Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-04@18:54:31 GMT

امام رضا (ع) ایران را به هسته مرکزی تشیع بدل کرد

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۶۱۴۹۶

امام رضا (ع) ایران را به هسته مرکزی تشیع بدل کرد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسماعیل رنجبر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با تسلیت شهادت امام رضا (ع) اظهار کرد: حضور حدود سه‌ساله امام رضا (ع) در ایران تأثیرات شگرفی داشته به‌نحوی‌که ایران را بعد از مدتی بدل به هسته مرکزی شیعه در دنیا معرفی کرد.

وی با اشاره به تأثیرات حضور امام رضا (ع) در ایران گفت: حضور امام رضا (ع) از جهات مختلف اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی و سیاسی بر ایران تأثیر داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در دوره حاکمیت عباسیان شیعیان به‌شدت تحت تعقیب بوده و مورد شکنجه آزار و اذیت قرار می‌گرفتند، افزود: شیعیان در این ایام در سیاهچاله‌ها و زندان‌های مخوف عباسیان شهید می‌شدند نمونه آن برخورد بسیار خشن هارون‌الرشید با امام موسی بن جعفر (ع) است که منجر به زندان و شهادت امام شد.

رنجبر با اشاره به اینکه در زمان به قدرت رسیدن مأمون عباسی بیان معارف اهل‌بیت (ع) جرم بود و او با تظاهر به شیعه‌گری خواستار مشروعیت بخشیدن به حکومت خود و استفاده از ایرانیان بود، تصریح کرد: در آن زمان اعتقادات شیعه در قالب جلسات مناظره و محافل علمی با ادیان و نحله‌های مختلف و ظهور بیش‌ازپیش قدرت علمی و درایت امام رضا (ع) در مواجهات مختلف باعث جلب‌توجه مردم به امام و اعتقادات شیعیان شد و پایه‌های تفکر و اعتقادات شیعیان رواج بیشتری یافت.

وی با بیان اینکه امام رضا علیه‌السلام در مدت حضور خود، مفهوم امامت را بعد از مدت مدیدی عینیت بخشید، افزود: به‌ویژه در ماجرای حضور در نیشابور و بیان حدیث بسیار مهم سلسله الذهب و تبیین جایگاه رفیع امام جامعه در کنار توحید، تأثیرات شگرفی بر جامعه ایرانی داشت.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

منبع: فارس

کلیدواژه: امام رضا ایران شیعه زندان مدرس حوزه و دانشگاه شهادت امام رضا ع امام رضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۱۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوگواری هرمزگانی‌ها درشب شهادت امام جعفر صادق (ع)

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس، شیفتگان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) در مساجد و حسینیه‌های هرمزگان در سوگ پیشوای ششم شیعیان مجالس سوگواری برپا کرده و اشک ماتم ریختند.

امام جعفربن محمد معروف به امام جعفر صادق در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ قمری در مدینه در سن ۶۵ سالگی به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید: عزاداری مردم توکهور و هشتبندی در سالروز شهادت امام علی (ع)

آن امام بزرگوار ۳۵ سال عهده دار امامت شیعیان بود.

ایشان یکی از چهار امام غریب دفن شده در قبرستان بقیع شهر مدینه هستند.

امام صادق علیه السلام عمر پر برکت خویش را در تربیت شاگردان علوم مختلف سپری کردند بگونه‌ای که معارف شیعه‌ی اثنا عشری در زمان ایشان گسترش ویژه‌ای یافت.

دیگر خبرها

  • سوگواری پلدشتی‌ها در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • آیین گرامیداشت مقام پیشوای ششم شیعیان در شیراز برگزار شد
  • نقش امام صادق(ع)در گسترش سیره تربیتی تشیع برای بیداری جهان
  • اصفهانی ها عزادار شهادت امام ششم شیعیان
  • عزاداری در سوگ امام ششم شیعیان در گوشه وکنار استان
  • سوگواری هرمزگانی‌ها درشب شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • شهادت رئیس مکتب تشیع تسلیت باد
  • لرستان در سوگ بنیانگذار مکتب تشیع
  • «مدارا کردن» نخستین سفارش امام صادق(ع) برای شیعیان است
  • «شیعه مدیون قال صادق‌هاست» در تهران اکران شد