Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@12:44:02 GMT

چوبی که سیب‌زمینی گلستان می‌خورد

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۷۱۵۰۱

چوبی که سیب‌زمینی گلستان می‌خورد

ایسنا/گلستان تعیین قیمت پایین خرید تضمینی سیب‌زمینی و احتمال تکرار مشکلات فروش این محصول در سال زراعی جاری، نگرانی را در دل کشاروزان سیب‌زمینی‌کار گلستان ایجاد کرده است.

کشت سیب‌زمینی بیش از نیاز بازار و مشکلات فروش آن، همواره باعث وارد آمدن ضرر و زیان به کشاورزان سیب‌زمینی‌کار شده و این موضوع را بارها طی سالیان گذشته شاهد بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال گذشته نیز یکی از این سالها بود که کشت سیب‌زمینی برای کشاورزان گلستانی با توجه به افزایش سطح زیر کشت و از طرف دیگر مشکلات صادراتی، هیچ سودآوری نداشت و متضرر نیز شدند و حتی برخی محصول خود را برداشت نکردند.

اکنون که در آغاز فصل کشت سیب‌زمینی قرار داریم باید راهکاری برای کنترل سطح زیر کشت یا پیدا کردن بازار فروش این محصول پیدا کرد تا کشاورزان امسال نیز همانند سال گذشته در فروش محصول دچار مشکل نشوند.

رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران گلستان به ایسنا، گفت: امسال قیمت خرید تضمینی سیب‌زمینی ۸۱۲ تومان تعیین شده که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، این قیمت اصلاً جوابگوی هزینه‌های سیب‌زمینی‌کاران نیست. بر اساس بررسی صورت گرفته هزینه تولید هر کیلوگرم سیب‌زمینی برای کشاورز ۲۰۰۰ تومان است که با در نظر گرفتن حاشیه سود، باید قیمتی منطقی برای کشاورزی که الان به دنبال کشت محصول است، تعیین می‌شد.

رمضان مقصودلو بیان کرد: اگر قیمت‌ها به این شکل باشد، کشاورز دیگر رغبت به کشت این محصول پیدا نمی‌کند و شاید در سال‌های آینده با کمبود سیب‌زمینی روبه‌رو شویم. نیاز است که قیمت تضمینی سیب‌زمینی اصلاح شود تا کشاورز رغبت به کشت این محصول پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: سیب‌زمینی ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ هکتار در داخل استان مصرف تازه خوری و صنعت دارد و مابقی آن مازاد فروشی است.

مقصودلو به کشاورزان توصیه کرد امسال علاوه بر کم کردن سطح زیر کشت، تا جای ممکن ارقام صنعتی سیب‌زمینی را کشت کنند تا در زمان فروش با مشکل کمتری روبه‌رو شوند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان به ایسنا گفت: طی سال‌های اخیر، سطح زیر کشت سیب‌زمینی در گلستان از ۳۵۰۰ تا ۷۰۰۰ هکتار متغیر بوده است. هر هکتار سیب‌زمینی ۳۰ تا ۵۰ تن محصول می‌دهد که این امر نشان می‌دهد هر هکتار اضافه کشت سیب‌زمینی، چقدر محصول را وارد بازار می‌کند.

علی‌اکبر مهقانی با اشاره به مشکلات قیمت سیب‌زمینی، خاطرنشان کرد: سیب‌زمینی گلستان بعد از زمان تولید چند استان دیگر وارد بازار می‌شود و به‌نوعی قیمت سیب‌زمینی در استان‌های دیگر چوب می‌خورد و به گلستان کشیده می‌شود. بحث صادرات نیز مشکلاتی را در این بخش ایجاد کرده است. در بخش صادرات علاوه بر موضوع محدودیت به خاطر شیوع کرونا و مسائل بهداشتی، تولید محصول صادراتی از اهمیت بالایی برخوردار است. هر تولیدی را نمی‌توان به صادرات اختصاص داد و کشورها بر اساس نیاز بازارشان از ما محصول می‌خواهند.

وی بیان کرد: میزان تولید سیب‌زمینی در گلستان حدود ۲۰۰ هزار تن است که ما در استان با توجه به ظرفیت انبارها، در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا ۱۵ هزار تن می‌توانیم خرید داشته باشیم. مابقی تولید یا باید به استان‌های دیگر ارسال و یا صادر شود. هر زمان که کشورها به دلایل مختلف واردات این محصول را کم می‌کنند، ما با چالش روبه‌رو می‌شویم.

مهقانی خاطرنشان کرد: امسال سطح زیر کشت ابلاغی سیب‌زمینی در استان را یک هزار هکتار نسبت به سال گذشته کاهش دادیم و به حدود ۵۴۰۰ هکتار رساندیم.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان گفت: کشاورزان حتماً سهم تولید ارقام صنعتی سیب‌زمینی را بالاتر ببرند تا اگر در بحث تازه خوری با مشکل روبه‌رو شدیم، بتوانیم محصول را در اختیار بخش صنعت قرار دهیم؛ حتی الان هم بخش صنعت به سیب‌زمینی نیاز دارد.

مهقانی هم با اشاره به اینکه کف قیمت تمام‌شده سیب‌زمینی برای کشاورز ۲ هزار تومان است، تصریح کرد: هزینه تمام‌شده تولید محصول نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: عدم جذابیت اقتصادی برای کشاورز باعث می‌شود که به سمت کشت محصولات اقتصادی دیگر از جمله شالی برود که این مسئله باعث به هم خوردن الگوی کشت و شیوع آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز و غیره می‌شود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: نیاز است که ترکیب اعضایی که قیمت محصولات کشاورزی را تعیین می‌کنند، عوض شود. قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی باید همانند سایر قیمت‌گذاری‌هایی که در کشور انجام می‌گیرد، باشد و هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده صاحب کرسی رای باشند. البته این موضوع در مجلس در حال بررسی است و امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی گرگان نیز به ایسنا، گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید بخش کشاورزی، به دنبال این هستیم که قیمت محصولات متعادل باشد. اگر این شرایط درست نشود، مشکلاتی برای بخش کشاورزی ایجاد خواهد شد.

امیر یوسفی بیان کرد: کشاورز باید اطمینان خاطر داشته باشد که حداقل سودی برای او باقی خواهد ماند تا این محصول را که در امنیت غذایی کشور نقش دارد، تولید کند.

وی با اشاره به اهمیت فراهم کردن زمینه صادرات محصولات، تصریح کرد: با تعیین ارزش‌گذاری ۱۰۰ دلار به ازای هر تن سیب‌زمینی، سعی شده که برای صادرکنندگان رغبت صادرات این محصول ایجاد شود.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی گرگان با اشاره به اینکه مشکل صادرات از مرز زمینی ترکمنستان همچنان باقی است، خاطرنشان کرد: محصولات ما با عبور از ترکمنستان به کشورهای دیگر ازجمله قزاقستان صادر می‌شود. با جدیت پیگیر بازگشایی این مرز هستیم.

به گزارش ایسنا، برداشت سیب زمینی در استان گلستان از اواخر اردیبهشت ماه آغاز و به مدت یک ماه ادامه می‌یابد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی سیب زمینی گلستان کشت سیب زمینی سیب زمینی برای کشاورز سطح زیر کشت سال گذشته روبه رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۱۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه

فرارو- پیش‌فروش سهند سایپا در سال جدید بدون تعیین قیمت نهایی کارخانه استارت خورد.

به گزارش فرارو؛ طرح جایگزینی محصولات سایپا اردیبهشت امسال درحالی آغاز شد که چشم‌انتظاران ساینا S برای صاحب خودرو شدن، راهی جز انتخاب سهند S ندارند. سهند S سایپا که ذاتا فیس‌لیفتی از خود سایناست، مثل اغلب مدل‌های تولیدی سایپا در سال‌های اخیر با پیشرانه X۲۰۰ و موتور ۱.۵ لیتری راهی بازار می‌شود و طبق قرائن‌وشواهد باید منتظر عددی نزدیک ۴۵۰ میلیون به‌عنوان قیمت تمام شده آن در کارخانه باشیم.

سهند S؛ مشخصات فنی

سهند جزو محصولات جدید سایپاست و حالا قرار است بعد از اطلس که فیس‌لیف کوییک به‌حساب می‌آمد، روانه بازار شود. سهند سایپا البته خودش از نظر شکل و قیافه تداعی‌کننده سایناست و خیلی‌ها محصول جدید سایپا را حاصل بازنگری و تغییر چهره همان ساینا می‌دانند.

سهند S مثل اغلب مدل‌های تولیدی سایپا در سال‌های اخیر، برمبنای پلتفرم قدیمی X۲۰۰ طراحی شده است. یعنی همان پلتفرمی که از آن در طراحی تیبا، کوییک، ساینا و ... وجود داشته.

