Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود تشدید تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی، گلابی از آمریکا و آفریقا وارد کشور شده که این امر با واکنش شدید باغداران مواجه شده است. رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه معتقد است که امسال برای نخستین بار بحث ورود موقت میوه مطرح شده که به منظور صادرات مجدد و ارزآوری انجام می گیرد اما تاکنون این امر اجرایی نشده است و جز میوه‌های گرمسیری، مابقی میوه‌های خارجی موجود در بازار قاچاق تلقی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمار‌ها نشان می‌دهد که امسال مقداری گلابی هندی و منگوتین در کنار میوه‌های گرمسیری انبه، نارگیل، موز و انبه وارد شده است، درحالیکه با وجود پتانسیل بالای تولید و اقلیم ۴ فصل کشور، نیازی به واردات میوه برای تامین بازار داخل نداریم.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از دلایل تصمیم مسئولان دولتی برای واردات میوه به صورت ورود موقت و تاثیر آن بر تولید داخل با خبر شویم:

 مخالفت تشکل‌ها با واردات میوه


محمد علی مصطفی لو مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های باغداری کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مخالف واردات میوه هستیم، اظهار کرد: در برخی مواقع سیب در ازای موز تهاتر می‌شود، اما دولت برای کمبود نقدینگی و تامین ارز مورد نیاز بحث ورود موقت میوه را مطرح کرده است که تشکل‌ها و باغداران نسبت به این امر انتقاداتی دارند.

وی افزود: در شرایط فعلی تحریم، سیاست کلان دولت و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت به واردات میوه به صورت ورود موقت  است تا از این حیث بخشی از ارز مورد نیاز تامین شود.

مصطفی لو با اشاره به اینکه تولید میوه داخل جوابگوی نیاز کشور است، بیان کرد: با توجه به مازاد تولید محصولات باغی، صادرات یک ضرورت به شمار می‌رود، اما بنا به مصلحت کشور اجازه ورود موقت میوه داده شده که با اعمال نظارت دقیق باید از عرضه این نوع محصولات به بازار داخل جلوگیری شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تولید میوه‌های گرمسیری داخل جوابگوی نیاز کشور نیست، بیان کرد: علی رغم تنوع میوه در داخل، اما توصیه پزشکی و سلامت بر آن است که هیچ میوه‌ای از لحاظ ویتامین k جای موز را نمی‌گیرد که تولید موز داخل یک‌پنجم تا یک ششم نیاز کشور را جوابگوست.

وی ادامه داد: با وجود ثبات قیمت موز، آناناس، نارگیل و انبه در خارج، دولت کسری نیاز کشور را به منظور حمایت از مصرف کننده وارد می‌کند چرا که در صورت عدم واردات، تولیدکننده داخل قیمت را تحت تاثیر مسائل مختلف افزایش می‌دهد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های باغبانی با اشاره به اینکه طی سال‌های آتی نیازی به واردات میوه‌های گرمسیری نداریم، بیان کرد: طی ۴ تا ۵ سال آینده کل نیاز موز و آناناس کشور از طریق تولید گلخانه تامین می‌شود چرا که باغداران با علم روز متکی به آخرین تکنولوژی دنیا به امر تولید مشغولند.

وی درباره آخرین وضعیت واردات میوه گفت: بنابر آمار پنج ماهه گمرک، ۳ هزارتن نارگیل، ۳ هزار تن آناناس و ۱۹۹ هزار تن موز وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل موز از لحاظ وزنی ۲۰ درصد افزایش، آناناس ۳۲ درصد کاهش و نارگیل ۶ درصد کاهش یافته است.

طرح ورود موقت میوه برای اولین بار در کشور/  واردات میوه جز گرمسیری‌ها قاچاق است

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار بحث ورود موقت میوه مطرح شده است، اظهار کرد: با وجود موافقت وزارتخانه‌های ذی ربط برای ورود موقت میوه به سبب ارزآوری، اما تاکنون اجرایی نشده است.

وی افزود: با توجه به واردات قانونی ۴ میوه گرمسیری، مابقی میوه‌های خارجی موجود در بازار قاچاق تلقی می‌شود.

نورانی ادامه داد: بحث ورود موقت میوه برای مواقعی است که تولید میوه‌ای در کشور کاهش یافته است یا همانند ترکیه برای صادرات مجدد تحت بسته بندی‌های جدید و  ایجاد ارز آوری انجام می‌شود.

