Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامرضا مصباحی‌مقدم گفت: اصرار برای وابستگی به غرب در شرایطی است که ۸۰ درصد اقتصاد ما داخلی است و ۲۰ درصد به مناسبات بین‌المللی ربط پیدا می‌کند. اما غرب‌گراها فقط به این ۲۰ درصد توجه می‌کنند و با ۸۰ درصد ظرفیت داخلی کاری ندارند. ناطقان: غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو کمسیون اقتصادی مجلس‌های هشتم تا دهم در خصوص وضعیت امروز اقتصاد کشور گفت: اگر اقتصاد ایران وضعیتی شلخته دارد، به این دلیل است که بعد از جنگ ایران و عراق از تفکری اقتصادی‌ برخوردار شدیم که این تفکر بر اساس اقتصاد نئوکلاسیک بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقتضاء‌ این نوع تفکر در اقتصاد این است که ایران با اقتصاد جهانی هم‌پیوستگی داشته باشد که این هم‌پیوستگی در صورت برقراری این امکان را به کشور ما می‌دهد که بخشی از ثروت جهانی را با موافقت سایر کشورهای تاثیرگذار به خود اختصاص بدهد.

مصباحی‌مقدم افزود: بر اساس این تفکر اگر ایران به اقتصاد جهانی نپیوندد،‌ نمی‌تواند رشد و پیشرفت اقتصادی را شاهد باشد. این گزاره طی سال‌های پس از جنگ باعث شد تا همواره نگاه دولت‌مردان ما به ارتباط با غرب باشد که مُرادشان هم به طور عمده اقتصاد آمریکا و اروپا است. آن هم در شرایطی که اقتضای پیوستن به اقتصاد جهانی و گرفتن سهمی از اقتصاد موجود در جهان، چیزی جز این نیست که با رویکردهای سیاسی غرب در مناسبات داخلی و بین‌المللی همراهی کنیم.

وی ادامه داد: پیوستن به اقتصاد جهانی الزام می‌کند که مثلا مشروعیت اسرائیل را به رسمیت بشناسیم، نیروهای قدس را تروریسم تلقی و همهِ همکاری‌ با کشورهای آزادی‌خواه را قطع کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اصرار برای وابستگی به غرب در شرایطی است که ۸۰ درصد اقتصاد ما داخلی است و ۲۰ درصد به مناسبات بین‌المللی ربط پیدا می‌کند. اما غرب‌گراها فقط به این ۲۰ درصد توجه می‌کنند و با ۸۰ درصد ظرفیت داخلی کاری ندارند.

مصباحی‌مقدم‌ در ادامه افزود: حتی اگر قرار بر همراهی همه‌جانبه با غرب داشته باشیم بازهم سهم زیادی عایدی‌مان نخواهد شد. در واقع کشورهای غربی در شرایطی با ایران رابطه‌ای تنگاتنگ در اقتصاد خواهند داشت که به ظرفیت‌های داخلی ما احتیاج داشته باشند. حالا در شرایطی که اقتصاد ایران به دلیل بی‌توجهی به سهم ۸۰ درصد داخلی اقتصادی به‌هم ریخته است، بالطبع برای کشورهای صاحب‌اقتصاد جذابیتی ندارد.

وی توضیح داد: شرح این شرایط نشان می‌دهد باید در مرحله اول به واسطه ارتباط با همسایگان، ظرفیت‌های اقتصادی‌مان را به رونق برسانیم تا کشورهای قوی در زمینه اقتصادی اراده کافی برای برقراری تعامل با اقتصاد ایران را داشته باشند. اما چون تفکر نئوکلاسیک مانع شکوفایی اقتصاد داخلی شده است، اقتصاد ایران آمادگی لازم را ندارد، نمی‌تواند نیازهای مردم را تامین کند و جامعه ناگزیر به سمت بحران معیشتی می‌رود. منبع: فارس برچسب ها: عضو مجلس خبرگان رهبری ، اقتصاد ایران ، مناسبات بین‌المللی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: عضو مجلس خبرگان رهبری اقتصاد ایران مناسبات بین المللی مناسبات بین المللی اقتصاد ایران اقتصاد جهانی مصباحی مقدم ۸۰ درصد ۲۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۵۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان بالای ۵۰ درصد است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان بالای ۵۰ درصد است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، طیب جعفری، امروز_ سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت- در مراسم تجلیل از کارگران نمونه استان اظهار کرد: هفته کارگر، فرصت مناسبی است برای تجلیل از کسانی که ردای تلاش و خدمت بر قامت استوارشان، تجسمی از اراده و همت است.

وی افزود: کارگران با اراده‌ای پولادین خود در حرکت چرخ‌های اقتصاد کشور و در اعتلای نام ایران گام بر می‌دارند و عاشقانه تلاش می‌کنند تا شعار جهش تولید با مشارکت مردم به عنوان راهبرد اقتصادی سال جاری محقق شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت:بخشی از اقتصاد استان زنجان نیز به عنوان یک استان صنعتی و کشاورزی به دست توانمند کارگران مدیریت می‌شود که امیدواریم با برنامه‌های این هفته بتوانیم برای قدردانی از زحمات آنها و اعتلای نام کارگر در جامعه گام برداریم.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصادی استان گفت: سهم زنجان با داشتن ۱.۳ درصد جمعیت کشور از تولید ناخالص داخلی کشور، کمتر از یک درصد بود، اما در فعالیت دولت سیزدهم این رقم روند رو به رشدی پیدا کرد و در حال رسیدن به بالای یک درصد است.

جعفری با اشاره به رتبه نخست زنجان در شاخص نرخ مشارکت اقتصادی در کشور افزود: از جمعیت یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفری استان، ۸۳۰ هزار نفر از جمعیت در سن کار هستند و نرخ مشارکت اقتصادی استان در فصول گذشته به‌طور میانگین بالاتر از ۵۰ درصد بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان ادامه داد: اقتصاد استان پاسخگوی مشارکت اقتصادی افراد جویای کار است و متناسب با رشد اقتصادی استان، شمار بیمه‌شدگان اجباری در زنجان از ۱۱۲ هزار نفر به مرز ۱۳۴ هزار نفر رسیده است.

کد خبر 749412

دیگر خبرها

  • فرانسه جایگاه خود را بین ۱۰ اقتصاد برتر از دست می‌دهد
  • نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان بالای ۵۰ درصد است
  • اکسپو فرصتی برای توسعه
  • مقایسه اقتصاد چین با ایالات متحده در بخش‌های مختلف
  • مقایسه اقتصاد چین با ایالات متحده در بخش های مختلف
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است
  • هدف گذاری برای تقویت مناسبات ترانزیت جاده ای بین ایران و ازبکستان
  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