Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@23:57:20 GMT

آیا کرونا به مغز آسیب می زند؟

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۶۷۹۸۷

آیا کرونا به مغز آسیب می زند؟

نتایج پژوهش های جدید انجام شده در برزیل نشان می دهد ویروس کرونا می تواند بافت مغز را آلوده کرده و بر ساختار قشر بیرونی مغز و منطقه ای که مسوول عملکردهایی مانند حافظه ، هوشیاری و زبان است، تاثیر گذارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دانیل مارتینز دو سوزا ، استاد انستیتوی زیست شناسی در دانشگاه کامپیناس و از اعضای این تیم تحقیقاتی درباره موضوع فوق گفت: ما برای اولین بار نشان دادیم که ویروس کرونا در آستروسیت های آلوده تکثیر می شود و این موضوع می تواند زنده ماندن سلول های عصبی را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس یافته های این مطالعه ، ویروس کرونا می تواند روی سلولهای آستروسیت ، فراوانترین سلول در سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارد. این سلول ها عملکردهایی مانند تأمین پشتیبانی و مواد مغذی برای سلولهای عصبی و تنظیم غلظت انتقال دهنده های عصبی و سایر مواد مانند پتاسیم را انجام می دهند.

یافته های پژوهشگران حاکی از این حقیقت است که عفونت این نوع سلول ها مرگبار است و این مساله از از طریق آزمایش های انجام شده روی بافت مغز ۲۶  بیمار که بر اثر  کرونا فوت کرده اند ، تأیید شده است.

به گفته مارتینز دو سوزا ، دانشمندان از تکنیکی استفاده کردند که به عنوان روش ایمونو هیستو شیمی (immunohistochemistry)شناخته شده و شامل استفاده از آنتی بادی برای تشخیص آنتی ژن های خاص در نمونه  های بافت است.

نتایج این مطالعه همچنین نشان می دهد که وجود ویروس در 26 نمونه مورد بررسی، به طور قطعی  تأیید شده و در 5 نمونه از آنها تغییرات خاصی یافت شد که احتمال آسیب به سیستم عصبی مرکزی را نشان می دهد.

هشتاد و یک بیمار دیگر با علائم خفیف کووید ۱۹ نیز مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج این بررسی همچنین نشان داد که یک سوم از این بیماران 60 روز پس از ابتلا به بیماری، علائم عصبی یا مشکلات اعصاب و روان مانند اختلال حافظه ، خستگی ، سردرد ، اضطراب و سایر علائم را نشان می دهند.

در خاتمه گفتنی است این مطالعه توسط تیمی مشترک از دانشمندان یونیکامپ و دانشگاه سائوپائولو (USP) و با همکاری دانشمندان آزمایشگاه ملی علوم زیستی ، دانشگاه فدرال ریودوژانیرو و موسسه DOr انجام شده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مغز کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۷۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،     مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی گفت: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم سال گذشته در بین ۱۶۲ هزار و ۶۸۲ نفر از کودکان ۳ تا ۶ استان اجرا شد.

پروین محمدپوری، با اشاره به برنامه های اجرایی معاونت پیشگیری بهزیستی استان در سال گذشته افزود: در این مدت پنج هزار و ۱۲۳ تماس با دفتر مشاوره و خدمات روانشناختی بهزیستی برای مشاوره تلفنی با خط ۱۴۸۰ انجام و همچنین طرح آگاه‌سازی با تأکید ویژه بر خود مراقبتی برای یکهزار و ۳۳۱ نفر از دختران و زنان استان از سوی دفتر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اجرا شد.

محمدپوری، با بیان اینکه مأموریت اصلی دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی، توانمندسازی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی است،گفت: ارائه خدمات تخصصی به موقع به گروههای هدف، مطالعه و تحلیل وضعیت موجود آسیبهای اجتماعی، ارائه راهکار لازم به نهادهای مربوطه و شناسایی مناطق آسیب زا در انجام مداخلات لازم را از اهداف دفتر آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی اعلام کرد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی، با اشاره به فعالیت اورژانس اجتماعی استان در سال گذشته هم گفت: در این مدت ۹ هزار و ۶۵۳ تماس شامل اختلالات حاد خانوادگی، کودک آزاری، سالمند آزاری، همسرآزاری و معلول آزاری با اورژانس اجتماعی استان برقرار شده که از این تعداد سه هزار مورد پذیرش مداخله انجام و پنج هزار نفر از خدمات سیار بهره مند شدند.

دیگر خبرها

  • لایروبی ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های کرمانشاه
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • ایستگاه فضایی چین آسیب دیده است
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی