Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@15:26:52 GMT

سفر عبدالله عبدالله به تهران راهگشا خواهد بود

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۶۲۵۸۴

سفر عبدالله عبدالله به تهران راهگشا خواهد بود

به گزارش ایرنا، «سیدجمال فکوری بهشتی» روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اجماع ملی، منطقه‌ای و جهانی را در روند صلح افغانستان مهم ارزیابی کرد و گفت که اگر یک کشور یا حلقه‌ای در این روند مفقود باشد، موفقیت صلح را با خطر مواجه می سازد.

وی گفت که در روند ملی تا حدودی اجماع وجود دارد اما در سطح منطقه‌ای و بین المللی این اجماع چنانچه انتظار می رفت ایجاد نشده و هدف آمریکایی‌های برای صلح پایدار ، افغان ها را با شک و تردید مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهشتی گفت : نقش ایران و پاکستان در روند صلح افغانستان از اهمیت بالای برخوردار است و ایران همواره از دولت و ملت افغانستان حمایت و پشتیبانی کرده است.

نماینده استان بامیان در مجلس نمایندگان افغانستان گفت که با توجه به گذشته همکاری و حمایت ایران از دولت و ملت این کشور این بار نیز از حمایت ایران از صلح در افغانستان اطمینان دارد و امیدواریم ایران بتواند بن بست کنونی مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان در دوحه قطر را بشکند.

بهشتی سفر عبدالله به ایران را راهگشا و فوق العاده موثر عنوان کرد که می تواند ارمغانی برای برقراری صلح تلقی شود و از ایران توقع داریم که در روند صلح افغانستان همکاری کند.

این عضو مجلس افغانستان گفت که هرچند آمریکا تلاش می کند که نقش ایران را در روند صلح افغانستان نادیده بگیرد و این کار باعث آسیب جدی به نتیجه صلح خواهد شد اما در مقابل دولت افغانستان از این مهم بطور کامل آگاهی دارد و در این راستا مسیر درستی در پیش دارد.

به گفته این آگاه سیاسی ، دولت افغانستان به ویژه رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به این مساله پی برده و همه می دانند که ایران نیز در افغانستان نقش و منافع خود را دارد که باید با توجه به آن و در نظر گرفتن نقش ایران حمایت آنها را از روند صلح جلب کند.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان قرار است فردا یکشنبه در رأس هیأتی از مقامات شورای عالی مصالحه ملی، اعضای مجلس و مقامات وزارت امور خارجه از ایران دیدار کند.

گفته می شود عبدالله در سفر سه روه به تهران در مورد موضوعات مهم متقابل با مقامات ارشد ایران از جمله حسن روحانی رییس جمهوری، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدباقر قالیباف رییس مجلس و دیگر مقامات بلندپایه ایران گفت و گو و تبادل نظر کند.

این در سفر درحالی صورت می گیرد که پس از گذشت یک ماه از آغاز مذاکرات بین صلح افغانستان در دوحه هیچ پیشرفتی در روند گفت وگوهای صلح صورت نگرفته و در حال حاضر گفت وگو با بن بست مواجه شده و در داخل این کشور به ویژه استان جنوبی هلمند نبرد سنگین بین دولت و گروه طالبان ادامه دارد.

گفتنی است، مذاکرات صلح بین افغانستانی دولت و گروه طالبان ۲۲ شهریور با سخنرانی عبدالله عبدالله، ملابرادر و شماری از وزیران خارجه کشورهای جهان در دوحه قطر آغاز شد و اکنون با وجود گذشت بیش از یک ماه، هیچ نشانه ای از پیشرفت در مذاکرات مشاهده نمی شود.

بیش از یک ماه بحث بی‎ نتیجه بر سر چارچوب مذاکرات صلح افغانستان بیانگر دوری دیدگاه‌های هیأت دولت و گروه طالبان در دوحه است. هرچند برخی اعضای هیأت دولت افغانستان از نتیجه گفت‌وگوهای صلح ابراز رضایت می‌کنند و باور دارند که روند صلح در حال پیشرفت است اما برخی آگاهان معتقدند که گفت‌وگوی دوحه با بن بست مواجه شده است.