 لغو قانون تمرکز، علت اصلی ورود میوه‌های خارجی به بازار

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه نیازی به واردات میوه نداریم، اظهار کرد: با توجه به تنوع میوه و تولید با کیفیت، نیازی به واردات محصولات مشابه داخل نداریم و تنها طبق روال سال‌های گذشته ۴ قلم میوه گرمسیری همچون آناناس، نارگیل، انبه و موز وارد می‌شود.

وی در واکنش به واردات گلابی افزود: به دلیل لغو قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی به عنوان مهم‌ترین دستاورد بعد از انقلاب، شاهد واردات بی رویه محصولات کشاورزی هستیم، در حالیکه طی سال‌هایی که قانون تمرکز در اختیار وزارت جهاد کشاورزی بود، به هیچ عنوان به تولید داخل بی توجهی صورت نمی‌گرفت و وزارت جهاد مجوز واردات یک کیلو میوه را هم نمی‌داد.

ملک زاده ادامه داد: با لغو قانون تمرکز و واگذاری امور به وزارت صمت دیگر توجهی به تولید داخل صورت نمی‌گیرد چرا که تمامی هم و غم مسئولان این وزارتخانه و افراد با نفوذ در بدنه دولت، واردات است، به همین خاطر لابی گران به دنبال لغو قانون تمرکز وزارت جهاد  بودند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه واردات میوه، تولید داخل را نشانه گرفته است، بیان کرد: علی رغم آنکه واردات میوه به تولید داخل، اشتغال و تولیدکننده داخل ضربه مهلکی‌می زند، از این رو با بهانه‌های مختلف نظیر ورود موقت بحث واردات مطرح است تا از این طریق سود‌های هنگفتی بدست آید.

 واردات محصولات باغی توجیهی ندارد/ کیفیت میوه‌های ایرانی در دنیا زبانزد است

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه واردات محصولات باغی توجیهی ندارد، اظهار کرد: در شرایط فعلی که ارز به میزان کافی برای واردات دارو وجود ندارد اما مافیای واردات به بهانه‌های مختلف و برای کسب سود بیشتر در پی واردات میوه هستند.

وی افزود: هم اکنون که ارز به میزان کافی برای واردات محصولات استراتژیک وجود ندارد، شاهد واردات میوه همچون گلابی هستیم.

شادلو ادامه داد: با وجود آنکه برداشت یکی از انواع گلابی از آخر تابستان تا مهر انجام می‌شود و حداقل تا چند ماه ماندگاری برای عرضه به بازار داخل را دارد، واردات  گلابی به صورت ورود موقت بسی جای سوال است.

نایب رئیس اتحادیه باغداران با بیان اینکه کیفیت میوه‌های تولیدی کشور ما در دنیا بی نظیر است، گفت: با وجود تنوع خانواده مرکبات و سیب تولیدی و کیفیت بی نظیر این محصولات در دنیا، بسیاری از کشور‌ها خواهان میوه ایرانی هستند که با این وجود واردات، خیانت به تولید داخل و اقتصاد مقاومتی است.

به گفته این مقام مسئول، بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری تنها راه برون رفت از تحریم‌های فعلی تکیه بر تولید داخل است که در بخش کشاورزی به سبب دارابودن اقلیم ‌متفاوت و شرایط خاص آب و هوایی، این سوال مطرح است که چرا مسئولان به دنبال واردات هستند.

نایب رئیس اتحادیه باغداران در پایان با بیان اینکه تولید محصولات باغی مازاد بر نیاز کشور است، تصریح کرد: با وجود آنکه واردات میوه در صورت نبود نظارت دقیق منجر به ورود آفات و بیماری‌های مختلف و ایجاد خسارت در تولید داخل می‌شود و برای مبارزه با آن، ورود سموم و آفت کش هزینه بر است، از این رو انتظار می‌رود مسئولان بر این امر نظارت کافی داشته باشند. از واردات میوه جلوگیری کنند چرا که به سبب تولید مازاد بر مصرف داخل نیازمند صادرات هستیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: واردات میوه تولید میوه محصولات باغی گفت و گو با خبرنگار صنعت میوه های گرمسیری لغو قانون تمرکز نیازی به واردات واردات محصولات واردات میوه تولید داخل محصولات باغی رئیس اتحادیه نیاز کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۸۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران کشور نشان از تعهد بالای ما به مرغداران کشور دارد، این در حالی است که تاکنون منابع یا تسهیلات یا پولی بابت این عملیات مهم در صنعت مرغداری به شرکت پشتیبانی امور دام پرداخت نشده است. با این حال بیش از ۷۶ درصد بهای مرغ خریداری شده نقدا به مرغداران پرداخت و بقیه مولدین زنجیره‌ها را با تهاتر کنجاله سویا یا ذرت راضی کرده ایم و این حرکت حمایتی همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اشاره به اینکه استان‌ها با تمام قدرت مشغول جمع‌آوری مرغ مازاد هستند، افزود: در حال حاضر در نیمی از استان‌های کشور ظرفیت‌های خرید را افزایش داده‌ایم. چنانکه عمده کشتارگاه‌ها با شرکت همکاری می‌کنند، تقریباً ۹۵ درصد ظرفیت تونل‌های انجماد کشور در اجاره ما هستند.