سهند S بدون هیچ تغییر چشمگیری در بخش فنی به سبد محصولات سایپا اضافه می‌شود. پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی M۱۵GSI تفاوت آنچنانی با پیشرانه ساینا S ندارد و حداکثر قدرت و نهایت گشتاور خروجی موتور به‌ترتیب از اعداد ۹۰ و ۱۳۷ فراتر نمی‌رود.

سهند S که تیپ پایه این خانواده است، نیروی تولید موتور را به کمک جعبه‌دنده پنج سرعته به چرخ‌ها منتقل می‌کند و در فهرست امکانات رفاهی آن، چیز‌هایی مثل فرمان هیدرولیک، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، سنسور پارک عقب، رینگ فولادی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سنسور پایش فشار باد تایرها، تهویه الکتریکی دستی، تریم داخلی پارچه ای، دو کیسه هوا و… به‌چشم می‌خورد.

پیش‌فروش سهند بدون تعیین قیمت کارخانه

سهند سایپا برای دومین مرتبه در ماه‌های گذشته بدون تعیین قیمت نهایی در کارخانه پیش‌فروش می‌شود. بار اول نیمه اسفند پارسال پیش‌فروش سهند S کلید خورد و حالا برای دومین مرتبه در ماه‌های اخیر آماده عرضه محصول جدید سایپا می‌شویم.

سهند S با این وجود در هر دو مرحله بدون تعیین قیمت نهایی کارخانه در دسترس متقاضیان سامانه یکپارچه قرار می‌گیرد و متقاضیان آن باید رقمی را به‌عنوان قیمت علی‌الحساب به حساب سایپا واریز کنند.

قیمت سهند S در طرح پیش‌فروش سایپا به‌شکل علی‌الحساب ۲۳۱ میلیون تومان درنظر گرفته شده که همین عدد به‌معنی افزایش هفت قیمت علی‌الحساب سهند در طرح پیش‌فروش سایپاست. چون متقاضیانی که نیمه اسفند پارسال برای خرید سهند اقدام کردند، متحمل هزینه ۲۲۴ میلیون تومانی شدند.

پیش‌فروش سهند سایپا البته فقط مختص متقاضیانی است که قبلا در سامانه یکپارچه فرصت خرید ساینا S تیپ DA را داشتند، اما الان تنها گزینه پیش‌روی سایپا برای این دسته از متقاضیان، فقط سهند s است. با همه این حرف‌ها می‌شود از جدول محصولات حاضر در طرح پیش‌فروش سایپا به قیمت تقریبی سهند S در کارخانه پی ببریم.

قیمت سهند S در کارخانه به ۴۵۰ میلیون می‌رسد

قیمت سهند S در کارخانه، احتمالا چیزی نزدیک ۴۵۰ میلیون تومان تعیین می‌شود.

پیش‌فروش محصولات سایپا در اولین روز‌های اردیبهشت امسال درحالی آغاز شده که تقریبا چیزی نزدیک نیمی از قیمت تمام‌شده آنها، تحت‌عنوان قیمت علی‌الحساب از متقاضیان دریافت می‌شود.

اطلس G یکی از همین مدل‌هاست و اتفاقا مثل سهند، جزو محصولات جدید نارنجی‌پوشان محسوب می‌شود. قیت اطلس G در کارخانه به‌شکل قطعی حول‌وحوش ۴۰۰ میلیون تومان است، اما در قالب طرح پیش‌فروش اردیبهشت سایپا، متقاضیان باید در همان مرحله اول ۲۰۲ میلیون تومان به‌عنوان مبلغ علی‌الحساب واریز کنند.

کوییک GX نیز که در کارخانه یکی از ارزان‌ترین گزینه‌هاست و نزدیک ۳۵۹ میلیون ارزش دارد، با قیمت ۱۸۴ میلیون تومان به‌شکل علی‌الحساب فروخته می‌شود.

قیمت سهند S در کارخانه احتمالا طبق همین فرمول حدود ۴۵۰ میلیون خواهد بود، اما فعلا رقم درخواستی سایپا از خریداران سهند S دقیقا ۲۳۱ میلیون تومان تعیین شده است. بدنیست بدایند موعد تحویل سهند S در طرح فروش اردیبهشت امسال، بین مهر تا هفته چهارم اسفند خواهد بود.

دیگر خبرها

  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان
  • قیمت جدید برنج اعلام شد
  • شناسایی و پلمپ کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • پلمب کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه