Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ مدت زمان زیادی تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی نمانده است، اما برعکس دوره‌های گذشته، جو جامعه و حتی خود احزاب نسبت به این موضوع همچنان سرد و بی‌روح است و با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی موجود، تب و تاب انتخابات همانند سابقه به فضای جامعه برگردد.

چهره‌های مختلف به صورت مستقل در گوشه و کنار اقدام‌هایی انجام می‌دهند اما ظاهرا تاکنون هیچ جلسه مشخصی برای انتخاب کاندیداهای انتخاباتی برگزار نشده است و اگر نام فردی به عنوان گزینه معرفی می‌شود صرفا گمانه زنی است یا بر پایه فعالیت شخصی و مستقل نیروهای سیاسی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه بهترین سیاست اصلاح طلبان در این شرایط چیست، سوالی است که غلامرضا ظریفیان کارشناس و فعال مسائل سیاسی به آن پاسخ داده است.

ظریفیان به رویداد۲۴ می‌گوید: اصلاح‌طلبان از سال ۷۶ تاکنون در هویت تاریخی خود، اساسا اصالت مردم‌محوری را داشته‌اند و معتقدند که مردمسالاری در جامعه دینی ما باید محقق شود بنابراین اساس و بنیاد اصلاح‌طلبی مردمسالاری است که مهمترین عرصه نمایش آن انتخابات است و در ۴۰ سال گذشته نیز به هرطریقی که بوده بحث جمهوریت رعایت شده است.

وی ادامه داد: اصلاح طلبان همواره تلاش کردند که به مردمسالاری توجه و اهمیت بدهند و اینکه نشان دهند که برای حل مسائل کاری راه‌حلی جز رجوع به نظر مردم وجود ندارد، از همین رو اصلاح طلبان هیچگاه به سمت تحریم انتخابات نخواهند رفت. ممکن است در شرایط کنونی در ارتباط با میزان حضور خود تصمیماتی را داشته باشد. البته باید این نکته را هم بگویم که اصلاح‌طلبی احزاب مختلفی دارد و طیف گسترده‌ای هستند و در برخورد با پدیده انتخابات با توجه به تجربه دو دهه اخیر، به نظر می‌رسد که درباره چگونگی ورود به انتخابات نظر‌های متفاوتی داشته باشند. برخی از آن‌ها معتقدند که ضمن انتقاد به نظام، اما باید در انتخابات حضور داشته باشیم و شرطی هم نباید بگذاریم و حضور حداکثری داشته باشیم و حتی اگر نتوانیم گزینه معرفی کنیم، به سمت کاندیدای ائتلافی برویم.

بیشتر بخوانید: نامزدی محمدرضا خاتمی و مصطفی معین در انتخابات ۱۴۰۰ چقدر جدی است؟

ظریفیان با اشاره به نگاه کارگزاران به انتخابات گفت: طیف دیگری از جریان اصلاح‌طلب مانند کارگزارانی‌ها، معتقدند که باید در انتخابات حضور داشته باشیم و البته باید حضور حداکثری هم داشته باشیم. بخش دیگری از بدنه اصلاح‌طلبی که اصلی‌تر هم هستند فعلا به جمع‌بندی نرسیده‌اند، اما پیش‌بینی می‌کنم که عقیده‌شان به این شکل است که می‌گویند اگر شرایط به همین شکل باشد و به ما به عنوان یک جریان هزینه‌داده، تجربه پس‌داده و اصیل اجازه حضور ندهند و نگذارند که کاندیدای مورد نظر و اصلی خود را وارد کنیم، در این بخش از ما سلب مسئولیت شده اما به عنوان یک شهروند انتخابات را ترک نمی‌کنیم و در آنجا هرکسی با هر تشخیصی که دارد اقدام به رای دادن می‌کند.

اگر اجازه ندهند، حاضر نیستیم به هر شکلی در انتخابات حضور پیدا کنیم

معاون وزیر دولت خاتمی می‌گوید: تجربه‌ای که از حمایت از روحانی داریم باعث شد سرمایه اجتماعی ما آسیب ببیند و هزینه زیادی هم دادیم، اگر در این دوره نیز اجازه حضور به نماینده اصلی ما داده نشود، بعید می‌دانم اصلاح طلبان بخواهند به هر شکلی حضور داشته باشند. اما اگر شرایط متفاوت باشد، گزینه خودشان را معرفی می‌کنند و مانند همیشه در انتخابات حضور خواهند داشت. تجربه روحانی باعث شد تا در این دوره احتمال سرمایه‌گذاری روی گزینه برون‌حزبی کاهش پیدا کند و بهتر هم است که اینکار را انجام ندهند، اما برخی دیگر ممکن است که به سمت ائتلاف بروند.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه گزینه‌هایی که مطرح می‌شوند صرفا گمانه زنی است و اصلاح طلبان هیچ نشستی در این‌باره نداشتند، تصریح کرد: اگر فضای کنونی ادامه داشته باشد، نیرو‌های مشخص و تابلودار را نخواهند داشت، اما اگر شرایط تغییر کند، امکان دارد نحوه ورود نیز تغییر پیدا کند.

ظریفیان با بیان اینکه بخشی از اصولگرایان از مردم عبور می‌کنند و معتقدند که برای رسیدن به قدرت نیاز به حضور حداکثری مردم ندارند. ولی قطعا بخشی از اصولگرایان معتقدند باید با حداقل‌ها حرکت کرد و سعی دارند تا مسئله جمهوریت را به حداقل برسانند. اما بخشی دیگر از اصولگرایان این عقیده را ندارند.

وی ادامه داد: در ۴ سال آینده ممکن است در کشور شاهد تغیرات زیادی باشیم و با توجه به اینکه نظامیان در مجلس حضور فعالی داشتند این امکان وجود دارد که نظامیان در ریاست جمهوری نیز حضور فعال و پررنگی داشته باشند. البته این حضور منافات و مشکلی هم ندارد، نکته اصلی این است که حضور افراد مختلف با گرایش‌های مختلف زمانی ارزش دارد که در آن زمان همه گروه‌ها به صورت برابر در معرض انتخاب قرار بگیرند. اصولگرایان همانند اصلاح طلبان وضعیت مشخصی ندارند و در غیاب اصلاح‌طلبان قطعا اختلاف‌هایشان بیشتر می‌شود. در انتخابات آینده اگر همین روند را داشته باشیم با بحران مشارکت مواجه خواهیم شد، اما اگر تغییر داشته باشیم حضور مردم را جدی‌تر و پرشور‌تر خواهیم داشت. از سوی دیگر بعید است که شورای نگهبان هم رویه خود را تغییر دهد و به نظر می‌رسد همین رویه ادامه پیدا کند.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 غلامرضا ظریفیان انتخابات 1400 اصلاح طلبان آیت الله سیستانی انتخابات حضور داشته باشیم اصلاح طلبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۳۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت سلیمی نمین از تندروهای مهدی نصیری / او تا نقطه سقوط کامل پیش خواهد رفت / اصلاح‌طلبان پرچم‌داری او را نخواهند پذیرفت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ادعاهای اخیر مهدی نصیری در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی که خواستار آن شده بود اپوزیسیون شکاف بین مصطفی تاج‌زاده و رضا پهلوی را با یک اتحاد پر کنند، با واکنش هایی همراه شده است. او مدعی است که پادشاهی مشروطه و جمهوری‌خواهی می‌توانند متحد شوند.

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، با اشاره به مواضع اخیر مهدی نصیری، گفته بود؛ «گرچه عبور این فاصله از سوی آقای نصیری موجب تعجب است ولی خیلی هم فوری رخ نداده است و چند سال طول کشیده است. این پدیده در میان جناح اصولگرایان حاکم مسبوق به سابقه است و تا کنون افراد زیادی این مسیر را رفته‌اند. علت هم این است که آنان از نزدیک شاهد موارد بی‌صداقتی یا توطئه‌چینی و دودوزه‌بازی و در نهایت عمق اندک افکار در آن سو هستند. ابتدا خود را توجیه می‌کنند و می‌گویند انشاالله گربه است ولی وقتی زیاد شد از درون خالی می‌شوند و کافی است یک تجربه منفی شخصی هم پیدا شود و به یکباره از آنها عبور نمایند.»

