Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@18:52:21 GMT

اولین شرط مسلمان تمام عیار صبر و حوصله است

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۶۱۲۱۲

اولین شرط مسلمان تمام عیار صبر و حوصله است

امام جمعه کرمان با اشاره به اینکه پیامبر فرمودند سه خصوصیت اگر در کسی نباشد از ما نیست و در خط خدای متعال حرکت نمی کند؛ گفت: اولین شرط مسلمان تمام عیار و کسی که می خواهد در خط نبوت و امامت حرکت کند؛ صبر و حوصله ای است که با آن جهل جاهلان را خنثی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، جمعه شب(25 مهر) با اشاره به مناسبت های حزن انگیز ایام پایانی ماه صفر؛ این مناسبت ها را تداعی گربخش قابل توجهی از تاریخ اسلام در ذهن ها و فکرها دانست و گفت: {تلاقی این سه مناسبت} کار را بر هر گوینده و سخنوری برای ادای حق مطلب سخت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان نکته مهم در این مناسبت ها را توجه به خانواده اهل بیت دانست و افزود: به اندازه توان دل را متوجه این مصیبت ها کردن و به اندازه خویش بهره گیری و رساندن مراتب ارادت را به این خاندان، کار بیشتری از ما ساخته نیست.

 

 

وی ادامه داد: وقتی حرف از پیامبر عظیم الشأن اسلام به میان می آید و به دنبال آن ائمه اطهار علیهم السلام باید به آنچه اسلام را بوجود آورد و فرهنگ و منشی که اسلام و به دنبال آن پیامبر و ائمه مدیریت کردند، توجه کنیم.

 

 

امام جمعه کرمان اولین مسئله مهم را فضایی دانست که اسلام در آن پا به عرصه گذاشت و در این باره توضیح داد: در آن زمان، سه دیدگاه عمده دنیا را تحت سیطره خود قرار داده بود؛ یهودیت تحریف شده، مسیحیت تحریف شده و بت پرستی؛ اگر ادیان دیگری هم بود یا ساخته و پرداخته ذهن بشر و یا دینِ آسمانیِ به شدت تحریف شده بود که عالمگیر نبودند.

 

 

 

وی پس از تبیین اجمالی فضای اعتقادی قبل از اسلام؛ به ترسیم فضای اجتماعی آن دوران پرداخت و تصریح کرد: اسلام، خود را در جامعه ای نشان داد که قبیله ای بود، حجاز آن روز؛ اولین مشخصه قبیله رییس آن بود که حاکم و فرمانراوی مطلق قبیله بود و همه غنیمت هایی که قبیله در جنگ ها به دست می آورد یک چهارم آن را به او می دادند و دو مأموریت اصلی او مهمانداری قبلیه و در اختیار داشتن قبیله بود.

 

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی رکن دوم قبیله را شاعر آن قبیله که از همه شاعران توانمندتر بود عنوان و بیان کرد: همه حرکت فرهنگی قبیله دست او بود که با چند بیت می توانست قبیله را وارد جنگ تمام عیار کند و یا از آن خارج؛ رکن دیگر دلاوران و قهرمانان قبیله بود که در جنگ ها و قتل و ها و غارت ها از همه پیشتازتر بودند و جنگ ها صرفاً بر مبنای هوی ها و هوس ها و بزرگ کردن نام قبیله اتفاق می افتاد؛ درآمد قبیله نکته دیگری است که اقتصاد قبائل مبتنی بر کسی بود که بهتر غارت می کند.

 

 

 

وی افزود: اسلام در فضایی که به لحاظ اعتقادی و اجتماعی چنین بود و یهود، مسیحیت و مسیحیت، یهود را و هر دو بت پرستی را و بت پرستی آن دو تخطئه می کرد، پا به عرصه وجود گذاشت و اخلاق و معنویت و حق طلبی و عدالت خواهی و انسانیت را و رحم و عطوفت و مردانگی و تببین در راستای عدالت را اسلام و  پیامبر ترویج کرد و هر چه جلوتر می رویم این امر بر عهده امام زمان جامعه اسلامی قرار می گیرد.

 

 

امام جمعه کرمان با اشاره به اینکه هر امام در دوره امامت خود چند مأموریت خاص را همزمان مدیریت می کرد؛ گفت: یکی از مأموریت های امامت آن روز این بود به جامعه اسلامی فهمانده شود حاکمیت، غصب شده و این حاکمان امروز شما بیت المال مسلمین را غصب می کنند و باید برای مردم روشن می کرد اگر می خواهید دیانت و اخلاق و معنویت شما حفظ شود خانواده حقیقی که نماینده حقیقی پیامبر و اسلام ناب است، کیست و باید از چه کسی{در دین خود} سوال کنید و این کار ساده ای نبود.

 

 

وی خاطرنشان کرد: هر امام به طور خاص مأموریت داشت به خوبی برای مردم تببین کند که هر گاه فرصتی پیش آمد و جامعه اسلامی مهیا و به اندازه کافی افراد آگاه در اقصی نقاط آن آماده قیام باشد قطعاً قیامی اتفاق خواهد افتاد.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان اضافه کرد: این همه امامزاده که حتی در سراسر ایران می بییند مُبلغانی هستند که باید این 4 مأموریت را انجام می دادند؛ افرادی آگاه و آزاده و جهادی و شجاع که عمدتاً از خانواده موسی بن جعفر علیهم السلام مأموریت داشتند در حکومت طاغوتی آن روز، این مأموریت را از طرف امام معصوم به جامعه اسلامی انتقال دهند و در روستاها و قصبات پخش می شدند و اکثریت شهید شدند.

 

 

وی در بخش پایانی سخنانش شرحی کوتاه از حدیث نبوی بیان کرد و گفت: پیامبر فرمودند سه خصوصیت اگر در کسی نباشد از ما نیست، در خط خدای متعال حرکت نمی کند و در خط اهل بیت و نبوت هم نیست.

 

 

امام جمعه کرمان با استناد به این حدیث ادامه داد: اولین شرط مسلمان تمام عیار و کسی که می خواهد در خط نبوت و امامت حرکت کند؛ صبر و حوصله ای است که با آن بتواند جهل جاهلان زمان خود را خنثی کند زیرا با زور و شمشیر و جنجال که نمی شود جهل جاهل را خنثی کرد لذا باید هر یک از ما به خویش مراجعه کند و ببیند در حوادث شخصی و اجتماعی چقدر متانت و گذشت و ایثار دارد زیرا شاه کلید رفع اکثر اختلافات صبر و متانت است.

 

 

وی ادامه داد: دوم اخلاق نیکو است که به وسیله آن در میان مردم می خواهی زندگی کنی! حالا ما چقدر به اخلاق ارزش قائل هستیم که حریم و آبرو و شخصیت کسی را با اشاره ای، کلمه ای، کنایه ای و..{حفظ شود} در خوش اخلاقی دینی، پرخاش و نهیب زدن در خانه و محیط کار و صحن عمومی جامعه معنا و مفهوم و جایگاهی ندارد لذا جلوه های اخلاقی پیامبر در تاریخ اسلام زیاد است.

 

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی سومین ویژگی را وررع و تقوایی دانست که نیاز است شخص با آن معصیت خدا را انجام ندهد پس همین اندازه که تقید داریم در روضه و مجلس اهل بیت و دعا و جاهای مختلف حضور داشته باشیم باید آن را عملاً به صحنه بیاوریم{ و الا فایده ندارد} پس باید عملاً در خط اهل بیت حرکت کنیم.

 

 

وی با تأکید بر اینکه محبت نسبت به اهل بیت باید در همه روحیه و رویه ما تأثیر بگذارد؛ خاطرنشان کرد: آنچه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را خیلی بزرگ کرد بخش انسانیت او است که افتخار او نوکری و خادمی امام رضا بود.

 

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: امام جمعه کرمان پیامبر اکرم ص اسلام امام جمعه کرمان جامعه اسلامی تمام عیار اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۱۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مورایس مسلمان شد

سرمربی پرتغالی تیم فوتبال سپاهان اصفهان بعد ازپیروزی مقابل آبی پوشان جنوب در جام حذفی اعلام کرد مسلمان شده است.

