Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@23:02:07 GMT

معمای ناتمام هویدا

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۶۸۵۱۷

معمای ناتمام هویدا

بیست‌وپنجم مردادماه 1356 آخرین روز حضور امیرعباس هویدا در مقام نخست‌وزیری 12 سال و 6 ماه و 12 روزه‌اش بود؛ محمدرضا پهلوی تصمیم گرفته بود جمشید آموزگار را به‌جای هویدا بنشاند و او چون محمدعلی فروغی، عبدالحسین هژیر، ابراهیم حکیمی (حکیم‌الملک)، حسین علا و منوچهر اقبال وزارت دربار را پاداش بگیرد.

  از زمانی که در طبقه دوم بیمارستان پارس نشسته بود بر بالین حسنعلی منصور، حدود 13 سال می‌گذشت؛ آن روز همه نمایش «زنده بودن نخست‌وزیر» را بازی می‌کردند و شاه می‌خواست از میان جمشید آموزگار، اردشیر زاهدی، علینقی عالیخانی و امیرعباس هویدا نخست‌وزیری برای خود انتخاب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
هویدا انتخاب خود شاه بود؛ فرزند عین‌الملک که چون پدرش دیپلماتی معروف شده بود و از کودکی در بیرون از کشور زندگی می‌کرد. در جوانی به شاخه حزب توده در بیروت پیوسته بود و بعدها در تهران از دست شاه مدال گرفته و به فرانسه بازگشته بود؛ او زندگی به سبک روشنفکرانه داشت. کودتای 28 مرداد 1332 که رخ داد به تهران برگشت و از وزارت خارجه به دفتر امیر انتظام رفت؛ در شرکت نفت هویدا تا معاونت امور اداری ترقی کرد. دوست گرمابه و گلستان حسنعلی منصور بود و در کابینه‌اش وزیر دارایی شد و مرد دوم همراه نخست‌وزیر؛ محمد رضا شاه هم او را مردی گره‌گشا می‌پنداشت. یازدهم بهمن‌ماه 1343 هویدا نوزدهمین نخست‌وزیر شاه شد و سال‌ها مرد دوم حکومت پهلوی بود و عکاس‌ها قاب تصویر او را با عصا، پیپ و گل ارکیده به یقه کتش ثبت می‌کردند.  زمان به روزهای تب‌دار انقلاب نزدیک می‌شد و شاه برای تطمیع موج فزاینده انقلاب حکم به بازداشت هویدا داده بود؛ تا صبح روز بیست‌ و دوم بهمن‌ماه هویدا در زندان شاهانه تنها ماند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۸۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویترز: رئیس سیا برای یک دیدار اضطراری با نخست وزیر قطر به دوحه سفر می‌کند

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه از سفر ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به دوحه خبر داد.

به گزارش تسنیم، یک مقام آگاه از مذاکرات آتش بس در غزه به رویترز گفت که ویلیام برنز رئیس سیا برای یک دیدار اضطراری با نخست وزیر قطر به دوحه سفر می‌کند در حالیکه مذاکرات غزه «در آستانه فروپاشی» است.

این مقام همچنین بیان کرد که واشنگتن و دوحه فشار حداکثری را بر روی اسرائیل و حماس بمنظور ادامه مذاکرات وارد خواهند آورد.

رژیم صهیونیستی چشم‌انداز آتش‌بس در غزه را تضعیف کرده زیرا درخواست حماس مبنی بر پایان جنگ و خروج نظامیانش از غزه در ازای آزادی گروگان‌ها را نمی‌پذیرد.

حماس امروز اعلام کرد که دور مذاکرات آتش بس در قاهره به پایان رسیده است و هیات حماس امشب برای مذاکره با رهبری این گروه به قطر باز خواهد گشت.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چراغ سبز آمریکا به رژیم صهیونیستی برای عملیات «محدود» در رفح
  • اردوغان: کارهای ناتمام‌ خود را در سوریه به پایان خواهیم رساند
  • رد شدن توافق آتش‌بس از سوی نتانیاهو
  • نخست وزیر ارمنستان: تعلیق مذاکرات مرزی با آذربایجان، منجر به جنگ می‌شود
  • چرا نتانیاهو نمی‌خواهد جنگ در غزه تمام شود؟
  • نتانیاهو: نابودی حماس نزدیک است
  • محورهای رایزنی «بایدن» و «نتانیاهو»
  • نخست‌وزیر بلژیک: در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل هستیم
  • نتانیاهو از رفتن به زندان جان به در برد
  • رویترز: رئیس سیا برای یک دیدار اضطراری با نخست وزیر قطر به دوحه سفر می‌کند