عناصر تندرو هیچوقت در یک موقعیتی ثابت نمی مانند

در همین راستا، عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا که سابقه حضور در روزنامه کیهان هوایی را در کارنامه خود دارد، با اشاره به مواضع اخیر مهدی نصیری به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «خیلی تمایل ندارم که به ایشان بپردازم اما به طور کلی نباید از یک تجربه غافل شد. عناصر تندرو هیچ‌وقت در یک موقعیت ثابت نمی‌مانند، یعنی در هر زمینه‌ای نوسانات آنان بسیار افراطی است و به همین دلیل به هیچ‌وجه مورد اعتماد واقع نمی‌شوند. هیچ‌کسی نمی‌تواند تضمین کند که یک عنصر تندرو افراطی در یک موقعیت و یک موضوع باقی بماند.»

نصیری با خاتمی که نماینده رهبری در کیهان بود بی ادبانه برخورد می کرد

وی ادامه داد: «قطعا این موضوع در جامعه زیان‌بار است زیرا مخرب و تخریب‌کننده روابط هستند. به خاطر دارم که در دوران نمایندگی رهبری آقای خاتمی در روزنامه کیهان، هر چه به آقای نصیری گفته می‌شد که احترام نمایندگی رهبری را حفظ کنید، انتقاد کنید اما منزلت نمایندگی رهبری را با ادب و احترام حفظ کنید و بنویسید، ایشان بی‌ادبانه و جسورانه برخورد می‌کند و برای ما شایسته نبود.»

فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: «چنین فردی وقتی التماس و درخواست از آقای خاتمی می‌کند که رای برای من بگشا، آقای خاتمی به او اعتماد می‌کند؟ خیر. هیچ‌کسی نمی‌تواند به این‌ها اعتماد کند؛ به همین دلیل مدام تندتر و تندتر شده و سعی می‌کنند جایی را برای خودش بیابند و طبیعتا سرنوشت خوبی پیدا نخواهند کرد. عناصر افراطی که از ایران رفتند، ابتدا حرفشان این بود که ایران به اندازه کافی نسبت به آمریکا موضع پررنگ ندارد، اما یواش یواش که در تقابل با نظام جمهوری اسلامی قرار گرفتند، در افراط غرب‌گرایی با صهیونیست‌ها که افراطی‌ترین نژادپرستان نظام حاکم در جهان هستند، پیوند خوردند.»

هیچ کسی نمی تواند به نصیری اعتماد کند

سلیمی‌نمین، با بیان اینکه این افراد حاضر هستند بالاترین جنایات را برای رژیم صهیونیستی انجام بدهند تا غرب آنان را بپذیرد و مواضع ضدغربی گذشته‌شان فراموش شود، گفت: «آقای نصیری مجبور است که این‌ کار را برای فراموش شدن مواضع تند و افراطی خود در گذشته انجام دهد. روز به روز مواضع افراطی‌تری اتخاذ خواهد کرد تا اینگونه پذیرفته شود. هیچ‌کس نمی‌تواند به او اعتماد کند و در این وادی بیشتر سقوط خواهد کرد. بنابراین، فاجعه‌ای رخ خواهد داد که در رابطه با منافقین و سایر نیروهای افراطی رخ داد.»

تا نقطه سقوط کامل پیش خواهد رفت

این چهره سیاسی اصواگرا با اشاره به مواضع گذشته مهدی نصیری گفت: «قبلا مواضع افراطی داشتند الآن تفریطی. ایشان بر این باور بود که زن برای لذت‌بخشی به مرد آفریده شده است. هرچی به ایشان گفته می‌شد که این دیدگاه با نظر اسلام نمی‌خواند و نظرات امام خمینی(ره) و رهبری این‌گونه نیست، حرف خودش را می‌زد. در بحث تکنولوژی هم یک دیدگاه بسیار عقب‌افتاده داشت که این‌ها نشانه مدرنسیم است و نباید استفاده کنیم.»

وی افزود: «چنین فردی برای اینکه گذشته خودش را ترمیم کند، مجبور است که در وادی نقطه مقابل تندروی بیشتری کند و تا نقطه سقوط کامل پیش خواهد رفت. ولی مطمئنا هیچ‌کسی به او اعتماد نخواهد کرد، غرب و عناصر غرب‌زده هم به اعتماد نخواهند کرد. اینکه امروز به طرف رضا پهلوی که خود ایرانیان خارج از کشور او را لاابالی می‌دانند، رفته تا اعتبار و جایگاهی کسب کند، چنین مسئله‌ای برای گذشتگاه محقق نشد که درباره ایشان محقق شود. به تجریه دیگران هیچ‌توجهی قرار نیست داشته باشد.»

به نصیری گفتم حرف های مخملباف درباره مادرش را علنی نکن اما...

سلمین‌نمین با اشاره به مخالفت‌های اصلاح‌طلبان با مواضع اخیر مهدی نصیری خاطر نشان کرد: «شما یک وقتی جریان اصلاح‌طلب را نقد می‌کنید، اشکالی ندارد و خوب است، یک عده‌ هم اصولگرایان را نقد می‌کنند و بسیار خوب است اما هتاکی و حرمت‌شکنی هرگز نقد نیست. در گذشته یک‌بار آقای مخملباف درباره زندگی خودش در یک جلسه خصوصی توضیحاتی ارائه کرد و یک بحثی را درباره مادرش بیان کرد. من هر چه به آقای نصیری گفتم که این حرف در جلسه خصوصی بیان شده و درز پیدا کردن آن خلاف اخلاق است، شما یک موضع و نقدی را به نسبت به آقای مخملباف نسبت به کارهای هنری دارید، اما نباید به مادر او پرداخته و در روزنامه منعکس کنید، غلی رغم تذکر جدی که به ایشان داده شد، این مطلب را منعکس کرد.»

اصلاح‌طلبان پرچم‌داری و میدان‌داری مهدی نصیری را نخواهند پذیرفت

وی ادامه داد: «یعنی خلاف اخلاق برای تخریب. ما باید تفاوت بین نقد و تخریب را متوجه باشیم. آقای نصیری با این گذشته از سوی اصلاح‌طلبان مورد پذیرش قرار می‌گیرد؟ یک موقعیت برتری می‌خواهد رقم بزند آیا مورد پذیرش قرار می‌گیرد؟ خیر. امکان دارد از او برای بهره‌برداری تبلیغانی شود اما این موضوع با اعتماد کردن فرق دارد. هرگز کسی به او اعتماد نخواهد کرد و راه به او نخواهند داد.»

وی افزود: «اصلاح‌طلبان اگر قرار باشد موضع بگیرند، شخصیت‌هایی را دارد اما اینکه ایشان پرچم‌داری و میدان‌داری کند را نخواهند پذیرفت و برای تخریب رقیب سیاسی بهره خواهند برد.»

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901687

دیگر خبرها

  • مهدی نصیری; زیر تیغ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان/ توهم یا شوخی یا پروژه هدفمند؟! +جدول
  • توهین جنجالی مجری تندرو صداوسیما به اصلاح طلبان و اصولگرایان /حسام الدین آشنا: بی ادب نباشید؛ چه برای سیدخندان و چه برای پاورقی
  • اضافه شدن ۳ نامزد به لیست شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس در ۲۴ ساعت آینده
  • روایت سلیمی نمین از تندروهای مهدی نصیری / او تا نقطه سقوط کامل پیش خواهد رفت / اصلاح‌طلبان پرچم‌داری او را نخواهند پذیرفت
  • زمینه حضور گسترده مردم در دور دوم انتخابات مجلس فراهم شود
  • تاکید رئیس جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات
  • اصلاح طلبان در کدام حوزه های انتخابیه کاندیدا دارند؟
  • جوان: مهدی نصیری «باطن» اصلاح‌طلبان است که «ظاهر» شده
  • اولین واکنش یک روزنامه اصولگرا به موضوع مهدی نصیری: او مهره تاج زاده است
  • بحران ادبیات داریم