Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@16:04:39 GMT

ریشه تنوع‌طلبی در انسان از کجاست؟

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۷۱۱۹۱

ریشه تنوع‌طلبی در انسان از کجاست؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  ما دو نوع تنوع طلبی داریم : مشروع و غیر مشروع.تنوع طلبی مشروع همان استفاده حلال از نعمت های خداوند متعال می باشد که هیچ ارتباطی با نفس اماره ندارد و بلکه در دین اسلام هم به این مطلب تاکید شده است . اما تنوع طلبی که امروزه مطرح است به نظر می رسد از نوع دوم یعنی غیر مشروع باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید

روش‌های صحیح گرفتن استخاره با قرآن و تسبیح

 

پرسش:
چرا انسان همواره دنبال چیز‌هایی است که ندارد و نسبت به داشته‌های خود حالت واگرایی دارد؟ به تعبیر دیگر چرا انسان طالب تنوع و تفنن است؟
پاسخ:
مسئله‌ای که به عنوان یک سوال در ذهن غالب افراد هست این است که چرا انسان چیز‌هایی را که ندارد، این‌قدر طالب به دست آوردن آن است؟ اما وقتی که آن‌ها را به دست آورد، دیگر آن حرارتش و طلبش از بین می‌رود، و تدریجا نسبت به آن حالت دلزدگی پیدا می‌کند، و به اصطلاح می‌گویند: انسان طالب تنوع و تفنن است. چرا طالب تنوع است؟

انواع مطلوب‌های انسان

قاعده اقتضا می‌کند که انسان چیزی را که مقتضای طبیعت است و می‌خواهد به آن برسد، پس از وصول به آن، باید آرام گیرد، چرا بعد می‌خواهد از آن بگذرد و دوباره چیز‌های جدیدی به دست آورد و طالب تنوع است. می‌خواهد این معشوق را رها کند، و معشوق دیگر را طلب کند، آن معشوق را رها کند و معشوق دیگر، تا آنجا که این مثل پیدا شده است که انسان همیشه طالب چیزی است که ندارد، و بیزار از چیزی است که دارد واقعا چرا این‌طور است و ریشه این تنوع‌طلبی در مطلوب‌ها و معشوق‌ها در کجا است؟

فطرت انسان کمال مطلق طلب است

بعضی خیال کرده‌اند که این تعدد و تکثر مطلوب‌ها و معشوق‌های انسان ریشه در ذات و فطرت او دارد. اما در واقع سرگردانی و تحیر که نمی‌تواند لازمه ذات و فطرت انسان باشد، و لذا او به‌طور طبیعی همیشه باید سرگردان باشد و دائما مطلوب عوض کند تا حس تنوع‌طلبی خود را ارضا کند. اگر چنین باشد انسان هیچ‌گاه گمشده و مطلوب واقعی خود را در این دنیا پیدا نمی‌کند و همواره تا آخر عمر در سرگردانی و تحیر باقی می‌ماند و این نقض غرض هدف الهی خلقت انسان است. تحلیل صحیح مطلب این است که بگوییم: انسان اگر به آن چیزی که مطلوب و معشوق حقیقی و واقعی او است برسد، آرام می‌گیرد.

در واقع انسان در عمق ذات و فطرت خود سرگردان و متحیر نیست، بلکه این سرگردانی‌ها و تنوع‌طلبی‌ها ناشی از این است که انسان وقتی به یک چیز می‌رسد خیال می‌کند این همان مطلوب حقیقی و واقعی او است، اما پس از مدتی که از نزدیک آن را لمس و استشمام می‌کند، طبیعت و فطرتش آن را رد می‌کند و می‌رود سراغ چیز دیگر، و همین‌طور این روند ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که به آن مطلوب حقیقی و کمال مطلق برسد، که در آن صورت به سعادت و آرامش حقیقی رسیده است. الذین امنوا و تطمئن قلوبهم بذکر الله، الا بذکر الله تطمئن القلوب» (رعد - ۲۸) یعنی رسیدن به هیچ مطلوبی به انسان آرامش حقیقی نمی‌دهد، بلکه یک آرامش موقت می‌دهد تا وقتی که او خیال می‌کند به مطلوب حقیقی رسیده است.

ولی یک مدت که فطرتش آن را از نزدیک شناخت و تجربه کرد، یک نوع عدم سنخیت را میان فطرت خود و آن مطلوب احساس می‌کند و حالت بیزاری و واگرایی در او پیدا می‌شود. تنها حقیقتی که اگر به او برسد دیگر محال است نسبت به او بیزاری و واگرایی پیدا کند خداوند متعال است، زیرا مصداق کمال مطلق فقط ذات اقدس خدای متعال است و ماسوی الله نمی‌تواند مصداق کمال مطلق باشد، و این زمانی است که قلب انسان به حقیقت توحید و معرفت واقعی خدای متعال رسیده باشد؛ بنابراین یکی از راه‌های اثبات خدای متعال که مصداق کمال مطلق نیز هست همین استدلال حب به کمال مطلق در فطرت و وجود انسان است که اگر در عامل هستی کمال مطلقی وجود نداشته باشد این حب به کمال مطلق که فطری همه انسان‌ها نیز هست در وجود انسان عبث می‌شود بنابراین عشق فعلی معشوق فعلی را می‌طلبد، که همان ذات باری تعالی در عالم هستی و خلقت است.

منبع: روزنامه کیهان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دین اسلام تفسیر قرآن کمال مطلق تنوع طلبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۱۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصر: جنگ طلبی اسرائیل امنیت کل منطقه را تهدید می کند

سامح شکری ، وزیر خارجه مصر گفت که گسترش درگیری‌های کنونی در منطقه و دریای سرخ به خوبی نشان می‌دهد که رفتار اسرائیل در مخالفت با برقراری صلح، امنیت کل منطقه را بطور جدی تهدیدمی کند.

به گزارش مشرق، شکری در کنفرانس سران کشورهای اسلامی که در کشور گامبیا برگزار شد، طی سخنانی تاکید کرد که قاهره تجاوز اسرائیل به غزه را به شدیدترین لحن محکوم می‌کند.

وی ضمن ابراز قدردانی از نقش سازمان همکاری اسلامی تلاش ها برای برقرار آتش بس و توقف جنگ را ارزنده توصیف کرد.

وزیر خارجه مصر بر اهمیت ادامه همکاری‌ها و پیشبرد تلاش‌ها در چندین محور تاکید و ابراز امیدواری کرد که این اقدامات به توقف تجاوزات ظالمانه‌ علیه مردم فلسطین منجر شود.

وزیر خارجه مصر یکی از مهمترین محورهای همکاری و تلاش ها را فشار برای اجرای قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل دانست که خواستار آتش‌بس فوری در تهاجم خونینی است که در آن بیش از ۳۴ هزار غیرنظامی فلسطینی که بیشتر آن‌ها زن و کودکان هستند در طول هفت ماه جنگ اسرائیل علیه غزه کشته شدند.

شکری با تاکید بر اینکه مصر بشدت نسبت به تهاجم اسرائیل به شهر رفح که آخرین پناهگاه نزدیک به یک و نیم میلیون آواره فلسطینی است، هشدار داد و خاطرنشان کرد که قاهره علاوه بر جریان کمک‌های امدادی کشورهای اسلامی، بیشترین سهم در کمک‌رسانی به غزه را ایفا کرده است.

او در ادامه تصریح کرد: «با وجود همبستگی اسلامی و باز شدن گذرگاه رفح از سمت مصر، اسرائیل محاصره و مجازات دسته‌جمعی فلسطینیان را ادامه داده و در برابر دسترسی امن، سریع و پایدار به کمک‌های بشردوستانه موانع غیرقانونی ایجاد می کند.

وزیر خارجه مصر بر تعهد کشورش به اجرای قطعنامه ۲۷۲۰ شورای امنیت و ایجاد مکانیسم سازمان ملل در غزه برای اجرای فوری و بدون قید و شرط کمک‌های بشردوستانه به این باریکه فلسطینی تاکید کرد.

وی همچنین خواستار اتخاذ موضعی قاطعانه در برابر توهمات انحلال آرمان‌های فلسطین شد که توسط اسرائیل با کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها از کرانه باختری و غزه در پیش گرفته شده است.

سامح شکری در ادامه تاکید کرد که فلسطینیان کوچ اجباری ازسرزمین‌های اشغال شده را مغایر تمامی کنوانسیون‌های بین‌المللی دانسته و نپذیرفته و نخواهند پذیرفت.

او همچنین توضیح داد که برای دستیابی به صلح پایدار و عادلانه و تضمین ثبات خاورمیانه، هیچ جایگزینی برای تشکیل کشور مستقل فلسطین در قلمرو مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷ با پایتختی قدس شرقی مطابق با قانون اساسی و قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی وجود ندارد.

وزیر خارجه مصر در پایان سخنرانی خود در اجلاس سازمان همکاری اسلامی در گامبیا، بر ضرورت مقابله قاطعانه با استانداردهای دوگانه و اجرای تعهدات بین‌المللی، از جمله قطعنامه‌های دیوان دادگستری بین‌المللی تأکید کرد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • باید عدالت آموزشی در استان زنجان برقرار شود
  • شهر بدون چراغ قرمز در ایران کجاست؟
  • آبشار کیگا کجاست ؟ چگونه به آنجا برویم ؟
  • بارش باران در جاده‌های ۱۱ استان
  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • مصر: جنگ طلبی اسرائیل امنیت کل منطقه را تهدید می کند
  • حسن یزدانی کجاست؟
  • ضرورت توجه به مدرسه محوری در آموزش وپرورش
  • آموزش صلح و صلح‌طلبی، سنگ بنای روابط انسانی
  • آیا طب سنتی ریشه در غریزه انسان و دیگر انسان‌تباران دارد؟