دیگر استان بکوشد. 

مدیریت شهری در قوچان نسبت به توسعه دانشگاه صنعتی بی‌تفاوت است

وی با بیان اینکه در این سفر احساس کردم مدیریت شهری قوچان نسبت به توسعه این دانشگاه بی‌تفاوت است گفت: مدیریت شهری باید در این زمینه اهتمام بیشتر داشته باشد، عمده مراکز رشد دانشگاه‌ها با کمک پارک جامع استان پدید آمده‌اند و مدیریت شهری از جمله نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، امام‌ جمعه و شهردار اهتمام بسیار برای دانشگاه‌ها داشته‌اند و همه موارد فقط امور مالی نیست بلکه مسوولین با تسهیل در امور، تشویق و ایجاد انگیزه می‌توانند به پیشرفت دانشگاه کمک کنند.

معاون وزیر علوم افزود: دانشگاه مهم‌ترین محل هسته‌های فناور و تربیت نیروی کار است و مراکز رشد در همین زمینه فعالیت دارند، وجود یک مرکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی قوچان در حدی نیست که بتواند پاسخگوی منطقه باشد. 
وی ادامه داد: از رییس دانشگاه خواسته ‌شده جلسه‌ای با مدیریت شهری برگزار نماید زیرا می‌توانند در قضاوت ما در وزارت علوم برای آینده این دانشگاه مؤثر باشند. 
رحیمی شعرباف گفت: دانشگاه صنعتی قوچان ازنظر زیرساخت‌ها در حدی که باید و در شأن یک دانشگاه توسعه پیدا نکرده و به رغم درخشش خوب در زمینه مقالات بین‌المللی با بالاترین کیفیت، تجهیزات متناسب با نیازهایی را که رشته‌های فنی دارند تأمین نکرده است.

وی افزود: بخشی از تجهیزات توسط وزارت علوم تأمین‌شده و بخشی از طریق درآمدها حاصل می‌شود اما بخشی دیگر باید به‌ صورت مشارکتی با صنایع تأمین شود تا صنایع حس کنند دانشگاه‌ها می‌توانند برخی از نیازهای آن‌ها را نیز تأمین نمایند. 

معاون وزیر علوم ادامه داد: در حال حاضر در تعدادی از دانشگاه‌های کشور واحد تحقیق و توسعه تأسیس ‌شده که برای صنعت و دانشگاه مفید خواهد بود، چون دانشگاه در آن زمینه مجهز خواهد شد که دانشجویان دوره کارورزی را در همان واحد تحقیق و توسعه بگذرانند و از طرفی صنعت برای ایجاد واحد تحقیق هزینه بسیار نمی‌کند. 
وی گفت: اگر برای یک پایان‌نامه یا رساله بعد از دفاع مشخص شود جعلی، کپی یا اقتباسی است ابتدا باید استاد راهنما پاسخ‌گو بوده و با او برخورد جدی صورت پذیرد، بعد هیات‌داوران، مدیریت دانشکده تا رییس دانشگاه باید پاسخگوی این خطا شوند.
رحیمی شعرباف افزود: شورایی زیرنظر وزیر علوم برای برخوردهای احتمالی در این زمینه تشکیل‌ شده تا علاوه بر بررسی پرونده‌ها، نوع برخورد در دانشگاه‌ها را نیز ارزیابی نماید.   
شهرستان ۱۸۰ هزار نفری قوچان دارای ۱۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی است. این شهرستان در ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری قوچان غلامحسین رحیمی شعرباف وزارت علوم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری قوچان وزارت علوم وزارت علوم تحقیقات و فناوری قوچان وزارت علوم اخبار کنکور دانشگاه صنعتی قوچان رحیمی شعرباف توسعه فناوری مدیریت شهری وزارت علوم دانشگاه ها وزیر علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۹۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بر حمایت از شرکت‌های فناور این شهرک در حوزه مواد و ساخت تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، مصطفی میلانی با اشاره به ظرفیت بالای اصفهان در زمینه مواد و ساخت، نقش ستادهای معاونت علمی به‌ویژه ستاد مواد را حمایت از فناوری‌های اولویت‌دار کشور عنوان کرد و افزود: تجاری‌سازی، تأمین مالی، ارتباط سازی بین شرکت‌ها با ارگان‌های دولتی و اطلاع‌رسانی دستاوردهای فناوری از جمله اقدامات ستاد در جهت توسعه فناوری‌های حوزه مواد و ساخت است.

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به برگزاری نشست‌های نخبگانی و استفاده از ظرفیت‌ها و پیشنهادهای فعالان این حوزه اشاره و خاطرنشان کرد: ستاد مواد آمادگی دارد تا با برگزاری جلسات و رویدادهای تخصصی، در راستای رفع مشکلات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گام بردارد.

تأکید بر اهمیت شیرین‌سازی آب و توسعه سرامیک‌های پیشرفته

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته، شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی، توسعه سرامیک‌های پیشرفته، تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی و جلوگیری از خام‌فروشی را از جمله اولویت‌های ستاد برشمرد.

میلانی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، فناوری‌های شیرین‌سازی آب از اهمیت بالایی برخوردار هستند و ستاد مواد آماده است تا از طرح‌های فناورانه در این زمینه حمایت کند.

همچنین وی بر آمادگی ستاد برای تسهیل فرآیند تأمین مالی، ضمانت قراردادها و پذیرش ریسک فناوری‌های نوین تأکید کرد و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان شهرک برای توسعه فناوری‌های مواد و ساخت را خواستار شد.

اصفهان، قطب توسعه فناوری‌های مواد و ساخت کشور

وی در ادامه با اشاره به حضور شرکت‌ها و مراکز فناور متعدد در اصفهان، گفت: استان اصفهان به لحاظ زیرساخت‌های صنعتی و تحقیقاتی و ظرفیت نیروی انسانی متخصص، یکی از قطب‌های اصلی کشور در حوزه فناوری‌های مواد و ساخت محسوب می‌شود.

میلانی افزود: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان یکی از موفق‌ترین مراکز رشد و پارک‌های فناوری کشور، نقش مهمی در توسعه فناوری‌های پیشرفته مواد و ساخت ایفا می‌کند و ستاد مواد آمادگی دارد تا با حمایت از شرکت‌های مستقر در این شهرک، زمینه تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه آنها را فراهم آورد.

لزوم توجه به مدیریت پسماندها و پساب‌های صنعتی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته با تأکید بر اهمیت مدیریت پسماندها و پساب‌های صنعتی، گفت: با توجه به تعدد صنایع مادر همچون فولاد، پتروشیمی و نیروگاه‌ها در اصفهان، لازم است تا فناوری‌های مربوط به مدیریت، تصفیه و بازیافت پسماندها و پساب‌های صنعتی در اولویت قرار گیرد.

به گفته وی، ستاد مواد علاوه بر حمایت‌های مالی، آماده است تا با برقراری ارتباط میان شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع، زمینه تجاری‌سازی و اجرای طرح‌های فناورانه در حوزه مدیریت پسماند را تسهیل کند.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، میلانی در پایان بر لزوم تقویت زیست‌بوم نوآوری و فناوری در استان اصفهان تأکید کرد و مشارکت همه دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی را در این زمینه خواستار شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزیر علوم : موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • وزیر علوم: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • وزیر علوم از دلیل اخراج استادان دانشگاه پرده برداشت
  • رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد
  • جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند
  • برخی جو سازی‌ها در زمینه اخراج استادان صحت ندارد
  • ایران رتبه ۱۷ هوش مصنوعی را در جهان دارد