Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس؛ «متهمان پرونده‌های مفاسد اقتصادی که از کشور خارج شدند، خیال نکنند از چنگ عدالت فرار کرده‌اند.» معنای هشدار خردادماه رئیس دستگاه قضا روز چهارشنبه مشخص شد؛ وقتی مدیرعامل فراری بانک سرمایه با تلاش‌ نیروهای امنیتی به کشور بازگردانده شد. فردی که یکی از متهمان اصلی پرونده چندهزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ماجرا چیست؟ مردم در فارس من چه می‌گویند؟

 

درباره یک فساد هزاران میلیارد تومانی!/ روحانی: نگویید اختلاس، بگویید معوقه!

ماجرا از سال ۹۵ شروع شد؛ وقتی اولین بار زمزمه‌های یک فساد گسترده در «صندوق ذخیره فرهنگیان» در رسانه‌ها چرخید. یک هولدینگ بزرگ اقتصادی که سرمایه‌گذار ده‌ها شرکت ریز و درشت دیگر است. بعلاوه یک بانک؛ بانک سرمایه! وقتی اساس‌نامه صندوق در سال ۱۳۷۴ تدوین می‌شد، قرار بود پشتوانه معتبری برای دوران بازنشستگی فرهنگیان باشد. مجموعه‌ای که از کسر ۵درصد از حقوق معلم‌ها ارتزاق می‌کرد. داستان اما جور دیگری پیش رفت.

همزمان با استقرار دولت روحانی، شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل هولدینگ شد. مردی که البته یکی از گزینه‌های وزارت آموزش‌وپرورش هم بود. غندالی یک اصلاح‌طلب شش‌دانگ است. وقتی در دولت خاتمی معاون وزیر بود، درحمایت از تحصن‌گران مجلس ششم استعفا کرد. بازگشت او به قدرت اما در دولت تازه اصلاح‌طلبان حسابی مبارک بود؛ یک هولدینگ معظم اقتصادی با هزاران میلیارد سرمایه به‌نام صندوق ذخیره فرهنگیان!

 

کار بالا گرفت؛ امکان نداشت این حجم از تخلفات مالی را پنهان کرد. مهر ۹۵ درنهایت فانی وزیر وقت آموزش‌وپرورش استعفا داد. وزیری که تاراج هزاران میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان بیخ گوشش اتفاق افتاد. نمایندگان قبلاً تلاش کرده بودند وی را بخاطر سومدیریت‌ها استیضاح کنند. روحانی اما ابداً ماجرای اختلاس هزاران میلیاردی دولت‌مردانش را قبول نداشت! وی یازدهم آبان‌ماه همان سال برای معارفه گزینه‌ جدید وزارت آموزش‌وپرورش به مجلس رفت.

گزارش تصویری سخنرانی روحانی درباره ذخیره فرهنگیان در مجلس گذشته

 

نطق آبان‌ماه ۹۵ آقای رئیس‌جمهور شنیدنی است: «بعضی‌ها مثل اینکه بالا و پایین کردن فساد برایشان لذت‌بخش است! اگر دستگاهی وامی داده و آن پول شده بدهی معوق، نمی‌دانم چرا بعضی‌ها خوششان می‌آید بدهی معوق را بگویند اختلاس! اگر فسادی هست با آن مبارزه کنیم نه اینکه آن را بزرگ کنیم!» ابعاد سواستفاده‌های صورت‌گرفته آنقدر بزرگ بود که شاید روحانی هم نمی‌توانست باور کند.

 

تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره؛ مجلس: وزرای متخلف آموزش‌وپرورش محاکمه شوند

ماجرا سال ۹۵ رو شد؛ رسیدگی به آن اما سال‌ها طول کشید. یکی از دلایل آن شاید حمایت‌های برخی مقامات و رسانه‌ها بود. مثلاً برخی متهمان پرونده برای جلب حمایت سلبریتی‌ها با پول‌های فرهنگیان بیچاره وارد سینما شده بودند! بهرحال اما ورود مجلس به ماجرا و انجام تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره ابعاد هولناک پرونده را روشن کرد. تحقیق و تفحصی که بلافاصله بعد از قرائت در صحن، برای رسیدگی‌های بیشتر به دستگاه قضا ارسال شد.

متن کامل تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان فروردین‌ماه ۱۳۹۷ قرائت شد. نمایندگان در این پرونده مفصلاً ابعاد شبکه فساد شکل‌گرفته پیرامون این هولدینگ اقتصادی و بانک سرمایه را بررسی کرده بودند. در بخشی از این گزارش درباره ابعاد فساد در زیرمجموعه‌های صندوق آمده: «هر مورد که هیات ورود پیدا کرد، تخلفی کلی مشاهده شد. آنقدر که کارشناسان اظهار داشتند گویی تخلف و ارتکاب جرم، در صندوق ذخیره فرهنگیان نهادینه شده است!»

