Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که کم‌خوابی یا پرخوابی می‌تواند باعث تضعیف عملکرد مغز شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کم‌خوابی زمانی اتفاق می‌افتد که خواب شبانه فرد چهار ساعت یا کمتر باشد، در حالی که پرخوابی به این معنا است که فرد در طول شب ۱۰ ساعت یا بیشتر بخوابد. خواب نیاز طبیعی انسان است و هر فرد نیاز دارد در طول شب به مدت هفت ساعت بخوابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خواب کافی علاوه بر اینکه باعث تجدید انرژی بدن انسان می‌شود، به بدن کمک می‌کند با بیماری‌های مختلف مقابله کند و خطر ابتلاء به آن‌ها را کاهش می‌دهد.

گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر کم‌خوابی یا پرخوابی بر عملکرد شناختی مغز افراد، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها اطلاعات پزشکی بیش از ۲۰ هزار زن و مرد را ارزیابی کردند. این افراد در مورد عادات خواب شبانه خود اطلاعاتی در اختیار محققان قرار دادند و تست‌های شناختی نیز از این افراد گرفته شد. نمرات شناختی کسانی که هر شب کمتر از چهار ساعت یا بیش از ۱۰ ساعت خوابیدند، کمتر از افرادی بود که در طول شب، هفت ساعت خوابیدند.

از آنجایی که هم کم‌خوابی و هم پرخوابی باعث کاهش عملکرد شناختی افراد می‌شود، می‌توان گفت که یک رابطه U شکل بین مدت زمان خواب و عملکرد شناختی افراد وجود دارد. به گفته محققان،مغز افرادی که در طول شب به مقدار کافی نمی‌خوابند، به درستی عمل نمی‌کند. این اتفاق باعث کاهش قدرت تمرکز، تفکر و پردازش در حافظه می‌شود. علاوه بر این ممکن است پرخوابی باعث بروز التهاب شود. کم‌خوابی نیز باعث افزایش سطح پلاک آمیلوئید و پروتئین تاو و در نتیجه بروز بیماری آلزایمر می‌شود.

پژوهشگران معتقد هستند که فعالیت سیستم تصفیه مغز با گلیمفاتیک در زمان خواب به بیشترین میزان خود می‌رسد و در نتیجه پروتئین آمیلوئید بتا را که به طور طبیعی در مغز تولید می‌شود، دفع می‌کند. لازم است تعادلی بین مدت زمان خواب و دفع آمیلوئید وجود داشته باشد؛ کاهش یا افزایش هر کدام از آن‌ها باعث می‌شود دیگری با مشکل مواجه شود.

افراد به منظور بهره بردن از یک خواب با کیفیت شبانه باید هر شب در زمان مشخصی بخوابند، محیط اتاق خواب را خنک و تاریک نگه دارند، در اتاق خواب از وسایلی مانند تلویزیون، کامپیوتر، تبلت و موبایل استفاده نکنند، در طول روز تمرینات ورزشی انجام دهند، قبل از خواب وعده غذایی سنگین یا کافئین‌دار مصرف نکنند و مصرف دخانیات را کنار بگذارند.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

کد خبر 449366

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خواب بی خوابی اختلال خواب بهبود خواب اختلالات مغزی مغز تاثیر خواب بر عملکرد مغز تازه های پزشکی بهبود حافظه آلزایمر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق طول شب کم خوابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۲۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برجسته‌ترین ویژگی‌های اپل واچ جدید

ایتنا - یکی از مهم‌ترین تغییرات مورد انتظار در اپل واچ آینده اصلاح طراحی آن است، زیرا نسخه جدید دارای یک مادربرد ساخته شده از مس است که با مواد عایق پوشانده شده است.
طرفداران ساعت‌های هوشمند اپل منتظر عرضه نسل دهم این ساعت هستند که با قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید و مورد انتظاری وارد بازار خواهد شد.
  نوار مغناطیسی جدید
مدل آینده قرار است دارای یک سیستم نوار مغناطیسی جدید باشد که می‌تواند به این معنی باشد که باندهای اپل واچ موجود ممکن است با طراحی جدید سازگار نباشند و بند‌های مغناطیسی می‌توانند طراحی نازک‌تر و تغییرات باند را آسان‌تر و سریع‌تر کنند.
  باتری بزرگتر
یکی از مهم‌ترین تغییرات مورد انتظار در اپل واچ آینده اصلاح طراحی آن است، زیرا نسخه جدید دارای یک مادربرد ساخته شده از مس است که با مواد عایق پوشانده شده است.

یک مادربرد کوچک‌تر احتمالاً فضای بیشتری را برای باتری بزرگ‌تر و همچنین سایر اجزای داخلی فراهم می‌کند.

    فناوری نمایشگر پیشرفته
مدل بعدی اپل واچ با امکان معرفی صفحه نمایش 2.1 اینچی "microLED" جدید نیز شاهد پیشرفت‌هایی در زمینه فناوری نمایشگر و رنگ‌های زنده خواهد بود.

اطلاعات افشا شده نشان می‌دهد که اپل ممکن است اندازه‌های مختلف نمایشگر را در نظر بگیرد و بدنه ساعت را با حاشیه‌های نازک‌تر دوباره طراحی کند.
  فشار خون را کنترل کنید
جدای از بحث زیبایی شناسی، نشت اطلاعات نشان می‌دهد که اپل واچ آینده تعداد زیادی ویژگی‌های سلامتی جدید را به همراه خواهد داشت، که ممکن است شامل ویژگی مورد انتظار سنجش فشار خون باشد که اولین در نوع است.

در صورت فشار خون بالا، اپل واچ توصیه می‌کند که با پزشک مشورت کنید یا از یک دستگاه فشارسنج سنتی برای بدست آوردن خوانش های دقیق استفاده کنید و ثبت علل احتمالی را تشویق می‌کند.

    تشخیص آپنه خواب
اپل واچ احتمالا یکی دیگر از ویژگی‌های سلامتی را نیز ارائه می‌کند که تشخیص آپنه خواب است، طبق اطلاعات فاش شده که نشان می‌دهد این ساعت الگوهای خواب و تنفس کاربران را برای ارزیابی احتمال آپنه خواب تجزیه و تحلیل می‌کند و به آنها توصیه می‌کند در صورت نیاز به مشاوره پزشکی مراجعه کنند. لازم است.

دیگر خبرها

  • چگونه آسیب‌های ناشی از بدخوابی را از بین ببریم؟
  • کار‌هایی که به مغز آسیب می‌رساند
  • روش های موثر برای از بین بردن آسیب‌های ناشی از بدخوابی
  • آنتونی: رقم انتقالم به منچستریونایتد تاثیری روی عملکرد من ندارد
  • برجسته‌ترین ویژگی‌های اپل واچ جدید
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • چگونه در قطار خوابی آسوده داشته باشیم؟
  • مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید
  • ببینید | تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان