Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@21:15:44 GMT

وضعیت کیفی هوای امروز تهران؟

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۶۲۲۴۳

هوای تهران برای هفتمین روز متوالی آلوده است. مسؤولان بهداشت و درمان اعلام کرده‌اند، آلودگی هوا سبب افزایش انتشار ویروس کرونا می‌شود. اما راهکار مقابله با آلودگی هوا در سال سخت کرونایی هنوز مشخص نیست و برخی مدیران شهری می‌گویند برای مقابله با این معضل گرفتار پارادوکس شده‌ و رفع آلودگی لاینحل است. ناطقان: هوای تهران برای هفتمین روز متوالی آلوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت کنترل کیفیت هوا هشدار داده گروه‌های حساس جامعه مانند افراد دارای بیماری‌های قلبی و ریوی و سالمندان از تردد در فضاهای باز خودداری کنند. در میان مناطق ۲۲ گانه پایتخت وضعیت منطقه ۱۵ و ۲۰ حادتر است و در برخی از ساعات طی روزهای اخیر هوا نه تنها برای گروه‌های حساس جامعه بلکه برای همه افراد ناسالم بوده و حتی به مرز هشدار رسید.

کرونا هم در حال جولان دادن است و هوای تهران به محاصره ذرات معلق و ویروس کووید ۱۹ در آمده، این دو معضل اکنون دست به دست هم داده‌ و ریه تهرانی‌ها را هدف و نشانه قرار داده‌اند.

نیازمند تصمیمات سختگیرانه‌تر در محدودیت‌ها هستیم

وضعیت تهران به دلیل افزایش شیوع کرونا قرمز و اضطراری است. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت می‌گوید: وضعیت شیوع ویروس کرونا در پایتخت بسیار نگران کننده شده و آلودگی هوا و سرما باعث افزایش انتشار ویروس کرونا می‌شود. نیازمند تصمیمات سختگیرانه‌تر محدودسازی و مراعات بیشتر اصول بهداشتی هستیم.

سازمان جهانی بهداشت هم پیش از اعلام کرده بود که ذرات معلق وضعیت کرونا را خطرناک می‌کند چراکه امکان، انتقال ویروس از طریق ذرات معلق امکان پذیر است.

موضوع آلودگی هوا معضل جدید تهران نیست و سال‌هاست که پایتخت نشینان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند هر ساله هم در ۵ ماه پایانی سال این معضل سر تیتر اخبار قرار می‌گیرد و مسؤولان هم با برنامه‌های نه چندان دقیق و حساب شده اعلام می‌کنند، در حال مقابله با آلودگی هوا هستند.

تعطیلی موقتی مدارس از جمله راهکارهای مسؤولان در مقابل آلودگی هوا بود که امسال با شیوع کرونا و مجازی شدن مدرسه‌ها، دست آنها از ارائه این راهکار خالی شد و اکنون همه منتظر وزش باد و بارش باران برای رهایی از معضل آلودگی هوا هستند.

گرفتار پارادوکس و تضاد شده‌ایم

درباره برنامه‌های مدیریت شهری جهت مقابله با آلودگی هوا در سال‌جاری به سراغ حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران رفتیم‌. وی درباره این موضوع به خبرنگار فارس گفت: امسال در مقابله با آلودگی هوا دچار پارادوکس و تضاد شده‌ایم. در صورتی که طرح ترافیک کامل و جامع اجرا شود شهروندان مجبور به استفاده بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی خواهد شد و این مسأله سلامت آنها را به دلیل افزایش احتمال انتقال کرونا به خطر می اندازد، از طرفی در صورتی که طرح ترافیک اجرا نشود مردم بیشتر از خودروهای شخصی استفاده خواهند کرد و این مسأله هم تشدید آلودگی هوا را به دلیل افزایش تردد خودروها در سطح شهر به همراه دارد.

دو راهکار قدیمی مقابله با آلودگی هوا

وی با بیان اینکه در حال حاضر قانون‌های گذشته نمی‌تواند معضل آلودگی هوا را در سطح پایتخت برطرف کند، گفت: به طور کلی دو مسأله برای کاهش آلودگی هوا در پایتخت در نظر گرفته شده که یکی اجرای هرچه بیشتر طرح‌های ترافیکی است و دیگری انتقال و تعطیلی کارخانه‌های اطراف تهران است.

آلودگی هوا در شرایط کنونی با هر قانونی لاینحل است

این عضو شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر اگر بخواهیم هر قانونی را بگذاریم معضل آلودگی هوا لاینحل خواهد بود. از معضلات وارونگی هوا، پایدار شدن آلاینده‌های موجود در هوای پایتخت است. بنابراین بهترین راهکار کاهش تردد شهروندان در سطح شهر، در خانه ماندن آنها و اجرایی دورکاری‌ها است چرا که این مسأله علاوه بر این که سبب حفظ سلامت آنها در مقابل کرونا می‌شود کاهش ذرات معلق را در سطح پایتخت به همراه خواهد داشت.

سایه موج چهارم کرونا بر سر تهران

خلیل آبادی با اشاره به وجود خودروهای فرسوده در پایتخت گفت: تشدید آلودگی هوا می‌توانند سبب افزایش آمار مبتلایان به کرونا در پایتخت و زمینه‌ساز موج‌های جدید کرونا شود بنابراین رعایت نکات و پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان ضروری است و مردم باید مراقب سلامتشان باشند.

شاه‌کلید کنترل آلودگی هوا ناکارآمد شد

یوسف رشیدی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز درباره این موضوع گفت: شاه‌کلید کنترل آلودگی هوا ترغیب مردم و مسؤولان به استفاده و توسعه حمل‌ونقل عمومی بود اما در حال حاضر با شرایط کرونایی که کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند این راهکار عملا منتفی است.

وی اظهار داشت: در شرایط فعلی راهکار استفاده بیشتر از سامانه حمل‌ونقل عمومی عملاحذف می‌شود و آن چیزی که باقی می‌ماند درایت دولت در کم کردن تقاضا برای سفر است. ‌برای کم کردن تقاضای سفر دولت باید به‌صورت خیلی هوشمند راهکارهایی را در نظر بگیرد که خدمات ارائه‌شده به مردم در بخش‌های مختلف دولتی عملابه‌صورت غیرحضوری باشد و از این طریق تمایل مردم به سفر کاهش یابد.

رشیدی بیان داشت: همچنین باید تکلیفی هم برای ادارات دولتی و خصوصی تعیین کنند تا از ظرفیت دورکاری بیشتر استفاده شودو سومین راهکار برای کم کردن حجم تقاضای سفر کنترل بر روی ساعات کار اصناف است

تهرانی ها چشم انتظار راهکارهای طلایی

هنوز یک ماه از آغاز پاییز نگذشته که شرایط، حکایت از زمستان سخت دارد. زمستانی که ذرات معلق و کرونا دست به دست هم داده و بلای جان شهروندان در پایتخت شده است. به نظر می‌رسد مهار کرونا تا رسیدن واکسن به دست مردم سخت و پیچیده باشد. تا آن زمان هر چند که مردم باید اهتمام جدی و مستمر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند ولی مسؤولان باید امسال چاره‌ای اساسی برای مقابله با آلودگی هوا اتخاذ کنند چراکه در غیر اینصورت تا پایان فصل سرما، آلودگی هوا و کرونا قاتل تعداد زیادی از افراد جامعه خواهند شد و موج‌های جدیدی از ابتلا به کرونا شکل می‌گیرد.

البته قوانین مقابله با آلودگی هوا هم تاکنون اندک نبوده و مسؤولان هر ازگاهی با تکیه با آن به دنبال رسیدن به کاهش آلودگی هوا بوده اند. قوانینی که به نظر می رسد به دلیل شیوع کرونا باید راهکاری جدید در این زمینه اتخاذ شود. منبع: فارس برچسب ها: وضعیت کیفی ، هوای سالم ، تهران

منبع: ناطقان

کلیدواژه: وضعیت کیفی هوای سالم تهران مقابله با آلودگی هوا آلودگی هوا ذرات معلق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۲۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت

کیفیت هوای اصفهان امروز (‌شنبه) بر اساس آمار ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در مناطق مختلف اعلام شد.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوای در ایستگاه‌ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوای متعلق به شهرداری اصفهان و سه ایستگاه سنجش اداره کل محیط‌زیست استان امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ طی ساعات منتهی به ۸:۰۰ صبح شاخص کیفیت هوا با عدد ۱۰۲ در شرایط ناسالم (نارنجی) بوده و آلاینده غالب ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین بار آلایندگی سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه زینبیه با شاخص ۱۵۵ در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد، افزود: ایستگاه‌های ولدان با شاخص ۱۵۴، کاوه با شاخص ۱۵۲ و دانشگاه صنعتی با شاخص ۱۵۱ ناسالم (قرمز)، رهنان با شاخص ۱۱۹، پارک زمزم با شاخص ۱۱۰ و خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۱۰۷ در وضعیت هوای ناسالم (نارنجی) ثبت شده است.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان ادامه داد: ایستگاه‌های کردآباد با شاخص ۷۹، فرشادی با شاخص ۷۲، انقلاب با شاخص ۶۵، سپاهان‌شهر با شاخص ۵۸، میرزاطاهر با شاخص ۵۷ و فیض با شاخص ۵۵ در موقعیت سالم (زرد) قرار دارد.

وی با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات احتیاطی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیمارهای قلبی یا ریوی سالمندان از عوارض بهداشتی این آلاینده‌ها است، از این‌رو افراد حساس در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۱۰۲ در وضعیت هوای ناسالم (نارنجی) قرار دارد، ایستگاه‌های پروین با شاخص ۱۲۵ و احمدآباد با شاخص ۱۱۵ ناسالم (نارنجی)، خرازی با شاخص ۵۴ در موقعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، زرین‌شهر، کاشان، سجزی، قهجاورستان، مبارکه و شاهین‌شهر است که موقعیت کاشان با شاخص ۱۱۹ و سجزی با شاخص ۱۰۴ ناسالم (نارنجی)، قهجاورستان با شاخص ۹۲، زرین‌شهر با شاخص ۹۰، مبارکه با شاخص ۶۰، خمینی‌شهر با شاخص ۷۰، شاهین‌شهر با شاخص ۶۴ و نجف‌آباد با شاخص ۶۳ سالم (زرد)، ثبت شدند، ایستگاه‌های استانداری اصفهان، رودکی، خواجو، باغ‌غدیر و شهر دولت‌آباد فعال نیست.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان و پیش‌آگاهی هوا، بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر گذر امواج ضعیف و ناپایدار طی امروز از ارتفاعات در نیمه شرقی و جنوبی استان است، طی روزهای یکشنبه تا بعدازظهر وقت سه‌شنبه جو پایدار حاکم خواهد بود، از بعدازظهر روز سه‌شنبه تا پایان هفته سامانه فعال بارشی بر روی استان از سمت غرب و جنوب فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. آسمان شهر اصفهان نیز امروز صاف به تدریج قسمتی ابری، گاهی وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است. این شاخص به‌طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل منواکسید کربن ( CO) ، اُزن (O۳)، دی‌اکسید نیتروژن (NO ۲)، دی‌اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) اندازه‌گیری و روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون منواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.‌

کد خبر 748323

دیگر خبرها

  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • اردبیل و اهواز ابتدا و انتهای مدار کیفیت هوای کشور
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی
  • پایداری هوای قابل قبول در پایتخت
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز آلودگی