وی گفت: درک ضرورت جمع‌آوری مازاد مرغ در کشور و کمک به ارتقای صنعت مرغداری در گام جدید به موازات تحولات مثبت و سازنده ۶ ماهه اخیر در وزارت جهاد کشاورزی حرکت به سوی یک راهبرد ملی است. اینکه در بزنگاه تاریخی قرار داریم که سرانه مصرف مرغ کشور به همت و مرهون تلاش مرغداران کشور با افتخار در حال افزایش است. باید به توانایی بالای کالای جایگزینی گوشت سفید مرغ به گوشت قرمز هم در شرایط امروز بازار فرآورده‌های پروتئینی کشور توجه کنیم.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: شرکت حتی مباشر گرفته است تا مرغ صنعتی را هم از بازار جمع کند تا تأثیری بر حجم عرضه مرغ گرم نگذارد. فعلاً همه استان‌ها مشغول خرید مازاد مرغ هستند. البته صادرات و مذاکره با شرکت‌های بزرگ تبدیلی و فرآوری برای جمع‌آوری و قطعه بندی و شنیسل راهکار مؤثر دیگری است. حتماً باید از ظرفیت صنایع تبدیلی تکمیلی و فرآوری بخش خصوصی بهره برد.

وی خاطر نشان کرد: معتقدم دولت هر مجوزی که اتحادیه‌ها می‌خواهد باید به آنها بدهد تا با توانمندسازی آنها ظرفیت‌های جدیدی خلق شود. صنعت مرغداری و مرغداران کشور نیازمند توجه و حمایت جدی تری برای تاب‌آوری و تولید پایدار هستند. باید همگان هم سیاست‌گذاران و هم ذی‌نفعان و ذی مدخلان صنعت مرغداری بپذیرند که با عبور صنعت مرغداری کشور از ۱۳۰ میلیون قطعه به ۱۵۰ میلیون قطعه در کلاس جدیدی قرار داریم و نیازمند استانداردهای تازه در زنجیره تأمین و ارزش صنعت مرغداری هستیم. باید به این دگردیسی تکاملی در صنعت مرغداری کمک کنیم. باید بپذیریم که مرغداران کشور به حمایت و لجستیک بیشتری نیاز دارند.

شیرزاد افزود: صنعت مرغداری کشور وارد مدار جدیدی از تکامل زنجیره ارزش خود در طبقه بندی کلاس جهانی این صنعت شده است. طبیعی است این تحول، در امور متعارف و خو گرفته شده گذشته ناترازی و تعارض به وجود خواهد آورد و منافع بسیاری از گروداران دچار تزلزل خواهد شد.

وی اضافه کرد: این مدار و سطح بالاتر در اوربیتال تولید مرغ گوشتی دارای ریسک ترکیبی و متنوع، جدای از ریسک‌های ماهوی و متعارف صنعت مرغداری می‌باشد. در علم مالی رابطه ریسک و بازده باهم نسبت مستقیم دارند.

به گفته وی، وقتی از ۱۳۰ میلیون قطعه داریم به سمت ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی جهش تولیدی می‌کنیم. انتظار داریم با بازده و حاشیه سود مطلوب‌تری در کلیت این صنعت روبرو باشیم. به عنوان دولت باید ریسک‌های سیستماتیک این صنعت را تعدیل کنیم و ریسک‌های غیرسیستمیک را مهار کنیم. حداقل تأثیر تورم بر هزینه‌های تولید در این صنعت را کم کنیم. نباید بگذاریم شوک‌های درونی و بیرونی اثرگذار بر این صنعت این موفقیت بین‌المللی را خدشه دار سازد.

وی اضافه کرد: ثبات و پایداری در این کلاس جهانی، تلاش بیشتر و حداکثری را می‌طلبد، حتی مفاهیم رایج را تغییر خواهد داد در این کلاس ما واژه «مرغ مازاد» دیگر نخواهیم داشت، بلکه بیش بود مرغ به منزله «مرغ صادراتی» خواهد بود. به طور متوسط روزانه ۷ هزار و ۶۷۲ تن تقریباً معادل ماهانه حدود ۲۲۷ هزار تن گوشت مرغ مصرف در مقیاس ملی است که با ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی می‌توان پاسخ مناسبی به تقاضای مؤثر ملی داد.

وی ادامه داد: جهش از این مدار تولید تا ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی نیازمند سرمایه گذاری، تقویت اکوسیستم تولید تخم مرغ نطفه دار و افزایش ظرفیت تولید جوجه یک روزه در داخل و تقویت کریدورهای با ثبات واردات جوجه و انکشاف بازارهای صادراتی جدید برای صادرات مرغ و ارتقای قدرت رقابت پذیری تولیدکنندگان از طریق پمپاژ عناصر بهره‌وری تولید است که اینها عناصر لازم و مقوم جهش تولید و مردمی سازی تولید بنا به فرموده مقام معظم رهبری می‌باشند.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: رشد زنجیره‌های تولید مرغ گوشتی و تخمگذار و ادغام واحدها و تملک و تصاحب واحدهای مرغداری و میل زنجیره‌ها به بزرگ شدن نشان از درستی سیاست‌های شش ماهه اخیر در این صنعت است. اما در کنار آن دولت باید با انواع بسته‌های بیمه‌ای، مالی، تأمینی، نهاده‌ای و لجستیکی، حمایت و توجه بیشتری به واحدهای خرد و کوچک و متوسط از خود نشان دهد تا جامعه مولدین مرغ کشور پولاریزه، قطبی و دارای شکاف و گسست نگردد. به عبارت دیگر تعاملات، مناسبات و ارتباطات این دو فصل مجزا و منفک در تولید مرغ کشور در نهایت باید به یک بازی برد- برد و انتگره شدن (ادغام عمودی و یکپارچگی) مناسبات تجاری- تولیدی ختم گردد.

وی اضافه کرد: دولت باید برخی از این تعارضات و شکاف‌ها را به بهانه بهبود بهره‌وری و کارایی این واحدها با انواع حمایت یارانه‌ای، دادن امتیازهای تجاری به اتحادیه‌های مرغداران و با حمایت مالی تسهیلاتی از مرغداران کوچک و متوسط پر کند. تشکل‌های مرغداران هم باید به توسعه، توانمندسازی و ظرفیت سازی جدید بپردازند و تنظیمات صنعت مرغداری را خود به عهده بگیرند.

شیرزاد گفت: طی ۷ ماه گذشته، وزارتخانه با اتخاذ سیاست‌های درستی که مقوم این حضور در کلاس متفاوت جهانی است با موفقیت توانسته در روندهای سنتی و متعارف گذشته گسست به وجود آورده و محدودیت‌های گذشته در تولید مرغ و جوجه‌ریزی را دیگر نمی‌پذیرد. مثلاً وزارتخانه به شدت با کاهش جوجه‌ریزی در اسفند و فروردین مخالف است و محدودیت‌های فصلی و اکولوژیکی و تکنیکی را پشت سر گذارده است. این سیاست وزارتخانه به معنای حضور در کلاس جهانی جدید، حضور در مدار متکامل تری از تولید به نسبت گذشته و البته حضور مجموعه‌ای از ریسک‌ها و بازده‌های متفاوت‌تر از قبل است.

وی تصریح کرد: ایران در حال نزدیک شدن به چهار کشور اول تولیدکننده صنعت مرغداری در جهان است و این موفقیت را باید ثبات و پایداری ببخشیم و از این دستاورد حفاظت کنیم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: در این میان مافیای واردات مرغ هم در کمین نشسته اند. این مافیا به طور مداوم از این موفقیت‌ها دلخور و سودهای کلان بادآورده خود را در آتیه نزدیک از دست رفته می‌بینند. نباید مرغداران کشور در زمین بازی که توسط مافیای واردات چی مرغ گرم و منجمد تدارک دیده شده، بازی کنند، صنعت مرغداری کشور در حال تکامل و پیشرفت است و همگان موظف هستیم تا از این دستاوردها صیانت کنیم.

کد خبر 6094489 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • واکاوی تخصیص «۲ و نیم میلیارد دلار ارز برای مونتاژ ۲۵۰ هزار خودروی چینی» به جای تولید ۷۰۰ هزار خودرو در داخل!
  • مرغداران وارد بازی مافیایی واردات مرغ نشوند
  • برخی بی تدبیری‌ها باعث استمرار مشکلات کارگران می‌شود
  • رئیس سازمان چای کشور در گفت‌وگو با قدس: چای ایرانی رنگ حمایت گرفت
  • چای ایرانی رنگ حمایت گرفت
  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ان
  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحد‌های خوراک دام و طیور
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحدهای خوراک دام و طیور