Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@14:07:25 GMT

گذر از ۷ خان تأمین مواد اولیه تولید در کشور

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۶۳۲۹۶

گذر از ۷ خان تأمین مواد اولیه تولید در کشور

ایسنا/یزد رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد با اشاره به مشکلاتی که گذر از هفت خان تأمین مواد اولیه تولید برای تولیدکنندگان پدید آورده، معتقد است که پیشنهاد استقرار نماینده بانک مرکزی در استان صنعتی و معدنی یزد می‌تواند یکی از راهکارهای برون رفت از وضعیت کنونی باشد.

«سید علی‌اکبر کلانتر» در یادداشت خود در این باره آورده است؛ «توسعه کشور، اقتصاد پویا، رونق و جهش تولید نیازمند ایده‌های ناب، خلاقیت و نوآوری و سیستم پایداری است که متاسفانه این مهم از کارگروه ها، ستادها و کمیته ها و شوراهای متعددی که در مسیر تولیدکنندگان به بهانه ی تسهیل و رفع موانع تولید ایجاد شده استخراج نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین امروزه از «تامین مواد اولیه» به عنوان یکی از اصلی ترین دغدغه‌های روز تولیدکنندگان کشور یاد می‌شود به نحوی که دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه داخلی عرضه شده در بورس و همچنین مواد اولیه با منشا خارجی که تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات بیمه و حمل و نقل را با خود یدک می کشد، رویا را از فعالان اقتصادی در سال جهش تولید به کابوس مبدل ساخته است.

از طرفی تولیدکننده در هفت خان رستم تولید کشور، باید ارز لازم برای تهیه مواد اولیه، تجهیزات و یا ماشین آلات تولیدی را در یک پروسه زمانبر با وجود مشکلات عدیده نقدینگی و نرخ بالای ارز تهیه کرده، تحریم ها را به نحوی دور زده، ریسک حمل و نقل غیر رسمی کالا را به گمرک کشور به جان خریده و کالا را به گمرکات مرزی و یا استان هدف رسانده تا جلوی تعطیلی خط تولید را بگیرد درحالی که به جای بوسیدن دست پرتوانش برای گذر از شش خان عبور کرده، گرفتار خان هفتم که بوروکراسی اداری است، شده و نهایتا گرفتار کارشناس محترم اما سخت گیر و وسواسی سیستم کند بانک مرکزی شده و کشتی اهدافش به گل می نشیند!

حال وی باید به دلیل عدم تایید و نخوردن تیک توسط بانک مرکزی، گاهاً تا دو الی سه ماه و حتی بعضا در مواردی که مستندات آن نیز موجود است بیش از نه ماه در گمرک به تماشای رسوب کردن مواد اولیه خود و البته رکود، گرانی و عدم ثبات قیمت ها بنشیند و دست آخر هزینه دموراژ هم بپردازد!

در این وانفسا باید هزینه فایده کرد که آیا تولید در اثر کمبود مواد اولیه متوقف شود و قیمت ها در اثر قطع یکی از زنجیره های تامین چند برابر شود ضررش بیشتر است یا سوء استفاده تعداد اندکی تولیدکننده نما...!

اینجاست که دولت باید با اعتماد به بخش خصوصی، دست دوستی و همدلی به سوی این حوزه دراز کرده و با حمایت قاطع و نظارت کارشناسی شده، کار را به قاعده هرم جامعه که مردم اند سپارد تا بتوان تحریم های سخت و فلج کننده را پشت سر گذاشت؛ نباید در این شرایط سخت جنگ اقتصادی که شرایط متغیر است و تولید کننده باید اکثر وقت و انرژی خود را برای رفع و رجوع مشکلات و مضیقه هایی که بعضا در اثر اضطرار و تحمیل شرایط خاص و تحریم های بین المللی در فرآیند تخصیص ارز برای فعالین اقتصادی وضع می شود، این ناجیان اقتصاد کشور و افسران خط اول مبارزه را نا امید و دلسرد کرد.

البته در استان یزد شرایط دشوارتری نیز بر صنعتگران حاکم است. تولیدکننده یزدی نمی‌توانند همانند شرکت های مستقر در پایتخت برای پیگیری موارد ارزی هر روزه به بانک مرکزی و وزارت صمت مراجعه کند؛ همزمان نیز به امر ارتقاءکیفیت محصول بپردازد، اقساط تسهیلات بانک را که در اثر کسادی بازار معوق شده تهیه و مالیات ارزش افزوده را به هر نحو به نمایندگی از دولت وصول کند، مشکل کارگر ناراضی را حل کرده یا برای تهیه مواد اولیه هر روز به بانک مرکزی مراجعه کند یا آنکه بدتر خودش را به بورس کالا برساند که به اسم سقف رقابت مواد اولیه تولید داخل را گرانتر از نمونه خارجی بخرد!

در همین راستا پیشنهاد خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد  این است که بانک مرکزی با انتصاب یک نماینده در مرکز استان یزد برای حل مشکلات و موانع ارزی تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی چهارمین استان صنعتی و دومین استان معدنی کشور اقدام کند و یا حداقل یک نماینده معین مستقر در بانک مرکزی اختصاصی صرفا برای استان یزد منصوب کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی تولیدکننده بانك مركزي يزد بانک مرکزی مواد اولیه استان یزد تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۳۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سیزدهم عزم راسخی برای تأمین مسکن اقشار کم‌برخوردار دارد

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میاندوآب گفت: افزایش سهمیه شهرستان میاندوآب از یک‌هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی به یک‌هزار و ۷۰۰ واحد، بیانگر توجه ویژه دولت به مناطق محروم و روستاییان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمدرضا رضایی، امروز _پنج‌شنبه ششم اردیبهشت_ در دومین جلسه شورای تأمین مسکن شهرستان میاندوآب اظهار کرد: دولت عزم راسخی برای تأمین مسکن اقشار کم‌برخوردار دارد.

وی افزود: افزایش سهمیه شهرستان میاندوآب از یک‌هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی به یک‌هزار و ۷۰۰ واحد، بیانگر توجه ویژه دولت به مناطق محروم و روستاییان است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میاندوآب گفت: تسهیلات خوبی توسط دولت سیزدهم برای به‌سازی و مقاوم‌سازی مساکن روستایی با سود ۲۳ درصد درنظر گرفته است که تنها پنج درصد از سود این تسهیلات توسط اشخاص پرداخت می‌شود و ۱۸ درصد باقی مانده نیز توسط دولت پرداخت می‌شود.

رضایی تصریح کرد: در زنجیره پرداخت تسهیلات مساکن روستایی تعداد معرفی شده به بانک‌ها زیاد، اما تعداد عقد قرارداد و تسهیلات پرداخت شده به مراتب کمتر است.

وی با بیان اینکه هستند کسانی که باوجود معرفی به بانک پیگیر موضوع نشده و تشکیل پرونده نداده‌اند، تأکید کرد: بنیاد مسکن موظف است، طی دو هفته نسبت به تعیین تکلیف معرفی‌شدگان، سنجش میزان رضایتمندی معرفی‌شدگان از بانک‌های عامل و اعلام گزارش کامل از مراجعه نداشتن برای تشکیل پرونده و عقد قرارداد اقدام و راهکار مناسبی برای شناسایی و رفع مشکل ارائه دهد.

رضایی ادامه داد: هدف شورای تأمین مسکن باید حفظ و افزایش سهمیه در به‌سازی و مقاوم‌سازی مساکن روستایی باشد، انتظار داریم بانک‌های عامل با دید تسهیل‌گرانه نسبت به دریافت ضمانت پرداخت عمل و تابع قوانین باشند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میاندوآب خاطرنشان کرد: شهرستان میاندوآب با پوشش ۵۵ درصدی معرفی شدگان برای اخذ تسهیلات، تعداد سهمیه و عملکرد بانک‌های عامل رتبه نخست استان را کسب کرده که اقدامی ارزنده و شایسته تقدیر است.

کد خبر 747855

دیگر خبرها

  • سردار هداوند خبرداد: کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد در اشتهارد
  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید
  • صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره توسط شبکه بانکی
  • کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق در اشتهارد
  • دولت سیزدهم عزم راسخی برای تأمین مسکن اقشار کم‌برخوردار دارد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • بدهی‌های ایران به «بانک توسعه اسلامی» را به صفر رساندیم
  • بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم
  • خاندوزی: یکی از اولویت‌های ما حل موانع پرداخت بدهی‌های کشور است
  • وزارت صنعت بین تامین مواد اولیه با قیمت مناسب برای خودروساز تعادل برقرار کند