به گزارش مشرق، ژوزه مورایس سرمربی تیم سپاهان اصفهان در دومین فصل حضورش در این باشگاه به دین اسلام مشرف شد. مورایس این موضوع را امشب بعد از پیروزی در جام حذفی مقابل تیم آبی پوشان جنوب اعلام کرد.

مربی پرتغالی از دوستان نزدیک مورینیو مربی مشهور پرتغالی و کریس رونالدو فوق ستاره فوتبال جهان است او در باشگاه هایی بزرگی چون پورتو، بنفیکای پرتغال، اینترمیلان ایتالیا، رئال مادرید اسپانیا ، الهلال عربستان، چونبوک موتورز ژاپن مربیگری کرده است.

ایشان زمانی که در اروپا زندگی می‌کرده است، در یک تصادف به کما می‌رود و پس از بهبودی ... شرایط معنوی ایشان تغییر می‌کند و نوع نگاه به زندگی یا جهان متفاوتی پیدا می‌کند.

او به لحاظ اخلاقی، فردی اخلاق مدار و دارای ویژگی‌های انسانی زیادی است و روش مدیریتی ایشان نیز بر همین مبنا استوار است و بیشتر اوقات سعی می‌کند به جای روش‌های خشن مدیریتی، از روش‌های توضیح و تفهیم دوستانه استفاده کند و بیشتر به رشد فکری و پرورشی افراد تحت مدیریت خود فکر می‌کند که البته بعضی اوقات به علت به کار نبردن روش‌های تند مدیریتی، مورد انتقاد واقع می‌شود.

در کنفرانس‌های مطبوعاتی که مورایس حضور دارد، می‌توانید این موارد را به خوبی مشاهده کنید.

در یک مقطع از زمان ایشان به مسئولان باشگاه سپاهان مراجعه کرد و گفت من می‌خواهم مسلمان شوم و باید چکار کنم؟

ذکر این نکته مهم است که اگر به خاطر ازدواج با یک خانواده مسلمان این انتخاب را داشته و یا با بررسی و انتخاب به این مهم رسیده باشد، در هر صورت رویداد مهم و نیکویی است و ما هیچ اصراری بر نقد و تایید هیچکدام از این دو روش نداریم.

در ابتدای امر عرف، شرع و قانون در ایران و دین اسلام برای ایشان توضیح داده شد و بلافاصله مقدمات شرعی تشرف ایشان به اسلام فراهم گردید و به لطف خدا ایشان در محضر یکی از علما شهادتین را به زبان جاری ساخت و شرعا مشرف به دین اسلام شد و شیعه گردید.

بلافاصله یک وکیل حاذق برای انجام امور قانونی تشرف ایشان به اسلام به کار گمارده شد و ایشان طی یک فرآیند چند ماهه این اقدامات را انجام داد.

از سوی دیگر ازدواج ایشان با همسرشان شرعا اتفاق افتاده و انجام شده و ظرف چند روز آینده رسما و قانونا انجام می‌شود.

لازم به ذکر است که به موازات این اقدامات یک مشاور مذهبی متبحر و با آشنایی کامل به زبان انگلیسی در کنار ایشان فرآیند آشنایی و آموزش مبانی اعتقادی و نیز پاسخگویی به سوالات ایشان را برعهده دارد. بدیهی است که برای رعایت تمام احکام شرعی، برای کسانی که به دین اسلام مشرف می شوند، باید اصل استدراج را مدنظر قرار داد و به تدریج موارد لازم را منتقل نمود.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • آماده باش تمام عیار حماس برای نبرد با اسرائیل در رفح
  • آخرین وضعیت بازار طلا و سکه؛ طلای ۱۸ عیار گرمی چند؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۸ اردیبهشت ماه
  • مورایس: با افتخار یک مسلمان هستم
  • مورایس: با افتخار یک مسلمان هستم + فیلم
  • مورایس مسلمان شد
  • سرمربی سپاهان مسلمان شد+ فیلم
  • احمدعباسی: ما اینجاییم تا قهرمان شویم / آماده یک مسابقه تمام عیار هستیم
  • دستور لازم برای رفع مشکلات آزاد راه پیامبر اعظم(ص) داده شده است