Web Analytics Made Easy - Statcounter

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به جزئیاتی از نامه دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره تحقیقات پیرامون "تراریخته" و تنوع زیستی و ژنتیکی، اظهار کرد: مدت‌ها بود محققین ژنتیک و تراریخته بلاتکلیف بودند و به نوعی تهدید می‌شدند و اجازه نداشتند فعالیت‌هایشان را آغاز کنند.

وی اضافه کرد: تصمیم گرفتیم برای رفع این مشکل به شورای علی امنیت ملی مراجعه کنیم تا بررسی شود این مسئله علمی و یا امنیتی است؟ در همین رابطه دو جلسه با آقای شمخانی و دوستان‌شان داشتیم، در نهایت اعلام کردند که مسئله تحقیقات و مهندسی ژنتیک و تراریخته اصلا امنیتی نیست و صرفا تخصصی و اقتصادی است، البته قرار شد اگر کمکی در بخش تحقیقات و تولید خواسته شد، از نیروهای امنیتی هم کمک بخواهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: البته قانون هم به همین موضوع اشاره کرده است، اما برخی دوستان فراتر از قانون عمل می‌کنند، محققین و متخصصین ژنتیک هم قدری ترسو شده‌اند و برای ورود به مسائل تحقیقاتی در حوزه ژنتیک و تنوع زیستی، ترس داشتند، بنده هم به آنها اعلام کردم که دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده که فعالیت‌های شما امنیتی نیست، شما تحقیقات‌تان را ادامه دهید و وقتی منتج به تولید شد، اعلام کنید و مسائل اجتماعی آن را نیز در نظر بگیرید.

کلانتری با بیان اینکه قبلا به حوزه تنوع زیستی و تحقیقات پیرامون ژنتیک و تراریخته نگاه امنیتی وجود داشته است، گفت: به طور مثال سردار جلالی رئیس پدافند غیرعامل به این حوزه ورود کرده بود، البته دیگر دستگاه‌های امنیتی هم ورود کرده بودند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه با این تفسیری که از شورای عالی امنیت ملی اخذ کردیم، اعلام کردند که این مسئله اصلا امنیتی نیست، بلکه تخصصی و اقتصادی است و بعدا اگر قصد داشتند یک ماده و یا یک ژن تراریخته تولید و اجرایی کنند، باید برای مسائل اجتماعی آن نیز زمینه‌سازی شود که مشکلی ایجاد نشود.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: شورای عالی امنیت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۵۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، تحقیقات جدید ژنتیکی اکنون افرادی را که ممکن است آسیب پذیرترین وضعیت را در این رابطه داشته باشند نشان می‌دهد.

تیمی در دانشگاه کالیفرنیا، اطلاعات ژنتیکی ۸۰۰ بیمار پارکینسونی را که در مرکز کشاورزی آن ایالت، زندگی و کار می‌کنند، بررسی کردند.

محققان خاطرنشان کردند که بسیاری از این افراد حداقل یک دهه قبل از ابتلاء به این بیماری در معرض ۱۰ آفت کش مورد استفاده در محصولات پنبه قرار داشتند و برخی از بیماران تا سال ۱۹۷۴ در معرض این بیماری بودند.

آن‌ها انواع ژن‌های مرتبط با لیزوزوم‌ها، بخش‌هایی از سلول‌ها که ضایعات سلولی را تجزیه می‌کنند، تقویت کردند.

دکتر «برنت فوگل»، استاد نورولوژی و ژنتیک انسانی، توضیح داد که اختلال در عملکرد لیزوزومی مدت‌هاست با ظهور پارکینسون مرتبط است.

این مطالعه نشان داد که انواع مرتبط با فرآیندهای لیزوزومی در بیمارانی که مدت طولانی در معرض آفت کش‌ها قرار داشتند بیشتر بود.

به نظر می‌رسد که این گونه‌های ژنی با عملکرد مناسب پروتئین تداخل داشته باشند. به گفته محققان، این نشان می‌دهد که دفع نابهنجار ضایعات در سلول می‌تواند یکی از دلایل زمینه‌ای پارکینسون باشد که در کنار قرار گرفتن طولانی در معرض آفت کش‌ها رخ می‌دهد.

همانطور که ترکیبات سمی- از جمله پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین، که مدت‌ها با پارکینسون مرتبط است- در سلول‌های مغز ساخته می‌شوند، می‌توانند در آنچه که به نام اجسام لویی در بافت‌ها شناخته می‌شوند، نیز تشکیل شوند. محققان خاطرنشان کردند که تجمع جسم لویی یکی از مشخصه‌های پارکینسون در مغز است.

فوگل در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «این مطالعه از این فرضیه حمایت می‌کند که استعداد ژنتیکی ناشی از تغییرات جزئی در ژن‌هایی است که با عملکرد لیزوزومی مرتبط هستند.»

وی افزود: «به صورت روزانه، این گونه‌ها تأثیر زیادی ندارند. اما تحت استرس مناسب، مانند قرار گرفتن در معرض برخی آفت کش‌ها، ممکن است از بین بروند و به مرور زمان منجر به ابتلاء به بیماری پارکینسون شوند. به این حالت تعامل ژن-محیط زیست گفته می شود».

فوگل گفت: «داده‌هایی برای بسیاری از اختلالات رایج وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیرات محیطی بر توسعه این بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد، اما ما هنوز راه خوبی برای اندازه‌گیری این تأثیر یا تعیین اینکه چه کسی به‌طور خاص در معرض خطر است، نداریم».

کد خبر 6090455

دیگر خبرها

  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ؛ فرصتی برای تبیین اهداف ایران بعد از «وعده صادق»
  • احمدیان در سن‌پترزبورگ چه می کند؟
  • سفر مهم دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه/پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان
  • امضای دبیر شورای عالی امنیت ایران پای یک تفاهمنامه امنیتی با روسیه /دیدار احمدیان با مقامات چین و برزیل
  • امضای تفاهم نامه امنیتی میان ایران و روسیه
  • ایران و روسیه تفاهم‌نامه امنیتی امضا کردند
  • تشکیل کمیسیون تخصصی شرط اجرای سند ملی امنیت تغذیه
  • شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • دسترسی اقتصادی شرط اجرایی شدن سند ملی امنیت غذا