Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند سامانه‌ای هیبریدی هیدروژل فیبروئین ابریشم - نانوذرات کیتوسان را برای رهایش داروی دگزامتازون به منظور کنترل التهاب چشم طراحی کنند.

به گزارش ایسنا، محمد اکرمی حسن کهل، فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «ساخت و مشخصه‌یابی سامانه هیبریدی هیدروژل فیبروئین ابریشم - نانوذرات کیتوسان جهت رهایش داروی دگزامتازون برای کنترل التهاب چشم» عنوان کرد: دارورسانی به چشم یکی از موضوعات مورد توجه در مهندسی پزشکی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با تاکید بر اینکه به دلیل وجود محدودیت‌ها و ناکارآمدی‌هایی که در روش‌های مرسوم دارورسانی برای درمان بیماری‌های چشم وجود دارد، گفت: همچنین قیمت بالای داروهایی که باید به صورت مکرر مورد استفاده قرار بگیرند، طراحی سیستم رهایش دارو جهت آزادسازی دارو در موضع آسیب برای کاهش دوز مورد استفاده، جلوگیری از عوارض دارو، تزریق مکرر و کاهش هزینه‏‌های درمان، طراحی سیستم مناسب رهایش دارو امری ضروری به نظر می‌رسد.

به گفته محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، درهمین راستا، در این پژوهش سامانه هیبریدی زیست‏‌سازگار جدیدی بر پایه‏ هیدروژل فیبروئین ابریشم-نانوذرات کیتوسان حاوی داروی دگزامتازون به‌منظور کنترل و بهبودی بیماری‌‏های التهابی چشم ارائه‌ شد.

وی تاکید کرد: تاکنون پژوهش‌‏های متعددی در زمینه‌ استفاده از فیبروئین ابریشم و نانوذرات کیتوسان به‌صورت مجزا برای بافت‌های مختلف انجام‌شده است، اما تاکنون پژوهشی از اثر هم‏زمان این دو سامانه به‌صورت هیبریدی برای بافت چشم بررسی نشده است.

اکرمی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین نوآوری این پژوهش ساخت سامانه رهایش پایدارتر و کنترل‌شده‌تر است تا داروی دگزامتازون در مقدار مناسب و در مدت‌زمان طولانی‏‌تر در دسترس بیمار قرار بگیرد.

وی با اشاره به روش کار خود در این پژوهش گفت: در این پژوهش سامانه هیبریدی زیست فعال جدیدی بر پایه‏ هیدروژل فیبروئین ابریشم – نانوذرات کیتوسان حاوی داروی دگزامتازون به‌منظور کنترل و بهبودی بیماری‏‌های التهابی چشم ارائه شد.

مجری طرح ادامه داد: در ابتدا نانوذرات کیتوسان و نمونه بهینه انتخاب شد و سپس تحت آزمون‏‌های مشخصه‌‏یابی ازجمله طیف‌سنجی مادون قرمز، پراکنش نور دینامیک و پتانسیل زتا قرار گرفت و نانوذرات کیتوسان حاوی داروی دگزامتازون ساختیم تا نرخ و مدل رهایش داروی دگزامتازون را به دست بیاوریم.

به گفته اکرمی، پس از تخلیص فیبروئین ابریشم طی فرآیند صمغ‌‏زدایی، سامانه‌‏های هیدروژلی و هیبریدی نهایی آماده شد و آزمون‏‌های مشخصه‌‏یابی ازجمله طیف‌سنجی مادون قرمز، تخلخل‏‌سنجی، نرخ جذب آب، نرخ تورم، رهایش داروی دگزامتازون و نرخ تخریب برون‌‏تنی بر روی سامانه‌‏های ساخته‌شده انجام شد.

به گفته وی، تصاویر میکروسکوپی الکترونی نشان از وجود تخلخل‏‌های باز با اتصالات درونی بود که آزمون‏‌های طیف‌سنجی مادون قرمز، نانوذره کیتوسان ساخته‌شده و فیبروئین ابریشم استخراج‌شده را تائید می‌کند.

اکرمی با بیان اینکه به‌منظور زیست‌‏سازگاز بودن سامانه‌‏ها، آن‌ها به مدت ۷ روز طی آزمون‌های مرتبط، مورد بررسی قرار گرفت، گفت: سامانه دارویی ساخته شده به طور خاص برای بیماران چشم طراحی شده است؛ از این رو، این سامانه در بیمارستان‌های چشم پزشکی کاربرد خواهد داشت.

وی با اشاره به نتیجه این پروژه گفت: با توجه به نتایج خوب به‏ دست ‏آمده در آزمون‌های برون‏‌تنی، در نظر داریم سامانه‏‌های طراحی شده جهت بررسی‏‌های درون‏‌تنی در بدن حیوان کاشته شود؛ همچنین از داروی «بواسیزوماب» که یک داروی کاربردی برای درمان بیماری AMD است، در سامانه‏‌ها استفاده خواهیم کرد تا میزان رهایش برای این داروی خاص را نیز اندازه بگیریم.

مجری طرح با اشاره به ویژگی‌های این طرح گفت: نتایج به دست آمده از آزمون زنده‏‌مانی سلولی نشان داد که نانوذرات و سامانه‏‌های حاوی دارو تهیه شده، هیچ‌‏گونه سمیتی را ایجاد نکردند. بنابراین، با توجه به نتایج بدست آمده، به نظر می‏‌رسد که سامانه هیبریدی هیدروژل فیبروئین ابریشم- نانوذرات کیتوسان به عنوان بستری مناسب برای کنترل رهایش داروی دگزامتازون در درمان التهاب‏‌های چشمی می‌‏تواند پیشنهاد شود.

به گفته اکرمی، از مزایای این طرح می‌توان به کاهش بسیار زیاد هزینه‌‏ها و عوارض جانبی نسبت به نمونه‏‌های مشابه اشاره کرد.

مجری طرح با اشاره به دیگر کاربردهای نتایج این طرح گفت: علاوه بر کاربرد ذکر شده برای بافت چشم، این سامانه با یکسری اصلاحات کوچک برای دارورسانی در سایر بافت‌‏های بدن نیز کاربرد خواهد داشت.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر مهناز اسکندری و دکتر عاطفه سلوک اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اساتید راهنمای این طرح بودند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه اميركبير رهایش دارو چشم دانشگاه صنعتی امیرکبیر سامانه هیبریدی منظور کنترل رهایش دارو حاوی دارو مجری طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۹۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳

کیانوش گودرزی درباره وضعیت اجاره در سال جاری توضیح داد.

به گزارش خبرآنلاین، وی در پاسخ به این پرسش که قیمت‌ها در سال ۱۴۰۳ افزایشی است یا کاهشی؟ افزود: ما همیشه یک افزایش قیمتی را خواهیم داشت، اما امیدواریم در سال جدید با یک سیاست درست و آینده‌نگری در حوزه مسکن، شرایط متفاوت شود.

گودرزی تصریح کرد: ببینید، به طور معمول هر ساله ۲۵ درصد نسبت به سال قبل اجاره‌ها افزایش پیدا می‌کند. این موضوعی است که مجلس به دولت اجازه داده است که برحسب موضوعات تورمی ورود پیدا کند و عدد و رقمی اعلام شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که تعیین این اعداد و ارقام کار بدی نیست، در همه جای دنیا هم این اتفاق می‌افتد، ولی در ایران بستر آن هنوز فراهم نبوده و ابزار لازم برای این کار مهیا نیست، متذکر شد: پارسال اگر این اتفاق می‌افتاد، می‌توانستیم به مشاوران املاک بگوییم قیمت‌ها را رعایت نکردید، یعنی موضوع قابل رصد و کنترل بود.

گوردزی تصریح کرد: نکته این‌جا است که الان با سامانه خودنویسی که راه افتاده و متعامل آن می‌توانند خودشان قرارداد بنویسند، دیگر رصد و نظارت و کنترلی در سطح جامعه باقی نمی‌ماند. یعنی متعاملین، چه مستاجر و چه موجر، خودشان با هر افزایش قیمتی می‌توانند قرارداد بنویسند.

وی تاکید کرد: اصل موضوع همین‌جاست که دولت در حالی که باید نظارت و کنترل داشته باشد، در واقع با سامانه‌ای که ایجاد کرده، نظارت و کنترل از دست دولت خارج خواهد شد. این سامانه تبعات خاص خود را دارد.

دیگر خبرها

  • سایپا سیتروئن C۵ Aircross را در ایران مونتاژ می‌کند
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • افزایش قیمت‌های اجاره در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد شد؟
  • پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • کشف محموله دارو در زابل
  • «متفورمین» پرفروش‌ ترین دارو در سال ۱۴۰۲
  • «متفورمین» پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