Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، بررسی وقایع مختلف زندگی امام رضا علیه السلام، معرٌف وسعت زاویه دید حضرت و چند بعدی بودن شخصیت ایشان به عنوان یک الگو و شاخص در جامعه آرمانی انسانی است و از این جهت است که دوره زندگی ایشان از زوایای مختلف علمی، سیاسی، اعتقادی و فرهنگی و اجتماعی قابل پرداخت است.

هجرت آن حضرت از مدینه به خراسان و حضور ایشان در ایران، تدبیری الهی است تا مردم این سرزمین از برکت‌ها و نعمت‌های فراوان آن وجود مقدس در طول سال‌ها بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع امام رضا (علیه‌السلام) عامل گسترش تشیع در جوامع اسلامی هستند. به این علت که وقتی تاریخ اسلام را مرور می‌کنیم، مشاهده می‌شود که حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام ۲۵ سال خانه‌نشین شدند و عمده دوران حکومت کوتاه مدت آن امام بزرگوار هم به جنگ با دشمنان اسلام طی شد.

 دوران امام حسن مجتبی علیه‌السلام نیز دوران غربت بود و در دستگاه ظالم و سرشار از بغض و مکر اموی، عامه مردم درگیر دنیازدگی و دوری از حقانیت جایگاه امام(ع) می‌شوند.

امام حسین علیه‌السلام هم به ‌طور مظلومانه‌ای به شهادت رسیدند و شهادت ایشان منجر به روشنگری شد، به این ترتیب با استناد به منابع تاریخی، در دوران امام سجاد علیه‌السلام کار به جایی رسیده بود که تعداد انگشت ‌شماری شیعه خالص زندگی می‌کردند و حتی علت سکوت آن حضرت در بسیاری از مواقع، زنده ماندن این تعداد معدود و فراهم ماندن امکان ادامه فعالیت آنها بود.

زمان امام باقر و امام صادق علیهماالسلام نیز دورانی بود که مکتب شیعه از بُعد علمی ارتقاء پیدا کرد، مباحث علمی موجب جذابیت شد و تعداد زیادی از مردم به مذهب برحق شیعه پیوستند و شیعیان سابق نیز در مسیر خود مستحکم‌تر فعالیت کردند.

در این میان اتفاق مبارکی در دوران امام رضا علیه‌السلام روی داد. برخلاف آنکه گفته می‌شود صفویه عامل تشیع در میان مردم ایران است، باید گفت، ورود امام علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام به سرزمین ایران موجب ایجاد و گسترش تشیع در ایران است. چنانکه نتیجه این ورود مبارک، مناظرات علمی و بحث‌های منطقی با دانشمندانی از ادیان و فرقه‌های گوناگون و حتی خلیفه آن زمان بود.

آن حضرت با پذیرش ولایت‌عهدی توانست بعد علمی و معنوی شیعه را بدون جنگ و خونریزی و دردسر در جامعه گسترش دهد؛ چنانکه جهان تشنه دریافت حقیقت ناب شد.

 یکی از برکت‌های ورود امام رضا (علیه‌السلام) به ایران، گسترش دامنه تشیع است

هجرت آن حضرت زمینه‌ای برای ورود امامزادگان علیهم‌السلام به ایران شد؛ امامزادگانی که تعداد زیادی از آنها پس از ورود امام رضا علیه‌السلام به این سرزمین، برای دیدن آن حضرت و پیوستن به ایشان به ایران مهاجرت کردند. هرچند که تعدادی از آن‌ها به شهادت رسیدند. نکته قابل توجه آن است که بسیاری از امامزاده‌ها منتسب به امام موسی بن جعفر علیه‌السلام و نوادگان و از نسل آن حضرت هستند که به قصد دیدار و زیارت امام رضا علیه‌السلام وارد ایران شدند. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که وجود امام رضا علیه‌السلام برای شیعه برکات فراوانی داشته است.

اگر آن حضرت به ایران نمی‌آمدند، گمان می‌رود که شیعه به این قدرت در ایران شکل نمی‌‌رسید. تفکرات منفی درباره اسلام با برکت حضور امام رضا و امامزادگان علیهم‌السلام در ایران از بین رفت.

انتقال خلافت از مرکز خراسان به عراق نیز طرحی بود که از سوی امام رضا علیه‌السلام پیشنهاد شد و به این صورت در عراق، بحث‌های علمی در فضای بازتری انجام می‌شد که به تبع آن، حضور مردم و بهره‌مندی آن‌ها از معارف شیعی بیشتر می‌شد.

 در مجموع امام رضا علیه‌السلام سیاستمدار اخلاق‌مداری است که با سیاستی که ضمیمه به اخلاق کردند، موجب گسترش تشیع شدند.

ایشان مبانی مختلف زندگی بشر را در تمام موارد و در موقعیت‌های مختلف مدنظر دارند و حیات بشری را به یک آرمان‌شهر مانند می‌کنند که انسان و انسان پروری بر پایه دین و اخلاق، محور اصلی است.

ویژگی‌های آرمان‌شهر امام رضا(ع)

آرمان‌شهر مدنظر امام رضا(ع) ویژگی‌هایی دارد، که حرکت بر محور عدالت و دین و بازگشت به دوران سیادت اصول اخلاقی و انسانی و برپایی حکومت عدل الهی در بهترین جامعه دینی و در بین برترین فرزندان بشر از جمله آنهااست.

 امام(ع) در عین حال که سعی در بیان و اجرای تمام اصول اخلاقی و اسلامی دارند، به نیازهای جامعه و اشخاص نیز بسیار توجه می‌کنند و همین اصول در کنار یکدیگر ریشه‌های اساسی آرمان شهر رضوی را پایه گذاری می‌کند.

 از جمله اصول اولیّه که امام(ع) مردم را به آن دعوت کرده‌اند، بنیان نهادن جامعه براساس تعالیم قرآنی و آموزه‌های نبوی، حرکت در مسیر تحقق آموزه‌های اسلامی در حیطه امور اجتماعی، جاری کردن شریعت الهی و سنت و سیره رسول مکرم اسلام(ص) و ائمه(ع) برای بنیان گذاری یک آرمان شهر اسلامی است که بدون شک همگان را به سعادت بشری رهنمون می‌گرداند.

در این مسیر امام(ع) به برخی از فضایل اخلاقی دعوت می‌کند و از برخی دیگر برحذر می‌دارد. از جمله این فضایل اخلاقی؛ دوری از تکبر و خودبرتربینی در حیطه برخوردهای فردی، ظلم ستیزی و عزت‌خواهی و تلاش برای رهایی از یوغ استبداد و استثمار در حیطه اجتماع است.

از جمله رکن‌های اساسی آرمان شهر رضوی می‌توان به سخاوت، نیکی، کسب روزی حالل،
دوری از اسراف، و بخل و حسد و حرص، فروتنی، تقوای الهی داشتن، فریادرسی مظلوم وعزت و آزادگی، وفای به عهد و... اشاره کرد که هر یک به تنهایی دریایی از اصول اجتماعی و اخلاقی را در بردارند.

تبیین و تثبیت وابستگی بدون گسسته دین و سیاست

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دوران امام رضا علیه السلام، تبیین و تثبیت وابستگی بدون گسسته دین و سیاست است که علی رغم تلاش‌های فراوان دولت عباسی و با تلاش های امام و راه اندازی جلسات مناظره و روشنگری، به عنوان یک میراث در جامعه اسلامی ماندگار شد و نسل به نسل منتقل گشت.

 الگوسازی رفتاری با مناظرات علمی و آموزش شیوه گفتگو و چگونگی ارتباط با مردم، میراث دیگری است که امروزه زمینه‌ساز کرسی‌های آزاد اندیشی و محور اصلی شعار آزادی بیان و بسیاری از اصول منشور حقوق بشر اسلامی است که از دوران امام رضا علیه السلام به یادگار مانده است.

بنابراین احیاء دین و تثبیت پایه‌های اساسی آن که در ادامه رسالت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه علیهم السلام شکل گرفت و گسترش دامنه و دایره قدرت تشیع مهمترین هدف امام رضا اسلام بود که با علم و درایت و رٱفت و مردم‌داری و در سایه آزادگی رفتار و اندیشه و اندیشه آزاد و بدون وابستگی به نتیجه رسید.

انتهای پیام/ س

منبع: فارس

کلیدواژه: امام دین آزادگی اندیشه جوامع اسلامی امام رضا آرمان شهر فارس شیراز الگو هجرت سیره امام رضا علیه السلام دوران امام امام رضا ع آرمان شهر ورود امام آن حضرت امام ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۵۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیداری آزادی‌خواهان جهان نشات گرفته از انقلاب اسلامی است

به گزارش خبرنگار مهر، سرتیپ علی رزمجو بعد از ظهر چهار شنبه در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری و هفته عقیدتی سیاسی در سپاه در سالن ۲۲ بهمن بوشهر با بیان اینکه مبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ریشه در آیات قرآن کریم دارد گفت: فلسفه تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر اساس اصول و اعتقادات الهی ترسیم شده است و با به کارگیری عقل، خرد و توانمندی‌های فردی و سازمانی در راه حق حرکت می‌کند.

فرمانده سپاه امام صادق علیه السلام استان بوشهر با اشاره به تکثیر اعتقادات آزادی‌خواهانه‌ای که از انقلاب اسلامی در دنیا نشأت گرفته است افزود: ایستادگی ملت مظلوم فلسطین در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی و بیداری آزادی‌خواهان جهان در راستای حمایت این ملت مظلوم همگی نشأت گرفته از آرمان‌های الهی انقلاب اسلامی است.

وی در ادامه رژیم غاصب صهیونیستی را گیر افتاده در باتلاقی عمیق خواند و تصریح کرد: مقاومت مردم فلسطین، ناتوانی رژیم غاصب صهیونیستی در هدف قرار دادن اهداف نظامی و اعتراضات داخلی این رژیم کودک کش را در باتلاقی عمیق فرو برده است.

فرمانده سپاه امام صادق علیه السلام استان بوشهر در پایان اظهار کرد: موفقیت‌های مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف تجلی‌گاه عشق به خدا، ایثار، فداکاری و از خود گذشتگی است

در پایان این مراسم به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه از مربیان و هادیان نمونه سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

کد خبر 6094443

دیگر خبرها

  • شهادت امام جعفر صادق (ع) ۱۴۰۳ + عکس، متن و پیام تسلیت
  • امام صادق (ع) شاکله اندیشه دینی را بنا نهاد
  • (عکس) آتش‌سوزی مهیب در امام‌زاده ابراهیم شفت
  • مراسم دسته روی شهادت امام جعفر صادق (ع)در مازندران برگزار می شود
  • بیداری آزادی‌خواهان جهان نشات گرفته از انقلاب اسلامی است
  • مسجد و مدارس در روز شهادت امام صادق (ع) به هم می‌پیوندند
  • سخت‌ترین دوران‌ زندگى حضرت امیرالمومنین (ع) + فیلم
  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود