Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام جمعه درح گفت: متأسفانه شهر درح در حوزه بهداشت و درمان از هیچ امکانات خاصی برخوردار نیست و تاکنون اقدامات چشم گیری در این خصوص انجام نشده است. بطوری که تنها زیرساخت آن در این زمینه، مرکز جامع سلامت است که فعالیت آن شبانه روزی نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، نیمه مهرماه سال گذشته بود که معاون اول رئیس جمهور برای حضور در ششمین همایش ملی روز روستا، به خراسان جنوبی سفر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این سفر، جهانگیری دیداری با مردم شهر درح از توابع شهرستان سربیشه داشت که همزمان با این دیدار، چهار تفاهم نامه با هدف محرومیت زدایی از مناطق محروم استان به امضا رسید. یکی از این تفاهم نامه ها به منظور توسعه بخش درح بود که بر اساس آن، کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان دستگاه معین شهرستان سربیشه به ویژه بخش درح تعیین شد.

اکنون که حدود یک سال از امضای این تفاهم نامه می‌گذرد، یکی از اهالی درح در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: تاکنون شاهد اقدام عملی و درخوری از سوی مسئولان در راستای اجرای این تفاهم‌نامه نبوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه از مهم ترین دغدغه های مردم بخش درح، موضوع جاده و آب است افزود: روند ساخت جاده کند است و تنها یک پیمانکار در حال کار است.

وی گفت: دغدغه مهم دیگر مردم موضوع آب است که قرار است برای روستاهای نوار مرزی از دشت خوشاب آبرسانی شود. در این خصوص در سال گذشته آبرسانی به دو روستای خوشاب و مشوکی انجام شده و متاسفانه هنوز حدود 14 تا 15 روستای دیگر در انتظار تامین آب هستند.

وی مشکلات حوزه درمان را نیز از مسائل موجود در این منطقه دانست و افزود: متأسفانه مردم از کم‌ترین خدمات بهداشتی و درمانی برخوردارند و تنها مرکز موجود در درح، یک درمانگاه با امکانات حداقلی است.

انعقاد 18 تفاهم نامه برای توسعه

رضا سلم‌آبادی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی در خصوص تفاهم نامه انجام شده برای توسعه بخش درح، در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: تفاهم نامه توسعه بخش درح شهرستان سربیشه در زمینه کمک به زیرساخت‌های عمرانی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و ... امضا شد.

وی افزود: پس از امضای تفاهم نامه، سند توسعه درح نیز توسط استانداری، سازمان مدیریت، فرمانداری و دستگاه های اجرایی نوشته شد و پس از تایید و اولویت بندی، در خردادماه امسال به کمیته امداد ابلاغ شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی با اشاره به این‌که امسال کمیته امداد در زمینه اجرای این تفاهم نامه، اعتبار 30 میلیارد تومانی را برنامه‌ریزی کرده است، گفت: در همین راستا، تاکنون با 14 دستگاه اجرایی 18 تفاهم نامه منعقد کرده ایم که سهم کمیته امداد از این قراردادها 27 میلیارد تومان تعیین شده است.

واریز سهم 6 میلیارد تومانی کمیته امداد در فاز اول پروژه‌ها

سلم آبادی بیان کرد: تاکنون 20 درصد این اعتبار به میزان بیش از 6 میلیارد تومان به عنوان پیش پرداخت، تامین و تخصیص یافته است و دستگاه های اجرایی نیز سهم خود را پرداخت کرده اند. هم اکنون نیز همه این قراردادها و طرح ها در حال انجام است.

وی افزود: واریزی‌های بعدی نیز بر اساس پرداخت‌های دستگاه های اجرایی و پیشرفت فیزیکی طرح‌ها انجام خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی با اشاره به اینکه میزان مشارکت کمیته امداد و دستگاه های اجرایی در طرح های متعدد، متفاوت است، گفت: به طور مثال طرح ساخت 10 منبع 40 مترمکعبی ذخیره آب برای عشایر، از طرح هایی است که تمام اعتبار آن توسط کمیته امداد تامین می شود و اداره امور عشایر فقط مجری طرح است. در این خصوص تاکنون 5 منبع ذخیره آب در شهریورماه تکمیل و تحویل شده و بهره برداری از 5 منبع دیگر برای دهه فجر برنامه ریزی شده است.

سلم آبادی با بیان اینکه چمن مصنوعی روستای گلوگاه در مهرماه افتتاح می شود، افزود: از جمله طرح هایی که در قالب این تفاهم نامه دیده شده است، طرح اصلاح شبکه آب و برق درح، دیوار ساحلی درح، لاین دوم پل درح، سیل بند حفاظتی درح، توسعه مرکز جامع سلامت شهری، ایجاد دارالقرآن درح، توسعه کتابخانه درح، بازسازی و تجهیز خانه عالم، تجهیز دستگاه های دیجیتال صدا و سیما، اجرای طرح هادی در 7 روستا، آبرسانی به روستای تیغناب، احیا و مرمت 21 قنات، احداث 12 استخر آب، چمن مصنوعی ماخونیک، سالن ورزشی لانو و ... است.

تلاش برای رساندن شاخص‌های درح به میانگین کشوری

محمد محمدی فرماندار سربیشه نیز در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در راستای تفاهم‌نامه‌ای که مهرماه سال گذشته برای مشارکت کمیته امداد در برنامه های عمرانی و توسعه درح انجام شد، کارگروهی تشکیل و سند توسعه درح را تدوین کردیم تا همکاری ها در قالب این سند انجام شود.

وی افزود: بر اساس این سند و با توجه به پایین بودن برخی از شاخص های این شهر، کمبودهای بخش درح احصا، اولویت ها استخراج و برنامه عملیاتی تدوین شد. با این هدف که در پایان سند، بخش درح از لحاظ برخورداری، به میانگین کشور و استان نزدیک شود.

اجرای 23 پروژه در سال 1399

فرماندار سربیشه گفت: در این خصوص حدود 500 میلیارد تومان باید هزینه شود که از این میزان 300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اقتصادی و 220 میلیارد تومان طرح‌های عمرانی برای رسیدن شاخص‌ها به میانگین برخورداری کشوری است.

محمدی ادامه داد: در بحث اقتصادی و حوزه تسهیلات، طرح های اقتصادی و خوداشتغالی تعریف شده که کمیته امداد امکان پرداخت این تسهیلات را دارد. همچنین سایر دستگاه های اجرایی نیز اعلام کردند که در صورت وجود متقاضی، برای ارائه تسهیلات و در چهارچوب مقررات همکاری خواهند کرد.

وی با اشاره به ابلاغ مرحله اول سند و آغاز فاز اجرایی طرح های عمرانی از 15 تیرماه افزود: در قدم اول و برای سال 99، 23 پروژه تعریف شده که سهم کمیته امداد در قالب این تفاهم نامه، در فاز اول به حساب دستگاه‌ها واریز شده و با توجه به آورده خود دستگاه ها و پیشرفت فیزیکی، مرحله دوم نیز واریز خواهد شد.

توسعه ظرف سه سال

فرماندار سربیشه اظهار کرد: مدت این تفاهم نامه سه سال است که طی این مدت، کمیته امداد 117 میلیارد تومان و دستگاه‌های اجرایی حدود 120 تا 130 میلیارد تومان از منابع خودشان یا منابع دولتی، برای توسعه بخش درح هزینه خواهند کرد.

محمدی با اشاره به این‌که در هر پروژه سهم کمیته امداد و دستگاه‌ها متفاوت است، افزود: در سند تنظیم شده، وظیفه هر دستگاه و وضعیت هر پروژه با جزئیات تعیین و برنامه ریزی شده است و بر اساس تفاهم انجام شده، سهم هر دستگاه و کمیته امداد در کنار هم محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکنون پروژه های عمرانی متعددی در زمینه آبرسانی، خدمات بهداشتی درمانی، آموزشی و ... وارد فاز اجرایی شده است. یکی از پروژه های به بهره برداری رسیده، توسعه پوشش شبکه دیجیتال است که با مساعدت کمیته امداد و فراهم کردن تجهیزات، این مشکل حل شده و اکنون 70 درصد جمعیت روستایی بخش درح و بیش از 6 هزار نفر، از محل اجرای این تفاهم نامه از پوشش شبکه دیجیتال برخوردارند.

انتقاد از تنگ نظری برای توسعه

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا رضایی امام جمعه شهر درح نیز در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: برای توسعه این شهر، آن‌چه که مورد تفاهم قرار گرفته در حال انجام است و با پیگیری مسئولان، روند انجام پروژه‌ها از پیشرفت خوبی برخوردار است.

وی افزود: اما در برخی از موارد انتقاداتی هم وجود دارد که از جمله آن می توان به اختصاص متراژ پایین برای توسعه کتابخانه این شهر و همچنین احداث ساختمان کمیته امداد با مساحت حداقلی اشاره کرد، در حالی که باید در این خصوص برای چند سال آینده پیش بینی می شد و مساحت بیشتری را برای توسعه یا ساخت و ساز تعیین و واگذار می کردند.

امام جمعه درح بیان کرد: یکی از طرح های خوبی که در قالب این تفاهم نامه در حال اجرا است، ساخت دارالقرآن کریم است.

اقدامی در خصوص آبرسانی انجام نشده است

حجت‌الاسلام رضایی با اشاره به این‌که این تفاهم‌نامه زیرساخت‌های مورد نیاز درح را در بخش‌های مختلف عمرانی، آموزشی، فرهنگی و ... تأمین می‌کند، گفت: یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام شود، موضوع آبرسانی به درح، روستاها و مناطق عشایری است که متأسفانه هنوز در این خصوص اقدامی انجام نشده است.

وی با تأکید بر این‌که متاسفانه در تنظیم سند توسعه شهر درح، برخی از موارد مورد غفلت قرار گرفته است، افزود: یکی از معضلات بخش درح، بحث اعتیاد است اما متأسفانه در این شهر درمانگاه ترک اعتیاد وجود ندارد و افراد علاقه‌مند به ترک اعتیاد، باید به مرکز شهرستان یا استان مراجعه کنند که این موضوع سبب بی‌انگیزگی آن‌ها می‌شود. در همین راستا ساخت یک درمانگاه ترک اعتیاد در این شهر، واقعا نیاز بود.

بی‌توجهی به ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی/ نادیده‌گرفتن جمعیت شناور درح

امام جمعه درح تصریح کرد: متاسفانه شهر درح در حوزه بهداشت و درمان از هیچ امکانات خاصی برخوردار نیست و تاکنون اقدامات چشم گیری در این خصوص انجام نشده است. بطوری که تنها زیرساخت آن در این زمینه، مرکز جامع سلامت است که فعالیت آن شبانه روزی نیست.

حجت‌الاسلام رضایی ادامه داد: متاسفانه خدمات دندانپزشکی این شهر در حد کشیدن دندان است و در حوزه زنان و زایمان نیز، حتی امکانات حداقلی وجود ندارد و این موضوع سبب ایجاد مشکلات و طی مسافت های طولانی برای مردم شده است.

وی گفت: در حالی که جمعیت شهر درح، سه هزار و 200 نفر است، اما این شهر جمعیت شناور بالایی دارد. به طوری که با در نظرگرفتن نیروهای نظامی و انتظامی و همچنین تردد روزانه 700 تا 800 کامیون از مسیرهای این شهر، حداقل یک هزار و 500 تا دو هزار نفر جمعیت شناور دارد.

وی افزود: اما متاسفانه در ایجاد زیرساخت‌ها، جمعیت شناور در نظر گرفته نمی‌شود. در حالی که اگر تصادف یا حادثه‌ای برای رانندگان این مسیر اتفاق بیفتد، هیچ امکاناتی برای رسیدگی به آن‌ها وجود ندارد.

حچت‌الاسلام رضایی تأکید کرد: انعقاد تفاهم‌نامه توسعه درح، فرصت خوبی برای توسعه زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان بود که متأسفانه به آن توجه نشد.

آب و جاده مهم‌ترین مشکلات بخش درح

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد نجمی‌پور امام جمعه سربیشه نیز در گفت‌وگو با خاورستان، با اشاره به این‌که شهرستان سربیشه به لحاظ دارابودن بازارچه مرزی ماهیرود، قطب اقتصادی محسوب می‌شود، افزود: یکی از مشکلات اصلی منطقه درح، فقر فرهنگی و عدم‌توجه به این موضوع است و متأسفانه در این منطقه بیشتر به مسائل اقتصادی پرداخته می‌شود، در حالی که باید در کنار مسائل اقتصادی، مسائل فرهنگی نیز دیده شود.

وی افزود: با توجه به تردد روزانه 800 تریلی و همچنین به همین تعداد خودروی سواری در جاده‌های مرزی، اما متاسفانه جاده‌های این شهرستان ظرفیت حداقلی و در حد روستایی دارد و مناسب این حجم از تردد نیست.

امام جمعه سربیشه ادامه داد: در حال حاضر برخی از جاده‌ها در حال ساخت است، اما سرعت انجام کار، کند است و به همین دلیل ساخت جاده‌های این منطقه یکی از مهم‌ترین نیازها است.

حجت‌الاسلام نجمی‌پور با اشاره به گازرسانی سربیشه و ادامه این روند در روستاهای شهرستان، گفت: اما هم‌اکنون بسیاری از روستاهای این منطقه به وسیله تانکر آبرسانی می‌شود و مهم‌تر از موضوع گازرسانی، تأمین آب و جاده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کمیته امداد امام خمینی ره دستگاه های اجرایی شهرستان سربیشه تفاهم نامه کمیته امداد انجام نشده میلیارد تومان توسعه بخش درح خراسان جنوبی جمعیت شناور حجت الاسلام دستگاه ها برای توسعه زیرساخت ها امام جمعه توسعه درح انجام شد مهم ترین پروژه ها جاده ها بر اساس شهر درح طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۰۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغالزایی برای ۱۲ هزار و ۴۸۱ مددجوی کمیته امداد آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رضا مهرافروز در نشست هم‌اندیشی با فرماندار شهرستان ارومیه اظهار کرد: در کمیته امداد امام خمینی (ره) بیشتر به دنبال ایجاد بستر و فضاهایی هستیم تا موانع و مشکلات پیش‌رو را با همکاری و تعامل با سایر دستگاه‌ها حل کنیم.

وی در ادامه تهدیدها را زمینه‌ای برای پویایی برشمرد و افزود: هر تهدیدی را می‌توان به فرصت تبدیل کرد و از آن بهره برد، اگر تهدیدی نباشد، تحرکی هم نخواهد بود و فضایی ایجاد نخواهد شد که برای آن تصمیم‌گیری، بازخوانی و بازیابی شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان‌غربی با بیان اینکه اقداماتی را که موفق بوده است، ادامه می‌دهیم و در خصوص سایر اقدامات نیز تجدیدنظر می‌شود، گفت: برجسته‌ترین خدمت، اشتغال‌زایی و توانمندسازی اقتصادی است.

مهرافروز ادامه داد: اساسنامه کمیته امداد امام خمینی (ره) و شعار اصلی آن ایجاد اشتغال پایدار برای خانواده‌ها است تا دغدغه‌هایشان حل شود که در حوزه اشتغال این امر به وقوع پیوسته است.

وی تصریح کرد: بیش از ۴۰ درصد ایجاد اشتغال در کشور را کمیته امداد ایجاد می‌کند، سال گذشته در استان ۱۲ هزار و ۴۸۱ نفر موفق به دریافت وام و تسهیلات اشتغال شده‌اند.

مدیرکل امداد امام خمینی (ره) آذربایجان‌غربی ارائه مشاوره به خانواده‌ها، اجرای برنامه‌های فرهنگی و برپایی اردوهای زیارتی و تفریحی و حمایت از دانش‌آموزان و دانشجویان را از دیگر خدمات این نهاد عنوان کرد.

 

 

دیگر خبرها

  • اجرای گام سوم طرح یاس (یاران آسیب ستیز) در اردبیل
  • تفاهم‌نامه اجرای فیبر نوری بیرجند امضا شد
  • تفاهم نامه اجرای فیبر نوری بیرجند امضا شد
  • تفاهم نامه اجرای فیبرنوری بیرجند امضا شد
  • زیرساخت‌های درمانی مرکز استان سمنان نیازمند توسعه
  • ساخت ۵۴ کلاس درس در مناطق محروم ۵ استان کشور
  • تفاهم‌نامه همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و پالایشگاه نفت آبادان امضا شد
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • ۱۰۰۰ واحد مسکن ویژه مددجویان کمیته امداد در بوشهر ساخته می‌شود
  • اشتغالزایی برای ۱۲ هزار و ۴۸۱ مددجوی کمیته امداد آذربایجان‌غربی