Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@18:20:36 GMT

وقف چاه آب در زنجان

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۶۸۸۱۵

وقف چاه آب در زنجان

محمدتقی فاتحی‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: وقف یکی از صدقه‌های جاریه است.

 رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان با اشاره به اینکه یکی از باقیات و صالحات ایجاد صدقات جاریه است، گفت: وقف قبل از اسلام نیز در سایر ادیان بوده است و پیامبر گرامی اسلام نیز این سند را امضا گسترش و تکمیل کردند، پس برای داشتن صدقات جاریه وقف یکی از بهترین راهکارهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در شهرستان زنجان نیز از زمان‌های طولانی افراد خیراندیش و آینده نگر املاک خود را وقف حضرت سید الشهدا (ع) و در آمد آن را صرف عزاداری، تعزیه‌داری، پرداخت هزینه‌های امورات مساجد، اطعام، دارو و درمان، کمک به افراد بی‌بضاعت، کفن و دفن مستمندان کرده‌اند.

فاتحی‌نژاد با اشاره به موقوفات جدید در شهرستان زنجان گفت: یکی از موقوفات شاخص شهرستان وقف چاه آب بوده است که دارای ارزش 500 میلیون ریالی است که در یکی از باغات دیزج‌آباد وقف شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان افزود:  شهروندی هم یک واحد منزل مسکونی به ارزش بیش از یک میلیارد تومان برای خیرات و مبرات وقف و شخص مومنی نیز سهام خود را به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در راستای تعزیه‌داری معصومین و اربعین حسینی وقف کرده است.

وی گفت: اخیرا هم زمینی به مساحت ۱۵۰ متر توسط یکی از شهروندان برای احداث مسجد واقع در روستای پازوکی وقف شده است.

فاتحی نژاد در ادامه از وجود 477 موقوفه در شهرستان زنجان خبر داد و افزود: این موقوفات دارای 6 هزار و 272 رقبه بوده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان تعداد مساجد شهرستان را 478 مورد و امامزادگان را 11 مورد اعلام کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون خدمات متعددی در این مکان‌های مقدس صورت گرفته است که از جمله آن توزیع کمک‌های مومنانه بین مستمندان و توزیع اقلام‌ بهداشتی به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا بوده است.

وی در ادامه به درآمد موقوفات شهرستان اشاره کرد و گفت: این درآمدها دقیقا مطابق نیات واقفین خیراندیش در زمینه اجرای نیات موقوفات نیز به مبلغ ۹۳۷ میلیون و ۹۵۷هزار و۷۷۰ ریال مطابق نیت واقفین خیراندیش در زمینه پرداخت هزینه‌های عزاداری‌، تعزیه‌داری‌، دارو و درمان‌، کمک به افراد بی‌بضاعت‌، اطعام و هزینه کفن و دفن اموات مسلمین اهالی مستمند شهر زنجان هزینه شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان افزود: اختصاص مبلغ ۵۰ میلیون تومان بابت هزینه کفن و دفن با معرفی اشخاص مستمند از طریق کمیته امداد امام خمینی (ره) در حال حاضر ۲۵ میلیون تومان پرداخت و این روند نیز در حال انجام است.

فاتحی نژاد با اشاره به اینکه امروز اجرای نیت واقف یک اصل است یعنی در واقع قدرت تصرف بعد از مرگش محفوظ و اعمال می‌شود، گفت: واقفین هوشمند ترین افراد در اسلام هستند، زیرا بهترین نو

ع تصرف در مال خود انجام می‌دهند چرا که انسان تنها در زمان زندگی بر اموال خود تصرف دارد و واقفین قدرت تصرف بر اموال خود را بعد از مرگ هم حفظ می‌کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان با اشاره به اینکه یکی از نقاط ضعف جامعه ما در وقف بی‌توجهی به وقف در امور قرآنی است در حالی که لازم است برای بر طرف کردن نیازها و ضرورت‌های جامعه به موقوفات قرآنی جهت داده شود، افزود: امروزه یکی از ضروری‌ترین امور ترویج فرهنگ قرآنی و ایجاد وحدت میان مسلمین است که باید بدان وقف صورت گیرد و در حال حاضر بدلیل نبود موقوفات قرآنی در شهرستان زنجان مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم با همت خیرین و مردم نیکوکار قسمتی از املاک خود را وقف علوم قرآنی کنند.

انتهای پیام/73005/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: زنجان اسلام وقف درمان شهرستان زنجان فاتحی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۸۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ هاشمی گفت: با ارائه آموزش برای آحاد مردم جامعه می‌توانیم جان انسانی را نجات دهیم و با توسعه و گسترش فعالیت‌های آموزشی برای علاقمندان در قشر‌های مختلف جامعه باید طرح «هر خانه یک امدادگر» را محقق کنیم.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان گفت: هلال احمر استان زنجان در ماه مبارک رمضان اقدام به ارائه آموزش همگانی به روزه داران در مساجد کرد که هزار و ۳۴۲ نفر در ۶۴ مسجد از این آموزش‌ها بهره‌مند شدند.

وی افزود: این دوره‌ها با همراهی و مشارکت ۵۰ مربی داوطلب خانم و آقا در مساجد استان ارائه شده است.

هاشمی گفت: آموزش‌های هلال احمر در شهر‌ها و روستاها، برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی، کارکنان شرکت‌ها، واحد‌ها و کارخانه‌های تولیدی و صنعتی، مراکز نظامی و انتظامی، مدارس، بوستان‌ها، محلات، مساجد، اعضای خانه‌های هلال، پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای و اعضای هلال احمر ارائه می‌شود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: فراگیران علاقمند پس از گذراندن دوره‌های مقدماتی مورد نیاز می‌توانند از آموزش‌های تخصصی نیز بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه برای فراگیران گواهینامه صادر می‌شود، افزود: این آموزش‌های هلال احمر در شهرستان‌های زنجان، ابهر، خرم دره، خدابنده، طارم، ایجرود و ماهنشان در حال برگزاری است.


هاشمی ادامه داد: علاقمندان برای بهره مندی از آموزش‌های هلال احمر می‌توانند با مراجعه به خانه‌های هلال در شهر‌ها و روستاها، محلات، مساجد، ادارات، کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی و شرکت‌ها، دهیاری‌ها و یا با مراجعه به شعب هلال احمر در شهرستان‌ها ثبت نام خود را قطعی کنند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: علاوه بر این علاقمندان به فراگیری آموزش‌های هلال احمر می‌توانند با مراجعه به واحد آموزش شعب هلال احمر در شهرستان‌ها ثبت نام خود را قطعی کرده و وارد دوره‌های آموزشی شوند.

دیگر خبرها

  • صدور اسناد تک برگی برای همه موقوفات تا پایان سال جاری
  • رفع نقاط حادثه خیز در زنجان نیازمند تأمین اعتبارات است
  • تکمیل سد مشمپا از اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای است
  • معافیت مردم شهرستان محمودآباد از پرداخت پذیره اولیه موقوفات
  • کشف جسد مرد ۶۰ ساله طارمی در رودخانه قزل‌اوزن
  • جسد مرد ۶۰ ساله طارمی بعد از ۶ روز پیدا شد
  • احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی
  • اهتمام به نظر همه اعضا از تنش در شوراها می‌کاهد
  • مدیریت اجرایی استان زنجان خود را مدیون مردم می‌داند
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان