Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اقلیم کویری و نیمه خشک بسیاری از نقاط کشور و همچنین بحران منابع آب، ضرورت ترویج و توسعه کشت گلخانه‌ای را بیش از دهه‌های گذشته آشکار کرده که این امر اکنون به همت دولت در مسیر شکوفایی قرار گرفته است.

گلخانه محلی برای کشت و پرورش انواع گل و گیاه است که سقف و دیواره‌های آن جهت محبوس شدن انرژی خورشید و در امان بودن محصولات باغی از سرمای زمستان و آفتاب سوزان تابستان با پوشش‌های شفاف احاطه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


توسعه کشت گلخانه‌ای یکی از اقدامات دولت  حول محور تولید ملی و برون رفت از بحران کم آبی است. دولت از طریق تسریع در صدور پروانه و ارائه تسهیلات مناسب و سایر حمایت‌ها، شرایط مطلوبی را برای گلخانه داران فراهم کرده است.   توسعه کشت گلخانه ای در مناطق کویری خراسان رضوی
کشت گلخانه‌ای به عنوان یکی از محور‌های اقتصاد مقاومتی راهکاری موثر در مدیریت مصرف و مقابله با کم آبی است. در این نوع کشت با کاهش هزینه ها، بهره وری و تولید افزایش می‌یابد و همچنین محصول از خسارت بلایای طبیعی مصون می‌ماند.   توسعه و تولید واحد‌های گلخانه‌ای کشور در عمر هفت ساله دولت، به اندازه بیش از ۳۰ سال گذشته بوده است و هم اینک از سطح ۱۸ هزار هکتار فراتر رفته و توانسته است به درستی در مسیر جهش تولید گام بردارد.   نگاه ویژه دولت به کشاورزی مناطق کویری کشور سبب پرداخت تسهیلات ویژه در این بخش شده است. شهرستان‌های غرب خراسان رضوی نیز به عنوان یکی از مناطق کویری کشور توانسته اند با این حمایت‌های ویژه گام بلندی در مسیر کشاورزی نوین بردارند به گونه‌ای که سطح کشت گلخانه‌ای در سبزوار، داورزن و جوین از ۳۷ هزار مترمربع در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۱۷۰ هزار متر در این سال افزایش یافته است.     کشت گلخانه‌ای زمینه اشتغال روستائیان را فراهم کرده است
مهرداد مبینی یکی از گلخانه‌داران سبزوار در این خصوص گفت: حمایت و مشوق‌های دولت، بخش خصوصی را ترغیب به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بویژه تولید گلخانه‌ای کرده است.

او افزود: با راهنمایی و حمایت مسئولان جهاد کشاورزی سبزوار، علاقه‌مند به سرمایه گذاری درحوزه گلخانه شدم و تصمیم گرفتم به همراه خانواده به کشت گلخانه‌ای بپردازم.   بیشتر بخوانید کشت ۱۲هزار متر مربع خیار گلخانه‌ای در کدکن اختصاص بیش از هزار میلیارد ریال برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری خراسان رضوی ضربان حیات اقتصاد در رگ های کشاورزی خراسان رضوی
این گلخانه دار سبزواری ادامه داد: برای این منظور یک واحد گلخانه‌ای به مساحت سه هزار مترمریع به روش هیدروپونیک و شیوه کشت بدون خاک را احداث کردم که از مزایای این روش کنترل دما، نور، حرارت، رشد و زایش و کنترل آقات است و همچنین به میزان چشمگیری در مصرف منابع آب صرفه جویی می‌شود.

مبینی با اشاره به درآمد مناسب این کسب و کار بیان کرد: کشت گلخانه‌ای زمینه خوبی را برای اشتغال در روستا‌ها فراهم کرده و موجب بازگشت بسیاری از مردم به روستا‌های خود شده است.

او تصریح کرد: کشت گلخانه‌ای سبب برداشت صیفی جات گوناگون در تمامی فصول شده است که این موضوع یکی از راه‌های کنترل قیمت‌های میوه و صیفی جات در میادین تره بار است.

گلخانه دار سبزواری حمایت از این صنعت را بسیار مناسب دانست و تاکید کرد: حمایت‌ها نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده و امیدواریم این حمایت‌ها در بخش کود و سموم شیمیایی کشت گلخانه‌ای نیز انجام شود.   افزایش درآمد ارزی با صادرات محصولات گلخانه‌ای   محصولات گلخانه‌ای با توجه به کیفیت و مرغوبیت، علاوه بر مشتریان داخلی در جوامع بین‌المللی نیز طرفداران بسیار دارد که موجب افزایش تولید و رشد درآمد ارزی برای فعالان این حوزه شده است.

محمد عظیمی نژاد مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی سبزوار با اشاره به اهمیت جایگاه کشت گلخانه ای در رونق اقتصادی منطقه گفت: عمده محصولات تولیدی گلخانه‌های سبزوار صادر می‌شود و این امر سبب روی آوردن بسیاری از جوانان به این نوع فعالیت شده است.  

 او افزود: سال گذشته دو سوم تولیدات گوجه فرنگی گلخانه‌ای سبزوار به میزان ۶۰۰ تن به کشور‌های آسیای میانه، روسیه و عراق صادر شد و موجبات باز شدن دریچه‌ای نو به بخش کشاورزی منطقه را فراهم کرد.   رفع مشکلات صادرات، به کشت های گلخانه ای رونق می دهد
مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی سبزوار ادامه داد: رونق بیشتر گلخانه‌ها منوط به رفع کامل مشکلات صادرات است، به عنوان مثال باید پایانه‌هایی در این زمینه راه اندازی شود تا تجار و سرمایه گذاران به راحتی وارد این صنعت شوند.

عظیمی نژاد با بیان اینکه در کشت گلخانه‌ای حجم تولید۱۲ برابر افزایش می‌یابد و حدود ۱۰ برابر در مصرف منابع آب صرفه جویی می‌شود، گفت: هزینه احداث و تجهیز یک واحد گلخانه‌ای سه هزارمتری ۱۸ میلیارد ریال است که در این راستا در ۲ سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای ساخت گلخانه در این شهرستان پرداخت شده است.   کشت گلخانه ای جان دوباره به کشاورزی در کویر بخشید
علی اصغر امانیان مدیر جهاد کشاورزی سبزوار هم گفت: با توجه به بحران منابع آب به ویژه منابع آب شیرین چاره‌ای جز کشت گلخانه‌ای وجود ندارد.

او افزود: کشت گلخانه‌ای موجب جان گرفتن دوباره صنعت کشاورزی در مناطق کویری شده و بسیاری از کشاورزان را که به شهر‌ها مهاجرت کرده بودند به دیار خود بازگردانده است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار ادامه داد: هم اکنون افزون بر ۱۲۰ هزار مترمربع فضای گلخانه‌ای در این شهرستان وجود دارد که این سطح در ۶ سال گذشته ۲۰ هزار متر مربع بود، جهاد کشاورزی به منظور اشتغال پایدار در مناطق روستایی با صدور پروانه رایگان و ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه از طرح‌های گلخانه‌ای در مقیاس‌های کوچک حمایت می‌کند.   مدیریت راهبردی آب با کشت گلخانه ای
علی اکبر قارزی سرپرست اداره جهاد کشاورزی جوین نیز در خصوص وضعیت کشت گلخانه‌ای این شهرستان گفت: سطح کشت گلخانه‌ای در این شهرستان از پنج هزار مترمربع در سال ۱۳۹۲ به حدود ۲۵ هزار متر در سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است؛ توسعه کشت گلخانه‌ای سبب افزایش بهره وری اقتصاد کشاورزی و مدیریت راهبردی آب می‌شود و می‌توان در فضای کوچک به چندین برابر افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی دست یافت.

او افزود: همچنین امسال اولین گلخانه سبزی و صیفی مجهز به سیستم گرمایش از کف یا هیتینگ به مساحت یک هزار و ۲۰۰ متر مربع در این شهرستان به بهره برداری رسید که در این روش به سبب قابلیت کنترل دما و گرمای یکنواخت امکان برداشت محصول در سه نوبت در سال وجود دارد.

 

کشت گیاهان دارویی در گلخانه، دو پادشاه در یک اقلیم   گیاهان دارویی نیز گنجی در دل کویر است که کشت آن در فضای گلخانه مصداق بارز یک تیر و دو نشان است. داورزن از دیرباز مهد گیاهان دارویی بوده است که کشاورزان آن با توسعه گلخانه ها، محصولات خود را در این فضا‌ها با علم روز کشاورزی پرورش می‌دهند.

سعید خسروجردی مسئول باغبانی جهاد کشاورزی داورزن در این زمینه گفت: این شهرستان قطب گیاهان دارویی خراسان رضوی است که با توجه به اقلیم کویری آن، بسیاری از فعالان این عرصه محصولات خود را در فضای گلخانه‌ای کشت می‌کنند.

او افزود: کشت گلخانه‌ای اولویت کشاورزان داورزن است به طوری که هم اکنون سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای در این شهرستان ۲۵ هزار متر مربع است که این میزان در سال ۹۲ کمتر از سه هزار متر بوده است.  

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی داورزن با اشاره به توسعه کشت گلخانه‌ای در این شهرستان ادامه داد: یک مجتمع گلخانه‌ای با ۶۰ واحد چهار هزار متری در روستای ریوند داورزن قرار دارد که تمام زیر ساخت‌های لازم شامل عملیات عمرانی، احداث استخرها، حفر چاه و انتقال آب، شبکه برق و ابنیه آن انجام شده و تاکنون ۲ واحد به بهره برداری رسیده و پنج واحد دیگر آن درمرحله راه اندازی قرار دارد.

بسیاری از کارشناسان حوزه صنعت کشاورزی، ایجاد فرصت شغلی در تمام فصول، افزایش ۱۰ برابری محصول نسبت به کشت در هوای آزاد، صرفه جویی در مصرف آب، امکان کشت بدون خاک و تنوع محصولات تولیدی در طول سال را از مهمترین مزایای کشت گلخانه‌ای برشمرده و توسعه این صنعت را در گرو توجه به این نوع کشت می‌دانند و معتقدند به دلیل بحران آب در جهان، کشت گلخانه‌ای نقش مهمی در ادامه حیات کشاورزی خواهد داشت.

سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن حدود ۱۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و ۵۵ هزار بهره بردار کشاورزی دارند و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این مناطق تولید می‌شود.

گندم، جو، کلزا، زعفران، پسته، چغندرقند، زیره، گیاهان دارویی، گردو، انار و انگور از عمده محصولات این شهرستان‌ها است. منبع:ایرنا   انتهای پیام//ف.ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشت گلخانه ای مناطق کویری بحران آب محصولات کشاورزی گلخانه ای در این شهرستان جهاد کشاورزی سبزوار توسعه کشت گلخانه ای کشت گلخانه ای مسئول باغبانی گیاهان دارویی مناطق کویری خراسان رضوی سال گذشته هزار متر حمایت ها متر مربع منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۲۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت دریاچه زریبار پس از بارش‌های اخیر (فیلم)

 

 

 

منبع : فرارو

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مرگ صدها هزار ماهی بر اثر گرما در ویتنام (فیلم) تشکیل یک دریاچه فصلی در کویر اصفهان (فیلم) تصاویری زیبا از ایجاد یک دریاچه در کویر تل شیطان (فیلم)

دیگر خبرها

  • ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات تعاونی‌ در سبزوار پرداخت شد
  • شکارچی غیرمجاز در سبزوار قبل از شکار دستگیر شد
  • قحطی گل در دیار کویر
  • افتتاح گلخانه سبزی و صیفی هفشجان
  • توصیه‌های هواشناسی کشاورزی
  • تشکیل حیرت‌انگیز یک دریاچه در کویر اصفهان + فیلم
  • وضعیت دریاچه زریبار پس از بارش‌های اخیر (فیلم)
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد
  • تمام شهرستان‌های خراسان رضوی در آماده‌باش هستند
  • بارش‌های بهاری در خراسان جنوبی/کویر به دریاچه تبدیل شد + فیلم