Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- برای مداحان حضور و مداحی در حرم منور رضوی حال و هوای دیگری دارد که وضف‌ناشدنی است؛ برای آنان حضور در این فضا الهام‌بخش است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، سیدناصر کهربایی متولد 1348 در مشهدمقدس یکی از مداحان پیشکسوت حرم مطهر رضوی است که در راه خدمت به اهل بیت(ع) مسیری را رفت که پدرش طی کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدرش که مشوق اصلی  او در این راه بود از مداحان و ذاکرین قدیم مشهد و خادم حرم امام رضا (ع) بود.

به بهانه ایام شهادت امام رضا(ع) و عرض ارادت ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و مرثیه خوانی آنان در این روزها به گفتگو با سید ناصر کهربایی می نشینیم:

وی در مورد شروع به کار مداحی در حرم رضوی می‌گوید: از کودکی  در گروه‌های  سرود  مدرسه تک‌خوانی می‌کردم  اما بعدها به علت درس و دانشگاه عقب افتادم و بعد از فوت پدرم دومرتبه انگیزه  پیدا کردم تا راه پدرم را ادامه دهم؛ دو برادرم نیز مداح  هستند و در سال  78 به صورت  جدی در سن 26 سالگی وارد عرصه مداحی شدم و تاکنون مشغول به این خدمت هستم.

کهربایی با اشاره به برکات مداحی در حرم شمس‌الشموس هم عنوان می‌کند: هر مداحی که در مجلس وارد می‌شود جدا از مستمعش، مسائل  معنوی صاحب مجلس هم برایش مهم  است که صاحب مجلس از لحاظ معنوی و اخلاص در چه مقامی قرار دارد و این یک فاکتور برای هر مداح  است.

جلوه‌ای از تواضع امام رضا (ع)/ "تقوا" عامل رشد انسان‌هاستگزارش| حرم رضوی غرق در ماتم و عزا / مشهدالرضا سوگوار شهادت غریبانه امام غریبانروایتی از 26 سال حضور در کفشداری حرم رضوی/ خاک پای زائران را توتیای چشم می‌کنیم

قطعا مداحی در محضر علی بن موسی الرضا (ع) که امام معصوم است و درجه ایشان قابل وصف و توصیف نیست افتخار بزرگی است و در حقیقت عنایت حضرت به یک مداح است و افتخار می‌کنم؛ گاهی که به تنهایی وارد حرم می‌شوم دو خط برای حضرت و در حضور ایشان می‌خوانم.

یک مداح وقتی شروع به خواندن ابیات می‌کند باید به این نکته توجه کند که برای حضار جلسه چه می‌خواند و اینکه باید اشعارش مستند باشد چرا که اگر اشعار یک مداح در مرثیه‌خوانی مستند نباشد تبعات جبران‌ناپدیری را به همراه خواهد داشت. خوشبختانه آستان  قدس رضوی در انتخاب یک مداح پارامترهایی در نظر دارد و یکی از این معیارها این است که مداح از اشعار مستند و معتبر استفاده کند.

متاسفانه برخی مداحان برای ایجاد شور و درآوردن اشک مستمعین هر شعری را می‌خوانند ولو اگر این شعر در شان اهل بیت(ع) نباشد اما برخی دیگر با مطالعه تاریخ اسلام توانسته‌اند در شان و منزلت اهل بیت(ع) بخوانند و با روضه خوانی مستمعین را نسبت به وقایع تاریخی اگاه کنند.

یکی از فرامین مقام  معظم  رهبری  این  است  که  مداحان  با ملایمت قبل از شروع مداحی به مسائل مهم جامعه بپردازند و به ظلم و ستم‌هایی که  به  مسلمانان و جامعه شیعه می‌شود اشاره کنند و این  مصائب، ظلم و جنایات را وصل به جنایاتی کنند که در آن دوران بر اهل بیت (ع)، پیامبر(ص) شده تا از این طریق بینش و نگاه مردم را نسبت به حوادث و اتفاقات پیرامون جامعه مسلمانان به ویژه  شیعیان روشن کنند. مداحان در حقیقت باید پیام‌رسان واقعه عاشورا و حوادث کربلا باشند.

انتهای پیام/282ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مداحی در حرم اهل بیت ع یک مداح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۳۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش اشتغالزایی و رونق تولید از آثار و برکات وقف محسوب می‌شود

به گزارش حوزه استانهای خبرگزاری تقریب، سعید سلامتی در حاشیه چهارمین دوره نمایشگاه دستاوردهای وقف با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: این شرکت از آبان ماه 1399 برای دومین بار شروع به فعالیت کرده و با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه در قالب شرکت موقوفات مبین (70 درصد سهام و 30 درصد بخش خصوصی) توانستیم دوباره شرکت را فعال کنیم.

وی در ادامه خبر داد: در حال حاضر ظرفیت اسمی دامداری این شرکت دو هزار و 500 رأس گله مولد است و در حال حاضر با یک هزار و 700 رأس دام نسبت به تولیدات مختلف اقدام می‌کنیم؛ تولید شیر و گوشت از تولیدات این شرکت است.

مدیر تولید شرکت کشت و صنعت دامپروری مهر ماندگار گلستان با اشاره به اینکه در حال حاضر با 600 رأس دام تولید 25 تُن شیر داریم، تصریح کرد: در این شرکت اشتغالزایی 50 نفر به صورت مستقیم و در چند شیفت شبانه‌روزی داریم.

سلامتی در خصوص فرهنگ وقف و تأثیرات آن بیان کرد: این دامداری در سال 1385 شروع به فعالیت کرد ولی متأسفانه در سال 1395 به دلایل مختلف از جمله مشکل در تأمین منابع مالی اتمام کار داشت؛ شرکت چند سال فعالیت نداشت ولی با سرمایه‌گذاری سازمان اوقاف در سال 99 دوباره به فعالیت برگشته و افزایش اشتغالزایی، رونق تولید، کمک به توسعه شرکت با هدف تأمین گوشت و لبنیات برای مردم از آثار و برکات وقف محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: سالانه سود حاصل از فعالیت این دامداری در بخش‌های مختلف وقف و همچنین برای ایتام، مدرسه‌سازی و دیگر امور خیریه صرف می‌شود.

مدیر تولید شرکت کشت و صنعت دامپروری مهر ماندگار گلستان با اشاره به اینکه در شرکت ایجاد آمیخته‌گری برای تولید دام‌های سازگار با آب و هوا و شرایط کشور یادآور شد: این شرکت دانش‌بنیان است و در بحث اصلاح نژاد دام و پرورش گاو شیری به صورت علمی فعالیت دارد؛ برای حفظ و صیانت از نژاد سرابی به عنوان نژاد اصیل ایرانی در حال تکثیر دام هستیم.

بنا به این گزارش، چهارمین دوره نمایشگاه دستاوردهای وقف با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان از پنجم اردیبهشت ماه آغاز به کار کرده و 39 شرکت دانش‌بنیان در این دوره نمایشگاه حضور دارند که نسبت به نمایشگاه های سال گذشته افزایش داشته است.

شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه در حوزه‌های صنعت، عمران و تکنولوژی، کشاورزی نوآور، شیلات بهره‌ور و  فناوری‌های نوین پزشکی و تجهیزات وابسته فعالیت دارند.



انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان
  • نمایش محصولات فرهنگی کنگره ۳ هزار شهید سمنان در حضور رهبر انقلاب
  • تمام محصولات فرهنگی کنگره ۳ هزار شهید سمنان در حضور رهبر انقلاب به نمایش در می‌آید
  • افزایش اشتغالزایی و رونق تولید از آثار و برکات وقف محسوب می‌شود
  • مداح معروف عراق برای عملیات وعده صادق نوحه خواند | ویدئو
  • ویدئو| نوحه‌خوانی مداح عراقی برای عملیات «وعده صادق»
  • پیام تسلیت حجت الاسلام سید موسی موسوی در پی درگذشت ماموستا فخری
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • پخش زنده دعای ندبه و کمیل خارج از ایران ادامه خواهد داشت
  • ارتقای قاریان جوان در طرح ملی تلاوت شباب الرضا(ع)