 

در ادامه گزارش به‌تفکیک موارد تخلفات مختلف در زیرمجموعه‌های صندوق ذخیره احصا شده و به اطلاع افکار عمومی رسید. درنهایت اما نمایندگان مردم خواستار ورود قاطع دستگاه قضا و بازداشت و محاکمه مسؤلین این خسارت هنگفت شدند. آن‌ها هم‌چنین خواستار محاکمه وزرای آموزش‌وپرورشی شدند که با عدم نظارت مناسب یا انتصابات غلط موجبات این فساد را فراهم آورده‌اند.

 

کمپین هزاران نفر از فرهنگیان در فارس من؛ با اخلال‌گران صندوق ذخیره برخورد کنید

انتشار اخبار اختلاس هزاران میلیاردی صندوق ذخیره دلخواه دولت نبود. گستردگی ابعاد ماجرا اما امکانی برای پنهان‌کاری باقی نگذاشت. حالا افکار عمومی بویژه فرهنگیان بیشتر از همیشه نگران بودند؛ نگران سال‌ها سرمایه‌ای که تومان تومان برای تأمین دوران بازنشستگی‌شان اندوخته بودند. تجمعات پراکنده‌ای هم برای تظاهر این اعتراضات برگزار شد. تواتر سوژه‌های ثبت‌شده در این‌باره در فارس من نمودار روشنی از این نگرانی‌ها است.

مثلاً این پویش که از دستگاه قضا بابت ورود به پرونده و بررسی آن تشکر می‌کند. در عین حال می‌نویسد: «از سال ۱۳۹۵ که اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان به مبلغ ۱۴۰۰۰ میلیارد تومان کشف شد متأسفانه مدیران آن محاکمه نشدند که بیم خروج و یا مشمول مرور زمان شدن پرونده می‌رود. البته که تعدادی از متخلفین زیرمجموعه‌ها محاکمه شده‌اند که از دستگاه قضا بابت این رسیدگی متشکریم.»

 

یا هزاران نفر دیگر از فرهنگیان با امضای پویشی در فارس من خواستار شفاف‌سازی خلأهای قانونی صندوق ذخیره شدند. آن‌ها در این‌باره نوشته‌اند: «در حال حاضر تنها سهم فرهنگیان از صندوق ذخیره پاداش ناچیز زمان بازنشستگی است. در حالی که دارایی صندوق ذخیره با کلی شرکت تحت پوشش یکی از بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی خاورمیانه به شمار می‌آید و با سرمایه تک تک فرهنگیان ایجاد شده است. در نهایت این سرمایه به چه کسی یا کسانی می‌رسد؟»

گروه دیگری هم ورود هولدینگ فرهنگیان به «بازار سرمایه» را تنها راه شفاف‌سازی و مدیریت مناسب مجموعه می‌دانند. آنها با تأسیس یک کمپین در فارس من نوشتند: «از آنجا که صندوق با هزینه فرهنگیان دارای شرکت‌ها و بانک و بیمه و... می‌باشد، بهتر است حق واقعی فرهنگیان را بدهد و سهام این شرکت‌ها را واگذار کند. بعد از آن به کمک مجلس و دولت، سهام این شرکت‌ها در بورس وارد شود تا فرهنگیان از مزایای این صندوق بهتر بهره‌مند شوند.»

 

پیگیری مطالبات به‌حق فرهنگیان از همان روزهای نخست روی میز همکاران من در گروه‌های مختلف خبرگزاری قرار داشت. البته که پول معلم‌های زحمت‌کش خوردن نداشت و نمی‌شد این حجم از تخلفات را پنهان کرد. در نهایت دستگاه قضا با فشار رسانه‌ها رسیدگی به اتهامات متخلفین را آغاز کرد. متخلفانی که ردپای برخی از آن‌ها حتی در سینمای ایران دیده می‌شد!

 

ردپای اموال مسروقه ذخیره فرهنگیان در سینما!/ خاوری دوم چگونه به دام افتاد؟

«شهرزاد» یک درام پرطرفدار در شبکه نمایش خانگی است. مجموعه‌ای که حدفاصل سال‌های ۹۴ تا ۹۷ تهیه و توزیع شد. البته که همان زمان حرف‌وحدیث‌های درباره ارتباطات تهیه‌کننده این مجموعه با پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان شنیده می‌شد. یعنی محمد امامی. سرمایه‌گذار این پروژه هادی رضوی هم داماد شریعتمداری از دوستان قدیمی حسن روحانی و وزیر کار و رفاه اجتماعی است.

شهرزاد اما تنها پروژه محمد امامی بعنوان تهیه‌کننده نبود؛ فیلم‌های مطرح دیگری مانند «مصادره» یا «شبی که ماه کامل شد» هم با سرمایه وی ساخته شد. البته که ماه زیر ابر نماند! دستگاه قضا در ادامه رسیدگی به پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان این دو نفر را هم بازداشت کرد. اقدامی که با واکنش منفی برخی سلبریتی‌ها و اهالی سینما همراه شد. دادگاه علیرغم تمام حواشی اما روند محاکمه این افراد را هیچ‌گاه قطع نکرد.

 

داماد شریعتمداری در نهایت به ۲۰ سال حبس بعلاوه رد مال و چند ضربه شلاق محکوم شد. دادگاه محمد امامی هم درحال برگزاری است. در جریان برگزاری علنی این محاکم اما غیبت یک نفر بیشتر از همه توی چشم بود؛ «حیدرآبادی‌پور» مدیرعامل سابق بانک سرمایه. مردی که در تبانی با متهمان توانسته بود میلیاردها تومان اموال مردم را بالا کشیده و متواری شود. گفته می‌شد وی به یکی از کشورهای اروپایی فرار کرده است.

هشدار خردادماه رئیس دستگاه قضا اما نمایشی نبود؛ وی به همه متهمان مفاسد اقتصادی که در خارج از کشور به سر می‌برند، صراحتاً گفت خیال نکنند توانسته‌اند از چنگال عدالت فرار کنند. آیت‌الله رئیسی به این متهمان توصیه کرد هرچه سریع‌تر خودشان را به قانون معرفی کنند. چرا که این‌گونه برای همه بهتر است. وی درنهایت به بازرسی کل کشور دستور داد به‌طور ویژه پیگیر دستگیری و بازگرداندن این افراد خارج از جغرافیای ایران عزیز باشد.

 

اتفاقی که درنهایت چهارشنبه گذشته به‌وقوع پیوست. رسانه‌ها به‌صورت زنده و مستقیم لحظات ورود این مفسد اقتصادی به کشور را گزارش کردند. سردار هادی شیرزاد رئیس پلیس بین‌الملل ناجا گفت: «پلیس بین الملل ناجا علیه وی اعلان قرمز صادر و متعاقباً متهم را در یکی از کشورهای اروپایی ردیابی و مورد شناسایی قرار داد. بر اساس اعلان قرمز صادره و هماهنگی‌های انجام شده با مبادی دیپلماسی پلیسی کشور مقابل متهم دستگیر شد.»

خبری که البته برای میلیون‌ها فرهنگی شاغل یا بازنشسته حسابی دلچسب بود. بعلاوه عزم قاطع دستگاه قضا برای رسیدگی و برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی را نشان می‌داد. رسیدگی به پرونده هزاران میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه دارد. «فارس من» هم‌چنان تا اعاده کامل اموال و محاکمه همه دست‌اندرکاران تاراج پیگیر ماجرا است. اخبار تکمیلی را در فارس دنبال کنید.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

منبع: فارس

کلیدواژه: سید ابراهیم رئیسی وزارت آموزش و پرورش فارس من خبرگزاری فارس محمد آزادی صندوق ذخیره فرهنگیان محمد امامی هادی رضوی غندالی بانک سرمایه صندوق ذخیره فرهنگیان میلیارد تومانی هزاران میلیارد صندوق ذخیره میلیارد تومان آموزش وپرورش بانک سرمایه دستگاه قضا فارس من رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۰۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احقاق حق ۱۷۰ میلیاردی کشاورز قلعه گنجی از سوی پلیس فتا

سرهنگ محمدرضا بیلری گفت: با مراجعه یک کشاورز به مسئولان انتظامی و طرح شکایتی مبنی بر اینکه یک نفر در ازای بارگیری و ارسال چندین بار ذرت و دیگر محصولات کشاورزی به وی وعده پرداخت وجه داده است؛ اما پولی را به این فرد نپرداخته و حاضر به انجام تعهدات خود نیست پرونده برای رسیدگی‌های تخصصی به پلیس فتا ارجاع شد.

 وی افزود: بدین منظور ماموران پلیس فتا با هماهنگی‌های قضایی و واکاوی دقیق پیام‌های تبادل شده بین این کشاورز و طرف مقابل، موفق به احقاق حق این کشاورز و باز پرداخت ۱۷۰ میلیارد ریالی وجه مورد معامله به این کشاورز زحمتکش شدند.

فرمانده انتظامی قلعه گنج با اشاره به ارسال این پرونده به دادسرا برای پیگیری‌های بعدی از شهروندان خواست در امور خرید و فروش اموال و محصولات کشاورزی مورد نیاز خود در بستر فضای مجازی از اعتماد به افراد سودجو و کلاهبردار خودداری و تا قبل از شناسایی هویت طرف مقابل و صحت اموال مورد معامله از پرداخت وجه و یا ارسال کالا خودداری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • انتقاد تند یک امام جمعه از واگذاری تیم استقلال به هلدینگ خلیج فارس /چرا سرمایه این هلدینگ خرج یک تعداد سلبریتی پرخرج شود /این خیانت است
  • آبگیری کامل سد و بند‌های خاکی شهرستان گراش
  • مزایده اموال متهم پرونده صندوق سرمایه گذاری بهمئی
  • استقبال چشم‌گیر از صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات مالک آتیه مسکن
  • مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  • احقاق حق ۱۷۰ میلیاردی کشاورز قلعه گنجی از سوی پلیس فتا
  • بررسی پرونده «صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران» با ۷ هزار شاکی
  • خودروهای میلیاردی متهم پرونده صندوق سرمایه‌گذاری بهمئی به مزایده گذاشته می‌شود+ جزئیات
  • دستگیری سارقان محتویات خودرو و کشف ۲۰ پرونده سرقت
  • اعلام جنگ علیه ترامپ!