برچسب‌ها عبدالله عبدالله مذاکرات صلح افغانستان ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عبدالله عبدالله مذاکرات صلح افغانستان ایران عبدالله عبدالله مذاکرات صلح افغانستان ایران اخبار کنکور روند صلح افغانستان دولت افغانستان مذاکرات صلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۲۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت

به گزارش خبرآنلاین ، دنیای اقتصاد نوشت: تحلیلگران ۳عامل مختلف سیاسی-اقتصادی را به‌عنوان محرک‌های کاهشی نرخ ارز مطرح می‌کنند.

نخست کاهش سطح ریسک‌های سیاسی، دوم وجود احتمالاتی مبنی بر شروع مذاکرات هسته‌ای و سوم اخبار مثبت درآمدهای نفتی.

نرخ دلار آزاد در حال ادامه دادن به روند کاهشی خود است. تحلیلگران 3 عامل مختلف را برای توجیه این روند کاهشی ارائه می‌دهند. خروج ریسک‌های غیراقتصادی از بازار، خبرهای جسته‌وگریخته مبنی بر مذاکرات هسته‌ای و آمار خوب صادرات نفتی این عوامل را تشکیل می‌دهند. دلار در بازار دیروز به مرز کانال‌های 61 و 62هزار تومانی رسید. روند کاهشی بازار ارز تشدید شد.

دلار در بازار روز گذشته از کانال 63 خارج شد و سطوح قیمتی کانال 62 را نیز پشت سر گذاشت. بسیاری از تحلیلگران ارزی روند نرخ دلار در سال جدید را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه می‌کنند.

در بازار ماه‌های ابتدایی سال گذشته نیز قیمت شاخص‌های ارزی پس از یک دوره نوسانات افزایشی دچار افت شد و پس از آن به ثبات رسید. به‌طور مثال نوسانات افزایشی و کاهشی دلار در سال گذشته تا روزهای ابتدایی تابستان به طول انجامید و پس از آن قیمت اسکناس آمریکایی زیر سقف 50 هزار تومانی به ثبات نسبی رسید.

علل آغاز روند افزایشی در سال جدید عمدتا به سیگنال‌های منفی و ریسک‌های سیاسی باز می‌گردد. این موارد با تشدید انتظارات تورمی سبب ایجاد تقاضای کاذب در بازار شد و قیمت‌ها را افزایش داد. اما تحلیلگران فشار کاهشی روزهای اخیر بازار را متشکل از 3 نیرو می‌دانند. نیروی نخست؛ کاهش سطح ریسک‌ها و سیگنال‌های منفی مذکور است. پس از اتمام درگیری‌های منطقه‌ای و کمرنگ شدن احتمال گسترش این درگیری‌ها هیجانات موجود در بازار نیز تخلیه و زمینه افت نرخ در بازار سکه و ارز فراهم شد. عامل دومی که تحلیلگران از آن به عنوان نیروی کاهشی یاد می‌کنند سیگنال‌های مثبت، اما غیررسمی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای است و آخرین عامل که برخی آن را به‌واسطه اثرگذاری برطرف عرضه مهم‌ترین عامل می‌دانند، مساله افزایش درآمدهای نفتی است که هم رسانه‌های خارجی و هم برخی از مقامات رسمی از آن خبر می‌دهند. بازار ارز تهران در روز گذشته با توجه به موارد ذکر شده افت قیمت‌های نسبتا شدیدی را تجربه کرد. هر برگ دلار آزاد در بازار روز گذشته با افت هزار و 450 تومانی خود در رقم 62 هزار تومان به فروش رسید. البته گفتنی است که نرخ ارز مذکور در بازار فردایی عصر دیروز وارد کانال 61 هزار تومانی شد. یورو و پوند نیز در بازار دیروز به ترتیب هزار و 500 و هزار و 620 تومان کاهش یافتند. 23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900409

دیگر خبرها

  • تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید
  • خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • بشاگرد مدال افتخار ایران
  • تصمیم عرب‌ها درمورد تهران و تل آویو چیست؟
  • آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران
  • ادامه روند رفع نواقص خط ۳ مترو تهران
  • ادامه روند رفع نواقص خط ۳ متروی تهران
  • وضعیت نتانیاهو ۲۰۰ روز بعد از طوفان
  • عرضه زمین راهگشا برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در ساخت مسکن است